OHC moottori cossun ruiskulla

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Ma Kesäkuu 16. 20:59:24 2014

olis tuollaanen kokoonpano ja kysyisin,että miksiköhän moottori vetää vain tuonne 3-4 tuhanteen kierrokseen ja sitten menee seos laihalle? On testattu isommilla ja pienemmillä bensa paineilla, map on vakio niin kuin ecu ja suuttimetkin,ecu on katti mallisesta ja turbo to3. Vaihdoin tulpat ja johdot, ei vaikutusta. Ennakko on n.28 astetta. Matka ajos menee turhankin rikkaalla ainakin satasen nopeudes.Olisko heittää hyviä vinkkejä?

vauhtipete
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 7323
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vs: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Kesäkuu 17. 1:19:00 2014

Pelaakohan bensapaineensäädin oikein tai ollenkaan?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Ti Kesäkuu 17. 9:20:49 2014

Besanpaineensäädin on uusittu viime kesänä ja pitääs toimia, pumppukin nostaa painetta n.5bar. En tosin tiedä
bensapaineista ahdoilla.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11526
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 17. 19:39:40 2014

miha64 kirjoitti:ecu on katti mallisesta. Olisko heittää hyviä vinkkejä?
Kai siinä lambda on?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Ti Kesäkuu 17. 20:39:28 2014

Joo, lambda on ja seosmittari ledeillä, vaikka tuos kirjootin että menis rikkaalle suuremmis nopeuksis,niin tulpat oli tosi vaaleat kun kattelin niitä vanhoja, olivat kyllä lämpöarvoltaan 6: set. Bensanpaineen säädinkin nosti painetta kun annoin paineilmaa sille.

kossuvortti
Viestit: 240
Liittynyt: Su Tammikuu 9. 15:23:31 2005

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja kossuvortti » Ti Kesäkuu 17. 21:14:30 2014

Kannattaako niihin ledi seoshässäköihin liikaa luottaa. laita laajakaista mittari niin vois näyttää järkeviä. mulla oli itellä kans ohari turbo cossun ruiskulla. siinä oli harmaat ja joku cossuun tehty lastu ja 3 barin mappi. se veti ihan älyttömän paksulle koko alueella. sytkään siinä oharissa sai laittaa aika paljon lisää ennakkoa anturin paikkaa viilaamalla että se etes jotenkin pyöri. jtm:llä jarmo teki siihen uuden ohjelman kokonaan niin sitten pelas paremmin.

Aksu
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4138
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Kesäkuu 17. 22:37:26 2014

Jos perusennakko on tuo 28 asteta tyhjäkäynnillä niin aikas lähellä on. Itse laitoin ne aina niin että cossun ennakkomerkki oli ykk kohdassa ja silloin nasta oli anturin keskellä. Silloin oli n.30 astetta tyhjäkäynnillä ennakko.
4wd ruiskuilla kyllä pitäisi toimia ettei mene paksulle osakaasulla ollenkaan kun toimii lambda ohjaus.
Mulla oli 4wd:n eculla ja vihreiden lastulla,3bar mapilla,550cc suuttimilla niin tyhjäkäynti ja osakaasulla ajellessa seokset pysyivät kiltisti 14,7 pinnassa, laajakaistalla mitaten.
Lastusta voi olla lambdan piiri pimeänä mut pitäis toimia cossun suuttimilla(kai ne on sulla siellä) kuitenkin normaalisti kierroksillakin hieman paksummalla.
Onhan siellä 4wd kaasuläppä(2wd toimii väärinpäin)?
Mikäs mappi sulla on? Jos vakio lastu ja 3bar mappi niin menee laihalle ehdoilla.
Zetec-zf37-210 yhdistelmä työn alla

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Ke Kesäkuu 18. 9:27:41 2014

Cossun suuttimet on ja is:än imusarja ja kaasuläppä. Läpän anturi pitääs olla 2wd, reunimmaiset johdot vaihdettuna.Mappi on vakio?

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » To Kesäkuu 19. 18:24:06 2014

kuinkas tuo oireilee jos kaasuläpän anturi on väärä? onko map anturilla väliä miten päin se on? pitikö letkulähtö olla alas päin?

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Kesäkuu 19. 20:06:06 2014

Millä polttoaineella ? Suuttimien numerosarja ? Paljon perus bensanpaine?
miha64 kirjoitti:onko map anturilla väliä miten päin se on? pitikö letkulähtö olla alas päin?
Suositeltavaa asentaa letkunlähto alas ja jättää muutama sentti letkua "ylämäkeen" ettei mahdollinen kondessiovesi pääse anturille.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » To Kesäkuu 19. 22:59:41 2014

Bensana joko 95 tai 98. Paineita oon kokeellu n.3:sta neljään baariin.Suuttimet on keltaaset cossun vakiot,ne oliki tosi huono kuntoiset ,mutta saatiin toimiviksi pesemällä, tarttis ajaa jotain "pesuainetta"niitten läpi vielä. 4 baarin bensapaineilla tänään kokeilin, niin neljäntuhannen kierroksen jälkeen meno hyytyi ja muutenkin kiihtyminen on parasta puolella kaasulla.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Henkku » Pe Kesäkuu 20. 2:04:24 2014

Kiihtyykö vielä 4tonnin jälkeen "normalisti" puolella kaasulla ?
Veikkasin kaasuasentoanturia vialliseks tai vääränlaiseksi jota boxi ei ymmärrä.
Mittaamalla selviää.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Pe Kesäkuu 20. 9:55:43 2014

täytyy tutkia tuota vielä, antoi kyllä vastusmittarilla katottuna lukemia koko ajan, ettei ollu lanka poikki mistään.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Su Kesäkuu 22. 13:44:00 2014

Siis suuttimethan onki siniset ja onko nuos mitää numeroa josta koon näkis?

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Henkku » Su Kesäkuu 22. 17:42:55 2014

Tuollaiset arvot löyty googlesta:

yellow / Weber / standard Cos 2wd / ref IW 025 / 255 cc/mn
blue / Weber / standard Cos 4wd / ref IW 044 / 265 cc/mn
green / Bosch / ref 0 280 150 803 / 384 cc/mn

Millaisilla ahtopaineilla ajelet ?

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Su Kesäkuu 22. 21:46:05 2014

luulin että nuo olis ollu yli 300cc, mutta ei sitte. Nyt on ajeltu vain 0,5 baarilla, en oo laittanu säätöventtiiliä paikalle,kun veto näyttää loppuvan siihen. Nyt sais olla toinen kaasuläpän anturi jota sais kokeella. Tuohonko ei voi laittaa muita kuin matala oomisia suuttimia?

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Kesäkuu 22. 23:22:52 2014

Monesta paikkaa löytää myös 311cc tai 320cc/min @ 3bar... Ota nyt sit selvää :D
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Henkku » Su Kesäkuu 22. 23:50:00 2014

Sitten on olemassa vaalea ja tummansininen suutin..
"Standard yellows (2wd) / dark blues (4x4) is 200-270bhp. 355s (light greens) 270-300bhp. 803s (dark greens) 300-385bhp. 400s (light blues) 370-430bhp. 403s (greys) 400-450bhp."

Aksu
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4138
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Kesäkuu 24. 11:47:24 2014

Onhan johtosarjan kaikki töpselit varmasti oikeilla paikoilla?
olikos se niin että map ja kaasuläppä meni helposti ristiin,ei muista tarkkaan enää kun hetkeen ole johtojen kanssa puljannut.
Tuolta ne voipi tarkastaa boxin kamman kautta
http://www.cosworthrsclub.com/pdf/marel ... estaus.pdf
Zetec-zf37-210 yhdistelmä työn alla

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Su Kesäkuu 29. 0:33:11 2014

Täytyypä tuo vielä tarkistaa. Tänään otin tuon anturin johdon kokonaan irti ja ei kulku ainakaan huonontunu, päinvastoin, ei vetäny vieläkään kunnolla mutta paremmin kumminki??

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Pe Heinäkuu 25. 16:24:33 2014

Tarkistelin mittarilla ecun liittimeltä nuota antureita ja kaikki oli kunnos, puolas oli liikaa vastusta mutta en tiä onko vika sytytys puolella. Bensanpaineet oli ok kun ajon aikana ne testasin, että pitäis riittää.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Su Elokuu 10. 18:44:31 2014

Isommat suuttimet on nyt paikalla ja vetää hyvin myös kierroksilla, bensanpaineita piti laskea kun tuntui käyvän raskaasti. Nyt ei muuta kun testiajoa.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Su Elokuu 24. 10:27:15 2014

Nyt kun on enempi kilometrejä takana niin sama ongelma tuntuus olevan, kun saa enempi polttoainetta niin vetää kierroksillakin kuitenkin vähä paremmin. Onko vika boksissa ja lambda piirissä?

AkiS
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 1981
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Syyskuu 11. 22:07:53 2014

Kannattas mitata boksin päästä että millasta jännitettä tps antaa sinne.
L8 4wd boksilla kaasuläppä kiinni 0.35v ja auki vajaa 5v.
2wd boksilla toisinpäin.

4wd boksi kattilastulla menee jonkinlaiseen vikatilaan jos ei saa tuota tps jännitettä oikein.
..tai en tiedä onko siinä mitään varsinaista vikatilaa mutta käyttäytyy ihmeellisesti ja tk-venttiili sekä lambdasäätö ei pelitä.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
Sprinter 318

450EXC 6D

Slowmotion Motorsport
#69

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Pe Syyskuu 26. 19:25:06 2014

Mitattuani tuon niin tulos oli kaasuläppä kiinni 4,6 V ja läppä auki 0,56 V, eli päinvastoin, kun ecu on kuitenkin L8. No reunimmaisiajohtoja vaihtamalla tps:ltä arvot menee oikeinpäin, mutta sitten anturien vastusmittaus testi antaa väärät lukemat. Tps anturi on PF01 ja vastus läppäkiinni ääretön.

AkiS
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 1981
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Syyskuu 27. 1:09:07 2014

Juu eli sulla on 2wd läppäanturi siinä, koitin nopeesti kuuklata kun ei itellä kokemusta että saako sen toimimaan L8 kanssa mutta yleisesti ohje oli et ei toimi tai ei suositella käytettävän.
Luulisin että pelit alkaa rokkaa kun vaihat pf09 (4wd) anturin ja säädät sen niin että kaasu kiinni antaa 0.35v.
Kerhon sivuilla oleva vianhakuohje on 2wd malliin, arvot ei ihan tasmää 4wd tepsiin.
Tosta löytyy myös 4wd tps arvot:
http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_ ... 20Info.pdf
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
Sprinter 318

450EXC 6D

Slowmotion Motorsport
#69

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » La Syyskuu 27. 16:22:47 2014

Kiitoksia paljon, tuolla olikin paljon asiaa. Ihmettelinkin mikä mättää, kun ei pelitä. Vielä kun sais hommattua pf09 ennen kuin ajokausi loppuu.

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: OHC moottori cossun ruiskulla

Viesti Kirjoittaja miha64 » Ti Toukokuu 5. 21:38:43 2015

Hommasin tuon pf09:n syksyllä ja nyt toimii koko kierrosalueella. Laajakaistalambdan asensin myös kun pääsin viimekuus botniaringille ajamaan testiajoa (oli paljo kivempaa kuin liikenteen seas). Hyvin oli seokset kohdallaan, kunnes perstunu kumiletku ahtoputkena antoi periksi. Jotain lastua tuohon voisin kokeilla.

Vastaa Viestiin