Ahtoputkien halkaisija?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ahtoputkien halkaisija?
Mittailin tuossa että minkä kokoisen coolerin sitä istuttaa tuonne escortin keulalle ja sitten aloin miettimään ahtoputkia niin ei ole isoa rakoa siinä syylärin ja pellin välissä niin aloin miettimään että kuinka paljon sen ahtoputken halkaisija pitäisi olla? Ei huvittaisi alkaa keulan peltejä leikkelemään.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Jossain kohti se ahtainkohta on, että ei ainakaan sitä pienempää (tarkoitan lähinnä kaasuläppää/turbon lähtöä). En tiedä kyllä mikä se optimaalinen koko putkella olisi, luultavasti hiukan isompi kuin turbon lähtö/kaasuläppä?
Ja yht'äkkiä ajateltuna luultavasti pitäisi olla samanverran virtauspinta-alaa kuin coolerin pilleissä yhteensä, muuten ilmeisesti menee coolerin virtauspinta-alaa hukkaan.
Ja yht'äkkiä ajateltuna luultavasti pitäisi olla samanverran virtauspinta-alaa kuin coolerin pilleissä yhteensä, muuten ilmeisesti menee coolerin virtauspinta-alaa hukkaan.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Onkos nyt sitten liian isosta putkesta haittaa? Siis en nyt puhu kuitenkaan kuin max. 3" putkesta.
Tuossa omassa projektissa (2.9i twinturbo) kun ahtimilta tulee 2" putket, yhtyy ennen cooleria, jossa sisäänmeno 3" ja ulostulo myös 3". Siitä sitten taas haarautuu kahdeksi 60mm (tai 2,5") kaasuläpille tultaessa. Lähinnä mietin vain, että vaikka coolerissa on nuo 3" lähdöt, niin onko kuitenkin 3" vähän turhan julmaa putkea? 2,5" varmasti riittäisi muuten, tehoa ei kuitenkaan ole tulossa sen enempää kuin minkä max. 1bar ahdoilla tuosta malmikasasta saa irti.
Tuossa omassa projektissa (2.9i twinturbo) kun ahtimilta tulee 2" putket, yhtyy ennen cooleria, jossa sisäänmeno 3" ja ulostulo myös 3". Siitä sitten taas haarautuu kahdeksi 60mm (tai 2,5") kaasuläpille tultaessa. Lähinnä mietin vain, että vaikka coolerissa on nuo 3" lähdöt, niin onko kuitenkin 3" vähän turhan julmaa putkea? 2,5" varmasti riittäisi muuten, tehoa ei kuitenkaan ole tulossa sen enempää kuin minkä max. 1bar ahdoilla tuosta malmikasasta saa irti.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Ei? Kunhan se putki ei ole rajoittava tekijä?qreippi kirjoitti:Onkos mitään järkee laittaa Ahtimelta > IC isompaa putkea, kuin se turbon lähtö on?
Jos coolerissa on eri kokoiset lähdöt, niin paras olisi, että ilma tulee isommasta putkesta ja lähtee pienemmästä. Selityksiä tuo tuskin edes tarvii jos yhtään miettii mitä ilmalle sielä coolerissa tapahtuu

-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Coolerin kennon mitat on 56x30 ja tietysti se on vähän leveämpi päätyjen kanssa, peltejä joudun leikkelemään jo sen sovitusta varten ja lähdöt on 60mm. Tuon leveän normisyylärin kanssa sen meinasin laittaa kiinni.Stefa kirjoitti:AnttiR,
minkälaista pakettia oot rakentamassa, mun turbossa on leveä normi syylari ja 60mm putket, pikkasen joutu keulasta levittää mutta oli helppo homma. Ja coolerina toimii cosworth 2wd.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Putkiks tulee nyt sit: Turbolta Coolerille 50mm, joka muuttuu ennen cooleria > 70mm ja Coolerilta > Imusarjaan 70mm putkella...koskar kirjoitti:Ei? Kunhan se putki ei ole rajoittava tekijä?qreippi kirjoitti:Onkos mitään järkee laittaa Ahtimelta > IC isompaa putkea, kuin se turbon lähtö on?
Jos coolerissa on eri kokoiset lähdöt, niin paras olisi, että ilma tulee isommasta putkesta ja lähtee pienemmästä. Selityksiä tuo tuskin edes tarvii jos yhtään miettii mitä ilmalle sielä coolerissa tapahtuu.
Syynä turbon 50mm lähtö ja coolerissa 70mm ja kaasuläppä myös 70mm.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
turbo-is evo1 pitää sisällään mitsu td04h 15g ahtimen jossa on 50mm lähtö ahtoputkelle; cooleri taasen on ihan toista ääripäätä (kun halvalla sain) eli kenno 600x300x75mm ja 75mm lähdöillä. mittailin että se pitäis just ja just sopia tuonne leveiden umpioiden kanssa.. iiässän vakio imusarjan sisäänmenoaukon halkaisijaa en oo edes mitannut vielä, joku vois kertoa joka ulkoa muistaa paljonko se on?
mietin tuossa vain että onko 3" putkista jotain haittaa vrt 2" pillit? Joka tapauksessa joutuu supistelemaan joka suuntaan niin mietiskelen vain että jos isommista putkista ei ole haittaa niin laitan nuo 3" kokoiset ihan vaikka kiusaksi..
mietin tuossa vain että onko 3" putkista jotain haittaa vrt 2" pillit? Joka tapauksessa joutuu supistelemaan joka suuntaan niin mietiskelen vain että jos isommista putkista ei ole haittaa niin laitan nuo 3" kokoiset ihan vaikka kiusaksi..
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ittellä on taunuksessa joku, en muista mikä kaasuläppä, olisko ollu joku vähän alta 70mm, 280 kutosmersusta. Siihen tulee coolerilta 3" ahtoputket/letkut, eikä tuosta varmaan ainakaan mitään haittaa ole. Ja onhan se muhkeen näköstä torvee 
Olen aprikoinut omassa pienessä mielessäni, että virtausnopeus rauhoittuu mukavasti ennen imusarjaan menoa, niin ilmansaanti jakautuu tasaisemmin kaikille imuputkille.

Olen aprikoinut omassa pienessä mielessäni, että virtausnopeus rauhoittuu mukavasti ennen imusarjaan menoa, niin ilmansaanti jakautuu tasaisemmin kaikille imuputkille.
Jäsen #606