Mondeon moottori metelöi

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 11. 21:46:22 2010

Mk3 Mondeo 1,8 Duratec:
nakuttaa, ääni kuullostaisi tulevan vintiltä, tahti seuraajalle ominainen, eli -ehkä- ei sittenkään kyseessä Duratecin perusvaiva kiertokangen laakeri.

Omaa vikakokemusta näistä ei ole kuin em. ongelma

Ajatuksia tai kokemuksia; meneekö näistä nostimia (on muistaakseni kovat), vai mikä siellä möykkää?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja henu » To Marraskuu 11. 22:02:32 2010

Läpät imusarjassa ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 24. 23:15:16 2010

Läpät olivat melko väljät (205 tkm), ääni ei valitettavasti tullut niistä. Kiertokangen laakeri (3.) pyörähtänyt.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja olafu » To Marraskuu 25. 0:21:28 2010

Mikä ne laakerit noissa durateceissa tappaa, tiedätkö??
Vastaavasti, miksi 1.6 zetecistä menee laakereita, mullakin on yks laakerivaivanen nurkissa...
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 25. 8:52:58 2010

Duratec HE 18/20/23/25:
Öljynvähyys ja tehtaalta pienet laakerivälykset.

Öljynvaihtoväli 20 tkm -> tilavuus reilut neljä litraa -> kulutusta esim. kohtuulliset 1 dl / 1 tkm -> 20 tkm / n. 2 litraa jäljellä... Ja kun se lisääntyy 150-200 tkm ajetuissa + oljynvaihto venyneenä luokkaan 1,5-2 dl / 1 tkm -> klonk klonk. Kun nykymuotiahan on ettei mittatikkuun kosketa :(

Laakerivälykset ovat tiettävästi pari satkua liian pienet -> kylmäkäynnistukset tappavat äkkiä. Eilen tuli vastaan tapaus jossa kolahti laakerit 83 tkm kohdalla (-05 mondeo)

Zetec SE on paljon luotettavampi tuossa suhteessa; epäilen että ne leipovat pääsääntöisesti ensinmainitusta syystä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja hoopee » To Marraskuu 25. 10:08:09 2010

jjs kirjoitti:Öljynvaihtoväli 20 tkm -> tilavuus reilut neljä litraa -> kulutusta esim. kohtuulliset 1 dl / 1 tkm -> 20 tkm / n. 2 litraa jäljellä... Ja kun se lisääntyy 150-200 tkm ajetuissa + oljynvaihto venyneenä luokkaan 1,5-2 dl / 1 tkm -> klonk klonk. Kun nykymuotiahan on ettei mittatikkuun kosketa :(
Pikkasen OT, mutta eipä näytä jossain uudemmissa bemareissa olevan ollenkaan öljytikkua. Luotetaan vain johonkin tasoanturiin.
Ihmetyttää yleisestikin nykyinen long-life-vaihtoväli. Tarkottaako se pitkää ikää autotehtaille vai kelle?
Edullista huoltoa pidemmän päälle se öljyjen vaihtaminen vaikka tupla tiheydellä!
Nissan primera p11 2.0i....moottoriöljyn täyttötilavuus noin puolet vaihdelootan öljytilavuudesta. Mielenkiintoista.

Miten jjs tulee käymään nykytrendin mukaisille downsizing-moottoreille?
Litratehot lähenee jo 150hp/litra ja huoltovälit rupee oleen päälle 30tkm.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Marraskuu 25. 14:48:33 2010

Ihmetyttää, kuinka ne duratecit joillain vie öljyä oikein huolella, varmaankin kyse huonosta huollosta jossain elämänsä vaiheessa? Meillä 2kpl, 2,0 ajettu 310tkm ja 1.8 ajettu 250tkm, kumpikaan ei vie yhtään öljyä. Tosin pidän kympin vaihtoväliäkin, öljyn suodatin joka kerta. Toi 1.8 on tuoreempi hankinta, mutta ei siinäkään 3 tuhannen kilsan aikana ole yhtään vajonnut öljy tikusta. Ja ajettu vain voortin omilla öljyillä. Kai se nyt tietty siitäkin laakerit pyörähtää kun kehun, mutta mun mielestä yks parhaita moottoreita voortissa ikinä. Zetecin kanssa en ikinä oikein päässyt sinuiksi, aina jotain murhetta tyhjäkäynnin, antureitten, termostaatin kanssa, öljynsuodatin veemäisessä paikassa jne.. Ja vie bensaakin mielestäni törkeesti verrattuna tommoseen 110hp duratecciin. Ja mitä noita 01-07 Mondeoita nyt työkavereilla ja muutenkin lähipiirissä, niin moni kehuu juuri käyttöominaisuuksia ja bensankulutusta ja hyvin vähän on ollut tekniikkamurheita.

Sorry näin ooteenä.
Pedal tu tö metal!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 25. 19:19:22 2010

Ei tässä kai niin OT:ta ollut, asiaa vaan :)
HE:sta vielä:
Alakertaan saa vastoin huhuja laakereita, runko ja kk, std, 0.25 mm (ja maailmalta 0.50 mm) ; ei Hopalta, vaan Mazdalta.
Autodata ja Hoppa ilmoittavat että jos aukaiset rungon tai kk:n pultin-> alakerta roskiin. Ja esim. momentteja ei ilmoiteta / alakertaan ei myydä mitään irto-osia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mondeon moottori metelöi

Viesti Kirjoittaja olafu » To Marraskuu 25. 21:16:40 2010

jjs kirjoitti:Ei tässä kai niin OT:ta ollut, asiaa vaan :)
HE:sta vielä:
Alakertaan saa vastoin huhuja laakereita, runko ja kk, std, 0.25 mm (ja maailmalta 0.50 mm) ; ei Hopalta, vaan Mazdalta.
Autodata ja Hoppa ilmoittavat että jos aukaiset rungon tai kk:n pultin-> alakerta roskiin. Ja esim. momentteja ei ilmoiteta / alakertaan ei myydä mitään irto-osia.
Mazda kaiketi sanoo että auki vaan jos tarve vaatii?
Saakos 1.6 Zetec SE koneeseen laakereita?
Jäsen #606

Vastaa Viestiin