RST:n käyntihäiriö

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

RST:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » Ke Heinäkuu 9. 12:41:20 2008

Terve vaan kaikille tasapuolisesti.

Eli omistan '89 RST Escortin (Tekniikan vaihto, piristelty) ja autossa on seuraavanlaisia onkelmia:
- Nykkii tasakaasulla kokoajan
- Kiihdytettäessä tukehtuu tms. heti ku painaa kaasun pohjaan, eli nostaa kierroksia hetken aikaa, mutta sitte hyytyy kierrosalueen puolivälin paikkeilla, joskin jos saa kytkimellä houkuteltua yläkierroksille niin sitte kyllä vetää ja ahtaa ihan hyvin.
- En oo koskenu seossäätöihin mitenkään.
- Autoon on vaihdettu ~2000km sisään tulpat (NGK), tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä.

Epäilin, että se ois ollu "lisäruisku" joka on laitettu ahtoputkeen, (sylkee @ 0.9bar) että se ois suihkinu kokoajan sinne bensaa, mutta ei vaikuttanu mitenkään ku otin letkun ja liittimen irti. :cry:

Auttakee asiantuntijat, auttakee!
Ford Escort RS Turbo '89

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Heinäkuu 9. 12:59:13 2008

Tulee mieleen seuraavat mahdolliset vikakohteet:

- polttoaineensuodatin
- virrajanjakanan juuressa oleva hal-anturi

Jos tarkoitat ahtoputkessa lähellä kaasuläppää olevaa anturia, niin se on ahtoilman lämpötila-anturi.

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » Ke Heinäkuu 9. 14:04:20 2008

Polttoainesuodatin on kyllä vanha joo. Mutta mun mielestä tuo käyttäytyy sillä tavalla että siitä joko A) hukkuu kipinä tai B) se on ihan v*tun rikkaalla. Vie nimittäin bensaa sen 15 litraa matka-ajossaki satasella vaikka ajelee nätisti. :shock: Tuossaki ku tulin kotiin just niin yhtä s**tanan nykytystä koko matka ja hirvee musta savupilvi kokoajan takana. Entä miten saan selville, että onko se Hall-anturi menny särki?

Niin ja se lisäsuutin, mikä on ahtoputkessa, on jälkiasennettu.

Tuossa oli lambda-anturi seosmittarille, mutta johdot oli sen verran rispaantunu, että nakkasin sillä vesilintua ku taittelin 2.5" putkiston alusta loppuun tuossa alkukeväästä. Rupes sitte mietityttään että kertooko se lambda aivolaatikolle jotaki vai onko se ihan vaan seosmittaria varten? :oops:
Ford Escort RS Turbo '89

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Heinäkuu 9. 16:25:11 2008

Nappaa ilmamäärämittarista sen sähkösäätöisen seossäädön liitin pois ja kokeile auttoiko. Ei kannata antaa kaasua isosti koska kaikki rikastukset on tällöin pois pelistä ja sopan määrän määrää vain ilmamäärämittari.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » To Heinäkuu 10. 9:31:37 2008

Mistäs ootte muuten hankkinu noita Hall-antureita RST:hen?

EDIT: Löyty söörtsillä tietoa.
Ford Escort RS Turbo '89

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Heinäkuu 10. 10:21:25 2008

Hmm, mulla oli aikoinaan täysin samat viat. Johtuivat siitä että olin pessyt konehuoneen ja vahingossa vetänyt liian läheltä tulpanjohtoa painepesurilla. Vaihdoin kaikki sytykseen liittyvät osat, PAITSI tulpanjohtoja, koska olivat toimituksesta johtuen myöhässä. Loppupeleissä kun sain johdot ja vaihdoin, niin auto tuli kuntoon.

Kai olet muuten tarkistanut että sulla on sulake lampunpesureitten paikalla. Koska RST:eessä se ohjaa myös muutakin oliko se nyt kumpaa boksia?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 10. 10:34:37 2008

cossuton kirjoitti:Hmm, mulla oli aikoinaan täysin samat viat. Johtuivat siitä että olin pessyt konehuoneen ja vahingossa vetänyt liian läheltä tulpanjohtoa painepesurilla. Vaihdoin kaikki sytykseen liittyvät osat, PAITSI tulpanjohtoja, koska olivat toimituksesta johtuen myöhässä. Loppupeleissä kun sain johdot ja vaihdoin, niin auto tuli kuntoon.

