Kysymyksiä nokista ja nostajista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Kysymyksiä nokista ja nostajista

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Toukokuu 17. 0:47:17 2006

Tässä konetta taas kerran kasaillessa yritän edelleen etsiä samalla syytä, mikä aiheuttaa moottorin ihme paukkeen je toimimattomuuden.
Kantta putsatessa huomasin, että venttiilit nousevat hyvin erisuuruisia mittoja. Tämähän on tietysti normaalia, koska nostajat toimivat öljynpaineella, mutta erot oli melko huomattavia. Varsinkin 3 ja 4 välillä on merkittävä ero:
Imu 1
Imu 2
Imu 3
Imu 4

Voisikohan toi indikoida jotain nostajasta. Ne alkoivat naputtamaan melko pahasti jo heti uudesta lähtien, eli varmaan kaikki ei oo ihan kunnossa, mutta voisiko se aiheuttaa jopa sellasta, että venttiili ei aukene kunnolla ja vetää sen takia laihalle --> paukkuu ?? Käsin kokeillen yksi nostajista ei liiku ollenkaan, yksi menee ihan pohjaan ja loput jotain siltä väliltä. ( 10 000km ajetut)

Toinen kysymys koskee nokkia. Eli kun teetin pari vuotta sitten ton kannen niin Saastamoinen Kansisetillä sano että laita parempi nokka, että vanha on tosi kulunut.
Niin teinkin ja hommasin täältä foorumin kautta käytetyn rst:n nokan. Sillon en näistä tiennyt sitäkään vähää mitä nyt enkä asiaa paremmin tutkinut. Nyt otin nokan irti ja totesin, että ei ole ainakaan alkuperäinen kun ei löydy tällasta Fordin logoa, vaan tämän ja tämän näköstä merkintää.
Fordin logolla oleva varmaankin on orkkis (siitäkään kun mulla ei ole parempaa tietoa). Mittailin noita nokkia vähän ja totesin, että aika erilaiset ne on, joten en tiedä mikä nokka toi on mikä mulla on ollu...vai onko toi fordin logolla oleva sitten jostain muusta alunperin. Ei kukaan oo mittaillut noita ja olis jotain mittoja ylhäällä? En tiedä mitä muuta vois mitata työntömitalla kun nokan pienimmän ja suurimman halkasijan, en tiedä voiko noista paljoa sitten päätellä.
Sain tällasia tuloksia (mm):

Ford-logolla:
imu 32,5 / 38,6
pako 31,4 / 37,5

Toinen nokka:
imu 32,0 / 37,2
pako 31,2 / 35,6

En tiedä mikä nokka toi sit on mikä on ollu kiinni, mutta ei kai noi kovin katastrofaalisia eroja ole? Ainakin se tollakin nokalla toimi hetken aikaa hyvin, sillon kun se sen ainoan kerran tähän mennessä on toiminu, mutta kiinnostais tietää että kumman esim noista sinne laittaa... :)
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Toukokuu 17. 8:03:23 2006

Eikö siellä nokan virranjakajan päässä ole mitään stanssattuja (ei siis valussa olevia) merkintöjä? Mittaa kaikki nokat tuosta nokasta ja katso onko joku niistä jo häviämässä olemattomiin. Nuo nostolukemat on todella pieniä ja siis alle vakionokan, joten hyvin kulunut tuo on joka tapauksessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Toukokuu 17. 10:02:08 2006

Ei siellä nokan päässä kyllä mun mielestä ollu mitään merkintöjä, kun koitin tarkkaan etsiä kaikkia mahdollisia tunnistusmerkkejä.
Parista kohtaa noita mittailin ja aika samoja tuloksia sain, mutta täytyy vielä mitata loputkin. Jos tuo nokka kerran on tosi kulunut, niin ilmeisesti on mahdollista (todennäköstä?), että juuri siitä on ongelmat johtuneet? Eli ruisku on työntäny kamaa, mutta on jääny venttiilin taakse ja siksi toiminu vaan pintakaasulla ja ahdoilla seokset menny laihalle / alkanu hyppimään. Toivottavasti näin olisi, niin selviäis vihdoin tämäkin.
Kaikilla ilmeisesti ollu hyviä kokemuksia Piperin 285 t2 nokasta?
Onhan se kallis, mutta houkuttelis niin sais kannestakin enemmän irti, kun pitäis virtaukset olla aika hyvät.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Toukokuu 17. 10:32:58 2006

Monella on Piperin/Kentin/AE:n nokkia mennyt ihan parissa tuhannessa kilometrissä paskaksi. Taitaa Newman olla ainoa nokkamerkki joka tekee nokat kunnon aihioista. Itse nokat on jopa yllättävän edullisia Newmanilla, mutta turbolle on muistaakseni vain mekaanisia profiileja ja ne mekaaniset nostajat sitten vähän maksaa enemmän.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Toukokuu 17. 13:58:22 2006

Eikö toi nokkien kesto oo aika paljon kiinni voitelustakin..että on oikeet öljynpaineet ja öljyt..ja tietysti kanavat puhtaat. Mulla oli ekassa koneessa vielä vakiot ölynpaineet ja ilmeisesti liian ohuet öljyt, että voi olla että se on alkanu syömään ton nokan ja nostajat.
Toi Piperin paketti on ainakin halvempi ku Kent Camsin ja on kai se kuitenki monilla kestänytkin ihan ok vai eikö ole?
Tuolta näköjään löytyis noita Newmanin nokkia, mutta tulee siinäkin sarjalle hintaa ja rahdit päälle..ei taida saada Suomesta suoraan tai hinta on ainakin sit tietysti kalliimpi.

