2-mäntäinen dumppi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
2-mäntäinen dumppi
Miten tuommonen 2-mäntäinen dumppi oikein toimii? Meinasin jos ite sorvailisi semmosen mutta ei tosiaan ole hajuakaan miten se edes toimii.
Vielä parempi jos jollain olisi vielä piirrustukset olemassa.
Ja oltava siis 2-mäntäinen koska tulossa autoon jossa ilmamäärämittari, kuulemma se ei sekoa jos dumppi on 2-mäntäinen.
Vielä parempi jos jollain olisi vielä piirrustukset olemassa.
Ja oltava siis 2-mäntäinen koska tulossa autoon jossa ilmamäärämittari, kuulemma se ei sekoa jos dumppi on 2-mäntäinen.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ilmamäärämittarin kanssa saattaa joutua pulaan joka tapauksessa, jos ilmaa menee vähänkin ohi ilmamäärämittarin. Riippuu miten herkästi ECU reagoi "epäloogisiin" ilmamääräsignaaleihin.
En aivan satavarma ole siitä, minkälainen virallinen kaksoismäntädumppi on, mutta näin minä sen tekisin:
Kaksi mäntää:
- Ykkösmäntä, jolla ei ole muuta tehtävää kuin liikkua alipaineen mukaan.
- Kakkosmäntä, joka liikkuu ahtopaineen työntämänä avaten ahtoputkesta reitin ulkoilmaan.
Ykkösmäntä liikkuu jousta vastaan alipaineella. Jousi pitää sovittaa niin, että mäntä pysyy paikallaan vielä tasakaasulla ajettaessakin.
Ilman alipainetta ja pintakaasuajon alipaineella ykkösmäntä on kiinni kakkosmännässä painaen sitä tiivistepintaa vasten, jolloin purkausaukoista ei pääse ilmaa ulos eikä sisään. Kun ykkösmännän taakse tulee tarpeeksi alipainetta, se voittaa jousivoiman ja mäntä siirtyy toiseen ääriasentoonsa.
Ykkös ja kakkosmännän välissä on jousi, jonka tarkoituksena on palauttaa kakkosmäntä kiinni-asentoon heti, kun paine ahtoputkissa on laskenut tiettyyn rajaan asti riippumatta imusarjassa vallitsevan alipaineen määrästä tai ykkösmännän asennosta. Esim 0.1bar, jousi pitää siis laskea sen mukaan, että kakkosmäntä lähtee liikkeelle paineen noustessa yli 0.1bar ulkoilman paineeseen nähden.
Mäntien välinen tila pitää olla yhdeydessä ulkoilmaan dumpin kaikissa mahdollisissa asennoissa, jottei esim. ykkösmännän ohi vuotava alipaine pääse pikkuhiljaa vetämään kakkosmäntää auki (tiiviste ykkösmännässä estää tämänkin) ja että mäntien takana on jatkuvasti sama "vertailupaine".
Kakkosmännäksi riittää vaikka noin 10-15mm korkuinen "kuppi" jossa on jousta varten ohjaava pesä, sekä tiivistävä pinta ahtoputkeen päin. Se voi olla vaikkapa nailonia. Sovitus ei ole ihan viimesen päälle, kunhan tukkii ahtoputken puoleisen reiän tiiviisti. Muuten tässä ei tarvita mitään tiivisteitä. Nailonin kanssa riittää varmaan joku loiva kartio tai ihan vaan tasopinta.
Ykkösmäntä saa olla vähän pidempi, molemmissa päissä jouselle ohjuri ja kakkosmännän puolella vaikkapa jousen läpi ulottuva tappi, joka estää mäntien reunojen osumisen toisiinsa. Tappi voi olla myös kakkosmännässä. Makuasia
Jos kakkosmäntä on tehty muovin sijaan alumiinista, niin osumiset saattaa rympätä männän reunat ja koko hoito menee jumiin, muutenkin kannattaa katsoa, ettei välijousi pääse pohjaamaan. Joko männässä tai dumpin kuoressa on syytä olla tiiviste, ettei välyksestä tarvitse tehdä liian tiukkaa. Ilman tiivistettä joutuu laittamaan aika tiukan välyksen ja silti vehje vuotaa ja imee hiekkaa yms. paskaa dumpin männän väliin, jolloin se menee jumiin.