Kai olet muuten tarkistanut että sulla on sulake lampunpesureitten paikalla. Koska RST:eessä se ohjaa myös muutakin oliko se nyt kumpaa boksia?
Sulake pitää olla "penkinlämmittimien" paikassa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Heinäkuu 10. 10:40:56 2008

JesseT kirjoitti:
cossuton kirjoitti:Hmm, mulla oli aikoinaan täysin samat viat. Johtuivat siitä että olin pessyt konehuoneen ja vahingossa vetänyt liian läheltä tulpanjohtoa painepesurilla. Vaihdoin kaikki sytykseen liittyvät osat, PAITSI tulpanjohtoja, koska olivat toimituksesta johtuen myöhässä. Loppupeleissä kun sain johdot ja vaihdoin, niin auto tuli kuntoon.

Kai olet muuten tarkistanut että sulla on sulake lampunpesureitten paikalla. Koska RST:eessä se ohjaa myös muutakin oliko se nyt kumpaa boksia?
Sulake pitää olla "penkinlämmittimien" paikassa.
Sori :twisted:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » To Heinäkuu 10. 12:48:46 2008

Täytynee tarkistaa, mutta en oo kyllä kajonnu sulakkeisiin sen kummemmin.
Ford Escort RS Turbo '89

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » To Heinäkuu 10. 12:50:56 2008

Onko teillä muuten kokemusta noista "tarvike"tulpista vai oisko suotavaa käyttää voortin alkuperäsiä tulppia?
Ford Escort RS Turbo '89

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 10. 13:44:57 2008

JesseT kirjoitti:Nappaa ilmamäärämittarista sen sähkösäätöisen seossäädön liitin pois ja kokeile auttoiko. Ei kannata antaa kaasua isosti koska kaikki rikastukset on tällöin pois pelistä ja sopan määrän määrää vain ilmamäärämittari.
Noh miten vaikutti?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » To Heinäkuu 10. 21:09:59 2008

vaikuttihan se sen verran että ei enää tyhjäkäynnillä/pienemmillä kierroksilla pukkaa niin paljo mustaa savua, mutta en uskaltanu sitte kuitenkaan käydä testivetoa ajamassa jos siitä on kerta kaikki rikastukset pois. Viittaishan tuo siihen, että se saa soppaa liikaa ja rajusti, mutta mikä heviletti sen aiheuttaa..?!
Ford Escort RS Turbo '89

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 10. 23:04:48 2008

JulmaJii kirjoitti:vaikuttihan se sen verran että ei enää tyhjäkäynnillä/pienemmillä kierroksilla pukkaa niin paljo mustaa savua, mutta en uskaltanu sitte kuitenkaan käydä testivetoa ajamassa jos siitä on kerta kaikki rikastukset pois. Viittaishan tuo siihen, että se saa soppaa liikaa ja rajusti, mutta mikä heviletti sen aiheuttaa..?!
Sit otat ecusta liittimen irti ja testaat yleismittarilla kaikki anturit siitä liittimen päästä ja vertaat arvoja korjaamokäsikirjan arvoihin niin tiedät mikä siellä antaa väärää tietoa eculle.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » Pe Heinäkuu 11. 8:58:05 2008

Näin se on tehtävä. Ei kellään ois tuota korjaamokäsikirjaa pdf-muodossa? Mulla ei nimittäin oo moista kirjaa. :cry:
Ford Escort RS Turbo '89

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Heinäkuu 11. 9:50:20 2008

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JulmaJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 11:09:09 2008

Viesti Kirjoittaja JulmaJii » Pe Heinäkuu 11. 10:54:02 2008

Kiitoksia. Löyty työpaikaltaki pienen penkomisen jälkeen Autodata-kirja missä on aika hyviä testausvinkkejä.
Ford Escort RS Turbo '89

Vastaa Viestiin