iS sierraan cosworthin ruisku

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

FordEscort
Ylläpitäjä

iS sierraan cosworthin ruisku

Viesti Kirjoittaja FordEscort » La Elokuu 28. 1:59:59 2004

Eli meneekö 2WD sierra cosworthin ruisku ja imusarja 205-lohkoon heittämällä?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Elokuu 28. 2:17:47 2004

Menee jos siinä lohkossa on Cossun kansi päällä, kanavat on aivan eri muotoiset eli ei Cossu imusarja siihen OHC kanteen sovi.
Katkomalla ja hitsaamalla tietenkin onnistuu, kun sylinteriväli on sama.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » La Elokuu 28. 12:23:07 2004

Nii siis, OHC iS:än kantta tarkotin...

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » La Elokuu 28. 12:50:10 2004

ei sovi siihenkään.muuttamalla sitä se sopii vaikka mihin eli ei muutakuin rakentamaan
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Elokuu 28. 13:16:22 2004

helpoin bolt-on vaihtoehto on is-imusarja+suutintukki ja kaikki muu cossusta.
cossun paineen säädin ei sovi is-suutintukkiin ja cossun suutintukki ei mahdu paikoilleen is-imusarjan kans.
helpoin on laittaa joku fse-paineensäädin adapterinippeleillä ja letkulla is-tukkiin.

cossun kaasuläppäkotelon pulttijako on sama kuin is.
is-imusarjan kaasuläpän reikää täytyy avartaa ja kannattaa tehdä n. 10-15mm korotuslaippa imusarjan ja kaasuläpän väliin, varsinkin jos asentaa cossun kaasuläpän ISC-venttiilin alaspäin, muuten se ottaa kiinni 1-sylinterin suuttimeen.
kuva

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Elokuu 28. 13:40:42 2004

Muutamallla klubilaisellahan on otettu Is-imusarjasta kannen laippa ja liitetty siihen sitten Cosan imusarja? Kannattaako is-imusarjaa, jossa on isot kanavat ja pitkät alavääntöä lisäävät putket, vaihtaa on sitten toinen kysymys? Iso turbo ja lyhyt imusarja ei ainakaan lisää alavääntöä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Elokuu 28. 13:45:06 2004

Tai sitten teet is:n sarjasta muokkaamalla cossun paineotelolle.
Is:n sarjasta n.15cm uusi pohja painekoteloon ja liitetään kumiputkilla Esim. näin.
Ja tuo vääntö on itseäni hieman ihmetyttänyt koska noissa joissa on cossun kotelo muokattu niin niissä vääntö on ollut n450Nm luokkaa cossun vakio puhaltimilla.Kun taas is:n is:n sarjalla tehty ei vääntö ole ollut niin suuri.Tietty kaikki kokoon panot erillaisia mutta kun heitoa on ollut yli 150Nm
Viimeksi muokannut Aksu, La Elokuu 28. 13:51:43 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

iS:ään cossun ruisku

Viesti Kirjoittaja hezzi » La Elokuu 28. 13:47:36 2004

mutta mitäs hyötyä iS:ään on laittaa cossun ruisku :?:
eihän se sen enempää polta jos kanaville ei ole tehty mitään ja sittenhän vastaan tulee pakopuoli.
jäsen#179

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Elokuu 28. 13:55:27 2004

ei vaparina järkeä.
mutta nämä on näitä "budjetti" 8-venttiili turbo jutskia

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

Viesti Kirjoittaja hezzi » La Elokuu 28. 14:01:34 2004

vai "budjetti" turboja minun mielestä jos rupeaa rakentelemaan turbo vehkeitä ni pitäs poistaa kaiken maailman budjetti jutut rahaa palaa kuiteskin yli suunnitelmien.
jäsen#179

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Elokuu 28. 14:04:04 2004

hezzi kirjoitti:vai "budjetti" turboja minun mielestä jos rupeaa rakentelemaan turbo vehkeitä ni pitäs poistaa kaiken maailman budjetti jutut rahaa palaa kuiteskin yli suunnitelmien.
toi on totta :) mut ei sitä usko ennenku kokeilee..

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Elokuu 28. 14:04:24 2004

Momenttiin voi vaikuttaa kaasuläpän paikka imusarjassa, IS- sierrassahan läppä on "painekotelon" päässä ja cossussa se tulee siihen 2. ja 3. sylinterin imukanavan väliin. Eräässä tunnetussa kilpatallissa kokeiltiin cossuun läppää imusarjan päähän ja todettiin täytös erilaiseksi takimmissa sylintereissä (lambda- anturi joka pakokanavassa) jonka jälkeen palattiin perinteiseen systeemiin...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Elokuu 30. 10:51:39 2004

iS:n imusarja ei virtausopillisesti tarkasteltuna ole paras mahdollinen turboimusarja putkimaisen muotonsa ansiosta. Cosworthin imusarjoissa kanavapaine on tasoitettu keskisyötöllä ja imukartiolla.

