Tuplaplenumi imusarja

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Tuplaplenumi imusarja

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Toukokuu 17. 14:59:36 2012

Tässä tylsistyneenä läppäri sylissä oon kattellu tietoa ja kuvia noista kaksoiskammio/railo imusarjoista.
Ideana varmaan on tasata eri sylinterien saama ilmamäärä samaksi, tasaamalla toisen kammion painetta railon avulla.
Railon pitäisi ilmeisesti olla pinta-alaltaan sama kuin kaasuläpän, ja suuntaus jonnekkin muualle kuin suoraan imukanaviin.

Kuinkas kammioiden tilavuudet, ts. onko olemassa jotain "nyrkkisääntö" suhdetta 1. vs 2. kammio?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Tuplaplenumi imusarja

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Toukokuu 22. 22:32:37 2012

No joo, pääkammion tilavuus taitaa riippua koneen koosta. Ja toinen kammio kuvien perusteella alusta niin suureksi kuin kaasuläppä ja loppua kohti halkaisija kaventuu samaksi kuin railon leveys.

Hondamiesten ajatuksia ja kuvia
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=90664
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin