Metallisorveista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Metallisorveista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 16. 19:12:29 2007

Jep, eli metallisorveista asiaa/kysymyksiä

Pitkään olen tuossa miettinyt sorvin hommaamista talliin mutta hinta meinaa pistää vastaan

Elikkäs sellainen harrastelija sorvi olisi hakusessa, ei ihan pienimmästä päästä mutta kovin isoonkaan ei ole varaa. Tuossa "markkinoita" seuranneena mielipide alkaa olla että järkevän hintaista/kuntoista/ikäistä/kokoista sorvia ei suomesta saa käytettynä, silloin tällöin joku 60 luvun itämaan tekele ollut myynnissä ja niilläkin hintaa vähän pirusti

Tuossa kävin Pirkan Hitsauksessa pällistelemässä tuollaista
BB-32 mallia
http://www.pirkanhitsaus.fi/ --> metallisorvit

Sillä hintaa noin 1800e alvilla

Toinen mikä kiinnosti niin CZ300A mutta sillä hinta kipuaa jo tuonne 3000e tuntumaan ja sitä ei tahdo perse kestää ja kuitenkin ominaisuudet suht samaa luokkaa kuin tuossa BB32ssa

Mitäs mieltä tuollaisista yleensäkkin, tekeekö noilla mitään lähinnä pienen kokonsa ja painonsa puolesta. Tarkkuudesta ja "kestävyydestä" en niinkään ole huolissani, pitäisi olla ihan laadukasta tekoa vaikka kiinan poikien tekele onkin

Mitä tuossa kävin paikanpäällä tuota BB32sta pyörittelemässä niin ihan asiallisen oloinen tukevuutensa ja kelkan liikkeiden yms osalta eli ei ole 10mm osissa heittoa jo uutena kuten halvoissa pylväsporakoneissa :D

Kuulostaako realistiselta jos ajattelisi vaikka tuolla BB32 sorvailla esim jarrulevyjä, pyörännapaa, holkkeja yms mitä nyt mieleen tulee, tarkoituksena ihan mustaa rautaa ja terästä sorvata eli ei mitään yber kovia aineita
Isot painavat osat pystyy kyllä sitten tekemään jossain muualla

Itse vähän vaikea sanoa kun ei juurikaan sorveista ole kokemusta, muutaman palikan joskus pyöräyttänyt

Se on suunnilleen tiedossa että sorvin fyysinen koot ja mitat riittäisi mutta entä itse koneen ominaisuudet, jos tarvii useampi milli/sentti jostain pyyhkäistä niin meneekö vaan hermot nyhväämiseen vai saako jotain jopa tehtyäkin, sehän nyt on selvää että ei tuollaisella mitään millin lastuja oteta ja ei ole mikään urakkakone

edit:
Overdriven puolelta sorvikeskustelut luettu, joku sen linkittää kuitenkin, sieltä ei ihan kamalasti kokemusta irronnut noista

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Marraskuu 16. 19:25:44 2007

Itse katselisin käytettyjä isompia vehkeitä niin kärsii jo jotain pyöritellä että ei hammasratasto heti räjähä silmille tai moottorista lopu teho. Hinnat pyörii siinä 2000e päällä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 16. 19:36:56 2007

Niimpä mutta mistäpä niitä löytyy, sehän se vähän onkelma on, pörssit, nettikoneet, kaverit, tutut, ammattikoulut yms sahattu monen monituista kertaa läpi ilman tulosta, tuntuu että ongelma on siinä että niitä ei vaan ole käytettynä, todennäköisesti jos se vähänkin toimii niin on käytössä

Mutta kuinkas nuo käytännössä pelaa, ei nyt tosiaan ole tarkoitus mitään suurta tehdä, jos ei luonnistu niin sitten viedään palikka jonnekkin jossa on iso sorvi

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Marraskuu 16. 19:39:07 2007

möin viime kesänä sorvin pois.
venäläinen, en ny muista oliko se ik62 vai ikh62 vai mikäkö se ny oli..
mahtui yli puolen metrin halkaisijaltaan oleva möykky pyöriin., kolmi ja nelileukapakat. yli 3 metriä oli kokonaispituus ja painoa varmaan pari kolme tonnia. kaikki kierteytys ja automaattisyötöt oli...
2000 eur pyysin ja sen sain.

möin sen kaverille www.mkonola.com ja teetän tuolla tarvitsemani koneistukset.

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Pe Marraskuu 16. 22:56:51 2007

Ohan noita myynnissä vaikka kuinka ja paljon. Älä osta mitään uutta kiinanp..skaa leikkisorvia, vaan vanha jykevärunkonen vehje. :idea: Ryssän tekeleet on hyviä vehkeitä. Skodan jos satut löytämään, niin hyvä on sekin.

Tuossa ois ik62, pitäs olla hyvä vehje:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=625370

Ja Tampella, jonkunlainen muistikuva on, että nuokin on ihan hyviä vekottimia:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=632986

Ja tuolta vaikka kuinka paljon lisää...
http://www.nettikone.com/listAdvSearchF ... ?id=742251

Minua viisaammat voi neuvoa sorvin valinnassa, en osaa noista malleista sanoa mitään. :?
Ja se hyvä puoli noissa käytetyissä on, että yleensä tulee jonkun verran teriä ja muuta roinaa mukana.
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

arska82
Viestit: 295
Liittynyt: Su Helmikuu 6. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 » Pe Marraskuu 16. 23:11:25 2007

Ja digitaalinäyttö mukana on ehdotonta plussaa. Uusi maksaa n. 1000€ asennettuna. Itse suosittelen victorin sorveja. Yksinkertaisia käyttää sekä kestäviä. Ainoa miinus on monasti kallis hinta.
Living on a razors edge, balancing on the ledge
Elmeri-74

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Marraskuu 16. 23:34:32 2007

Muistanpa tässä erään alaan perehtyneen opettajan kertoneen, että sieltä missä eniten soditaan/sodittu tulee parhaat sorvit (ja myös monet muut koneet ja laitteet). Mainitsi pari maata, venäjän ja israelin. Perusteli sillä, että sotateknologiaan panostetaan eniten ja näin ollen sitä varten tehdään myös kaikkein parhaat koneet ja laitteet.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Marraskuu 17. 0:39:46 2007

Kannattaa pitää mielessä, että jos ostaa käytetyn niin mukaan voi saada tukilaakeria, nelileukaistukkaa, mittalaitteitta yms. ja ennenkaikkea jonkinlaisen terävarustuksen, jotka ei erikseen ostettuina ole yleensä kovin edullisia vaan itseasiassa pirun kalliita. Vastaavasti voi toki sitten saada hyvin varustellun, mutta horon värisevän rautakasa jätteen itselle :) . Hyviä käytettyjä ja varusteltuja koneita on kyllä tosiaan hankala löytää kun puskaradiolla suurin osa tuntuu menevän uusille omistajille.

Kyllähän tuollaisella kiinalaisellakin varmaan sorvailee (hieroo) tuollaisia holkkeja sun muuta pienempää ei niin ybertarkkaa osaa nätisti. Kovin vankkaa lastua en lähtisi niillä kyllä yrittään.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » La Marraskuu 17. 2:12:43 2007

"horon värisevän rautakasa jätteen itselle"

Just tommonen kuva minulla on noista kiinalaisista muovirunkosista mee-work-veri-cheap -tehtaan sorveista... :roll: En ole kyllä kokeillut, voihan se yllätys olla positiivinenkin. :idea:

Kait se helepointa olisi kahtella kaveripiiristä joku sorvari, joka voi A) suositella hyvänmerkkistä sorvia ja B) lähteä mukaan testaamaan sitä, ei tarvi sikaa säkissä ostaa, eikä uskoa myyjän valehteluja. :lol:
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Marraskuu 17. 17:06:42 2007

^ Täysin samaa mieltä. Tarkoitinkin että käytettyä ei kyllä kannata ostaa pelkästään myyjän puheita kuunnellen, vaan tosiaan kannattaa ottaa sorveista tietävää tyyppi mukaan koekäyttöreissulle.

Rauta rauhoittaa, mutta joissain noissa kiinalaisissa sitä näyttää olevan epäilyttävän vähän :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 17. 21:36:37 2007

Niin, kyllähän noita jotain on mutta mutta...

Heti alkuunsa tulee ongelma että kuljetuksen pitää järjestyä ilman suuria kuluja (ei varmaan rekkapekka kovin mielellään/edullisesti myyjän kanssa retuuta tuollaista tallin nurkasta ulos ja auton kyytiin ja kuskaa toiselle puolelle suomea)

Toisekseen sanotaan nyt että 100-150km lahdesta kauemmas ei oikeen ole mahdollisuutta lähteä varsinkaan sorveista tietävän kanssa (kolmenkin ihmisen aikataulujen sovitus näillä kiireillä alkaa olla mahdottomuus), sekä vaikka varmasti hyviä koneita on niin hinta näyttää karkaavan kauas budjetista, sanotaan että tuo 2000e on melkolailla kattohinta, jos oikeen hyvä ja kunnollisella varustuksella niin ihan maks 2500e, toinen mikä ahdistaa on tila, ei tahdo riittää millekkään 2m kärkivälin koneelle.

Myös sähkön saanti alkaa tulla siinä 6-7KW kohdalla vastaan, joku 5kw vielä menee kohtuullisesti

Mutta pisti silmään tuo kommentti että kiinalainen muovirunkoinen...
Ei siinä kiinankoneessa kyllä taida yhtään muoviosaa edes olla, tottahan kyllä se että kevyempää kaliiperia ovat

Melkeempä järkevät vaihtoehdot on että tuollainen juuri ja juuri budjettiin sopiva kiinan kone tai ei sorvia ollenkaan jossei jostain löydä sellaista hölmöä joka hyvän ja halvan koneen myy käytettynä :roll:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Marraskuu 18. 18:50:06 2007

VesQ kirjoitti:Niin, kyllähän noita jotain on mutta mutta...

Heti alkuunsa tulee ongelma että kuljetuksen pitää järjestyä ilman suuria kuluja (ei varmaan rekkapekka kovin mielellään/edullisesti myyjän kanssa retuuta tuollaista tallin nurkasta ulos ja auton kyytiin ja kuskaa toiselle puolelle suomea)

Toisekseen sanotaan nyt että 100-150km lahdesta kauemmas ei oikeen ole mahdollisuutta lähteä varsinkaan sorveista tietävän kanssa (kolmenkin ihmisen aikataulujen sovitus näillä kiireillä alkaa olla mahdottomuus), sekä vaikka varmasti hyviä koneita on niin hinta näyttää karkaavan kauas budjetista, sanotaan että tuo 2000e on melkolailla kattohinta, jos oikeen hyvä ja kunnollisella varustuksella niin ihan maks 2500e, toinen mikä ahdistaa on tila, ei tahdo riittää millekkään 2m kärkivälin koneelle.

Myös sähkön saanti alkaa tulla siinä 6-7KW kohdalla vastaan, joku 5kw vielä menee kohtuullisesti

Mutta pisti silmään tuo kommentti että kiinalainen muovirunkoinen...
Ei siinä kiinankoneessa kyllä taida yhtään muoviosaa edes olla, tottahan kyllä se että kevyempää kaliiperia ovat

Melkeempä järkevät vaihtoehdot on että tuollainen juuri ja juuri budjettiin sopiva kiinan kone tai ei sorvia ollenkaan jossei jostain löydä sellaista hölmöä joka hyvän ja halvan koneen myy käytettynä :roll:
Oletko näitä katellu? Samoissa hinnoissa pyörivät ja kai ne vähä laadukkaampia on.
http://fi.optimum-machines.com/tuotteet ... ntent.html

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Marraskuu 18. 19:24:57 2007

Eipä ole nuo vielä tulleet vastaan, suht samankokoinen kuin tuo BB32 alkaa olla jo sitä 3000e ja pykälää isommat 4000e vaikka suht hyvin alkaa olla romua mukana ja näyttää häviävän vielä nuokin tuolle kiinanihmeelle aika paljon painossa Tosin eipä noista istukoista, tukilaakereista yms kovin montaa sataa saa hintaa kertymään

Mitenkäs muuten noiden moottorien tehojen kanssa, noissa 3-4Ke koneissakin näyttää olevan jotain 600-800W koneita, pakkohan niidenkin on johonkin riittää vai

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Marraskuu 18. 19:44:13 2007

Tehontarpeen voit laskea sen mukaan millaista lastua haluat ottaa, millä nopeudella ja mistä materiaalista.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Marraskuu 18. 20:34:09 2007

Niin, muistutetaan nyt vielä että muutamat kerrat ammattilaisen työtä seurannut ja joskus kouluaikoina muutamat mopon ketjuohjurit tehneenä kokemusta ei sorveista/sorvaamisesta juuri ole

Kysytään nyt että miltä esim tuo Titan BB32 vaikuttaa, voisiko kuvitella jotain tekevänsä ihan harrasteena. Tottahan tuo jos töikseen tekee oikeilla ammattikoneilla niin kotona se hyväkin harrastesorvi tuntuu lelulta

Mikä noissa yleensäkkin vaikuttaa "laatuun" jos ei oteta painoa huomioon, jos kara on jotenkin laakeroitu ja moottorissa riittää voima ja kelkka on tiukka/ei väljää, pärjääkö sillä silloin

Huoh, raha helpottaisi taas kummasti, ei tarvisi arpoa

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 18. 20:47:49 2007

Johteiden suoruus varmaan eniten mittatarkkuuten ja niiden jykevyys, niin ettei ne/runko värähtele liikaa. Samassa mielessä olisi hyvä että johteet olisi hyvää materiaalia, eikä kuluisi käytössä. Noita vaan on pirun huono tietää ilman materiaalitodistuksia tai tarkkoja mittalaitteita. Tai toki johteiden ja rungon laadusta kertoo jotain kun koneeseen lykätään kutakuinkin maksimikokoinen osa ja yritetään saada se niin tarkkoihin mittoihin kuin mahdollista.

Moottorin nyt saa varmasti koneeseen kuin koneeseen vaihdettua, mutta vaihteisto olisi hyvä olla kunnollinen. Sen kulumiseen/kestävyyteen tietenkin vaikuttaa eniten minkälaista lastua yrittää ottaa. Juuri sen takia olisin kiinnostunut jos joku ammattikoulu myy vanhoja sorveja, niillä kun ei saanut ottaa paksua lastua kun koneita säästeltiin mahdollisimman paljon kalliita kun ovat. Miinuksena niitä on varmasti enemmän ajettu pakkaan yms :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Marraskuu 19. 20:31:21 2007

fsohc kirjoitti:
.....tietenkin vaikuttaa eniten minkälaista lastua yrittää ottaa. Juuri sen takia olisin kiinnostunut jos joku ammattikoulu myy vanhoja sorveja, niillä kun ei saanut ottaa paksua lastua kun koneita säästeltiin mahdollisimman paljon kalliita kun ovat. Miinuksena niitä on varmasti enemmän ajettu pakkaan yms :)
Kyllä me oikein etittiin se vankin manuaalisorvi jolla sai ottaa "mieslastua". Homma loppui yleensä joko kappaleen irtoomiseen tai opettajan lähestyviin juoksuaskeliin.

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Ma Marraskuu 19. 21:19:30 2007

Joo-o, nuo peltihäkkyräsorvit ei oikeen ole hyviä muuhun ku pienten pehmeistä aineista (muovi, alsa, messinki jne.) sorvattavien nippeleiden koneistukseen, joskin niissäkin tuntuu menevän tuhottomasti liikaa aikaa, mikäli koskaan on oikealla sorvilla töitä tehnyt. Ei tuollasella jarrulevyn sorvaaminen mitään hauskaa puuhaa enää ole, värisee ja tärisee, kun joutuu tehottomuuden vuoksi ajaan pientä lastua, eikä koneen tukevuus muutenkaan riitä. Sen lisäksi istukka on niin pieni, että se ei tue levyä kunnolla. Terävarret on melko onnettoman kokoisia, samoin teränpitimet.

Kuten jo todettua, niin vanhat itäblokin valurautamöhkäleet on oikeesti niitä parhaita koneita, raskas pyöreäkulmainen runko nielee tärinöitä joka tekee oikeasti paljon. Jos vaan mistään saa samaan rahaan jonkun sellaisen, niin suosittelen ehdottomasti, uutuudenkiillosta joutuu tinkimään, mutta saa sentään oikean työkoneen.

Tuollaisella pienellä kiinalaisella se yhden holkin sorvaaminen menee helposti tuntikausien jyynäämiseksi, ellei sitten juokse joka hommaan etsimässä aihiota jossa on mahdollisimman vähän hukka-ainetta.
#1193

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 3. 18:51:12 2007

Jos joku löytää jotain 20-30cm halkasialla olevia pakkoja, niin mulle saa ilmottaa kans :) Venäläinen, saksalainen tms vastaava. Kiinnityksissähän noissa on eroja, mutta jos löytyy sopivan hintainen jostakin niin eiköhän sen kiinnikkin saa.
Jäsen #606

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » To Tammikuu 3. 11:35:25 2008

Mulla on tommonen CZ300A.
Ihan hyvin on kotisorvina toiminut. Pääsee sinne n. sadasosan tai parin tarkkuuksiin joten riittää useimpiin hommiin. Mukana tuli muutama tukilaakeri ja nelipakka ym. Myös kaverillani on sama sorvi mutta eri merkkisenä ja sillä vanhemmalla vaihteistolla. Se on tehnyt sillä aika paljon ja hyvin on myös toiminut. Eihän noilla mihinkään urakkavauhteihin pysty mutta ei kotona tarvikkaan.
Varmasti parempi kuin joku kulunut vanha laatusorvi. Tosin tommoseen laatusorviin kun teettää rempan niin saahan siitä hyvän. Mutta niinhän se aina on et halvalla ei hyvää saa...
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Pe Helmikuu 15. 17:30:27 2008

joo ite kans ääni noille vanhoille itäblokin koneille koulussa on pari sellasta olisko ne vuodelta 60 ja 59. kattoo vaa että on öljyy vaihteistossa ni varmaan pelittäää.. ja pystyy tekemään aika tarkkoja hommiakin vielä noi koulun sorvit heittää sen verran et ku ottaa jonku millin lastun ni jotain 10 sadasosaa maksimissaa ja ei kyllä kappaleet tärise on sellasta.. ja sit on noita uusia tsekkiläisii ja ne on kans samaa laatua ettei mitää tärise ja kappaleet lentele.. :)
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Helmikuu 15. 19:24:27 2008

Duunissa on melko iso (puolalainen?) sorvi. Muuten hyvä vehje mutta moottori on aika pieni ja kytkin rupeaa luistaa kirimisenkin jälkeen melko helposti. Kotona on sitten pykälää pienempi venäläinen ja sillä on otettu kauheeta lastua ja ekana rupeaa luistaa kappale pakassa kun kone hyytys :shock:

Pienien huoltojen jälkeen mitä mainioin peli. Itelle olen kyllä ajatellut pikku näpertelyyn hommata tulevaisuudessa pienemmän sorvin ison kaveris, joskus suuruudesta on haittaa.

gaagamel
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Tammikuu 1. 13:04:35 2008
Paikkakunta: Mouhijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaagamel » La Helmikuu 16. 1:23:10 2008

Itellä on 1887 vuoden sorvi. Muutama positiivinenkin asia on löytynyt vaikka ostaessa kyllä tiesi mitä saa.

Hinta oli 150e eli jos jotain saa tehtyä niin on maksanut ittensä takas.
Kyllähän tuollakin on saanu kaikenlaista puuhailtua.alustan puslia jne.
Traktoriin tappeja.


Nyt kun on pari vuotta tuolla "sorvaillut" niin tietää mitä oikeelta sorvilta vaatii. Budjetti vaan ei anna myöten hommata parempaa.
Säädettävän jakopään osat joutu sorvauttaan kaverilla.


linkki:
http://www.vkukko.fi/sorvi1/sorvi1.htm

Moottorin virittelin ite koska semmoista ei tässä ole koskaan ollut.


-vk-
projektit:
taunus coupe gt -72,
taunus stw -77 2.8 v6,
P100
transit -92
olympia maamoottori.
vw tdi
valametti
wiikströmmi
yms..

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Su Kesäkuu 15. 12:47:24 2008

Onko hajua sorvin kunnostamisesta. Mulle tarjottiin tonnilla isohkoa vanhaa sorvia mutte se on johteista sen verran väljä että metallinsorvaus ei enää luonnaa. Eihän ne johteet niinkään kulu? Kai se on kohtuudella tiivistettävissä.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

sorvia

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Kesäkuu 15. 17:39:25 2008

itse metallisorvia en omista.

mutta kaverilla on uusi ns. kiinamallia kaikinpuolin metallia on.

mutta painaa alla puolet siitä mitä vastaava isojen poikien sorvi vaik venäläinen. Taitaa ne Neuvostoliiton aikana tehdyt olla parhaita. ainaski kouluissa niitä on.

mut asiaa se kiinamalli ihan hyvä tollasta nyrkinkokosta hienomekaanikko hommaa tekee. muovipuslaa. vaihelaatikon rattaita jne.

ainoa mitä se kaipailee on sellanen yläjyrsin sorviin.

jossain vanhassa sellanen vois olla mäihällä mukana.

lastua kehiin.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Kesäkuu 15. 18:15:34 2008

Pappacosworth kirjoitti:Onko hajua sorvin kunnostamisesta. Mulle tarjottiin tonnilla isohkoa vanhaa sorvia mutte se on johteista sen verran väljä että metallinsorvaus ei enää luonnaa. Eihän ne johteet niinkään kulu? Kai se on kohtuudella tiivistettävissä.
Kyllä ne johteet kuluu, meidän sorvissa tulee 0.03mm heittoa paksuudessa kun sorvaa pitkiä kappaleita. Siinä on tosin käytetty väärää johdeöljyä aina.
Kyllähän sillä sorvaa mutta ei tarkkoja hommia.
Jäsen #1112

Vastaa Viestiin