Myös alipaineen puolella saa olla joku liikettä rajottava uloke jousen keskellä, ettei ylempikään mäntä suotta osu reunoistansa dumpin kattoon, tai paina jousta pohjille.
Saipas tästäkin tehtyä tarinaa, joku varmaan saisi selitettyä tän parilla rivillä, minä en.
En aivan satavarma ole siitä, minkälainen virallinen kaksoismäntädumppi on, mutta näin minä sen tekisin:
Kaksi mäntää:
- Ykkösmäntä, jolla ei ole muuta tehtävää kuin liikkua alipaineen mukaan.
- Kakkosmäntä, joka liikkuu ahtopaineen työntämänä avaten ahtoputkesta reitin ulkoilmaan.
Ykkösmäntä liikkuu jousta vastaan alipaineella. Jousi pitää sovittaa niin, että mäntä pysyy paikallaan vielä tasakaasulla ajettaessakin.
Ilman alipainetta ja pintakaasuajon alipaineella ykkösmäntä on kiinni kakkosmännässä painaen sitä tiivistepintaa vasten, jolloin purkausaukoista ei pääse ilmaa ulos eikä sisään. Kun ykkösmännän taakse tulee tarpeeksi alipainetta, se voittaa jousivoiman ja mäntä siirtyy toiseen ääriasentoonsa.
Ykkös ja kakkosmännän välissä on jousi, jonka tarkoituksena on palauttaa kakkosmäntä kiinni-asentoon heti, kun paine ahtoputkissa on laskenut tiettyyn rajaan asti riippumatta imusarjassa vallitsevan alipaineen määrästä tai ykkösmännän asennosta. Esim 0.1bar, jousi pitää siis laskea sen mukaan, että kakkosmäntä lähtee liikkeelle paineen noustessa yli 0.1bar ulkoilman paineeseen nähden.
Mäntien välinen tila pitää olla yhdeydessä ulkoilmaan dumpin kaikissa mahdollisissa asennoissa, jottei esim. ykkösmännän ohi vuotava alipaine pääse pikkuhiljaa vetämään kakkosmäntää auki (tiiviste ykkösmännässä estää tämänkin) ja että mäntien takana on jatkuvasti sama "vertailupaine".
Kakkosmännäksi riittää vaikka noin 10-15mm korkuinen "kuppi" jossa on jousta varten ohjaava pesä, sekä tiivistävä pinta ahtoputkeen päin. Se voi olla vaikkapa nailonia. Sovitus ei ole ihan viimesen päälle, kunhan tukkii ahtoputken puoleisen reiän tiiviisti. Muuten tässä ei tarvita mitään tiivisteitä. Nailonin kanssa riittää varmaan joku loiva kartio tai ihan vaan tasopinta.
Ykkösmäntä saa olla vähän pidempi, molemmissa päissä jouselle ohjuri ja kakkosmännän puolella vaikkapa jousen läpi ulottuva tappi, joka estää mäntien reunojen osumisen toisiinsa. Tappi voi olla myös kakkosmännässä. Makuasia

Myös alipaineen puolella saa olla joku liikettä rajottava uloke jousen keskellä, ettei ylempikään mäntä suotta osu reunoistansa dumpin kattoon, tai paina jousta pohjille.
Saipas tästäkin tehtyä tarinaa, joku varmaan saisi selitettyä tän parilla rivillä, minä en.

Jäsen #606
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Käytännössä tuonkin toimimaan saaminen, joka osa-alueella hyvin on työn ja tuskan takana. Minä en koskaan saanut kunnolla pelamaan massamittarin kanssa. Kuvatus atthehökötys
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia