Moniurahihnan vaihto ruisku doch:iin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Moniurahihnan vaihto ruisku doch:iin

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 9. 20:52:05 2006

Että tämmönen kymysys olisi... Enpä ole vielä ikinä ennen törmännyt automaattikiristeiseen hihnaan kun on tullut sen verran vanhojen vehkeiden kanssa ropattua. :oops:

Eli miten hemmetissä se kiristys mekanismi toimii ja miten sen hihnan saa pois rikkomatta mitään? Aikani muttereita löysätessäni ja asiaa ihmetellessä en keksinyt ongelmaan ratkaisua... Ei oikein uskalla alkaa paukuttamaankaan ennen kuin tietää mitä tehdä. :roll:

Ja konehan on tällähetkellä pöydällä joten siihen pääsee hyvin käsiksi, muttei siltikään onnannut. Todennäköisesti se on joku pirun helppo juttu että saa taas hävetä silmät päästään kun ei itse keksinyt... Ja moottorihan on nelikkodokista jos sitä tietoa tässä tarvitsee.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 9. 20:59:11 2006

Käsin kiinni hihnaan ja löysät pois ja ura kerrallaan päälle/pois. Näin minä oon tehny. Kireähän se on, mutta ei niin kireä, jollei ole jumittunut. Tosin voi olla helpompaa jos kone on kiinni paikoillaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 9. 21:23:14 2006

14 On models with power steering, the automatic tensioner can be released using a 17 mm socket and a wrench on the boss in the centre of the pulley. Lever the tensioner assembly clockwise, slide the belt from the
pulleys, then slowly release the tensioner.
Tälläisen löysin service manuaalista... Ajoneuvotekniikan sanastoni ei ole kovin hyvällä mallilla, mutta kait tämä jotain auttaa kunhan pääsee taas takaisin pajalle jossain välissä. :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Lokakuu 9. 21:24:58 2006

Kiristimessä on paikka mistä työkalulla saa kääntää, kiintoavaimella, kuusiokololla tai ihan vaan suoraan räikällä. En sano mikä noista käy kun en muista.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 9. 22:18:57 2006

17mm avaimella painetaan alas/käännetään myötäpäivään kiristimen hihnapyörästä ja hihna löystyy.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Lokakuu 10. 19:07:39 2006

SLEI kirjoitti:17mm avaimella painetaan alas/käännetään myötäpäivään kiristimen hihnapyörästä ja hihna löystyy.
Näinhän se juurikin meni kuten SLEI sanoi... Olipa helppoa, mutta ei vaan itse keksinyt :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin