Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Su Toukokuu 9. 19:05:19 2010

Hakua koitin, ei onnannu mulla, mut jos on vastaus jossain ketjussa valmiina, niin linkki vaan... Ja vaikka olenkin kaiken tietävä kaiken osaava, niin ajattelinpahan vaan kysästä :D

Viikonloppuna herättelin talvisäilöstä vanhakoppaa, niin huomasin, et paineensäädin vuotaa ihan solkenaan. Noh, hetki tuumailua ja ajattelin, et ohitetaas toi paineensäädin kokonaan ja katotaan mitä tapahtuu. En viittiny pahemmin ajella, kun on liikennekäytöstä poistettu, mut tallin pihassa siirtely + kierrättäminen onnistu ilman mitään havaittavaa ongelmaa.

Heräsikin kysymys, et mitä mulle pahimmillaan seuraa ajelusta ihan tällä ohituksella? Ja pahottelut, ettei tullu tarkemmin katottua linjastoa / säätimen sijotusta, mutta kyseessä on siis bpasi:n rakentama vanhakoppa, joten voisin uskoa, et säädin on "siellä missä pitääkin" (kaasareiden "jälkeen", mistä paluu tankkiin?). Kaasareina lortot ja pumppuna sähkönen keskipako, ei mitään hajua tuotosta / paineesta.

Jos tulvii, niin sen varmaan huomaa?, mut voiko vetää laihalle? Ja ei kiitos moralisointia, et "laita vaan säädin ja mittaa paineet, niin voit olla varma". Tietysti jos se oikeesti on pakko, niin sit niin tehdään, mut onko mahollista oikoa, koska nyt tuntu toimivan... O:)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Toukokuu 9. 19:11:36 2010

Veikkaan että menee kaasarit tyhjäksi pidemmässä vedossa jos siinä se tankin paluu on ilman mitään kuristinta.
"laita vaan säädin ja mittaa paineet, niin voit olla varma" :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Su Toukokuu 9. 19:25:19 2010

vauhtipete kirjoitti:Veikkaan että menee kaasarit tyhjäksi pidemmässä vedossa jos siinä se tankin paluu on ilman mitään kuristinta.
"laita vaan säädin ja mittaa paineet, niin voit olla varma" :green:
Nonni, jos heti eka sanoo noin, niin kai se on uskottava. Onhan se tietysti ihan loogista... Aattelin vaan, et jos siellä ei periaatteessa ole isoa "vastusta" siellä kaasarissa kun koho tippuu ja neula aukee, niin se ei paljoo vaadi painetta et sinne soppa tiensä löytää. Mut jos tosiaan on kovin löysä se paluulinja, niin sinnehän se tietysti pensa menee mihin helpoin on. Pitäskö nostaa tankki hattuhyllylle, niin kasvas paluupaine :) Noh, ehkä se on järkevämpää käydä säädin ostaa, ja josko sitä samalla ostas mittarin, ni ei tarvi lähtee sitä ettii / minnekkään pajalle säätämään.

Seuraava kysymys, mitä mä väännän paineeks, lorton nelikymppiset siis kyseessä?

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Toukokuu 9. 20:22:09 2010

Tellujen pensanpaine 0,25bar.
Ihan ei kyllä avautunut toi osien sijoittelu, itellä oli aina säädin ennen kaasareita.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Toukokuu 9. 20:25:17 2010

joo vakio pumpuilla ei tartte häätimiä.

itsellä redtop kisapumppu ja weber dgav takapotku esko rs2000 kaasari no problem no häädintä
no paluuta.

tuplat syö tuplasti enemmän bensaa joten häätimet vaan pois tai ohitus.

ja jos sulla tupla kaasari/t tulvii niin se tarkoittaa että neula/ t on kulunu väljäksi
-kuluva varaosa tuplissa
-helppo testata kun sammuta auto laita s.pumppu päälle ja peilillä kurkkaa vaakatupliin yms loriseeko.


tosin ylisuuri b.paine niitä syö mut harraste kilometreillä melkein se auton seisonta on se joka enemmän syö autoa huonoksi
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Su Toukokuu 9. 21:27:01 2010

Aha, että tää ei ookkaan niin selvä juttu... Noh, katotaan mihin tulokseen päädytään.

Jari H kirjoitti:Tellujen pensanpaine 0,25bar.
Ihan ei kyllä avautunut toi osien sijoittelu, itellä oli aina säädin ennen kaasareita.
Niin, sijottelu on vaikee varmaks sanoo, kun en tosiaan sitä tsekannu ja nyt on jo autoon matkaa 250 km. Mut siis jos säädin on "ennen kaasareita" niin kuin minä sen ymmärrän mitä tolla termillä tarkotetaan, niin eihän sillä säätimestä säädettävällä paineella oo sit mitään tekemistä sen kanssa mikä paine on "neulalla, sehän tässä kuitenkin lienee se ratkaseva. Eiks jeh? Tai sit tässä on joku ero käytettävissä termeissä, ite olen tässä aiheessa hiukan vihreempi mies...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Toukokuu 9. 21:42:07 2010

UU-PEE kirjoitti: niin eihän sillä säätimestä säädettävällä paineella oo sit mitään tekemistä sen kanssa mikä paine on "neulalla, sehän tässä kuitenkin lienee se ratkaseva.
Painetta mikä on säätimen ja neulaventtiilien välillä siinä justiin säädetään.

Kannattaa unohtaa vakio DGV tms ne kestää huomattavasti kovempaa pensanpainetta tulvimatta kuin Tellut, varsinkin jos Telluissa on vähän riskimmät neulaventtiilit (300+) on jo tosi tarkka paineesta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Su Toukokuu 9. 21:52:17 2010

Jari H kirjoitti:
UU-PEE kirjoitti: niin eihän sillä säätimestä säädettävällä paineella oo sit mitään tekemistä sen kanssa mikä paine on "neulalla, sehän tässä kuitenkin lienee se ratkaseva.
Painetta mikä on säätimen ja neulaventtiilien välillä siinä justiin säädetään.

Kannattaa unohtaa vakio DGV tms ne kestää huomattavasti kovempaa pensanpainetta tulvimatta kuin Tellut, varsinkin jos Telluissa on vähän riskimmät neulaventtiilit (300+) on jo tosi tarkka paineesta.
Juu,sitähän se pitää tietysti säätää mitä neulalla on totta kai (älä lainaile pätkittäin mun tekstiä, pointti häviää :D ). Mut jos säädin on "ennen" venttiiliä, säädetään painetta vaan "ennen säädintä", eihän se säädin voi sitä sen säätimen jälkeen olevaa painetta säätää :?: Tai voi varmaan sitä kautta, et jos painetta säätimellä lasketaan, menee sen läpi enemmän tavaraa ja sitä kautta paine sen säätimen jälkeen nousee. Näinkö se hei oikeesti muka tässä asiassa toimii? Aika vaikeesti selitetty, johtunee osaks siitä et miettii asiaa ihan perushydrauliikan mukaan (vaikka automies kuvittelen olevani).

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Toukokuu 9. 22:27:13 2010

No mä en ymmärrä perushydrauliikasta mitään, mutta tolla pensanpaineen säätimellä jossa on paluu(?) sitä paluuta kuristettaessa paine säätimen jälkeen nousee ja päinvastoin.
Vaikka mitäpä tosta kinaamaan, kun kuitenkin TVR tai joku muu joka on ajanut kaasareilla oikeesti kovaa saa sanoa sen viimeisen sanan..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Toukokuu 9. 22:40:57 2010

mulle kyllä sanottiin free tecniksistä että ennen kaasaria säädin.

ja mulla ohc:n vakiopumppu tuuttas sen puol kiloo mikä on kaks ja puol kertaa liian paljon.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja adh » Su Toukokuu 9. 22:45:31 2010

UU-PEE kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
UU-PEE kirjoitti: niin eihän sillä säätimestä säädettävällä paineella oo sit mitään tekemistä sen kanssa mikä paine on "neulalla, sehän tässä kuitenkin lienee se ratkaseva.
Painetta mikä on säätimen ja neulaventtiilien välillä siinä justiin säädetään.

