Rata-ajo ja liikennevakuutus - Hyvä tietää..

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Rata-ajo ja liikennevakuutus - Hyvä tietää..

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Elokuu 28. 19:30:51 2009

Liikennevakuutuskeskuksen selvitys asiasta.


LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001

Rekisteröimättömien kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin käytettävien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
Rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuudesta ilmenneiden
epäselvyyksien johdosta selvennämme asiaa. Lainsäädäntö ei ole muuttunut tältä osin.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan
on otettava liikenteeseen käytettävälle ajoneuvolle liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuuteen
ei vaikuta se onko ajoneuvo rekisteröity vai ei.
Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan mm. liikenteelle tarkoitetut
tiet ja alueet, talojen piha-alueet sekä muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan
yleensä liikkua; mm. maastoalueet.
Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa
tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella
kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti.
Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella
tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle
estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät
täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat
yleensä vailla eristystä.
Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa
tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi
niitä varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturmavakuutus/lisenssivakuutus taikka kilpailun
järjestäjällä olisi vastuuvakuutus, kuuluu vahinko liikennevakuutuksesta korvattavaksi,
mikäli se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa.
Korvaukset liikennevakuutuksesta suoritetaan liikennevakuutuslain ja sen nojalla annettujen
ohjeiden sekä vahingonkorvauslain mukaisesti. Liikennevakuutuslain korvauspiiriin
kuuluvat sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Henkilövahinkokorvauksiin ovat
oikeutettuja kaikki liikenneonnettomuudessa vahinkoa kärsineet – myös vahingon aiheuttanut
kuljettaja. Liikennevakuutuslain mukaisesti henkilövahinkokorvauksissa ei ole
markkamääräistä ylärajaa. Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa, jos esimerkiksi
moottoriajoneuvon kuljettaja tai muu vahingon kärsinyt on itse aiheuttanut vahingon tahallaan
tai törkeällä tuottamuksella sekä rattijuopumustapauksissa että rikostapausten
yhteydessä.
Moottoriajoneuvojen välisissä liikennevahingoissa korvausperusteena on yleensä kuljettajan
tuottamus eli huolimattomuus tai varomattomuus. Syyllisen ajoneuvon liikenne
vakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen vahingot. Oman ajoneuvon vaurioita ei
korvata omasta liikennevakuutuksesta.
Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain
mukaisiksi vahingoiksi. Esimerkiksi kilpailu, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat
eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät tai muu kuin ajoneuvolla ajettaessa sattunut
tapaturma.
Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse liikennevakuutuksen
määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat
vaihdella yhtiökohtaisesti.
Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot
Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus,
joka myös perii korvauksia varten korotetut vakuutusmaksut niiltä moottoriajoneuvojen
omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa. Lain mukaan
vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ja haltija jäävät ilman korvausta samoin
kuin kuljettaja, joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää ettei ajoneuvolla ollut liikennevakuutusta.
Jos liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, on Liikennevakuutuskeskus lain mukaan
velvollinen perimään hyvikkeen ajoneuvon omistajalta tai haltijalta laiminlyönnin
ajalta. Tällä hetkellä sovellettavan käytännön mukaan hyvike on enintään neljän kuukauden
ajalta 3-kertainen ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2-kertainen verrattuna
normaalimaksuun. Vahinkotapauksissa vastaavat kertoimet ovat enintään neljän kuukauden
ajalta 6 ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2.
Nykytilanne
Nykyisen sekavan vakuuttamistilanteen johdosta liikennevakuutusala ja moottoriurheilun
keskusjärjestöt ovat keskustelleet mahdollisista tarpeista selkeyttää ohjeita ja lainsäädäntöä
kilpailu- ja harjoitustilanteiden osalta. Toistaiseksi sekä vakuutusalan että
moottoriurheilun harrastajien ja kilpailijoiden tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.

Lisätietoja liikennevakuuttamisesta antaa Lauri Linna / Liikennevakuutuskeskus puh.
09-6804 0457.

Ystävällisin terveisin
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Vakuutus- ja oikeusyksikkö


Ja sit tiedustelin myös sitä että miten on puuhakilpien kanssa kun katsastuskonttorilta tuli vähän hassu vastaus jonka takia puuhakilvillä ei saanut ajaa viime kesänä meidän ratapäivillä. Nyt tuli kuitenkin toisenlainen vastaus Liikennevakuutuskeskukselta. Joten tästä lähtien meidän ratapäivillä saa ajaa siirtokilvillä ja siirtovakuutuksella. Ratapäivät kuuluvat liikennevakuutuksen piiriin. Selitys alla olevassa tekstissä.

Hei

Tämänpäiväisen puhelinkeskustelumme mukaisesti tässä tietoa siirtoluvan ja
siirtovakuutuksen käytöstä.

Siirtolupa voidaan myöntää liikennekäytöstä poistetulle ajoneuvolle. Siirtolupaan ei
kuitenkaan voi yhdistää liikennekäytöstä poiston ajaksi "passivoitua" jatkuvaa
liikennevakuutusta vaan sille on hankittava siirtovakuutus.

Siirtovakuutus nimestään huolimatta on normaali liikennevakuutus, joka on voimassa
siirtoluvan voimassaoloajan ja siitä suoritettavat korvaukset perustuvat
liikennevakuutuslakiin.

Kuten oli puhe, mm. ajoharjoittelut kuuluvat liikennevakuutuksen piiriin, sillä
useinkaan harjoitus- ja kilpailutilanteessa liikennevakuutuslain edellyttämät
ajoratojen eristämiskriteerit eivät täyty. Liikennevahinkolautakunta on ottanut
kantaa useaan otteeseen eristämis- ja käyttökriteerien täyttymiseen saman
aikaisesti.

Ystävällisin terveisin

Marjatta Vannekoski
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Oikeus- ja vakuutusyksikkö
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler