Jarruista

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Jarruista

Viesti Kirjoittaja komA » Ti Toukokuu 31. 14:59:14 2011

En haulla löytänyt/älynnyt topikkia jossa olisi jauhantaa jarruswapeista. Pistäkää topikki jos on..

Tarkoituksena olisi Mondeosta ryövätä levyjarrut Sierraan joka nurkkaan. Onkohan mitenkä utopistinen ajatus ja mitenkähän paljon sitä joutuu muokkaamaan, jotta saa toimimaankin? Vai järkevämpää ehtiä Scorpion jarrut ?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Toukokuu 31. 17:58:52 2011

komA kirjoitti:En haulla löytänyt/älynnyt topikkia jossa olisi jauhantaa jarruswapeista. Pistäkää topikki jos on..

Tarkoituksena olisi Mondeosta ryövätä levyjarrut Sierraan joka nurkkaan. Onkohan mitenkä utopistinen ajatus ja mitenkähän paljon sitä joutuu muokkaamaan, jotta saa toimimaankin? Vai järkevämpää ehtiä Scorpion jarrut ?
Mondeon etujarrut käy hyvinkin. Niitä on tehty sekä mk2 v6 mallin jarruista, että mk3 mallin jarruista. Mulla on kokemusta noista jälkimmäisistä. Setuppi tehdään siten, että olkatuen reiät porataan 10mm->12mm ja satulan ja olkatuen väliin laitetaan 16,5mm levityspala. Lopuksi koko paketti kiinnitetään 12.9 pulteilla jottei helposti katkea. Levynä tässä setupissa käy Focus ST170 300mm levy. Koska MK3 Mondeon satulassa on pienempi jarrusylinteri kuin esim. v6 Sierrassa, on tuo satula helpompi saada toimimaan myös 2l sierran pääsylinterillä.

Taakse en Mondeon osia hankkisi, koska siinä on ymmärtääkseni käsijarruvaijeri vähän eri tavalla ja Sierran omia sekä Scorpion ja Escort Cosworthin bolt-on osia on kuitenkin saatavilla. Eli hanki samasta luovuttaja-autosta koko setti taakse: vähintään laakeripesä (siinä on satulan kiinnikkeet) ja satula. Levy sitten sen mukaan, että mistä luovuttaja-autosta osat on, kun vaihtoehtoja on 253mm ja 273mm jäähdytettynä ja jäähdyttämättömänä.

En muista, että oliko tökättävien vetareiden uloin tumppi yhteensopiva levyjarrullisen laakeripukin kanssa. Voi olla, että menee vetarit vaihtoon ja silloin menee peräkin vaihtoon. Joku joka on noita enemmän pyöritellyt varmaan muistaa. 8)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja komA » Ti Toukokuu 31. 18:08:06 2011

Ei varmaan ajatuksena ollut V6 jarruja pistää vaan ihan normaalimallin levyt joita löytyy joka nurkan takaa. Kuitenkin saisi sillä jarrut sopivan isoiksi leimalle. Varmaankin kylläkin samalla muokkauksella käy normaalit 260mm etujarrut Mondeosta? Pitänee lähteä romiksella käymään joku päivä tässä.

Kiitos nopeasta & laajasta vastauksesta. Vaihtoehtoja toki saa lisääkin antaa.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Toukokuu 31. 20:38:40 2011

Mikset laita sierran omia, V6 tai cossu?
Ainakin jälkimmäisiä saa vielä tarvikkeena kaupasta.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Toukokuu 31. 21:23:55 2011

komA kirjoitti:Ei varmaan ajatuksena ollut V6 jarruja pistää vaan ihan normaalimallin levyt joita löytyy joka nurkan takaa.

Kiitos nopeasta & laajasta vastauksesta. Vaihtoehtoja toki saa lisääkin antaa.
:lol: Mä en ollenkaan ajatellut, että joku voisi olla tyytyväinen 260mm levyihin. :oops: Mondeon 260mm levy on 2,5mm korkeampi kuin ST170:n 300mm levy (47mm kulutuspinnan takareunasta renkaan kiinnityspintaan), joten sen paikoilleen sovittamiseen pitää käyttää vastaavasti matalampaa spaceria. Satulan mäntä on samat 60mm, kuin Sierrassa ja Skorpparissa - ongelmat vakio pääsylinterin kanssa ovat siis samat. Itse etsisin jostain Alkuperäiset Sierran tai Scorpion satulat, kun ovat bolt-on, eikä katsastuksessa tartte selittää mitään.

Tuo ST170 levy ja Mondeon satula on pätevä setti - ja halpa, kun ei tarvitse maksaa kossulisää joka välissä. Toisaalta 4-mäntäsatuloissa on oma glooriansa, myönnetään. :)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Jarruista

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Toukokuu 31. 21:29:29 2011

JyriN kirjoitti:Tuo ST170 levy ja Mondeon satula on pätevä setti - ja halpa, kun ei tarvitse maksaa kossulisää joka välissä. Toisaalta 4-mäntäsatuloissa on oma glooriansa, myönnetään. :)
Toimii myös 4wd cossun satulalla,tuo levy(adapteri vain napaan tehtävä)

Seuraavaksi omaan taakse 300mm levy 4wd:n satulan kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin