Tehokkaamman bensapumpun vaikutus karttoihin.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Tehokkaamman bensapumpun vaikutus karttoihin.

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Elokuu 18. 23:32:05 2008

Omassa rojektissanihan on Megasquirtti, mutta koska tää ei liity mitenkään nimenomaan Megaan vaan kaikkiin muihinkin säädettäviin systeemeihin niin en tonne Megatopikkiin tätä alkanut työntää.

Mullahan on ihan toi normi Zetecin bensakisko vakiolla b-paineensäätimellä ja vakiosuutimilla tollasen h***** p**** halpisbensapumpun (Bosch kopio, VAG, 3bar, muista spekseistä ei tietoa) perässä ja se pumppu tuntuis vähän sikailevan nyt. Kun jatkosuunnitelmat on kuitenkin suuret (?) niin päätin heivata tolla pumpulla vesilintua ja tilasin ton tollasen Boschin '044' pumpun niin ei jää siitä sitten kiinni myöhemmin.

Kaverin kanssa oli tästä nyt sitten vähän vääntöä että miten käy hartaudella hierottujen bensakarttojen? Tokihan siellä on tuo sama bensanpaineen säädin niinkuin tähänkin asti, mutta onko se nyt sitten niin jämpti että 'ihan sama' kuin ruudikas pumppu sitä bensaa työntää? Ite oisin kyllä taipuvainen väittämään että säätöhommiksi menee taas..
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Elokuu 19. 0:45:49 2008

Eipä sen pitäisi mitenkään vaikuttaa, tietty jos nykyiset kartat on tehty viallisen pumpun aikana niin pientä heittoa voi olla varsinkin täyskaasulla, jos esim. paine on laskenut täyskaasulla. Kun suuttimet ovat samat ja paine pysyy samana, niin ei sylintereihin menevä bensamäärä muutu.

Nyt on vaan reserviä enemmän isompia suuttimia ja paineita ajatellen.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Elokuu 19. 8:59:34 2008

no eihän se nyt noinkaan ole että se ei vaikuta.
Kuvitellaanpa tilanteesi.
JOS
vanha pumppu tuottaa vaikka 100 litraa minutissa ja bensapaineen säätimesi reikä on 5mm kun säädin on auki pitäen järjestelmässä vaikka 3.5 bar paineen.Jos vaikka säätimenreikä on silloin 70% auki.
044 pumpun asennuksen jälkeen pumpun tuotto on suurempi ja jos säätimessä oleva 30% marginaali ei ole tarpeeksi suuri päästämään kasvanutta polttoainemäärää läpi niin silloin karttasi ei päde.

JOS
vanhalla pumpulla tehdyt kartat ovat täysikaasulla niin rikkaalla että vanhan pumpun tuotto ei ole riittänyt pitämään polttoainepainetta säädetyssä tasossa niin silloin uudella pumpulla kartat ei päde koska paine on tasainen kokokartan ajan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Elokuu 19. 11:25:15 2008

Tossa voi juu tulla tuo ongelma että paluulinja ja paineensäädin alkaa ahdistamaan, kun tuo pumppu on sen verran tehokkaampi...
Nyt vaan joutuu testaamaan että riittääkö paluulinjan ja paineensäätimen kapasiteetti palauttamaan ylimääräisen bensan. Mittaa bensanpaine ennen vaihtoa ja jos vaihdon jälkeen pysy samassa tasossa vaan on korkeampi niin sitten joutuu säätämään.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vastaa Viestiin