Aloittelijan turbo ABC?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Elokuu 7. 19:11:45 2003

Katselin Alfameriltä turboaiheisia kirjoja ja seuraavia löysin:<br><br>Graham Bell<br>Forced Induction Performance Tuning<br>Tuotenro: HH691<br>ISBN: 1859606911<br>Kieli: englanti <br>Hinta: 56,1 e <br>"A practical Guide to Supercharging and Turbocharging" 250 kuvaa. <br><br><br>Corky Bell<br>Maximum Boost Designing,Testing and Installing Turbocharger Systems<br>Tuotenro: L2363<br>ISBN: 0837601606<br>Kieli: englanti <br>Hinta: 57 e <br>Pakokaasuahtimien suunnittelu, testaus ja asennus.Mv-kuvitus<br><br><br>Hugh MacInnes<br>Turbochargers Turbo Design....<br>Tuotenro: D3057<br>ISBN: 0895861356<br>Kieli: englanti <br>Hinta: 31,9 e<br><br>Onko kellään kokemuksia kyseisistä opuksista tai tietoa kenties vielä paremmista opuksista? Kaasutinturbotietoutta siis tarvitsen lähtien ihan perusasioista kaikkiin säätöihin ja virranjakajan rukkauksiin ym ym... Tälle palstallekin voi laittaa "kaiken" tiedon aiheesta! :)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Elokuu 7. 19:25:15 2003

noista tunnen Maximum Boostin.<br>se on ainakin selkeä opas jossa kerrotaan enemmän käytäntöä kuin teoriaa. tyhmempikin tajuaa.<br>kaasuttimista kylläkin vain yleissilmäys.<br><br>Sitten jos tulee vastaan AUTOMOTIVE SUPERCHARGING & TURBOCHARGING MANUAL. A Technical Guide.<br>kirjoittanut John D. Humphries. NIIN ÄLÄ OSTA SITÄ.<br><br>Loppupeleissä saat enemmän käytännön tietoa tästä foorumista, kuin yhdestäkään aapisesta ;D

kallekoo
Ylläpitäjä

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja kallekoo » Pe Elokuu 8. 8:36:04 2003

Perskules kun joku meni poistamaan sen "Näin teemme ohc turbon"...<br><br>Oli hyvä tiedonlähde.<br><br>Kertokaapas viisaammat nyt sitte, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jos jollain sattuisi olemaan ajatuksena laittaa turbo oman ohc koneen kylkeen... ::)<br><br>Miten pitkälle pärjää kaasareilla, vai onko ruisku ehdoton?<br><br>

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Elokuu 14. 19:59:48 2003

Aloittelija jatkaa taas... :)<br><br>Nyt on seuraavanlaista pakettia mietitty. Nykyiset drla:t muutettuna paineistetuiksi, ahtopaineen mukana säätyvä b-paineensäädin, 1.6 cvh sopiva turbo hukkaportilla, tuuletusventtiili....<br>Ongelmana vielä virranjakaja. Onko mitään helppoa tietä toteuttaa ennakon myöhästys ahdoilla? Jossain huomasin jousivirityksen, jolla alipainesäädin oli muutettu antamaan myöhästystä.

jive
Ylläpitäjä

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Elokuu 20. 12:40:29 2003

eikö helpoin tapa olisi napata jakaja ERST:tä?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 20. 14:43:49 2003

Mutta kun se RST:n jakaja ei säädä sitä ennakkoa mihinkään suuntaan, vaan sytytysboksi. RST:n sytytysboksi taas on siitä ilkeä, että sillä ei hirveästi tee vakiolastulla, ja lastun kanssa projekti on jo sitten yllättävän kallis ja silti aivan antiikkinen ratkaisu. RST:n jakajassa ei siis ole mitään säätöä, vaan pelkkä Hall-anturi. Tämä on kyllä hyvä pohja, jos siihen perään haluaa lykätä jonkun itsetehdyn tai kaupan elektroniikkavimpaimen, joka sitten hoitaa sytkää. Voihan sitä käyttää ihan vakio virranjakajaakin ja laittaa vaan sytkän siten kohdilleen, että ei nakuta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Aloittelijan turbo ABC?

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ke Elokuu 20. 18:18:25 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=13269;start=0#103012 date=1061379829]<br> Voihan sitä käyttää ihan vakio virranjakajaakin ja laittaa vaan sytkän siten kohdilleen, että ei nakuta.<br>[/quote]<br><br>Miedosti viritettyhän tosta mun suunnitelmasta on tulossa, ei tohon Fiestaan uskalla liikaa tehoja laittaa ;) Jos rajoittaisin keskipakosäätimen maksimiennakkoa (luonnollisesti alipainesäätö poiskytketty) niin se voisi riittää sopivaksi ennakon myöhästykseksi?

Vastaa Viestiin