Vanhakoppaan perää

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » Ma Elokuu 2. 15:52:51 2010

Elikkäs kysyisin, että mikä olisi viisas valinta vanhakoppa escon peräksi, kun ajatellaan, että uuden koneen teholukemaksi haetaan noin 200-250hp. Mielellään semmoinen, mikä menisi "suoraan" paikoilleen.
Escort mk1

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Elokuu 2. 15:56:58 2010

No eikös se perus atlas lukolla oo toimiva ratkasu ?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 2. 17:27:12 2010

Niitäkään ei enää puissa valitettavasti kasva, eikä vallankaan escorttiin sopivalla leveydellä.
Ja jos kuitenkin joutuu kaventamaan, niin sitten kannattaa varmaan tehdä suoraan sellainen, mikä sitten kestää, ja mihin saa sopivia välityksiä. Vinkaan taas kerran tuollaisen amerikan voortin 8.8" suuntaan, välityksiä saa 2.73-lähelle viittä, lukkoja vaikka minkälaisia, ja pulttijakokin vetarien laipoissa tuttu 4x108, jos perä on fox-koppaisen alta. Tosin kaventamaan joutuu, mutta niin joutuu volvonkin perää, ja hiacen/hiluxin jne.. jos ei sitten levikkeitä meinaa laittaa ja jotain kapeita saabin peltivanteita.
Pedal tu tö metal!

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Elokuu 2. 18:50:13 2010

Kait noilla tehoilla kestää vielä ihan normi enkkuperä, kunhan laittaa kunnon lukolla. Iso Atlas olisi tietenkin se suositeltavin vaihtoehto, varsinkin jos halutaan pysyä Fordin akseleissa. Escortin levyiset akselit ovat tosiaan jo aika harvinaista herkkua, mutta Caprin akseleita on vielä aika helppo löytää.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Focus 1.6 STW -07
Ford Focus 1.6 STW -04
Ford Escort -79

Katso kuvat myynnissä olevista tavaroista!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Elokuu 3. 22:59:08 2010

no niin valmiita bolt on ratkaisuja on hyllyt täynnä riippuen sijoittettavan valuutan määrästä.
jos raha ei ongelma Gr.4 Atlas paketti tai sjöholl akseli esko mitoituksella (saatto mennä väärin ruotsi ei oikein vahava.

jos päädyt isoon atlakseen saat uuden kardaanin 200 euroon apelta oulusta hyllystä
-myös volvon perälle löytyy valmis kardaani apelta type-9 lootalle noin 200 euroo.
-volvon perän kans karpaani hieman lyhempi

mutta edullisin taitaa olla volvo 240 SF:n teräslukolla (tietty ensin voi särkee sen vakion)
-vetarit kestää no problem
-levyjarrut valmiina

halvempi ratkaisu on hilux 80-90 luvun akseli 8" lukolla
-hiace lukko sama jos hilux akseli ei sisällä lukkoa
-kestää slikseillä 400hv TVR hahmo tietää enemmän
-lukko helposti kiristettävissä google tvr ppt ohje
-riskimmät vetarit kuin volvo
-vetarit kestää helposti 500hv eskon korissa
-levyjarrut tuohon joutuu väsäämään mutta se on pienin murhe nehän on jo vanhakopassani valmiina

itse ostin tälläisen lukollisen akselin 300 eurolla

neliveto on 6 pulttinen
2-veto on 5 pulttinen
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » Ke Elokuu 4. 14:30:31 2010

Jees kiitän paljon vastauksista. Ei ihan vielä ajankohtainen vaan vasta tossa talvella/keväällä, mutta ihan kiva tietää jo näin etukäteen
Escort mk1

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » Ke Elokuu 4. 14:53:47 2010

Kysytään viel sen verran kun tommosii volvon periä saattais olla saatavana kaverilla, että noissa 240 volvon perissäki luultavasti on eroja jonkun verran vai miten, että mistä mallista se kannattaisi ottaa? En niistä kummosemmin tiedä... Mites onks sitten taas jossain 760 volvon perässä mitään järkeä, koska semmonen lukollinen olis kans saatavilla? Ja näitä joutuu sit ilmeisesti kaventamaan, niin voisko joku viisaampi vähän tarkentaa miten se homma onnistuu tai jos vaikka löytyy valmista topikkia jostain
Escort mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 5. 20:03:04 2010

240 Volvossa taitaa olla kapein akseli jos ei Amazonia lasketa. Noin 3cm leveämpi vetarin laipasta laippaan kun Mk2 escortin sakuperä. Vanteen et llä pystyy pelaamaan tuon 15mm per puoli. 700 sarjassa on niitä hehtaarin leveitä, mutta jos on sama akseli muuten niin vaihtaa siitä sisukset 240 kuoriin (en tiedä käykö)

