DOHC Sierra ja päästöt

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

DOHC Sierra ja päästöt

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Kesäkuu 20. 18:10:32 2007

Eli tämmönen tapaus, kävin vajaa kuukaus sitten katsastuttamassa Sierraa, hylky tuli kampiakselin etustefan öljyvuodosta ja liian korkeista happiarvoista kierroksilla + lambda oli 1,083. Muut päästöarvot nätisti alle rajojen. No nämä korjaantui vuotavan pakoputken vaihdolla.

Tänään käytin uusintanäytössä, happiarvot oli ok, ja kierroksilla kaikki päästöarvot myös, mutta nyt tyhjäkäynnillä heitti CO%:n ja HC:n reilusti yliarvojen, CO 5,14 ja HC 602. Katillinen dohc siis kyseessä, käy mielestäni nätisti tyhjää ja vetää ok.

Mikähän tuohon olisi voinut tulla? Öljyvuotoa korjatessa irrotin sen imuputken vaimentimineen joka kulkee siitä koneen edestä, voisiko siinä putkessa oleva tyhjäkäyntiventtiili(?) kiukutella nytten? Muita ideoita? Muuta remppaa autolle ei ole tässä tehty putken vaihdon lisäksi.

Koitin sörtsätä vastaavia tapauksia, kaikissa tunnuttiin ehottelevan katalysaattorin uusimista ja lambda ongelmia, jäi vaan mietityttämään tuo tyhjäkäyntiventtiili, mutta vaikuttaako se taas seoksiin mitenkään...

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 20. 21:43:09 2007

Kyllä jos tyhjäkäyntiventtiili on hajalla, niin ei pitäisi käydä enää kovinkaan nätisti... Tällä vajavaisella tietämyksellä joka miulla näiden vehkeiden sielunelämästä on veikkaisin imuvuotoa jostakin välistä. Sinuna kävisin imuzydeemit läpi vielä kertaalleen. Ilman kattiakin HC pitäisi olla huomattavasti alempana, eli se ei olene syyllinen.

Kokeiles huviksesi nykäistä tyhjäkäyntiventtiilin piuha irti koneen käydessä. Pitäisi sammua melko äkkiä parin viimeisen hengenvedon jälkeen. Tai jos kestää käynnissä, niin ohivuotoruuvi on melekosen isolla...

Miulla oli HC tuotaluokkaa kun imunokka oli yhden hampaan jäljessä, mutta muut arvot tikissään. Sekin kävi tyhjäkäyntiä ihan kohtuu nätisti, hiukkasen välillä rytkäytti konetta ja pientä tsupsuttelu tai pooh efektiä havaittavissa putken päästä. Veti kyllä nätisti ettei siinä näkynyt yhtään.

Tarkastettavien asioiden listaan laittaisin myös kaasuläpän asentoanturin, sillä kait korkea hiilimonoksidi ja hiilivetyarvot voinee johtua myös liian timakoista seoksista... Eli sais kakkua liikaa. Mutta nyt alkaa jo mennä sen alueen ulkopuolelle mistä uskon ymmärtäväni oikeasti jotakin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Kesäkuu 21. 10:25:16 2007

Pitää vielä siis varmistella imupuolelta että kaikki letkut ja piuhat on varmasti paikoillaan. En kyllä ihmettelisi jos siellä joku liitin olisi ottanut hieman itseensä kun ovat saaneet aika pitkälti paikallaan maata muutaman viimeisen vuoden.

Oliko sulla Zipi tuo imunokan ajoitus hypänny itsekseen vai teitkö jotain remppaa missä irroitit ketjun?

Osaisiko kukaan sanoa, että säätääkö lambda seoksia myös tyhjäkäynnillä, tuolla oli aikaisemmin heitelty mielipiteitä tästä suuntaan ja toiseen? Ja saako lambdaa testattua vaikka yleismittarilla.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » To Kesäkuu 21. 12:10:39 2007

sulla on mappi paskana. mulla oli sama keväällä... Purkaamolta uusi(wanha) mappi 10-20€ kun ite irrottaa. Pitäs olla sama mappi noissa EFI cvh koneissa että otat vaan semmosesta. tai ainakin mulla toimii....
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Kesäkuu 21. 15:43:32 2007

