Bosch K-Jetronic

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 26. 11:24:10 2011

Mitä mieltä olette yleisesti tästä ruiskusta? Kokemuksia ja mielipiteitä? Kuinka herkkiä suuttimet on kulumaan? Saako noihin vielä yleisesti osia? Entäpä toimivuus ylipäätänsä?

Kyselen lähinnä siksi että löysin (jälleen) yhden mielenkiintoisen autovaihtoehdon harrasteautoksi, mutta mikäs se sielä kuvissa pilkistääkään moottorin takana... Määränjakelija. Laski kiinnostus kuin lehmän häntä hommaan kun huomasin tuon kivikautisen vekottimen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja jouni » La Maaliskuu 26. 12:32:36 2011

928 porsche vai V8 SLC mese...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 26. 13:05:23 2011

'91-'94 500SL
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Maaliskuu 26. 14:31:56 2011

No jos harrasteautoksi tulee niin sithän siinä on heti jotain harrastettavaa :green:
Osta osta.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 26. 15:52:55 2011

Joku pötikkä siel määräjakajassa on mikä kuulema maksaa kultaa ja hunajaa jos se leviää...muuta pahaa ei mun korviin ole noista kantautunut.
Tosin tossa kipossa on ÄSSÄ-lisä joka osaan, et pelkät pyyhkijänsulatkin oli 05 vuonna 180€ :lol:
Kyl noita osia vielä löytyy, mutta ne maksaa jos ostat ne s-meseen. Tarvikkeena et saa paljon mitään osaa, öljyjen lisäksi :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 26. 16:40:54 2011

Nii'in nii'in... Tuollanen mekaaninen ruisku kun on mekaaninen ja mekaanisesti kuluvia osia on paljon enempi kuin "nykyaikaisessa" elektronisessa ruiskussa. Caprin ajoilta jotenkin paloi kauhukuvat tuohon K-jettiin. Väljäksi kulunut määränjakelija voi aiheuttaa ties mitä murheita.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 26. 20:13:19 2011

Ja toi k-jetin onkelma oli vissiin ainoastaan mesessä. Joku palikka siel kulu ni sen hinta oli 1500€ luokkaa...kun mietittiin et kannattaako pikku meseen jonka hinta on samaa luokkaa ton osan kanssa niin alkaa korjaamaan. Samoten KE on kuulema aivan susi siihen nähden jos jotain vikaa alkaa tulemaan. Muutenhan mukavan lepposa ja painava menopeli...600SEL tais olla sen 2900kg...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Maaliskuu 27. 14:58:54 2011

Juu emmä mitään S:ää hamua, toi A8 ajaa sen asian, mutta Mussen tilalle olis kova sana tuollanen pikkusportti roadster V8:lla.

Mutta joo itse aiheeseen... Juur tota ajatusta hain ja tuntemuksia tuosta K-jetin jälkeenjäänyisyydestä. Voishan sitä asiaa pallotella että jos modernisoisi tuommosen moottorin tuoreemmalla ruiskutusjärjestelmällä. Esim perus alakerta vissiinkin on sama kuin väyrys-AMG:ssä. Mutta sillon taas karkaa perusajatus käsistä. Ei ole nyt aikaa ja muita resursseja rakentaa täysin tuntemattoman auton ruiskua uusiksi.

Eli tämä riittää tältä osin ja unohdan toistaiseksi koko homman. Kiitos.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 27. 15:09:57 2011

K-jetronic muuten tehtiin elektronisen jaksottaisesti ruiskuttavan, map-ohjatun D-jetronicin jälkeen...
Kyllä se K-jetti ihan kelpo ruisku on, aika kaukana jälkeenjääneisyydestä. Saksalaista tarkkuushienomekaniikkaa, eikä tarvitse suojella foliolla, kun ei mene EMPistä rikki :)
Ainoo mikä rikkoo sen lopullisesti on vesi. Eli varmin konsti sen rikkomiseksi on auton jättäminen seisomaan niin että on vettä määräjakajassa.
Mersussa taisi olla ohjauspaineensäädin se eläimellisen hintanen osa, ellen väärin muista. Töissä oli semmonen SOHC V8 meinaan pari vuotta sitten ja siitä oli ohjauspaineensäädin paskana. Määräjakajassa ei K-jetissä ole juuri mitään ilman spezial työkaluja vaihdettavia osia.
Se töissä ollut mese oli kylläkin joku vanhempi SL, olisko ollu joku 80 vuosimallinen.
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Maaliskuu 27. 15:19:37 2011

Sit tietty suuttimet, putket, letkut, paineensäätimet, ke:ssä viel tietty asentoantureita jne jne...

