Hydr venttiilinnostimet & pelivaran mittaaminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Hydr venttiilinnostimet & pelivaran mittaaminen

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Syyskuu 5. 12:43:28 2007

Yleisen mielenkiinnon ja askartelun nimissä ajattelin tarkastella että paljon tossa Zetecissä jää männän ja venttiilin väliin pelivaraa. Tämän johdosta kysymys kuuluukin että kumpaan suuntaan tulee virhettä jos venttiilin nostimissa ei ole painetta?

Askartelumoottorissa kun ei ole öljypohjaa ja se on muutenkin mukavasti tollasessa moottoripukissa niin vähentäisi työn määrää jonkun verran jos öljynpaineet ei ois ihan pakolliset. Eli jos ilman paineita saataisi vielä normaalia tiukempi lukema niin se kävisi, mutta jos tulee liian iso tulos ilman paineita niin kai ne on sitten siihen järjestettävä.

Ja mitä ainetta tohon mittaamiseen kannattaa käyttää? Meneekö ihan sinitarralla tai lasten muovailuvahalla? Öljyähän siihen pintaan kai ainakin pitää laittaa ettei tartu venttiiliin ja lähde liikenteeseen.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Syyskuu 5. 13:26:00 2007

Jos ne nostajat on sellaset, että liikkuu sormilla puristettaessa, niin sittenhän ne painuu kasaan ilman öljynpainetta, jolloin vena ei aukea niin paljon kun öljynpaineen kanssa eli mittauksessa näyttää liian isoa pelivaraa. Vanhoista nostajista on yleensä ainakin osa kyllä jumittunut niin, että ei painu kasaan vaikka painetta ei olekaan (käytännössä tuntuu olevan yhtä puuta koko nostaja kun yrittää painaa kasaan). Sellasella ainakin saa venttilin aukeamaan maksimiasentoon ilman painettakin.
Tollasta mittaamista en oo tehnyt, mutta muistelisin että jotkut on juuri sinitarralla mittailleet.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Syyskuu 5. 17:50:01 2007

Joo no kyl noista suurin osa sen verran nakelissa on ettei ainakaan sormivoimin liiku just mihinkään. Noo, ehkä mä laitan mällit joka pyttyyn ja pelaan pienimmän raon mukaan :-) Lähinnä kiinnostaa kun on tossa yks kansi mistä on jo otettu lastu pois ja todennäkösesti siitä pitää ottaa taas lastu pois.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Syyskuu 6. 11:50:33 2007

Tai toinen tapa mitata minkä verran on tilaa yläkuolonkohdassa onnistuu näin: mittakello kiinni seuraajan tai venalautasen pintaan, alakerta yläkuolonkohtaan ja sitten vaan varovasti pyöräyttää nokasta venan kiinni mäntään ja katsoo kellosta lukemat. Jos ei ole mittakelloa niin toi onnistuu kyllä ihan tönärilläkin, jos vaan saa jostain kohti noi liikematkat mitattua.
Näin saa ainakin tarkemman arvon kuin jostain sinitarran paunumasta mittaamalla, mutta kun itellä ei ole kokemusta noista zetecin kansista niin vaikea sanoa onnistuuko juuri siinä mitata näin.

Vastaa Viestiin