Kannattaa unohtaa vakio DGV tms ne kestää huomattavasti kovempaa pensanpainetta tulvimatta kuin Tellut, varsinkin jos Telluissa on vähän riskimmät neulaventtiilit (300+) on jo tosi tarkka paineesta.
Juu,sitähän se pitää tietysti säätää mitä neulalla on totta kai (älä lainaile pätkittäin mun tekstiä, pointti häviää :D ). Mut jos säädin on "ennen" venttiiliä, säädetään painetta vaan "ennen säädintä", eihän se säädin voi sitä sen säätimen jälkeen olevaa painetta säätää :?: Tai voi varmaan sitä kautta, et jos painetta säätimellä lasketaan, menee sen läpi enemmän tavaraa ja sitä kautta paine sen säätimen jälkeen nousee. Näinkö se hei oikeesti muka tässä asiassa toimii? Aika vaikeesti selitetty, johtunee osaks siitä et miettii asiaa ihan perushydrauliikan mukaan (vaikka automies kuvittelen olevani).
jos ruvetaan hydrauliikasta puhumaan, niin paineensäädin säätää yleensä säätimen jälkeistä painetta(tekee paine eron virtausta kuristamalla), ilman ylivuotoa. paineenrajoitin taas laskee painetta takaisin tankkiin säädetyn paineen jälkeen.. paineen rajoitin on käytössä ruisku autoissa ja ilmeisesti myös nämä kaasari säätimet on oikeasti paineenrajoittimia(säädettävä jousi ja kuula) . paineensäädin ei tarvitse tankki liitäntää kuin karan mahdollista vuotoa varten.
ford escort´79 tic

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 9. 23:02:06 2010

Kaasari-vapaastihengittävän bensanpaineensäädin tulee pumpun ja kaasarin(kaasareitten) väliin, mutta jos siellä on joku ruiskun pumppu lykkäämässä painetta niin jotain hajoaa/räjähtää. Ne säätimet on semmosia, että ne menee tukkoon kun säädetty paine saavutetaan ja avautuu sitä mukaa kun paine pyrkii laskemaan. Ei voi siis käyttää paluukierrossa ruiskun säätimen tavoin. Jos on ruiskun bensapumppu niin täytyy käyttää turbokaasar(e)ille tarkotettua paluukierrollista paineensäädintä ja jättää ohjauspaineletku irti.

EDIT: kappas, täällä kaikuu. No, jääköön silti, vaikka onkin lähes sama asia nyt kahteen kertaan..
Jäsen #606

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja adh » Su Toukokuu 9. 23:09:21 2010

tossa on selitetty paineen rajoittimen toiminta . eli säädin mikä on oikeasti rajoitin :D

http://www.nic.fi/~marlin/regulator.htm

niin ja jos käyttää säädintä niin kannattaa varmistaa et pumpussa on joku rajoitin ettei pumppu hajoa liian korkeaan paineeseen, siinä kohtaa kun neulaventtiilit on kiinni ja samalla säätimen kara kiinni.
ford escort´79 tic

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 9. 23:28:42 2010

Ja tässä filter kingin näkemys asiasta, ilman paluuta tankkiin.
http://media.photobucket.com/image/filt ... ild276.jpg
Vastaavaa säädintä on ainakin joskus saanut moposportista ilman suodatinta, en muista mahtoko olla joku malpassin tekele.

Näitä ei siis saa laittaa korkeapainepumppujen perään. Ja vaikka pumpussa itsessään joku paineenrajoitinventtiili olisikin, niin silti se ajanmittaan hajottaa pumpun. Kun paineensäädin on kiinni-asennossa, niin sama polttoaine kiertää pumpun sisällä ja ilman jäähdytystä oleva, totaalisen täydellä teholla käyvä pumppu ylikuumenee.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Toukokuu 9. 23:36:01 2010

Säädin pitää olla tuplilla ja mieluusti konehuoneessa ennen kaasareita. Paine 0.25 viiva 0.3 pelaa. kireessä vaparissa myös varmistettava että letku ja tankin lähtö riittää. Joku 8mm todellinen sisämitta riittää kyllä, 5-6mm pillit liian pieniä.
Bensan paineita kannattaa ajoittain tarkastaa kun uudehko säädin suodattimella sattui viimetalvena hajoomaan...

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Ma Toukokuu 10. 9:04:11 2010

Okei, alkaa logiikka muodostumaan semmosellekkin, jolle pitää rautalankaa käyttää opetukseen :) Mut, joo hoksaan ton, et säädin siis paremminkin rajottaa paineen, ettei nouse liian isoks. Mut koska se säädin siis on ennen kaasareita, niin mikä sen paineen nostaa? Joku kuristushan sitten pitää olla paluupuolella, että paine nousee, vai onko kaasarin "neulan ohi menevät sisäiset paluukanavat" (olipas taas selkee) niin ahtaat / pensan tilavuusvirta niin iso, et se nostaa paineen? Koska jos paluussa / kaasareissa ei ole mitään kuristusta, niin se säätimen jälkeinen painehan on ~0 ?

Ja mikäli asia on siis niin, että paineensäätimellä paremminkin rajoitetaan paine, tarkoittaa se sitä, että kaasareiden kuivuminen ei ole riski, vaan se että ne tulvii? Tulvimisenhän mä pääsen tarkastaa silläkin mitä fomoco sano, pumppu käyntiin ja kuseeko kaasari?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 10. 13:18:29 2010

UU-PEE kirjoitti:Okei, alkaa logiikka muodostumaan semmosellekkin, jolle pitää rautalankaa käyttää opetukseen :) Mut, joo hoksaan ton, et säädin siis paremminkin rajottaa paineen, ettei nouse liian isoks. Mut koska se säädin siis on ennen kaasareita, niin mikä sen paineen nostaa? Joku kuristushan sitten pitää olla paluupuolella, että paine nousee, vai onko kaasarin "neulan ohi menevät sisäiset paluukanavat" (olipas taas selkee) niin ahtaat / pensan tilavuusvirta niin iso, et se nostaa paineen? Koska jos paluussa / kaasareissa ei ole mitään kuristusta, niin se säätimen jälkeinen painehan on ~0 ?

Ja mikäli asia on siis niin, että paineensäätimellä paremminkin rajoitetaan paine, tarkoittaa se sitä, että kaasareiden kuivuminen ei ole riski, vaan se että ne tulvii? Tulvimisenhän mä pääsen tarkastaa silläkin mitä fomoco sano, pumppu käyntiin ja kuseeko kaasari?
Kaasarissa on neulaventtiilit mitkä estää bensan kulun kun bensaa on kohokammiossa tarpeeksi. Käytännössä neulaventtiili on lähes kiinni koko ajan.
Jäsen #606

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Ma Toukokuu 10. 13:20:48 2010

olafu kirjoitti:
UU-PEE kirjoitti:Okei, alkaa logiikka muodostumaan semmosellekkin, jolle pitää rautalankaa käyttää opetukseen :) Mut, joo hoksaan ton, et säädin siis paremminkin rajottaa paineen, ettei nouse liian isoks. Mut koska se säädin siis on ennen kaasareita, niin mikä sen paineen nostaa? Joku kuristushan sitten pitää olla paluupuolella, että paine nousee, vai onko kaasarin "neulan ohi menevät sisäiset paluukanavat" (olipas taas selkee) niin ahtaat / pensan tilavuusvirta niin iso, et se nostaa paineen? Koska jos paluussa / kaasareissa ei ole mitään kuristusta, niin se säätimen jälkeinen painehan on ~0 ?

Ja mikäli asia on siis niin, että paineensäätimellä paremminkin rajoitetaan paine, tarkoittaa se sitä, että kaasareiden kuivuminen ei ole riski, vaan se että ne tulvii? Tulvimisenhän mä pääsen tarkastaa silläkin mitä fomoco sano, pumppu käyntiin ja kuseeko kaasari?
Kaasarissa on neulaventtiilit mitkä estää bensan kulun kun bensaa on kohokammiossa tarpeeksi. Käytännössä neulaventtiili on lähes kiinni koko ajan.
No toi ei ollu ihan uus juttu sentään hei :cha

Mistäs paluu lähtee? Mulla on säätimessä yks meno ja yks lähtö.

Edit: Vai onko tää minunkin järjestelmä siis ilman mitään paluuta, kuten tossa olafu:n kuvassa? Sillon kaikki avonaiset kysymykset tämän suhteen saisivat pääkopassani vastauksen :o Paitsi se, että ei varmaan joo tee hyvää käyttää koko ajan pumppua täysillä ilman että se saa polttoainetta mitenkään kiertoon, muuta kun sen mitä menee käyttöön (paitsi jos pumppuun on suunniteltu joku sisäinen ohitus / "paluukierto")...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 10. 18:59:33 2010

UU-PEE kirjoitti: No toi ei ollu ihan uus juttu sentään hei :cha

Mistäs paluu lähtee? Mulla on säätimessä yks meno ja yks lähtö.

Edit: Vai onko tää minunkin järjestelmä siis ilman mitään paluuta, kuten tossa olafu:n kuvassa? Sillon kaikki avonaiset kysymykset tämän suhteen saisivat pääkopassani vastauksen :o Paitsi se, että ei varmaan joo tee hyvää käyttää koko ajan pumppua täysillä ilman että se saa polttoainetta mitenkään kiertoon, muuta kun sen mitä menee käyttöön (paitsi jos pumppuun on suunniteltu joku sisäinen ohitus / "paluukierto")...
No ei niissä yleensä ole paluuta. Normaaliin vapaastihengittävän koneen kaasarille tarkotetut sähköpumput on sellasia että ne pysähtyy jos paine nousee liikaa, eli systeemi ei tarvi paluuta.

Eli väännetään vielä rautalangasta :)
Jos sulla on normaali vapari kaasarikone, missä on normaali vaparikäyttöön tarkotettu sähkönen kaasarikoneen bensapumppu, eli semmonen räpättäjä, niin siihen laitetaan juuri tähän käyttöön tarkoitettu paineensäädin pumpun ja kaasuttimien väliin. Ei ole paluuta, eikä siellä ei ole sille edes paikkaakaan. Siinä systeemissä kun paine nousee kaasarin bensaletkussa siihen tavotepaineeseen, niin se säädin menee kiinni, eli tukkoon ja paineen nousu kaasuttimilla lakkaa. Pumppu nostaa säätimen taakse sitten sen paineen mihin kykenee ja lakkaa räpättämästä. Paineen laskiessa (neulaventtiilin raottuessa) säädin sitten päästää sitä mukaa bensaa sieltä korkeemman paineen puolelta kaasareille kun tarvitaan ja siten pitää paineen tasaisena.

Jos taas on ruiskupeli tai turboahdettu kaasarikone, niin tarvitaan korkeampia bensanpaineita, kaasarikäytössä ahtopaine+0.3bar ja ruiskussa vielä enemmän. Nämä ovat sen suuruusluokan paineita, että tarvitaan korkeampaa painetta tuottavia pumppuja ja niiden kanssa pitää käyttää paluukierrollista paineensäädintä ylemmässä postauksessa mainittujen asioitten takia. Toisinsanoen se säädin on paineerajoitinventtiili joka päästää tietyn painerajan jälkeen bensan virtaamaan paluuputken kautta takasin tankkiin.

Nyt pitäs olla kaikkiin kysymyksiin vastaus samassa paketissa :)
Jäsen #606

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Bensanpaine / paineensäätimen tarve, vapari tuplilla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Ma Toukokuu 10. 20:51:14 2010

olafu kirjoitti:
UU-PEE kirjoitti: No toi ei ollu ihan uus juttu sentään hei :cha

Mistäs paluu lähtee? Mulla on säätimessä yks meno ja yks lähtö.

Edit: Vai onko tää minunkin järjestelmä siis ilman mitään paluuta, kuten tossa olafu:n kuvassa? Sillon kaikki avonaiset kysymykset tämän suhteen saisivat pääkopassani vastauksen :o Paitsi se, että ei varmaan joo tee hyvää käyttää koko ajan pumppua täysillä ilman että se saa polttoainetta mitenkään kiertoon, muuta kun sen mitä menee käyttöön (paitsi jos pumppuun on suunniteltu joku sisäinen ohitus / "paluukierto")...
No ei niissä yleensä ole paluuta. Normaaliin vapaastihengittävän koneen kaasarille tarkotetut sähköpumput on sellasia että ne pysähtyy jos paine nousee liikaa, eli systeemi ei tarvi paluuta.

Eli väännetään vielä rautalangasta :)
Jos sulla on normaali vapari kaasarikone, missä on normaali vaparikäyttöön tarkotettu sähkönen kaasarikoneen bensapumppu, eli semmonen räpättäjä, niin siihen laitetaan juuri tähän käyttöön tarkoitettu paineensäädin pumpun ja kaasuttimien väliin. Ei ole paluuta, eikä siellä ei ole sille edes paikkaakaan. Siinä systeemissä kun paine nousee kaasarin bensaletkussa siihen tavotepaineeseen, niin se säädin menee kiinni, eli tukkoon ja paineen nousu kaasuttimilla lakkaa. Pumppu nostaa säätimen taakse sitten sen paineen mihin kykenee ja lakkaa räpättämästä. Paineen laskiessa (neulaventtiilin raottuessa) säädin sitten päästää sitä mukaa bensaa sieltä korkeemman paineen puolelta kaasareille kun tarvitaan ja siten pitää paineen tasaisena.

Jos taas on ruiskupeli tai turboahdettu kaasarikone, niin tarvitaan korkeampia bensanpaineita, kaasarikäytössä ahtopaine+0.3bar ja ruiskussa vielä enemmän. Nämä ovat sen suuruusluokan paineita, että tarvitaan korkeampaa painetta tuottavia pumppuja ja niiden kanssa pitää käyttää paluukierrollista paineensäädintä ylemmässä postauksessa mainittujen asioitten takia. Toisinsanoen se säädin on paineerajoitinventtiili joka päästää tietyn painerajan jälkeen bensan virtaamaan paluuputken kautta takasin tankkiin.

Nyt pitäs olla kaikkiin kysymyksiin vastaus samassa paketissa :)
Kyllä. Nyt on vastaus kaikkeen mahdolliseen. Vaikeeta se olikin saada pääkoppaan iskostettua. Tosin isoin ajatusvirhe sattu siinä, et luulin kokoajan, et mullakin on rakenteessa se paluukierto. Mut sitä kun ei ole, niin palaset loksahti kohdalleen. Kiitos selvennyksistä.

Rullapumppu mulla kyllä lienee (surisee, ei lötköta niin kuin kalvopumppu), ja se kyllä surraa niin kauan kuin akussa virtaa piisaa, vaikkei käynnissä oliskaan. Et en tiedä onko se pumpulle hyväks tommonen rakenne, mut ainakaan ei oo vielä hajonnu. Ja eiköhän sen ole mua kokeneempi ruuvari värkänny:)

Vastaa Viestiin