Moottoridyno

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 31. 15:50:36 2012

Mulla on ylimääräisenä yks 1.1l valencia, ja mielessä on pyöriny että laittais sen telineeseen ja tekis siitä sellaisen koekaniinin (r)e85:lle. Ihan mielenkiinnosta vaikka ensin ihan kaasarilla ja kärjillä. Onko kannattavaa, en tiedä, olkoon tai ei.
Alunperin oli tarkoitus mittailla mittakannulla kulutuksia eri virityksillä esim. kannen laskun vaikutusta jne. verrattuna bensaan.

Tuli mieleen että olisko mitään suht simppeliä konstia millä tuosta sais mitattua tehoa? Standardeja mitta-yksikköjä ei pakosta tarvittisi saada, eikä ny varmaan hirmu tarkkojakaan.

Kierroksia ja aikaa seuraamalla ja jotain traktorin vauhtipyörää pyörittämällä, mutta kuinkahan tuo käytännössä mahtaa onnistua? Lähes nolla budjetilla ollaan matkassa, kuten aina :)
Heppojahan tuossa on alunperin ruhtinaaliset 50
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Maaliskuu 31. 20:37:57 2012

hydrauli moottoria pyörität alennus vaihteenkautta, ja linjaa kuristat vaikka palloventtiilillä, ja mittari linjaan, ja katsot paljon tekee painetta, siinä hyvin yksinkertainen ja varmatoiminen, eikä turhaa elektroniikkaa :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Huhtikuu 1. 13:57:17 2012

Itselle suunnittelin jokin aika sitten jarrua siten, että kuorma hydraulipumpulla vakioksi (paine vakio) venttiilillä ja sitten mitataan moottorin kiihtymiseen tarvittava aika. Tuo tosin tarttee jonkin hall-anturi tsydeemin pumpulle tai moottorinohjauksen, jossa tiedonkeruu, mistä seurata aikoja.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Huhtikuu 1. 14:32:57 2012

Tommosen saa ostaa valmiina.
Lähinnä tosin rwd käyttöön..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Huhtikuu 1. 17:59:29 2012

Pitää varmaan alkaa jotain pumppua katselemaan. Kuullostaa turvallisemmaltakin kuin pelkkä inertia.
25 zetorin yli 100kg vauhtipyörä menis varmaan naapuriin asti jos pääsis täydestä vauhdista irti :lol:
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Huhtikuu 1. 19:43:28 2012

kannattaa varmaan etsiä joka hammasratas pummpu tai mäntäpumppu, kestävät kierroksia paremmin kuin esim. geroottori tyyppinen pumppu. joitai volvon mäntäpumppuja voi kierrättää melkein mitä sielu sietää, tosin mitä isompi pumpppu on sen vähemmän se sietää kierroksia...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Huhtikuu 3. 15:39:39 2012

Kannattaa huomioida myös jäähdytys. Se ykspisteäkänenki nuhapumppu tuottaa kummiski useamman kymmenen kW, joka pitäisi saada siirrettyä öljystä pois. Jos oikein hifistellä meinaa, pitäisi öljyn lämpötilaakin mittailla, että saa vertailukelpoisia tuloksia.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Moottoridyno

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Huhtikuu 4. 15:35:21 2012

Niin, ja itsekki tuollaisen rakentelua mietin, mutta äkkiä tulee tälle hydrauli systeemillekkin hintaa, letkut, kunnon lauhdutin, pumppu, yms. mutta silti varmaan yksinkertaisin tehdä.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vastaa Viestiin