Lyhyesti siis nelonen saa liikaa painetta aina.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ma Elokuu 30. 15:47:12 2004

toniwe kirjoitti:
hezzi kirjoitti:vai "budjetti" turboja minun mielestä jos rupeaa rakentelemaan turbo vehkeitä ni pitäs poistaa kaiken maailman budjetti jutut rahaa palaa kuiteskin yli suunnitelmien.
toi on totta :) mut ei sitä usko ennenku kokeilee..
Tää on nyt tätä turbokoneen suunnittelua, toteutus on sitten eri asia alkaako se viikon vai parin vuoden päästä, mutta se on selvä että se tulee ja heti kunhan rahaa tulee, männät ja veivit kaikki on tarkotus vaihtaa eli ei nyt sitä budjettiturboa... Mä tänään vähän kattelen noita ruiskuja ja mietin parasta ratkaisua, lisäehdotuksiakin saa antaa 8)

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Syyskuu 6. 19:56:50 2004

onko cossun kaasuläppäkotelossa olemassa tyhjäkäynnin säättöruuvia niinku is:ssä on jolla saisi tyhjäkäyntiä ilman tuota tyhjäkäyntivenaa,megaruutassa ku ei oo ohjausta tuolle venalle.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ma Syyskuu 6. 20:09:32 2004

rs11 kirjoitti:onko cossun kaasuläppäkotelossa olemassa tyhjäkäynnin säättöruuvia niinku is:ssä on jolla saisi tyhjäkäyntiä ilman tuota tyhjäkäyntivenaa,megaruutassa ku ei oo ohjausta tuolle venalle.
On siellä erillinen tyhjäkäynnin säätöruuvi..
Toyota Supra TT

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Syyskuu 6. 21:58:40 2004

toi oli hyvä tieto 8)

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Marraskuu 8. 19:27:52 2006

Nostetaas vanha aihe ylös.. Modet voi muuttaa jos ei ole enää oikeassa osiossa..

Miten mahtaa käytännössä toimia cossun ruisku ohc:n jatkeena turbotettuna kokonaisuudessaan imusarja muutettuna ohc:n jaolle :roll: ?? Ajatellaan esim: vihreet suuttimet,3 bar map ja stage 3 lastu.. Tai vaikka vakiona? Saako toimimaan hyvin kaikilla käyttöalueilla? Niin ja pakokaasupäästöillä ei ole merkitystä.

Älkääkä ajatelko et onpa pojalla heti kovat palikat :wink: ..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Marraskuu 8. 20:00:10 2006

Ratsastan vähän aiheella ja kysyn, että mihis asti tuo ohc is ruisku riittää ahtimen kanssa?

Joskus muistan lukeneeni täältä että johonki 0.3bar, sitten alkaa vetää laihalle...???

Tarkotus olis "kevväämmällä" laittaa ihi kiinni muuten vakio is:ään, mutta kannesta ajattelin vähän kanavia silotella ja palotiloista ottaa vähän pois, mutta kuitenkin isoilla puristuksilla ja pienillä paineilla.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Marraskuu 8. 20:11:32 2006

No vähänpä ratsastit :twisted:

Et varmaan koittanut hakua niiku minä tein.. Ei mielestäni liity mitenkään tähän aiheeseen..

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ight=turbo

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ight=turbo
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Marraskuu 8. 21:25:26 2006

No voi anteeks jos sun maailmas nyt kaatu tähän kysymykseen... :cry:

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Marraskuu 8. 21:37:51 2006

No joo..V.....ttaa vaan ku yleensä noi ratsastus jutut päätyy siihen et siitä turistaan mistä eniten tiedetään (niinhä se tietty menee)ja pian taas vähä ratsastetaan niin jää pian alkup kysymys varjoon.. Ei pahalla..sori :oops: ..

Tuntuu olevan toi cossun ruisku ohariin näköjään aika vähäkommenttinen kysymys muutenki :roll: ??
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Marraskuu 9. 0:39:29 2006

pablo kirjoitti:Nostetaas vanha aihe ylös.. Modet voi muuttaa jos ei ole enää oikeassa osiossa..

Miten mahtaa käytännössä toimia cossun ruisku ohc:n jatkeena turbotettuna kokonaisuudessaan imusarja muutettuna ohc:n jaolle :roll: ?? Ajatellaan esim: vihreet suuttimet,3 bar map ja stage 3 lastu.. Tai vaikka vakiona? Saako toimimaan hyvin kaikilla käyttöalueilla? Niin ja pakokaasupäästöillä ei ole merkitystä.

Älkääkä ajatelko et onpa pojalla heti kovat palikat :wink: ..
Pablolle jo vastasinkin privalla mutta näin muillekin niin 4wd (kat)aivoilla saa toimimaan tuon ohc kanssa ihan mainiosti 390cc+3bar jopa niinkin hyvin että päästöjä mitatessa arvot pysyi kokoajan samassa jossa katillisessa kuuluisikin olla. Ei nykinyt/muitakaan ongelmia tuolla kokoonpanolla ilmennyt.
Piti b-painetta nostaa muistaakseen reilulla kilolla(~4,5bar) että alkoi olla Co olla 3 paikkeilla. Seuravana aamuna olikin sitten kylmänä Co varmasti reilusti yli 10 kun konttorilla (alle 3km) oli viellä kylmällä koneella 9,5 kun löi mittarin putkeen kiinnii kun ei oikeen kuulostanut sille että olisi päästöt kohdillaan.Muutaman minuutin kaasuttelun jälkeen alkoi jo tippua sinne normi arvoihin
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Kesäkuu 30. 23:36:18 2008

Tuosta, että nelossylinteri jää laihalle, että miten laihalle se sitten jää, verrattuna muihin. Mahdoton varmasti sanoa kenenkään, että kuin pitkäikäinen turbo ohc on tuolla ruiskulla.
Tuli vain mieleen, että kun itsellä on rakenteilla ohc turbokone, johon tulee 2wd cossun männät ja veivit, ja sitten tuo 4wd cossun ruisku, is:n imusarjalla. Aluksi tulee vain nuo cossun vakio suuttimet. Kait tuon pitäisi olla kestävä kokoonpano?

Puhuvat, että kolmas itserakennettu turbokone on vasta kestävä, tämä on ensimmäinen... :roll: Tälle clubille juuri tämän takia jäsenyyden hommasinkin, koska täältä toivottavasti ohjeita löytyisi.
"Mieluiten ihan sama."

Vastaa Viestiin