Nelikkodokin takaperän perusparannus

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Nelikkodokin takaperän perusparannus

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Huhtikuu 15. 22:29:22 2013

Nykyisen käyttisritsan takaperä on nähnyt parempiakin päiviä ja jotain tartteis tehdä. Jemmassa on kaksikin samanlaista murkulaa josta on hyvä rakennella. Olettaa sopii että noissa varaosissakin on visko yhtä heikossa hapessa kuin nyt käytössä olevassa.

Kysymykseni on periaatteessa kaksiosainen:

1. Lukon kunnostus; Purkaisiko vain nykyisen viskon ja laittaisi uudet mömmöt sisään, vai saisikohan johonkin järki hintaan paremman käypäisen lukon? Muistutan että tässähän siis rakennetaan käyttöautoa, joskin lukon kestävyys/huoltovapaus/talvikäytettävyys olisi haluttuja ominaisuuksia.

2. Mitä kaikkea kannattaa perämurkulaan vaihtaa kun sen kerran avaa? Vetarien ja kardaanin stefat ainakin mutta olisiko jotain muutakin mitä kannattaisi?

Minähän en ole hirveämmin tämän sortin tekniikan kanssa ropaillut, joten jos jollakulla on hyvää linkkiä jollekin sivustolle jossa perän purkaminen/kasaaminen väännetään selväksi mieluiten ratakiskosta kuin rautalangasta, niin helpottaisi varmaankin ropaamista. Myös vähän kevyemmät blogi tyyppiset projektisivut kiinnostaisivat, varsinkin jos samanlaisesta perästä kyse.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nelikkodokin takaperän perusparannus

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 15. 23:46:12 2013

Onko niissä irtoperissä sama välitys kuin autossa paikallaan olevassa?
Varmista ihan ensimmäisenä jos et ole sitä jo tehnyt :D

Itse tekisin homman niin että jos paikallaan oleva perä on hiljainen, se pois ja hyllystä toinen tilalle.
Jos perä toimii => kovaa ajoa, jos huutaa tai lukko ei pidä niin se autosta irroitettu huoltoon.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin takaperän perusparannus

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Huhtikuu 16. 0:26:13 2013

vauhtipete kirjoitti:Onko niissä irtoperissä sama välitys kuin autossa paikallaan olevassa?
Varmista ihan ensimmäisenä jos et ole sitä jo tehnyt :D

Itse tekisin homman niin että jos paikallaan oleva perä on hiljainen, se pois ja hyllystä toinen tilalle.
Jos perä toimii => kovaa ajoa, jos huutaa tai lukko ei pidä niin se autosta irroitettu huoltoon.
Kaksi irrallista perää on ihan vastaavista nelikkodokeista purettu, eli välitysten yms. muiden sisuskalujen pitäisi täsmätä täydellisesti. Nyt käytössä oleva tuppaa vuotamaan öljyt pihalle stefoista, lukko ei pidä yhtään ja vähän tuo ääntääkin joskaan ei paljoa.

Todennäköisesti teen homman niin että vaihdan koko takakelkan. Ja samalla uusin jarruputkia/letkuja ja taka sylkät. Sekä tietty vähintään takakelkan isot kumityynyt jotka jo Fordin orkkiksena hyllystä löytyy. Tämä perä on se suurin kysymysmerkki miten kannattaisi tehdä jos ei heti tahdo olla purkamassa taas uudestaan...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Nelikkodokin takaperän perusparannus

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Huhtikuu 16. 2:02:59 2013

Ei noi perät pitäs 2-litrasen tehoille antautua. Itse kokeilisin irrallaan vetareista että onko lukossa vastusta(oma XR perä oli todella jäykkä pyörittää pyöriä eritahtiin) ja vaihtaisin vaikka ne stefat ennen asennusta. Samalla näkee ehkä vähän tuleeko laatikosta peräöljyt vai tuleeko myös viskomömmöä pihalle. Jos visko on yhä öljytiivis niin en avaisi, koska iso homma ja mielipiteitä siitä mitä sinne sisälle tungetaan on monia. Tosin tähänkin löytyy kyllä foorumilaisilta kokemustietoa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin takaperän perusparannus

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Huhtikuu 16. 17:19:04 2013

Viskomömmön siis erottaa kun lasettaa öljyjä ulos, ettei ole sekoittunut "huomaamattomaksi"?

En usko että tehojen puoleen ainakaan olisi yksikään perä hajallaan. Koitan vaan tässä kartoittaa mitä järkeviä vaihtoehtoja olisi ja mitä kannattaisi tehdä jos perän purkaa. Ihan nyt vaikka esimerkkinä että kannattaisiko laittaa jonkun toisen tyyppinen lukko sinne sisään kuin visko jos sattuisi jostain järkevään hintaan saamaan?

Ideoita saa heitellä aika vapaasti. Toki täytyy vielä kaivaa nuo varaosaperät jemmasta ja koittaa arvuutella onko niistä tuollaisenaan mihinkään vai ei, mutta kiinnostaisi myös laittaa mahdollisimman huoltovapaa osa paikoilleen ettei heti kohta taas tarttee purkaa ja/tai manata kun ei lukko pidä talvella.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin