Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 25. 10:58:48 2010

Miksi iskarin yläpäähän ei tule lukkomutteria vaan tuollainen persus hienokierre mutteri ?
Osaako joku valaista asiaa, näyttää oudolta. Kyseessä siis bilteinin 300/70 panos.
Ilmeisesti mutteriin ei tule juuri muita voimia kuin iskarin "roikkuminen" alaspäin.
#6
Escort -75 NYT JA AINA.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Marraskuu 25. 11:05:11 2010

Minkälaiset yläpäät sulla paikallaan vakiot vai säädettävät kaupan tai itse tehdyt. Kierre ilmeisesti ei riitä. Onko iso vai pieni tolppa.
Itsellä kyllä muistaakseni lukkomutterit iso bilstein ns. ralli mallin koko tolppa gr.4 ja säädettävä laakeroitu yläpää made in k. Luiro


katsoin kuvaa

onko varaa muokata tuota alumiini osaa että mutteri menis hieman alemmas ja jos sorvari ottais mutterista hieman pois että nylokki toppaa.
Viimeksi muokannut Fomococars, Pe Marraskuu 26. 22:28:35 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 25. 11:57:51 2010

Säädettävät yläpäät. Kierrettä tulee 9mm nivellaakerin yläpuolelle.
Kierteen ja laakerin väliin tulee holkki, joka keskittää nivelen.

http://i95.photobucket.com/albums/l126/ ... C00216.jpg
#6
Escort -75 NYT JA AINA.

TAp
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1408
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 25. 16:24:59 2010

Nylokkimuttereita saa myös matalana, riittäisikö tohon

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja JP » To Marraskuu 25. 19:36:31 2010

tuohon voi sorvata sen mutterin niin että tuon holkin jättää kokonaan pois ja mutteri menee osaksi tuonne laakerin sisälle, ja samallahan sen voi tehdä nylon mutterista

olafu
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4818
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Marraskuu 26. 0:45:00 2010

Koita käviskö siihen kartio pyöränmutteri, sen jenka vois ulottua pidemmälle tonne nivellaakerin sisään... Usein noita näkee niin että toi tolpan pää on reilusti mutterin sisällä ja kyllä ne kiinnikin pysyy. Yllä oleva sorvausehdotus on mielestäni kuitenkin parempi.
Jäsen #606

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Marraskuu 26. 8:17:36 2010

Noihin kuuluu tosiaan sellainen mutteri jossa on "holkki samalla. Kittelä ainakin myi noita. Ei kyllä vaadi nyloc mutteria kun kierre on pitkä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Marraskuu 26. 8:45:49 2010

JP kirjoitti:tuohon voi sorvata sen mutterin niin että tuon holkin jättää kokonaan pois ja mutteri menee osaksi tuonne laakerin sisälle, ja samallahan sen voi tehdä nylon mutterista
Tämä sama idea tässä on pyörinyt mielessä. Tilasin autoracingiltä holkkimutterit, katsotaan josko ne sopisivat suoraan tai sorvaamalla.
#6
Escort -75 NYT JA AINA.

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Marraskuu 26. 12:34:44 2010

Holkkimutterit numerolla ARX004M sopivat lähes suoraan, pieni holkki pitää laitaa molemmin puolin laakeria tai lyhentää mutskuja.
Ongelma ratkaistu. :)

http://i95.photobucket.com/albums/l126/ ... C00220.jpg
#6
Escort -75 NYT JA AINA.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Marraskuu 26. 22:31:56 2010

komee mutteri tuolla tulee hyvä.

hyvä kierre lukkoliima vain tarvittaessa niin saa ajaa sladissa rauhassa.

jos yläpäissäkin olis harraste laitteissa paikat sokalle niin yö unet taattu siltä osin.
Viimeksi muokannut Fomococars, La Marraskuu 27. 18:00:31 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja Henkku » La Marraskuu 27. 2:51:20 2010

Mä en kyllä laittas mitään kierrelukitetta.
Tohon sopivan mittainen holkki kaveriks ettei pohjaa kierteen alapäästä.. ylemmän holkin voi hepata kiinni mutteriin niin ei oo ns. irto-osia.

..ja eiku Urriaan testaamaan :D

olafu
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4818
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Marraskuu 28. 2:25:00 2010

Henkku kirjoitti:..ja eiku Urriaan testaamaan :D
Urrialaan? :D Ei liimaa tollaseen mutteriin, sitä ei saa ikinä irti.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Marraskuu 30. 18:03:25 2010

Taas ei oikeen tiedetä mistä puhutaan. Laita PEHMEÄ kierreliima. Estää kosteuden nousun kierteeseen -> ei ruostu kiinni. Aukeaa silti ilman erikoistyökaluja (lue, lämpöä. Loctiten kierreliimat pehmenee kaikki 225c jälkeen) Käypänen liima on esimerkiks loctite 222.

tästä syystä tulee ite vedettyä alustan pultit kierreliimalla, mallia pehmeä. Lähtee auki puolta helpommin, kun joku vaseliini/kuparimäissillä leivottu.. Kun ei se sielä kuitenkaan enään muutaman vuoden päästä ole.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Iskarin yläpäänmutteri koko ihmetyttää.

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 1. 22:32:54 2010

Ikinä tarvittu mitään liimoja noissa, ei ruostu jos vähän öljyä tai sipaisu copper töhnää. Millä ton avaat kun liimaa kiinni oli sitte mitä vaan taikaliimaa. Noi on perusasioita joskus kokasta avaimella että kiinni, siellä pellinalla on joka taunuksessa asiaa usein.
Säädettäviin alumiiniyläpäihin sekä myös uustuotanto original style RS kumivulkanointilaakerilla käytetään holkkimutteria. Luiro teki ainakin joskus siistiä säätöalumiiniyläpäätä, mutta käytti suojaamatonta kuulalaakeria= ei oikein hyvä.

Vastaa Viestiin