DIY , Perämurikan säätäminen.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
DIY , Perämurikan säätäminen.
Onko jotain ohjearvoa paljonko pitäis klappia olla perän hammastuksessa jos heittokellolla mittaa planeettapyörästä?
Vai onko ainoa tapa tarkistaa välys katsomalla hammaskosketusta väriaineella.
Löytyykö siihenkin jonkin sortin ohjeistusta ? Vanhaa perää tuskin kannattaa ohjearvoihin säätää vaan jotenkin kuluman mukaan ?
Molemmat pitää arvot pitää kuitenkin huomioida, hammaskosketus ja klappi. Vai kumoaako oikea kosketus klapin mittauksen?
Nimerkillä "itse tein ja säätin", vaihdetaan "itse tein ja opin".
Vai onko ainoa tapa tarkistaa välys katsomalla hammaskosketusta väriaineella.
Löytyykö siihenkin jonkin sortin ohjeistusta ? Vanhaa perää tuskin kannattaa ohjearvoihin säätää vaan jotenkin kuluman mukaan ?
Molemmat pitää arvot pitää kuitenkin huomioida, hammaskosketus ja klappi. Vai kumoaako oikea kosketus klapin mittauksen?
Nimerkillä "itse tein ja säätin", vaihdetaan "itse tein ja opin".
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: DIY , Perämurikan säätäminen.
Hammaskosketus tarvii yrittää saada siihen missä se on sillä vanhalla välityksellä ollutkin. Eli väriaineella koittaa saada sen siihen missä kiillottunut. Hammasvälys tarvii mitata myös, eli molemmat tarvii tehdä! Ainakin isosta atlaksesta on olemassa pdf korjausopas, jossa kerrottu välykset ym.
Edit: olikohan tämä http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
Edit: olikohan tämä http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: DIY , Perämurikan säätäminen.
niin, just kuten tuolla sanotaan, lautaspyörän kehältä tangentin suuntaisesti.
sekä välys että kosketuskuvio on oltava oikein jos haluaa hiljaisen, eikä kosketusta kohdillen juuri muuten saakkaan.
Olikos pienen vetopyörän laakeri vaihtunut tässä remontissa ?
sekä välys että kosketuskuvio on oltava oikein jos haluaa hiljaisen, eikä kosketusta kohdillen juuri muuten saakkaan.
Olikos pienen vetopyörän laakeri vaihtunut tässä remontissa ?
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: DIY , Perämurikan säätäminen.
Elikä jos oikein ymmärsin niin hammasvälys pitäisi olla 0.12-0.22 mm sisään.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: DIY , Perämurikan säätäminen.
Juu,
kannattaa mitata useammasta kohdasta, jos kaikki osuu tuolle välille ja kosketus ei mene ulos hampaan pinnalta niin OK
kannattaa mitata useammasta kohdasta, jos kaikki osuu tuolle välille ja kosketus ei mene ulos hampaan pinnalta niin OK
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: DIY , Perämurikan säätäminen.
Kiitokset, laakerin vaihto-operaatio kyseessä ja samalla välyksien tarkistaminen.
Perä huusii aikasemmin kuin hinaaja ja kolahteli aina kaasun päästössä ja lisäyksissä.
Välystä on löytyi hammastuksesta 0,9mm. Jo käsin nopeasti kääntämällä perä paukahtaa tuolla välyksellä.
Nyt on uudet simmilevyt sorvattu ja niitä löytyy 0,1mm välein.
Katsotaan mitä tuosta saadaan leivottua viikonloppuna.
Testailin että noin 0,3-0,4mm tarvitaan simmilevyn paksuuteen lisäystä että klappi asettu noihin atlaksen arvoihin.
Hammaskosketus pitää vielä testaa.
ps. kyseessähän on siis Sherpan taka-akseli, eli hiukan atlasta järeämpi möhkäle.
Perä huusii aikasemmin kuin hinaaja ja kolahteli aina kaasun päästössä ja lisäyksissä.
Välystä on löytyi hammastuksesta 0,9mm. Jo käsin nopeasti kääntämällä perä paukahtaa tuolla välyksellä.
Nyt on uudet simmilevyt sorvattu ja niitä löytyy 0,1mm välein.
Katsotaan mitä tuosta saadaan leivottua viikonloppuna.
Testailin että noin 0,3-0,4mm tarvitaan simmilevyn paksuuteen lisäystä että klappi asettu noihin atlaksen arvoihin.
Hammaskosketus pitää vielä testaa.
ps. kyseessähän on siis Sherpan taka-akseli, eli hiukan atlasta järeämpi möhkäle.
#6
Escort -75
Escort -75