Kardaanin tukikumi / -laakeriko?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Kardaanin tukikumi / -laakeriko?

Viesti Kirjoittaja Miku » Ti Toukokuu 16. 23:04:41 2006

Liikkeelle lähtiessä Sierra ravistaa hitosti ja kardaani lähes hakkaa pohjaan. Aluksi ilmeni pienenä kolahteluna, mutta nyt ei enää viitsi oikein ajaa tuollaisena kun rytkyttää niin paljon. Öljyjä vaihtaessa huomasin, että kardaani heiluu ylös-alas.. Nyt ei pääse enää auton alle kattelemaan. Olisko nyt tukikumissa vika? Vai onko tässä mallissa (allekirj. Sierra) laakeri? Kumpi pistetään tilaukseen vai onko tässä jotakin muuta paskana?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Toukokuu 16. 23:07:14 2006

Ehjälläkin kumilla kardaani antaa vähän periksi, selvää väljyyttä siinä ei kuitenkaan saa olla. Ettei olisi kytkin mikä ravistelee?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Toukokuu 17. 11:15:21 2006

Taitaa olla siinäkin sekä kumi että laakeri. Jos se kumi on ehjä niin ei se kartaani kyllä kovin paljoa periksi anna, vaan yleensähän se on täynnä halkeamia jne eli uutta peliin..

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Toukokuu 17. 17:05:52 2006

Ettei vaan olis joku / jotkin ristikkonivelistä panneet melasiksi ?

Ainakin siskon Scorpiossa ilmeni suhteellisen mukavat tärinät ja jurinat silloin ja kardaani heiluikin oikein mukavasti käsin kokeiltaessa.

Tosin olisit varmaan sen jo huomannutkin jos siellä alla olet käynyt...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 17. 17:33:57 2006

Täältä ääni kannatinlaakerin kumille. Oireet samat kuin kaverin 4wd Cossussa, joka jurisee ja rytisee kun antaa kunnolla happea.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Toukokuu 17. 18:05:04 2006

Kiitokset vihjeistä. Tilasin tukilaakerin ja kumin kun suht halvalla sain. Kattoo nyt lähteekö vika niillä vai onko isompaa remppaa tiedossa.

knockout
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja knockout » Pe Toukokuu 19. 7:44:04 2006

mulla oli jusst sama ongelma.kauhiaa jurinaa,ja ravistusta.
ei muuta ku kardaani irti,ja pajalle.itselläni oli ainakin kumit aivan moro!
tosin teetin työn korjaamolla,josta kardaani toimitettiin johonkin firmaan,missä kumit uusittiin,ja kardaani tasapainotettiin.ja ompas kuin uusi ajaa.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Toukokuu 19. 8:04:57 2006

knockout kirjoitti:mulla oli jusst sama ongelma.kauhiaa jurinaa,ja ravistusta.
ei muuta ku kardaani irti,ja pajalle.itselläni oli ainakin kumit aivan moro!
tosin teetin työn korjaamolla,josta kardaani toimitettiin johonkin firmaan,missä kumit uusittiin,ja kardaani tasapainotettiin.ja ompas kuin uusi ajaa.
ja paljonko maksoi? 8)
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Toukokuu 20. 16:12:02 2006

Ei Sierra, mutta Scorpiosta tehtyjä havaintoja. Kannattaa myös tarkistaa vaihdelaatikon kannatinpalkin tukikumin kunto. Minulla se oli riekaleina ja vaihdelaatikko lepäsi palkin päällä. Samalla se veti kardaanilinjan kieroon ja kaikki ääni tuli tietysti muutenkin olohuoneen puolelle hyvin läpi mm. kolisi ja teki kaikkea muutakin kivaa. Itse en edes huomannut/tajunnut koko juttua, ihmettelin koko ajan ääniä/kolinoita (olen koko ikäni ajanut "väärä" vetoisella, niin ei voi tietää tuollaisia = takavetoisen saloja opetellaan edelleen). Onneksi tarkkasilmäinen kaveri teki havainnon kardaanin vaihdon yhteydessä.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » La Toukokuu 20. 19:26:05 2006

Sine kirjoitti:Ei Sierra, mutta Scorpiosta tehtyjä havaintoja. Kannattaa myös tarkistaa vaihdelaatikon kannatinpalkin tukikumin kunto.
Juu, se tuli itseasiassa tsekattua jo, mutta en kerennyt tänne vielä raportoida. Pääsin viimein auton alle kattelemaan ja vika löytyi nimenomaan tuosta vaihdelootan kannatinkumista. Täysin loppu ja loota kolkkaa palkkiin. Lisäksi laatikko on väärässä kulmassa (juuri kuten Sine kuvasi) ja pitää sen takia ihme saundia ja potkii pykäliä pois päältä montuissa. Ihmettelin ensin noita kardaanin laakereita, että miten voi muka olla paskana kun kardaani tarpeineen on alle vuoden vanha.

Aika paljon kolinaa ja vikaa vain yhden kumin takia. 35€ kustantaa uusi kumi kun se joskus Fordille saapuu.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Toukokuu 21. 2:03:43 2006

Joensuun Fordilta löytyi tukikumiläkkärä suoraan hyllystä ja sama on kuulemma jossakin muussakin mallissa (yllättävää jälleen kerran...). Hintaa oli muistaakseni jotain 40-45 rahaa, täällä taitaa olla kovemmat katteet osissa :lol: Sen verran katsoin kumissa ollutta varaosanumeroa, että muistelen se olleen 95 alkuinen.

Edit: Kaivelin digikameralla otetut kuvat esiin ja sieltä löytyi varaosanumero.

Microcat kertoo siitä seuraavaa:

Varaosanumero: 95GB 6068 CA
Moottorin kumityyny (DOHC 2.0, KÄSITOIMINEN OR COLOGNE V6, KÄSITOIMINEN OR VM 2.5 TURBO, KÄSITOIMINEN)

Lisäksi mainitaan yhteensopivaksi myös automaatin ja keppivaihteisen 4WD:n kanssa.

Pari kuvaa galleriassa

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Su Toukokuu 21. 11:50:35 2006

Sine kirjoitti: Hintaa oli muistaakseni jotain 40-45 rahaa, täällä taitaa olla kovemmat katteet osissa :lol:
Skorppi on herrasmiesauto, niiden omistajilla on varaa maksaa :wink:. Tuossa 2.9:ssä saattaa kyllä olla erilainen kumi, en muista osanumeroita. Ainakin sopivuus oli muistaakseni vain Sierra 2.9 ja 2WD ja 4WD-mallit. Saa nähdä tuleeko oikea osa, kun varaosamyyjä ei tuntunut olevan ihan perillä aiheesta.

knockout
Ylläpitäjä

hinta...

Viesti Kirjoittaja knockout » To Heinäkuu 6. 9:00:32 2006

mun sierraan tasapainotus yms oli vajaa 300e...

Vastaa Viestiin