Ihan okeihan se on jos toimii. Jos ei toimi niin yhtä helvettiä etsiä vikaa.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 27. 15:28:07 2011

No, se on hyvä ettei noissa elektronisissa ruiskussa ole noita putkia letkuja ja paineensäätimia. Antureista puhumattakaan. :)
Tottahan se on että vianhaku on hankalaa kun ei voi yleismittarilla tarkastaa osia, mutta kun on hyvä painemittari ja ohjearvot tiedossa, niin kyllä siitäkin lopulta se vika löytyy.
Jos joku tarttee K-jettiin jotain ohjearvoja niin saa kysellä multa, luulen löytäväni tarvittavat tiedot kyllä.
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Maaliskuu 27. 16:20:30 2011

olafu kirjoitti:No, se on hyvä ettei noissa elektronisissa ruiskussa ole noita putkia letkuja ja paineensäätimia. Antureista puhumattakaan. :)
Tottahan se on että vianhaku on hankalaa kun ei voi yleismittarilla tarkastaa osia, mutta kun on hyvä painemittari ja ohjearvot tiedossa, niin kyllä siitäkin lopulta se vika löytyy.
Jos joku tarttee K-jettiin jotain ohjearvoja niin saa kysellä multa, luulen löytäväni tarvittavat tiedot kyllä.
Ainakin ne RST muoviset bensaletkut on lähinnä naurettavia, onneks niitä(kin) oli monta paria ylimääräsiä.
Suuttimet on heikompia kun nää uudet, paineensäätimiä... huh huh. Noh, kyllä sen kanssa oppii elämään. Ei se hyvä ole.
Jopa mäkin sain toimimaan sen yhden! Se kertoo jo paljon... :lol:

Mekaanisesti kuluvia osia monia, mut vanha järjestelmä. Ford ja MB... Ja vissiin VW:kin käytti sitä muita merkkejä pidempään.
Noh, viallisen tommosen ruiskun kun ostaa niin oppii hyvin sen toiminnan. Toimivana toimiva. Case closed. :wink:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 27. 23:39:46 2011

Mersussa on teräksiset suuttimen putket.
Järjestelmäpaineensäädin (se mutikka mikä yleisesti paineensäätimeksi tunnistetaankin) on samanlainen kuin L-jetronicissakin, mutta paine on kovempi (n.5 bar), eikä alipaineletkulle ole välttämättä edes paikkaa. Varmaan osansa tekee siihen paineensäätimen hajoamiseen, kun sinne pääsee vesi ja paska, toisin kuin noissa missä siitä menee letku imusarjaan. Kovempi paine on toinen mikä sitä rassaa. Tosin ei niitä rikkinäisiä ittelle vastaan ole juurikaan tullut. Sellasen irtonaisen säätimen olen nähnyt, kun on seissyt kuusen alla jossain romussa 20 vuotta ja sieltä otettu suoraan käyttöön, niin suihkulähdehän siitä tuli. Läheskään kaikissa K-jeteissä ei ole tuota ulkoista järjestelmäpaineensäädintä, vaan se on rakennettu määräjakajaan tulo ja paluuliitännän väliin, voi jopa olla että se tuli vasta KE-jetin myötä, en ole ihan varma.

Suuttimet saa testattua, tosin ne kieltämättä alkaa tän ikäsissä autoissa oleen ehtoopuolella jo, eikä voi korjata. Testaamisen jälkeen tulee melko varmasti paha mieli. KE-jetronicci on muuten sama, mutta ohjauspaineensäädin on sähkötoiminen.
Jäsen #606

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 29. 0:09:23 2011

Sen muutaman vuoden mitä minulla oli Orion 1.6i Ghia (XR3i), niin K-Jetronic toimi ilman mitään ongelmia. Auto meni vielä kaverilleni ja se ajoi sillä vielä jotain haarukkaan 40-50 tkm. Auton minulta lähtiessä sillä oli ajettu todennäköisesti 300 tkm. Ehkä oli poikkeustapaus, ehkä ei.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 29. 22:08:15 2011

Mutta mikä tuon ikäisen roadsterin ruisku todellisuudessa sitten on? K-jet se ei ainakaan ole, KE olisi lähempänä, mutta sen ohjainlaitteessa taitaa olla jonkin verran kehitystä tapahtunut verrattaessa esim. rs turbo escortin vastaavaan tai niihin mitä oli pikkumersuissa. Vikadiagnostiikan toimivuudesta voisi päätellä että siellä olisi ihan digitaalista älyäkin.

Yllättävän laiska kulkemaan vaikka 320 hv mainostetaankin olevan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bosch K-Jetronic

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Maaliskuu 29. 22:13:00 2011

Arska kirjoitti:Mutta mikä tuon ikäisen roadsterin ruisku todellisuudessa sitten on? K-jet se ei ainakaan ole, KE olisi lähempänä, mutta sen ohjainlaitteessa taitaa olla jonkin verran kehitystä tapahtunut verrattaessa esim. rs turbo escortin vastaavaan tai niihin mitä oli pikkumersuissa. Vikadiagnostiikan toimivuudesta voisi päätellä että siellä olisi ihan digitaalista älyäkin.

Yllättävän laiska kulkemaan vaikka 320 hv mainostetaankin olevan.
Kaveril oli audissa KE-Motronic. Muuten vissii ihan ke, mut tais säätää sytkääkin?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin