Moottorin kokoamis/suunnittelu vinkkejä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Moottorin kokoamis/suunnittelu vinkkejä

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Huhtikuu 18. 0:00:52 2007

Vapaasti hengittävä moottori, tilavuus 1,6l. MAX rpm 9000, tehotavoite 200hv.



Venttiilin ja männän väliin ykk:ssa pitäisi jäädä halutulla overlapilla noin 1-1,5mm tilaa?

Entä männän ja syl. kannen väliin? Mäntä ei ns. mahdu palotilaan, vaan jäisi kantamaan reunoille. Tietenkin tiivisteen paksuus huomioiden. Mäntä tulee nyt lohkopinnan päälle 0,1mm, ja plaanin jälkeen mahdollisesti 0,4mm.

Kansipahvi 0,8mm teräs tiiviste?

Puristuuko yleensä terästiiviste noin 0,1mm kasaan?

Entä mikä olisi minimi väli männän ja kannen tason väliin? Periaatteessa pienempi parempi mutta mikä on liian vähän? Kuvittelisin että 0,1mm riittää?


Puristussuhde ei koidu ongelmaksi, pikemminkin liian pieni...
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorin kokoamis/suunnittelu vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Huhtikuu 18. 7:42:09 2007

ParDe kirjoitti: Puristuuko yleensä terästiiviste noin 0,1mm kasaan?

Entä mikä olisi minimi väli männän ja kannen tason väliin? Periaatteessa pienempi parempi mutta mikä on liian vähän? Kuvittelisin että 0,1mm riittää?
Nykyiset terästiivisteet eivät varmastikaan puristu edes tuota 0.1mm kasaan. Niiden vekin vaan tasoissuvat. Eli jos tiiivisteen mittaa jostakin reunasta missä ei niitä vekkejä ole, niin saat arvon mikä on hyvin lähellä lopullista.

Kannen ja männän väliin minimissään noin 0.6mm. Männät heiluu tapin ympäri ja osissa on venymistä ja lämpölaajenemista. Missään tilanteessa ei saa osumaa tapahtua. Yli 1mm alkaa taas olla aika paljon vaparissa ja saavutettu etu alkaa lipsumaan. Skorppi tai joku muu paljon enemmän koneita niputtanut (ja hajoittanut :D ) voisi antaa "second opinionin". Tätä asiaa ei kannata sössiä väärään suuntaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Huhtikuu 18. 8:39:25 2007

Lainaanpa vähän Parden hyvää topickia.
Miten virallisesti mitataan lohkon korkeus ? Eli onko joku vakiopaikka mistä mitataan?
Aikaisemmin olen mitannut korkeuden aina männän ja dekin mukaan mutta nyt olisi poraamaton lohko johon ei vielä männän sisään mahdu.
Pitääkö lohko porata, kasata roippeet kiinni että pääsee mittaaamaan paljonko männät jää alle dekin ja senjälkeen purkaa ja vielä madallettavaksi ?
#6
Escort -75

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Huhtikuu 18. 10:03:35 2007

jos haluaa edes jotain tarkkuutta, niin juu,
kankien pituuksissa ja kammen iskussa on aina heittoja, jotka summautuu joskus ikävästi

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Huhtikuu 18. 11:08:14 2007

Aina pitää varmistua osien sopivuuksista toisiinsa, eli pulttaa osat kiinni ja mittaa sitten mihin suuntaan pitää koneistaa ja mitä. :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Huhtikuu 18. 21:37:31 2007

Tai sitten lopuksi tilaa kansipahvin sopivalla paksuudella.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

ei

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Huhtikuu 18. 22:52:38 2007

Jolloin puristussuhde kasvaa.




Esimerkkitapauksessa:

0,2mm muutos kansipahviin vaikuttaa noin millilitran palotilassa.


Seuraus: Puristussuhde muuttuu noin 0,2.


Mukavaa hommaa; pitää laskea venttiilikolotusta männästä arvot sille paljonko pitää jyrsiä laidoilta pois jotta mäntä menisi palotilan sisälle hieman. Tällöin voimme ajaa lohkosta pois aavistuksen lisää.

Seuraus: Imutilavuus pysyy lähes samana, mutta palotila pienenee suhteessa enemmän. ---> ruttu haaveena 11,8+
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Huhtikuu 18. 23:19:45 2007

minkälainen mylly on tulollaan?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Huhtikuu 19. 9:05:12 2007

Tuollaseen ohjeeseen törmäsin joskus,
enemmän harjoitelleet kommentoikoot tota quench height:ia

http://www.speedomotive.com/t-showbymodel.aspx

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » To Huhtikuu 19. 13:00:22 2007

hilteri kirjoitti:minkälainen mylly on tulollaan?
Mun ymmärryksen mukaan on rakenteilla 4AGE moottori.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Huhtikuu 19. 13:18:12 2007

Sitä puristussuhdetta ei tarvitse liian tarkkaan derivoida koska se ei yksin määrää onko se oikein vai ei. Nokat ja niiden ajoitus muodostaa suhteen kanssa todellisen paineen joka tulisi hahmottaa, jotta nakutusherkkyys olisi minimissä mutta saataisiin kuitenkin poweria.
Kansi hyvin tärkeä miten tehty.
Palotila ja kannen ja männän välys on tärkeä ja tämä todellinen puristuspaine joka muodostuu kokonaisuudesta.
Osien koneistustarve selvii vain mittaamalla ja tutkimalla kyseinen yksilö. Turhaa miettiä ennalta kauheen tarkkaan koska virhemahdollisuuksia joka paikassa.
Ensiksi pitää päättää mitä osia laitetaan. Turha miettiä tarkkaa puristussuhdetta jos ei tiedä mitkä nokat. Ja sitten tehdäänkö kisaan vai kadulle. Tuskin kannattaa kovin kireetä rakentaa kadulle kun kierroksien myötä työt lisääntyy ja käyttömukavuus kärsii.
Ja kadulla ei pärjää tänä päivänä ilman ahdinta :wink:
200hv ei mene motarilla mihkään. Jossain pikkutiellä tai kisassa ek:lla puiden ja ojien välissä kyllä kulkee jos ei paljoo painoo.
Nämä taas vain mun havaintoja eletystä elämästä :)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: ei

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Huhtikuu 19. 18:06:09 2007

ParDe kirjoitti:Jolloin puristussuhde kasvaa.


"Imutilavuus pysyy lähes samana, mutta palotila pienenee suhteessa enemmän"
Miten niin lähes samana?? Eihän se iskutilavuuteen vaikuta vaikka männän laki ois minkä muotonen tahansa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Huhtikuu 19. 18:41:14 2007

Juuri niin kuin SHR sanoi. Turha hieroa ns mekaanista puristussuhdetta, ennen kuin tietää moottorin osakombinaatiot. Todellinen puristusuhde, eli dynaaminen puristussuhde (dcr) on tärkee tekijä, jonka pitää kulkea nokan kanssa käsi kädessä. Dynaamiseen puristussuhteeseen vaikuttaa muun muassa imuventtiilin sulkeutuminen ja kangen pituus.
Myöhäinen sulkeutuminen ja matala dcr saa koneen tuntumaan laiskalta.
Eli toisin sanoen nokka pitäisi olla selvillä, kun puristussuhdetta ja dynaamista puristussuhdetta hierotaan.
Mäntä-kansi välys, eli quench on myös erittäin tärkee, pienemmällä välillä nakutusriski vähenee ja palotapahtuma paranee.
Jottei asia olisi aivan liian helppoa niin täytös vaikutta myös aina,eli kansi,imu/pakosarjat virtauksineen..
Quenchiin ei varmasti riitä 0,1mm väli, älä edes kokeile,, lyö saletisti kanteen. Tuo JesseT;n mainitsema 0,6mm voisi olla minimi. Ei sekään niin helppoa ole, koska siihen vaikuttaa käytettävät kierrokset..

Kannattaa apinoida jo valmiista tehokoneesta tärkeimmät ratkaisut ja siitä soveltaa.

Myös googletus aiheista quench ja dynamic compressio ratio (dcr) selvittää asiaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re: ei

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Huhtikuu 19. 19:02:32 2007

Fullspeed kirjoitti: Miten niin lähes samana?? Eihän se iskutilavuuteen vaikuta vaikka männän laki ois minkä muotonen tahansa.
Vaikuttaa iskutilavuuteen, jos mäntä muuttaa muotoaan matkalla :lol:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

heh

Viesti Kirjoittaja ParDe » Pe Huhtikuu 20. 15:46:09 2007

Noniin, nyt on saatu laskettua eri plaaneille arvot jolloin ruttu pysyy suunnilleen vakiona, 11,7:1

Quench on nyt laskettu 0,85. Timo Mäkelä, jotkut teistä ehkä tuntee sanoi että ko moottoriin (4age) sopiva ehdoton riskiminimi on 0,75, hän käyttää 0,8-0,9mm.



nokat ja kaikki muut komponentit on jo toki hankittu. Toi pur. suhde 11.7 on selvitetty että se on vielä ns. turvallinen, ja ihan toimiva.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ParDe » Pe Huhtikuu 20. 15:59:18 2007

Kun laskee lohkopintaa, ja muokkaa männän laen palotilan muotoiseksi esim 1mm syvyydeltä niin mäntä "uppoaa" palotilaan jolloin puristus suhde kasvaa.


Vastaavasti männän laen liikkeen aiheuttama tilavuus sylinterissä kasvaa koneistetun osan verran.


Huom: Koko ajan pidetään quench vakiona, ja lohkosta ja männästä ajetaa koko ajan saman verran pois.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: heh

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 20. 19:13:29 2007

ParDe kirjoitti: Quench on nyt laskettu 0,85. Timo Mäkelä, jotkut teistä ehkä tuntee sanoi että ko moottoriin (4age) sopiva ehdoton riskiminimi on 0,75, hän käyttää 0,8-0,9mm.


Justiin spekuloin Mäkelän kanssa imutorvi vaihtoehtoja, kun se poikkesi Riksussa poikain hallilla.
Mäkelällä on sitä käytännönkokemusta juuri toiota maailmasta, eikä se ole kun 40 vuotta näitä rassannu. Hauska ja tarkka kaveri, käyttää paljon ilmaisuja "virallinen" jne jne :)
Timppa on muuten näistä vanhemmista kavereista melko nopeekin, vanha ukko laittaa monet pojat ruotuun jos lähetään ajaa kilpaa...

Vastaa Viestiin