Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Zipi
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 9. 20:52:05 2006
Että tämmönen kymysys olisi... Enpä ole vielä ikinä ennen törmännyt automaattikiristeiseen hihnaan kun on tullut sen verran vanhojen vehkeiden kanssa ropattua.
Eli miten hemmetissä se kiristys mekanismi toimii ja miten sen hihnan saa pois rikkomatta mitään? Aikani muttereita löysätessäni ja asiaa ihmetellessä en keksinyt ongelmaan ratkaisua... Ei oikein uskalla alkaa paukuttamaankaan ennen kuin tietää mitä tehdä.
Ja konehan on tällähetkellä pöydällä joten siihen pääsee hyvin käsiksi, muttei siltikään onnannut. Todennäköisesti se on joku pirun helppo juttu että saa taas hävetä silmät päästään kun ei itse keksinyt... Ja moottorihan on nelikkodokista jos sitä tietoa tässä tarvitsee.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 9. 20:59:11 2006
Käsin kiinni hihnaan ja löysät pois ja ura kerrallaan päälle/pois. Näin minä oon tehny. Kireähän se on, mutta ei niin kireä, jollei ole jumittunut. Tosin voi olla helpompaa jos kone on kiinni paikoillaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
Zipi
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 9. 21:23:14 2006
14 On models with power steering, the automatic tensioner can be released using a 17 mm socket and a wrench on the boss in the centre of the pulley. Lever the tensioner assembly clockwise, slide the belt from the
pulleys, then slowly release the tensioner.
Tälläisen löysin service manuaalista... Ajoneuvotekniikan sanastoni ei ole kovin hyvällä mallilla, mutta kait tämä jotain auttaa kunhan pääsee taas takaisin pajalle jossain välissä.

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ma Lokakuu 9. 21:24:58 2006
Kiristimessä on paikka mistä työkalulla saa kääntää, kiintoavaimella, kuusiokololla tai ihan vaan suoraan räikällä. En sano mikä noista käy kun en muista.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 9. 22:18:57 2006
17mm avaimella painetaan alas/käännetään myötäpäivään kiristimen hihnapyörästä ja hihna löystyy.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Zipi
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Zipi » Ti Lokakuu 10. 19:07:39 2006
SLEI kirjoitti:17mm avaimella painetaan alas/käännetään myötäpäivään kiristimen hihnapyörästä ja hihna löystyy.
Näinhän se juurikin meni kuten SLEI sanoi... Olipa helppoa, mutta ei vaan itse keksinyt

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja