Pitkään olen tuossa miettinyt sorvin hommaamista talliin mutta hinta meinaa pistää vastaan
Elikkäs sellainen harrastelija sorvi olisi hakusessa, ei ihan pienimmästä päästä mutta kovin isoonkaan ei ole varaa. Tuossa "markkinoita" seuranneena mielipide alkaa olla että järkevän hintaista/kuntoista/ikäistä/kokoista sorvia ei suomesta saa käytettynä, silloin tällöin joku 60 luvun itämaan tekele ollut myynnissä ja niilläkin hintaa vähän pirusti
Tuossa kävin Pirkan Hitsauksessa pällistelemässä tuollaista
BB-32 mallia
http://www.pirkanhitsaus.fi/ --> metallisorvit
Sillä hintaa noin 1800e alvilla
Toinen mikä kiinnosti niin CZ300A mutta sillä hinta kipuaa jo tuonne 3000e tuntumaan ja sitä ei tahdo perse kestää ja kuitenkin ominaisuudet suht samaa luokkaa kuin tuossa BB32ssa
Mitäs mieltä tuollaisista yleensäkkin, tekeekö noilla mitään lähinnä pienen kokonsa ja painonsa puolesta. Tarkkuudesta ja "kestävyydestä" en niinkään ole huolissani, pitäisi olla ihan laadukasta tekoa vaikka kiinan poikien tekele onkin
Mitä tuossa kävin paikanpäällä tuota BB32sta pyörittelemässä niin ihan asiallisen oloinen tukevuutensa ja kelkan liikkeiden yms osalta eli ei ole 10mm osissa heittoa jo uutena kuten halvoissa pylväsporakoneissa

Kuulostaako realistiselta jos ajattelisi vaikka tuolla BB32 sorvailla esim jarrulevyjä, pyörännapaa, holkkeja yms mitä nyt mieleen tulee, tarkoituksena ihan mustaa rautaa ja terästä sorvata eli ei mitään yber kovia aineita
Isot painavat osat pystyy kyllä sitten tekemään jossain muualla
Itse vähän vaikea sanoa kun ei juurikaan sorveista ole kokemusta, muutaman palikan joskus pyöräyttänyt
Se on suunnilleen tiedossa että sorvin fyysinen koot ja mitat riittäisi mutta entä itse koneen ominaisuudet, jos tarvii useampi milli/sentti jostain pyyhkäistä niin meneekö vaan hermot nyhväämiseen vai saako jotain jopa tehtyäkin, sehän nyt on selvää että ei tuollaisella mitään millin lastuja oteta ja ei ole mikään urakkakone
edit:
Overdriven puolelta sorvikeskustelut luettu, joku sen linkittää kuitenkin, sieltä ei ihan kamalasti kokemusta irronnut noista