nestori kirjoitti:Oliko sulla Zipi tuo imunokan ajoitus hypänny itsekseen vai teitkö jotain remppaa missä irroitit ketjun?
Ei se ketju sieltä mihinkään itsestään hyppää, jos vaan kaikki ohjurit on kunnossa... Enkä ollut itse tehnyt mitään remppaakaan, ostin vaan auton halavalla joka ei mennyt päästöjen takia katsastuksesta läpi. Edellisvuonna se oli ilmeisesti katsastettu niin että päästöt oli otettu jostain toisesta autosta ja varsinainen remppa jossa jako oli laitettu persilleen oli tehty joskus puolitoista vuotta sitten. Auto oli kiertänyt kolmella/neljällä omistajalla parin vuoden sisään ja oli laiteltu joka puolelta "myyntiä varten". Se kävi ilmi monesta paikkaa kun olen remppaa tehnyt. Mutta nyt kyseinen rakkine paremmassa kunnossa kuin vuosiin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Kesäkuu 23. 5:52:41 2007

"Osaisiko kukaan sanoa, että säätääkö lambda seoksia myös tyhjäkäynnillä, tuolla oli aikaisemmin heitelty mielipiteitä tästä suuntaan ja toiseen?"

Säätää jos kone on lämmin eli ei ole mitään rikastuksia päällä. Testattu on DOHC oma lambda kiinni ja LC-1 putkessa ennen varsinaista lambdaa sekä oma lambda irti kytkettynä ja signaali ECUun kytkettynä LC-1:n analogiliitännästä. Näin kesällä vetäää seokset aika nopeasti lambda 1 eli 14,7. Lämä pohjassa sitten rikkaammalla, mutta ei ole tietoa mitkä ne seokset on vakioilla suuttimilla ja osilla, kun ei ole koskaan ollut WB:n kanssa vakiona. 220cm3 suuttimillakin meni läpi päästöistä toimivalla lambdalla, vakiot suuuttimet kai n. 180cm3.
Jos lambda ei säätäisi seoksia tyhjäkäynnillä niin miten autot (KAT) menisi päästömittauksista läpi?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Heinäkuu 12. 17:28:57 2007

No niin, vieläkin tapellaan päästöjen kanssa.

Tyhjäkäynti: CO% = 4,52, HC ppm = 522, O2 = 1,4 ja CO2 = 11,4

>2000rpm: CO% = 0, HC ppm = 45, O2 = 1,8 ja CO2 = 14,2 ja Lambda 1,082

Eli nuo lihavoidut arvot katsuri oli merkinnyt hylyksi.

Nyt on käyty ainakin osa kaasuläpän lähistöllä majailevista liittimistä läpi ja vaihdettu ensimmäinen katalysaattori, vanhasta olikin kenno irti. Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu 1000km sitten. Lisäksi mittailin kaasuläpän asentoanturin, tuntui antavan järkeviä lukemia, ainakin vastusarvo suureni tasaisesti läppää aukaistaessa.

Nyt on huomannut, että bensa haisee käynnistettäessä ja joskus kaupunkiajossa.

Mitäs seuraavaksi kannattaisi yrittää? Lambdan maadotus? Tuossa Zipin dohcissa vaihvaa aiheuttanut lämpötila-anturi? Voiko näitä mitata yleismittarilla, että toimiiko?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Heinäkuu 12. 21:24:01 2007

ootko sitä lambdaa vielä uusinut?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Heinäkuu 13. 6:59:34 2007

En ole lambdaa vaihtanut.

Tajusin just että jäi mainitsematta se seikka, että vuosi sitten siis kävin katsastamassa tämän auton ilman mitään ongelmia, eli tuo jaon viturallaan oleminen lienee poissuljettu, kun en ole siihen koskenut. Ja auto käy edelleen nätisti sekä kylmänä, että kuumana, ei nyi, vetää ja se tyhjäkäyntisäädin mitä mietin aikasemmin tuntui toimivan, meinaa sammua jos sen piuhan nappaa irti...

Taidan kuitenkin tuon MVLA:n ehdottaman mapin uusia/tutkia seuraavaksi, oli päässyt unohtumaan.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Heinäkuu 18. 19:14:22 2007

Kukaan testaillut MAPpia?

Testasin MAP:n noitten ohjeitten mukaan (sivun alhaalla kolme kohtaa, tosin en käyttänyt konetta lämpimäksi asti..) http://autorepair.about.com/cs/troubles ... 03a_06.htm
Näyttääkö järkeviltä?

Tuloksena nyt sen verran, että
1. nastalla koko ajan ~5V,
2. nasta 2,6V riippumatta siitä onko kone käynnissä vai ei ja painaako kaasua vai ei
3. nasta 0,2V. (saatan muistaa 2. ja 3. nastan väärin päin).

Eli jos noihin ohjeisiin luottamista niin mappi paskana, kuten mvla totesikin. Huomenna siis Purkupojille.

edit: no nyt löyty tommonen, ei ei tainnu testistä olla juuri hyötyä :lol:
http://www.kemparts.com/TechTalk/tt11.asp
http://fordfuelinjection.com/?p=27 :roll:

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Elokuu 1. 7:53:01 2007

No niin. Tämä nyt ei ole ratkennut vieläkään, otin vikakoodit ulos autosta, antaa koodin 38, eli autodatasta "Lämmitetty happitunnistin - laiha seos", eli voisi olla lambdassa vika. Yleismittarilla mittailin niin antaa järkeviä lukemia lämpimänä, eli pyörii 0,1V - 0,8V välillä. Tyhjäkäynnillä pysyy aluksi 0,2V (aivan kylmänä antaa yli 3V ja siitä laskee lämmitessään, pitäisikö tehdä näin?) tuntumassa, mutta kun lämpenee kunnolla niin alkaa heijaamaan 0,3V - 0,7V väliä, eli seos heittelee? Voiko se paskana oleva lambda tehdä tuota? Jotenkin omaan järkeen kävisi enemmän että lambda ehjä, ja jossain muualla vika.


Vaihdoin myös mapin toiseen, luulin jo päässeeni näin helpolla kun lambda pysyi aluksi pitkään tyhjäkäynnillä siellä 0,2V tuntumassa (vanhalla mapilla heijali ympäriinsä). Sitten laitoin kokeilu mielessä vanhan mapin takaisin, alkoi heijaamaan, noh uusi taas tilalle, heijaa edelleen.

Jaon tarkistin myös, "ehkä" kohdillaan. Vertailin noihin zipin kuviin niin ei tuosta omalla silmällä erottanut, että oliko kohdillaan vai sen yhden hampaan pielessä, mutta ohjurit on ehjät jne, niin mitenkä se siellä olisi itsekseen hypännyt... Vaihdan tänään sen harvinaisen vittumaisessa paikassa sijaitsevan lämpöanturin uuteen ja käyn ottassa päästöt konttorilla.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Elokuu 1. 11:48:08 2007

nestori kirjoitti:Jaon tarkistin myös, "ehkä" kohdillaan. Vertailin noihin zipin kuviin niin ei tuosta omalla silmällä erottanut, että oliko kohdillaan vai sen yhden hampaan pielessä, mutta ohjurit on ehjät jne, niin mitenkä se siellä olisi itsekseen hypännyt... Vaihdan tänään sen harvinaisen vittumaisessa paikassa sijaitsevan lämpöanturin uuteen ja käyn ottassa päästöt konttorilla.
Yhden hampaanhan huomaa helposti kun silloin rattaissa olevat merkit ei osu ketjussa "samaan kohtaan". Eli ketjussahan on niitä lenkkejä joista jokatoinen on ohuempi ja toiset taas paksumpia kun menevät edellisen päälle. Jos pielessä kahdella hampaalla, niin sitten luulisi jo näkevän rattaiden asennoista kun veivaa merkit samaan tasoon.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Elokuu 1. 12:10:36 2007

Hyvä pointti! Katselin eilen napsimistani kuvista ja ovatten molempien rattaitten merkit "samassa" kohtaa ketjua.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Elokuu 1. 17:22:54 2007

Leima tuli, HC nyt tyhjäkäynnillä 36.

Eli mapin ja moottorin lämpöanturin vaihdoin, lämpöanturin vaihdon jälkeen asettui yleismittarilla mitattu lambdan signaali 0,22V:hen ja pysyi siinä.

Kiitoksia vain kaikille :)

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Elokuu 2. 7:00:45 2007

Onnea leiman johdosta.

Se aina välillä teettää ylimääräistä työtä.
Toisaalta, tuleepahan auton sielunelämä tutuksi.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Elokuu 5. 18:29:24 2007

minähän sanoin... 8)
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Vastaa Viestiin