Vetarin jakohan on se 5x108 mutta se on helppo muuttaa kun hitsaa vanhat reijät umpeen, oikaisee pinnat sorvissa ja poraa uudet reijät ja vetää reikiin vaikka sierran pultit

Noissa 240 on 1030 perää sekä 1031. 1030 on pienempi pinionin etummainen (vai takimmainen? ei muista) laakeri sekä välitys on halkaisijaltaan vähän pienempi 1030 7"1/8 ja 1031 7"3/4, loput sisukset, tasauspyörästö, vetarit, laakerit yms on samaa kauraa. Tuohon 1031 perään saa niitä julman tiheitä 5.xx välityksiä joista kai kaikkein tiuhimmat ei mahdu 1030 koppaan.

Eli jos pärjää "normaaleilla" välityksillä niin 1030 menee yhtälailla. Noissa ei kaiketi ole mitään järkevää nyrkkisääntöä mitä akselia on missäkin mallissa, tuntuu vähän molempia sekaisin mallista riippumatta. 1031 saattaa olla lukkoa mutta ehjän löytäminen voi olla kiven alla ja jonkun verran maksaakin kunnostaa

1030 on käytännössä sisuksiltaan myös sama kuin Dana 30 eli jenkeistä ja offroad puolelta löytyy paljon lukkoa ja välitystä jne osaa

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Elokuu 5. 21:32:38 2010

hyvä että on aikaa pähkäillä kiire on pahasta.

1030 ja 1031 ainos ero rautalankatasolla on välitys lautasen koko

1031 se on julmasti suurempi sen takia suosittu rally käytössä.
sama lukko molemmissa ja vetarit.

ja tuo toyota 8" perä on kopio dana 40 joten kestävyydessä on ero kuin yöllä ja päivällä.

tota toyota perää et saa eskossa rikki asfaltilla mutta tuon volvon saat. siitäkin hajoo vaan se vakio lukko. SF lukko kestää tuplaten mut ei niin paljon kuin 8".

vähän karkkia viellä tähän päälle.
-ja jos on aikaa ja suvussa joku jolla ruotsi on hanskassa niin ruotsista metsästään ambulanssi volvoa romikselta sieltä alta löydät alumiini akselin joka on kopio tuosta rauta 240 akselista.

volvon aksellin saat viellä uudet jarrusatulat biltemasta käytettyjä paskoja älä hanki ellei tule akselin mukana. vaihdat niillä uudet by biltema.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 5. 22:05:39 2010

Niitä alumiini akseleita taisi olla jonkun ison volvon alla, 700 sarja kaiketi mutta leveänä. Harvassa kai nekin ?. Niistä on kuuleman mukaan tehty kaventamalla putket niin aika kevyitä paketteja

edit:

1031 suosio rallissa taitaa perustua pelkästään siihen että siihen sopii se reilusti yli 5 välitys. Välityksen koolla kestoon ei pitäisi olla merkitystä kun tostakin akselista hajoaa kaikki muu ennenkuin välitys korkkaa

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Elokuu 5. 22:16:39 2010

ja jos mietit että kumpi volvo 240 vai toyota hilux.

niin laita vetarit vierekkäin.

valinta on helppo suorittaa

ja muista volvon vetari vetää ihan ulos asti se nimittäin ohkanee aika rajusti.
Viimeksi muokannut Fomococars, To Elokuu 5. 23:10:57 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Elokuu 5. 22:49:58 2010

Täytyy tässä nyt kysellä, että mihin käyttöön esko tulee, kadulle vai kilvanajoon, levikkeet vai ei? Meinaan jos kadulle tulee, niin näyttää kyllä todella typerältä jollain kaventamattomalla volvon akselilla ja etuvedon offsetillä olevilla vanteilla. Kyllä escortin vanteissa huulta pitää olla...

Tulee ihan mieleen se jonkun matkan päässä metsässä maatuva välikoppa, taunuksen täysleveällä akselilla, levikkeillä ja normipyörillä, näyttää "hieman" hassulta.

Jokkisautot tietty erikseen.
Pedal tu tö metal!

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » To Elokuu 5. 23:08:58 2010

Jees kiitti vastauksista paljon. Eli siis kadulle auto kyllä tulee, että eiköhän sinne joku perä löydetä ja melko varmasti tulee kavennettuna. Tuo oma enkkuperä alkaa kuulostaa jo melko huonolta ja myyjän mukaan perässä piti olla uudet välitykset ja lukko mutta tiedä häntä. Täytyy avata ja katsoa
Escort mk1

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Elokuu 5. 23:17:02 2010

itsellä tuo oma mk1 esko katurekisterissä ja bda tyylilissä käsin tehdyillä pelti levikkeillä. tietty levyt taakse hilus akselliin.

täl hetkellä enkku lukolla.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » To Elokuu 5. 23:29:17 2010

Ei millää haluais levikkeitä tehdä itse. Haluaisin pitää korin melko orkkiksena ainakin näillä näkymin. Kattelin, että joku karpiala tms. konepaja tekee vetareita, että onko kokemuksii ja onks se sitten jotai liian kallista lystiä taas? :)
Escort mk1

xsx
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 2350
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Elokuu 6. 1:02:54 2010

Enkku perä kunnon lukkolla, kestää varmasti noi tehot.
Escort mk2 -76 r.f
Escort mk2 -77
Audi S4
KTM SD 990R

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Elokuu 6. 11:27:20 2010

hilux/hiace akseliin voi tehdä 2cm kavennuksen ilman ilman vetarimodausta.
akselin päissä on semmoset kohdistus helat tavallaan.
netissä on kuvat rojektista. taisi olla fiat mirafiori johon hilux akseli meni.

mikillä hyvin täppiin ja sit akseli parempaan hitsaamoon niin että vetarit on paikoillaan murikan kans.

mitä vanhempi korimalli sen kapeampi akseli. hilux aina kapeampi kuin hiace.
eroa varmaan reilu tupakkiaskin mitta.

jos saa volvo 240 akselin ilmaiseksi naapurista. ja myöhemmin huomaa että pitää olla kunnon lukko esim. SF tekemä hommaan menee noin 1000 ekeä. laakerit lukko ja shimmaus + kardaani 200 ekua.

tässä tapauksessa toyota on oikeasti ilmainen vaikka maksaa 300 ekua lukolla. type-9 karpaani ja hilux karpaanin loppuosa yhdistetään.


näin on mukavaha se olis. yritän vuodenvaihteessa saada kännykässäkin tikirulla ihan täynnä.

EDIT
pakosarja ja hukkis tulee ex-mettis mk1 rojektista viikon sisään.
tulpo on viel päättämättä hx40 super ois nyt saman hintanen kuin masterpower. nuista turboista kun en mitään ymmärrä viel. oon kyl vannonu et masterpower mut katotaan. mk1 konehuone jigi oottaa irrotusta ym.
Viimeksi muokannut Fomococars, Pe Elokuu 6. 16:35:45 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Elokuu 6. 11:58:44 2010

Olis kiva nähdä joskus fomococarsin projekteista kuvia, juttujen perusteella ainakin tapahtuu kaikenlaista? digikamerat on nykyään lähes ilmaisia :wink:
Pedal tu tö metal!

Pikkupoeka
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » La Elokuu 7. 19:59:54 2010

alkaa vaan olee aika kiven alla noi hiluxin kapeat akselit kardaanista puhumattakaan. Tai sit hinta on jo ihan jotain muuta.
niin joo ja tosta vetari modauksesta niin käsittääkseni akselia voi kaventaa tuon 2cm JOS siitä vetarin boorista ottaa siivun pois. Boorissa on aavistus ylimääräistä. Levikkeillä ja 8"et0 vanteella tulee melkoisen lähelle levikkeen kaarta.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » Su Elokuu 8. 14:20:12 2010

Okei no kattoo mitä tässä keksii kun vielä aikaakin on :) Mut kiitän vastauksista kuitenkin. Pakko viel kysästä kun ei jaksa uutta topikkia tehä, että ku toi kentti ny vikaa kesää ajos ja ei jaksa ostaa uutta virranjakajaa enään ja vanha vetelee loppujaan, niin olis tosta kaverilta saannissa yks kärjetön virranjakaja, niin mitäs muutoksia joutuu tekemään, kun sen laittaa kärjellisen jakajan tilalle?
Escort mk1

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Elokuu 8. 21:27:49 2010

jos sen on takoitettu kentin lohkoon istuvaksi jakajan runko.

niin veikkaan että puolan vaihdolla pääsee.

jaa et mikä puola vois kokeilla sierran tms. nykyaikaista puolaa. kipuna parempi.

-80 luvulla rakenneltiin itse kärjetön systeemi kärki jakajaan ja toimi ihan ok.
ohjeetkin pitäs olla viel jossain roto mapissa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vanhakoppaan perää

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Elokuu 10. 13:10:26 2010

Multa löytyis Caprin iso Atlas, josta toinen vetari puuttuu.
Ei oo kilpailtu tms. ja vetari ei oo ollu rikki, vaan hävinnyt kesken jääneen purkutyön vuoksi.
Voisin ottaa vaihdossa lukollisen enkkuperän ja kunnosta riippuen maksaa vähän väliäkin?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 (ikuisuus projekti) -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro vm.06 (käyttis)
-Escort mk1 2.0 ohc vm.74 "Patina Esco" (mökki lelu) -Volvo 740 GLE 2.3i vm.90 (tuning/luisupulkka)
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti) -Honda CRF 250r vm.08
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin