EEC-4 kytkennästä

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

EEC-4 kytkennästä

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 12. 0:42:51 2007

Jotkut näitä ovatkin viritelleet, joten mitähän johtoja tuosta boksista tarvitsee kytkeä auton johtosarjaan, jotta se lähtee toimimaan?
Aiheena siis DOHC Sierran boksi Taunukseen...

Nämä seuraavat ilmeisesti ainakin
Puna-sini - jatkuva 12V, ilmeisesti vain vikamuistin säilymiseen...?
Musta (2kpl, isompi ja pienempi) - ainakin isompi ilmeisesti virtalukolta 12V, onko pienempi sama vai meneekö se puolalle tai jotain?
Sini-puna - bensapumpun ohjaus
Vihree - rundikello
Ruskee - maihin

Muita tarpeellisia?

Ja onko se johtosarjassa oleva rele päävirtarele vai mikä kumma? Ja minkäkokoinen sulakkeen se tarvitsee?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 12. 7:14:02 2007

Minkö värinen rele on? Minkä värisiä ja kokoisia johtoja releeltä lehtee?

Yhtäkään DOHC:tä en ole johdottanut mutta Voima-mottoreita kylläkin. Joten niiden pohjalta koitan päätellä, jollei joku DOHC-spesialisti vedä suoraan hihasta johtoja.

Sulla ei vissiin ole kytkentäkaavoja?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 12. 12:56:43 2007

On mulla siipicossun sivuilta kaivetut kytkentäkaaviot, mutta näyttävät ihan omiaan, moni johto puuttuu kokonaan, mm. sen releen piuhat. Eikä siinä näy ECUn ja auton johtosarjan liittimiä lainkaan.

Rele puuttuu siitä kannasta, mutta kanta on keltainen, joten rele on todennäköisesti samaa sarjaa... Oliskohan ollu 30A tai 40A NC-rele. Johtosarja ei ole nyt käsillä, ohjauksen värejä en muista (paitti ruskea maa), mutta tuleva kytkettävä virtajohto on punainen ja lähtevä menee sulakkeelle, siksi epäilen sitä päävirtareleeksi. Sen lähtevän johdon väri vain oli joku musta-vihreä, jota ei kytkentäkaaviossa ole...

Miltäs noi mun mainitsemat kuulostaa...?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 12. 14:10:19 2007

jeddah kirjoitti:On mulla siipicossun sivuilta kaivetut kytkentäkaaviot, mutta näyttävät ihan omiaan, moni johto puuttuu kokonaan, mm. sen releen piuhat. Eikä siinä näy ECUn ja auton johtosarjan liittimiä lainkaan.

Rele puuttuu siitä kannasta, mutta kanta on keltainen, joten rele on todennäköisesti samaa sarjaa... Oliskohan ollu 30A tai 40A NC-rele. Johtosarja ei ole nyt käsillä, ohjauksen värejä en muista (paitti ruskea maa), mutta tuleva kytkettävä virtajohto on punainen ja lähtevä menee sulakkeelle, siksi epäilen sitä päävirtareleeksi. Sen lähtevän johdon väri vain oli joku musta-vihreä, jota ei kytkentäkaaviossa ole...

Miltäs noi mun mainitsemat kuulostaa...?
Kuulostaa juu päävirta-releeltä. Jos olisit puhunut paksusta puna-mustasta johdosta, niin sillon kyseessä olis voinut olla bensapumpun rele.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Joulukuu 12. 15:23:57 2007

Mulla muistaakseni johtosarjassa oleva rele oli flektien rele. Täytyy kattoa, löytyskö vielä kytkikset jostain..

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Joulukuu 14. 1:28:21 2007

Ainakin ohc-Sierrassa bensapumpun rele tuli sulakerasiaan, se oli joku niistä pikkureleistä. Tuo sini-puna menee yhteen kytkisten kanssa, joten se on todennäköisesti pumpun releen ohjaus.

Flektin releeksi tuo johtosarjan rele sopisi myös muuten ainakin ampeerimäärien mukaan (30A sulake), mutta siinäkään ei mene kytkentäjohtojen värit ihan yksiin kaavioiden kanssa... :?
Ja luulisi, että tuo löytyisi sitten ECU:n kytkiksestä, mutta flektin johdot mainitaan auton johtosarjan kaavioissa.

Joo, täytyy ihmetellä lisää kunhan pää hieman pikkujouluristeilystä selkiää....

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 14. 7:17:38 2007

Tarkista sitten pumpun releen ohjauksen johdotukset. Toisissa se on ihan simppeli, ynnä johtosarjasta ja miinus jostain peltilapun alta. Toisissa, mm. BOA Cossussa, plussalle ja miinukselle molemmille on johdot eculta, koskea molempia käytetään releen ohjaukseen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Joulukuu 14. 11:09:46 2007

MouTine kirjoitti:Tarkista sitten pumpun releen ohjauksen johdotukset. Toisissa se on ihan simppeli, ynnä johtosarjasta ja miinus jostain peltilapun alta. Toisissa, mm. BOA Cossussa, plussalle ja miinukselle molemmille on johdot eculta, koskea molempia käytetään releen ohjaukseen.
Hyvä pointti muuten, tajusin justiinsa, että toi sini-puna onkin releen maadoitus, sille menee yhteisestä mustasta toinen ohjausjohto. Veikkaan, että koko vehkeen 12V menee päävirtareleen kautta tuohon paksuun mustaan johtoon, ja tuo ohuempi menee takaisin auton johtosarjaan releiden (puolan?) ja muiden ECU:n sähköjen avuksi. Täytyy mitata meneekö noin..

Tuolle mustalle johdolle ei kai kuulu olla sulaketta lainkaan, mutta tuskinpa siitä on haittaa jos laitankin varmuuden vuoksi jonkun 50A päävirtasulakkeen... Voi muuten haista home-made meininki vähän turhan vahvasti

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Joulukuu 16. 0:13:44 2007

Jepjep, hienoo, mittaamalla selkis se ihme rele. Se on vähän niinku "apulaite-rele" tai jokin siihen suuntaan. ECU:lle plussa tulee suoraan auton johtosarjasta, ja samalla johdolla ohjataan tuota relettä. Sen releen plussa tulee suoraan akulta ja menee suuttimille ja kenties jollekin muulle härvelille.

Ei jeesus noita kytkentäkaavioita, joko noista johtosarjoista on olemassa useampia versioita tai sitte tolla Haynesin piirtelijällä on ollut varsin paska päivä :shock:

Eli kai se on vaan kokeiltava miten toi toimii vai toimiiko...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 24. 0:10:31 2007

Lisää kyssäreitä - joku joskus väitti ECU:n tarvitsevan tuota extrajohtoa vaihdelaatikolta, räjähtääkö jotain jos sen jättääkin pois...? Lienee joku nopeusanturi, mutta se on mennyt auton johtosarjaan alunperin.

Ja lisäksi, mittaakohan DOHCissa tuo termarikotelon päässä oleva miljoonanapainen liitin moottorin lämpötilaa, vai ohjaako se vain flektejä? Ja mistähän nastasta se lämpötilatieto tulee?

Boonuksena jos joku tietää mihin hittoon Taunuksessa on piilotettu öljynpaineanturin ja sen vedenlämpömittarin johdot, saa kertoa... :roll:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 24. 0:34:55 2007

jeddah kirjoitti: Ja lisäksi, mittaakohan DOHCissa tuo termarikotelon päässä oleva miljoonanapainen liitin moottorin lämpötilaa, vai ohjaako se vain flektejä? Ja mistähän nastasta se lämpötilatieto tulee?
Se mitä tuota ompelukonetta olen tutkinut niin se moninapainen anturi edessä on vain flekteille, koska molemmille on omat käynnistys lämpötilat. Ecun anturi on imusarjan alla sielä jossain sopukassa. Lämpömittarin anturia en muista.... Muistaakseni sekin on sielä jossain imusarjan alla.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 25. 14:24:58 2007

jeddah kirjoitti:Boonuksena jos joku tietää mihin hittoon Taunuksessa on piilotettu öljynpaineanturin ja sen vedenlämpömittarin johdot, saa kertoa... :roll:
Roikkuu jossain jarrutehostimen / kuskin sisälokarin lähellä. Joka tapauksessa kuskin puolella.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Joulukuu 25. 21:17:28 2007

olafu kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Boonuksena jos joku tietää mihin hittoon Taunuksessa on piilotettu öljynpaineanturin ja sen vedenlämpömittarin johdot, saa kertoa... :roll:
Roikkuu jossain jarrutehostimen / kuskin sisälokarin lähellä. Joka tapauksessa kuskin puolella.
Satutko muistamaan minkälaisilla liittimillä ja/tai minkävärisillä johdoilla olivat? Siellä roikkuu yksi musta johto lattaliittimellä irrallaan, on varmasti jompikumpi noista. Raidalliset johdot ovat kai menneet katkojalle ja puolan miinukseen, yksi johto puuttuu silloin kokonaan...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 31. 0:16:16 2007

Nyt alkaa muuten selkiämään nuo johdot, mutta en edelleenkään tajua miten tuon lämpömittarin pitäisi toimia. Koneessa on vain yksi kaksinastainen anturi, mutta sen johdot menevät vain ECUlle. Kytkentäkaaviokin väittää jossain mystisessä paikassa olevan jonkun "temp gauge unitin", johon pitäisi mennä kolme johtoa. Johdot jopa menevät ECUun, mutta en ymmärrä mikä se unitti on tai mihin ne johdot siitä menevät, ei ainakaan auton johtosarjan liittimelle.

Noh, ihan sama, käyn huomenna hakemassa Motonetistä yksinastaisen anturin ja tökkään sen johonkin..

Vastaa Viestiin