kannen palotilat

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 21. 15:56:05 2003

Pikkusen joskus ihmetyttänyt, notta miksi 16 -venttilisissä koneissa on venttiilien takana suora reuna kuten tästä Jahmanilta lainatussa otoksesta käypi ilmi.
CVH tapauksessa esimerkiksi palotila on kokonaan pyöreä. ( paitti niissä laihaseoskansissa ).
Onko jollakulla tietoa voiko tuon viisteen pyöristää ja onko siitä mitään haittaa tahi hyötyä?
Kannentiiviste kun toimitetaan kuitenkin aina pyöreillä rei'illä ;D

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja lauri » To Elokuu 21. 17:09:03 2003

Joissakin koneissa sitä sanotaan "paljealueeksi" imasee seoksen paremmin palotilaan, ja aiheuttaa pientä pyörrettä, tiedä sitten onko cossun koneessa sitä.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Elokuu 21. 17:32:10 2003

sitäpä sitä :)
Tässähän se menee...

jive
Ylläpitäjä

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 21. 17:45:22 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=13715;start=0#103354 date=1061474943]<br>Joissakin koneissa sitä sanotaan "paljealueeksi" imasee seoksen paremmin palotilaan, ja aiheuttaa pientä pyörrettä, tiedä sitten onko cossun koneessa sitä. <br>[/quote]<br>Voisi kuvitella että tuollainen jarruttaisi virtauksen kulkua paremminkin ... ???<br>Noh jos Jahman viitsii kertoa enemmän siitä, niin ehkäpä teoria ja/tai uskomukset tuollaisen suunnitteluratkaisun takana selviävät ::)

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Elokuu 22. 1:57:08 2003

Männän tullessa ykk:hon se puristaa "palkeessa" olevan seoksen palotilaan -> voimakas pyörre joka nopeuttaa ja tasoittaa palamista. Samaisesta syystä männässä on kuppi, eikä ole vain matalampi... Paras palotilahan ei ole suinkaan hemi vaan pallo. Sen kynttilän saaminen keskelle on vain yksi pikku ropleemi ;D
Tässähän se menee...

jive
Ylläpitäjä

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Elokuu 22. 14:36:26 2003

kaikki Zetecit taitavat olla tasalakisilla männillä. Liekö puristusten takia? <br>Tuota liekkirintamaa vain jäi joskus pohtimaan, että jos kerran symmetria on hyvä asia, niin miksei käytetä puolipalon asemesta sylinterimäistä palotilaa? Tai lievästi toroidia, kun pallo on likipitäen mahdottomuus? <br>Noh kait tuolla on jotakin tekemistä valmistustekniikan kanssa. <br>Kyselin ihan sillä että meinaan tuollaisen Zetec-E kannen puhdistaa viikonloppuna ja sitten alkaa pähkimään/opettelemaan kannen hienosäätöä ;D<br>Osaakohan kukaan sanoa paljonko voisi venttiilejä upottaa kanteen, ennenkuin hydraulisista nostajista loppuu säätövara ja tarttee venttiilejä lyhentää/ nokkia hioa ??? Tarve ei ole suuri. Ehkä yksi kymppi tjsp... ::)<br>Lähinnä on tarkoitus puhdistaa karstat pois kanavista, killoittaa palotilat tuohon Jahmanin tyyliin ja läpätä seetit sekä venttiililautaset.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Elokuu 22. 19:23:03 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=13715;start=0#103565 date=1061552186]<br>Osaakohan kukaan sanoa paljonko voisi venttiilejä upottaa kanteen<br>[/quote]<br>virtausominaisuudet huononee sitä mukaa ku venttiilit uppoaa kanteen.<br>eli istukoiden koneistuksessa täytyy tiivistyspintaa koneistaa niin vähän kuin suinkin mahdollista.

jive
Ylläpitäjä

Re:kannen palotilat

Viesti Kirjoittaja jive » Su Elokuu 24. 14:11:05 2003

[quote author=Brenda link=board=2;threadid=13715;start=0#103658 date=1061569383]<br>virtausominaisuudet huononee sitä mukaa ku venttiilit uppoaa kanteen. eli istukoiden koneistuksessa täytyy tiivistyspintaa koneistaa niin vähän kuin suinkin mahdollista.<br>[/quote]<br><br>Mihinkäs tämä idea perustuu? Eikö venttiilien noston lisääminen paranna virtausta johonkin raja-arvoon asti. Oliko 2/3 * lautasen säde tjsp. Tavallaan kyse on venttiilin avautuman lisäämisestä suurentamalla liikerataa, mutta siitä toisesta päästä kuin yleensä ;D <br>No upottaminen on ehkä liioittelua. On vain seetit niin tuhannen karstassa, ettei tiedä pitäisikö ne koneistuttaa uusiksi, vai selviäisikö vain hiomisella..

Vastaa Viestiin