Tarkennuskysymys vielä niihin nokkien mittoihin, että onko siis se Fordin orkkis nokkakin kovin kulunut niiden mittojen mukaan? Kun se toinenhan oli vielä siitä pienempi mitoiltaan. Ajattelin että jos vaikka sen laittais nyt väliaikasesti ja uudet nostajat, niin ehtis uuden nokan sit hankkia rauhassa..nyt kun olis kiire saada auto tulille. Toisaalta onhan noi seuraajat jo 9e/kpl (Motonet), että vähän hukkaan kai sekin 72e sitten menee.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virikansi » To Toukokuu 18. 14:57:41 2006

Oliskohan venttiilikoneiston ääni syntynyt siitä, kun venttiili ja istukka on koneistuksessa painunut syvempään, eikä ole huomioitu venttiilin pään pituuden muutosta hydrauliikan takia. Nostimen hydrauliikka ei toimi kovinkaan suurella alueella ja pahimmassa tapauksessa venttiili jää kantamaan taikka siihen muodostuu välys, joka ajan mittaan saattaa särkeä nokan käyttökelvottomaksi. :cry: OT: aika karkean näköinen venttiilin varsi kannessasi :shock:. Kokemusta jonkin verran CVH koneista/kansista jos sattuisi jokin mieltä askarruttamaan. T: Kansiviritys J.Kosunen

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Toukokuu 18. 16:27:33 2006

virikansi kirjoitti: venttiili ja istukka on koneistuksessa painunut syvempään, eikä ole huomioitu venttiilin pään pituuden muutosta hydrauliikan takia.
Takoittaako tämä siis, että venttiili menee koneistuksen jälkeen liian syvälle, eli venttiiliä pitisi lyhentää...kun en oikein ymmärtänyt?
En kyllä tiedä mitä kannelle tarkalleen ottaen tehtiin, mutta luulisi että tuollainen olisi otettu huomioon...käsityksen mukaan toi Kansiset on ihan asiantunteva paikka myös (ei ainakaan ihan halvin).

Pitäisköhän koittaa sitten tota toista kantta, kun sellanenkin on. Siitä ei oo mitään käyttökokemusta, mutta näin maallikon silmiin näyttää ihan kohtuulliselta. (lisää kuvia)

Kiitokset Kosuselle asinatuntevasta kommentista, mielellään toisin kansia sinne päin parempaa tukimista / työstöä varten, mutta matka on hieman pitkä...
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virikansi » To Toukokuu 18. 17:08:59 2006

No ei välttämättä ole otettu huomioon venttiilinpään lyhennystä koneistuksen yhteydessä. Tässä taannoin kävi korjattavana kyseisten asioiden takia eräs toinen saksalaismerkin 20v kansi, joka on saman yrityksen tekemä kuin teettämäsi kannen. En viitsi kritisoida täällä mitä kaikkea kanteen piti tehdä, mutta tekeminen ulottui myös kanavistoon. Tietenkin on olemassa hyvinkin paljon näkemyseroja kansien tekemiseen liittyen eri tekijöillä. Mutta kyllähän perusasioiden kuitenkin pitäisi olla kunnossa, ettei niitä kohta valmistumisen jälkeen tarvitse alkaa uudelleen tekemään. Asiakas kuitenkin maksaa lopulta kaikki viulut. Sitä paitsi kai asiakas olettaa saavansa laatutuotteen eikä keskeneräistä osaa? Jälkikäteen tällaisten asioiden selvittäminen on aina tuskallista ja vaikeaa. Sehän ei ole kovinkaan hyvää mainosta tekijälle. No vaikka asut Vantaalla, niin eikös se matkahuolto toimi sielläkin, ettei tarvitse lähteä päivän ajoretkelle? Kun illalla vie paketin matkahuoltoon, niin se on täällä seuraavana aamuna. Ja ainahan näitä tekemiseen liittyvissä asioissa voi soittaa etukäteen ja tuumailla mitä haluaa osalleen/osilleen tehtävän. T: Kansiviritys J.Kosunen

Janska
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Janska » Ke Toukokuu 31. 9:31:11 2006

Pistän kyssärin tähän samaan topickiin...eli mulla on fordin logolla varustettu nokka jonka jakajan päädyssä merkintä T1 tai TI ei saa selvää onko toi jälkimmäinen 1 vai i kirjain. Mikähän nokka kyseessä?Sen näkönen ainakin on että vaihtoon menee,mutta olis kiva tietää että mikä tuo on.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Toukokuu 31. 11:31:26 2006

Janska kirjoitti:Pistän kyssärin tähän samaan topickiin...eli mulla on fordin logolla varustettu nokka jonka jakajan päädyssä merkintä T1 tai TI ei saa selvää onko toi jälkimmäinen 1 vai i kirjain. Mikähän nokka kyseessä?Sen näkönen ainakin on että vaihtoon menee,mutta olis kiva tietää että mikä tuo on.
En ole ikinä Fordin nokissa nähnyt päässä mitään merkintöjä, joten voi olla vakiosta hiottu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin