Hydraulinen jarrutehostin ?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Hydraulinen jarrutehostin ?

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Maaliskuu 19. 11:32:12 2007

missä ajoneuvoissa on sähköhydraulinen jarrutehostin, joka ei ole, tai ei ole totaalisesti sekoitettu ABS-järjestelmään, vaan sen saa helposti muunnettua perinteiseen jarrujärjestelmään korvaamaan alipainetehostimen?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Maaliskuu 19. 12:22:21 2007

käsittääkseni sierran tai scorpion abs pumpun saa asennettua ilman että laittaa abseja toimintaan, eli pelkäksi tehostimeksi.
Muistelen että joku klubilainen olisi tehnyt kyseisen homman.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ma Maaliskuu 19. 12:33:35 2007

Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » Ma Maaliskuu 19. 23:49:41 2007

Audi 100:issa vm 83-~90 on käytetty hydraulista tehostusta jarruissa. Samaa painetta käytetään myös ohjaustehostimeen. En muista, oliko pumpussa omat lähdöt kumpaankin järjestelmään.
Järjestelmä on täysin mekaaninen, eikä sisällä mitään sähköosia lukuunottamatta paineanturia (varoitus) ja nestemäärään anturia. Painevaraajakin löytyy.
Näin siis yleisimmissä karvalakkimalleissa, joissa ei ole ABS:ää.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Maaliskuu 20. 12:25:27 2007

oisko kellään heittää lähikuvaa esim. irrallisesta sierran pumpusta.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Maaliskuu 20. 14:17:07 2007

Mulla on laitettuna tuo ABS-sähkötehostin ilman ABS-jarruja paikoillaan. Ei tarvitse laittaa edes sitä alkuperäistä johtosarjaa, vaan pumpun virtareleelle voi ottaa suoraan ohjauksen tuosta painekytkimestä.
Tässä tehostin irrallaan ja tässä tehostin paikoillaan.

Asennuksessa läpivientireikää pitää pikkusen pirrata suuremmaksi ja kiinnitysreikiä pitää porata kaksi lisää.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Maaliskuu 20. 16:21:37 2007

onpa horse-size mokkula :shock:
ei tartte uneksia, että kätkis mk1 escon kojelaudan alle :?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Maaliskuu 20. 20:42:48 2007

mä voin huomenna kopioida kirjasto ton audi 100 tehostimen kuvan jos tarvetta on..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Maaliskuu 20. 22:27:59 2007

JP kirjoitti:mä voin huomenna kopioida kirjasto ton audi 100 tehostimen kuvan jos tarvetta on..
ei ole tarvetta mikäli se on ohjaustehostimen pumppua käyttävä.
haen ainoastaan sähköhydraulisia vaihtoehtoja

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ke Maaliskuu 21. 7:13:09 2007

Brenda kirjoitti:onpa horse-size mokkula :shock:
ei tartte uneksia, että kätkis mk1 escon kojelaudan alle :?
Ton saa kolmeen osaan abs->roskiin,tehostin-> rintapeltiin, säiliö+moottori ->johonkin piiloon.Aikoinaan noin laitettu esco mkII.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Maaliskuu 21. 9:46:41 2007

onko sierran ja scorpion välillä mitään suurempia eroja kuten esim. tehostusvoimassa tai sylinterihalkaisijassa yms. ?

Ja ymmärtääkseni mun ei tarvitse ostaa absin johtosarjaa/boxia ollenkaan ?
antureiden liitinrasiat vissiin ihan perus junior-timer ?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 16. 17:30:05 2007

Brenda kirjoitti:onko sierran ja scorpion välillä mitään suurempia eroja kuten esim. tehostusvoimassa tai sylinterihalkaisijassa yms. ?

Ja ymmärtääkseni mun ei tarvitse ostaa absin johtosarjaa/boxia ollenkaan ?
antureiden liitinrasiat vissiin ihan perus junior-timer ?
Scorpiossa on pyörillä samat satulat ja männät kuin Sierrassa, MUTUna heittäisin ettei koko eroa ole.
Scorpin sylintereitä on myös sellaisia joissa noi venttiilit eli yllä linkitetyissä kuvissa nelikulmainen laatikko ja päällä 7-napainen timer liitin on irrallaan. Ei ole tullut tarkemmin Sierran sylinteriä katsottua lähteekö venttiilit nätisti irti.
Pumpun liitin on isohko juninor-timer 2x n. 6mm2 johdolla (lieneekö enää junior timer), painesensorissa 5-pinniä yhteensä kahdessa rivissä ja sitten 2-napainen junior timer liittimessä X, korkissa 3-pinninen ja 2 pinninen. Säiliötä voi varmaan pienentää reilusti jos uskoo hyvissä ajoin havaitsevansa pumpun syytävän nesteitä maantielle, kun ECUa ei ole eikä varoitusvalojakaan isommalti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Toukokuu 15. 23:40:52 2007

no niin, ostin uuden laitteen, niin ei ainakaan työaikaa pala osia puhdistellessa. Aikahan on rahaa, eli selvää säästöä :D
Täytyy kesälomalla perehtyä miten tuo istuu Capriin...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Toukokuu 15. 23:51:16 2007

Kossukorppion vastaavassa systeemissä on se mikälie osa erikseen johtuen tilan ahtaudesta. Eli tuolta pumpulta menee putket siihen mikälie mokkulaan joka on sijoitettu repsikan puolelle, ja siitä sitten putket satuloille.
Sitä vaan että jos ei mahdu, niin tuota pönikkää voi laihduttaa siirtämällä sen mikälie osan pois siltä kohdalta jossa on venttiilikoppa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Toukokuu 16. 0:08:19 2007

joo, ajattelin samaa. tod. näk. mokkula siirtyy

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Toukokuu 16. 16:50:04 2007

Brenda kirjoitti:no niin, ostin uuden laitteen, niin ei ainakaan työaikaa pala osia puhdistellessa. Aikahan on rahaa, eli selvää säästöä :D
Täytyy kesälomalla perehtyä miten tuo istuu Capriin...
Hmm, kalliin näköinen :D

Onkos tuo nyt riisuttu malli vai koko abs hässäkkä, eli tuommoisenako meinaat asentaa vai lähteekö tuosta vielä romua pois/erilleen

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Toukokuu 16. 18:29:28 2007

VesQ kirjoitti: Hmm, kalliin näköinen :D
korostaisin sanaa näköinen :D
oli niin kalliita, että ostin kaks, siltä varalta jos toinen menee hukkaan 8)
VesQ kirjoitti: Onkos tuo nyt riisuttu malli vai koko abs hässäkkä, eli tuommoisenako meinaat asentaa vai lähteekö tuosta vielä romua pois/erilleen
lähtee ainakin venttilipesä...se jää kuvassa varjopuolelle. lomalla sit mallailen, miten muokkaan....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Toukokuu 31. 21:20:13 2007

hmmm. täytyy jyrsiä adapterilevy ABS-venttiilipesän tilalle. venttiilipesän ja pääsylinterin välissä kun näyttää olevan O-rengas tiivistys.
ilmeisesti cossuissa??? on valmiiksi adapteri josta putket lähtee venttiilipesälle?

pääsylinterin ja venttiilipesän välissä on 4 porausta.
yksi niistä käsittääkseni yhteinen paineenvähennys kanava jonka voin tukkia...

jarrunestesäiliö ei myöskään mahdu caprissa olemaan-->täytyy tehdä adapteri nipat pääsylkkyyn ja erilliset säiliöt.
taempi jarrunestesäiliön liitäntä onkin 2-kanavainen, sisäkkäiset putketsäiliöön. etummainen liitäntä normaali.

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ti Kesäkuu 5. 23:09:39 2007

wex4 kirjoitti:
Brenda kirjoitti:onpa horse-size mokkula :shock:
ei tartte uneksia, että kätkis mk1 escon kojelaudan alle :?
Ton saa kolmeen osaan abs->roskiin,tehostin-> rintapeltiin, säiliö+moottori ->johonkin piiloon.Aikoinaan noin laitettu esco mkII.
Olin osittain väärässä, pääsylinteri ei ollut fordista vaan vastaavanlainen hässäkkä jossa oli kierteet valmiina.Jos omistaja saa selvitettyä lähtökohdan laitan tietoa.Auto jo mailmalla.

Vastaa Viestiin