Dohc 4x4 takavedoksi pakkasella

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Dohc 4x4 takavedoksi pakkasella

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Helmikuu 21. 17:08:27 2007

Voiko kylmä tehdä tenät viskolle, aamulla -28, vai onko syynä äärimmäinen ajokäyttö? Ei ole pariin päivään toiminut mutta ei myöskään ala toimimaan vaikka ajaa. Työmatka jota ajelen on tosin lyhyt 3km että ei siinä paljon lämpee.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » Ke Helmikuu 21. 18:52:16 2007

Mun sierras, ei myöskään pidä peränvisko yhtään, kun on yli 20astetta pakkast. :roll: [/url]

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Helmikuu 21. 19:00:27 2007

Voihan tuo hyvin olla että pakkasella viskon neste menee niin jähmeeksi että sen kitka levyjävasten menee olemattomaksi. Eiköhän se sieltä herää kun vähän lämpiää juhannuksena :wink: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Helmikuu 22. 10:28:07 2007

Ellei sitten visko ala jo olla elämänsä ehtoopuolella? Noh, kyllä se varmaan lämpimämmällä paremmin toimii. :)

Mutta ilman viskoakin, onhan siellä se 33% vetoa edessä... Tuntuu vaan takavedolta kun voimat ei jakaannu sinne minne pitäis.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Helmikuu 23. 23:16:10 2007

Mulla on ihan sama. kesällä vetää nätisti edestä mutta ku lämpötila tippuu nollan kohille niin käytännössä ihan takavetonen. nollakelissä jaksaa hädin tuskin sutia edestä mut kesähelteellä vetää hienosti kaikilla.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » La Helmikuu 24. 1:36:23 2007

Se siitä talviautosta, kun sitä niin kaikki kehuu. :D

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Helmikuu 24. 15:52:35 2007

Kyllä mun nelarit on ainakin pakkasellakin vetänyt kaikilla pyörillä, sen verran kylmää autoa olen kyllä säälinyt etten bedaali pohjassa ole -20-30 pakkasilla ajellut.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Helmikuu 24. 16:06:35 2007

Ei mun tartte rääkätäkkään..-5c kelillä riittää jo niin voi jäädä jumppaseen niin että vaan takarenkaat vetää vaikka tekis mitä niin veto ei mee eteen.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Helmikuu 24. 16:15:32 2007

Bliz kirjoitti:Ei mun tartte rääkätäkkään..-5c kelillä riittää jo niin voi jäädä jumppaseen niin että vaan takarenkaat vetää vaikka tekis mitä niin veto ei mee eteen.
Kyllä sen pitää lähteä vetämään myös etusilla kunhan viskossa öljy hieman lämpiää. Tottakai viskon toiminta on pakkasella erilaista kuin lämpimämmällä. Ei entisessä nelikko Sierrassani ollut ongelmia pakkasellakaan. -25 asteessa veti hetken takasilla mutta kohta alkoi kuulua rapina edestäkin. Autolla oli kuitenkin rullattu jo reilut 340tkm eikä entisen omistajan ( omistanut auton uudesta saakka ) mukaan oltu tehty mitään suurempiä korjauksia. Itse vaihdatin kaikki öljyt kun auton ostin. Olisiko se sitten vaikuttanut keskiviskon toimintaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Helmikuu 24. 16:24:56 2007

Pitäs juu. Vaan ei vedä tämä yksilö.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » La Helmikuu 24. 17:18:56 2007

ukormi kirjoitti: Olisiko se sitten vaikuttanut keskiviskon toimintaan.
Ei ellet vaihtanu öljyjä viskon sisältä :roll: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Helmikuu 24. 18:16:08 2007

sprint kirjoitti:
ukormi kirjoitti: Olisiko se sitten vaikuttanut keskiviskon toimintaan.
Ei ellet vaihtanu öljyjä viskon sisältä :roll: .
No lähinnä ajattelin josko olisi ollut vaikutusta sisäisten osien kitkoihin kun sieltä otettiin aika pahat tervat pois ja laitettiin tuoreet litkut tilalle:D
Onhan siellä viskopakan ulkopuolisiakin osia jotka vaativat tuota öljyä ja vanha terva muuttuu kyllä kovalla pakkasella hyvinkin jämäkäksi ja varmasti aiheuttaa muutoksia osien liikkuvuuteen.

Hyvin se kuitenkin toimi vaikka oli ajettu jo melko reilusti
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Helmikuu 24. 19:43:22 2007

Viskokin on kuluva osa sieltä on varmaan tullut kamaa vähän ulos ja sitten kun kylmässä mömmö kutistuu niin sinne jää tilaa paeta levyjä. Kai sinne viskoon voi öljyäkin ajan kanssa joutua, mutta ei kai se lämpimänä paremmin pitäisi mikäli öljy on saastunut. Kylmässä on kovempi viskositeetti ja sen viskon pitäisi pitää paremmin. 175£ Gearboxman.co.uk täyttää viskot valitsemaanne jäykkyyteen.
Kysäsin pari päivää sitten saako viskon täytöstä kimppa-alennusta, mutta ei herunut Quaife osista saisi 10% pois.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Helmikuu 24. 22:00:33 2007

Viskolukkohan toimii siten että kun toinen pyörä alkaa pyörimään erinopeudella kuin toinen pyörä, viskon sisällä oleva neste kuumenee ja silloin viskositeetti putoaa päästäen levyt kiinni toisiinsa. Jos sinne pääsee tuota tavan öljyä, niin silloinhan lukko ei juuri enää pidä vaikka neste/öljy lämpeneekin, päinvastoin.
Jos siellä olisi sitä tavan öljyä seassa niin ehkäpä se silloin saattaisi tosiaan pitää kylmänä edes hieman vaikka viskon toiminta ei juuri tuohon viskositeetin jäykkyytteen perustu vaan siihen että viskositeetti tippuu.

Taitaa olla tuo lukon vuoto aika yleinen vika noissa viskolukoissa ajan mittaan.

edit:

Juu, tuossa linkissä muuten syncron viskon ominaisuudesta: Kun lämpeää, viskonesteen viskositeetti kasvaa ja nappaa kiinni.
http://syncro.org/VCTest.html
Hmm.. siis juurikin toisinpäin kuin aiemmin kirjoitin mutta lämpöhän se kuitenkin muutoksen viskositeetissa saa aikaan ajatellen tämän topicin aloittajan ongelmaa...
No, oppia tuokin :D ja onhan tuosta näkyy patenttikin olemassa:
http://www.freepatentsonline.com/5080210.html
Viimeksi muokannut ukormi, Su Helmikuu 25. 0:57:00 2007. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Helmikuu 25. 0:01:57 2007

ukormi kirjoitti:Viskolukkohan toimii siten että kun toinen pyörä alkaa pyörimään erinopeudella kuin toinen pyörä, viskon sisällä oleva neste kuumenee ja silloin viskositeetti putoaa päästäen levyt kiinni toisiinsa. Jos sinne pääsee tuota tavan öljyä, niin silloinhan lukko ei juuri enää pidä vaikka neste/öljy lämpeneekin, päinvastoin.
Jos siellä olisi sitä tavan öljyä seassa niin ehkäpä se silloin saattaisi tosiaan pitää kylmänä edes hieman vaikka viskon toiminta ei juuri tuohon viskositeetin jäykkyytteen perustu vaan siihen että viskositeetti tippuu.

Taitaa olla tuo lukon vuoto aika yleinen vika noissa viskolukoissa ajan mittaan.
Tiukkapipon kirjoihin joutumisen uhalla totean ettei se ihan noin toimi, pienellä sutimisella leikkausvoimat vastustavat pyörimiseroa ja sitten kun sutii oikein reilusti aalto painaa levyihin tehdyt kielekkeet kiinni toisiinsa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin