säädettävä yläpää
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
säädettävä yläpää
Ehtoota vaan raatille näin pitkästä aikaa.Kertosko joku viisaampi mulle noitten säädettävien iskarin yläpäitten säädöstä.lähinnä mietityttää että kun se iskari tulee siihen sillai epäkeskosti vakioon verrattuna niin mitä hyötyä/haittaa siitä on jos vaikka kallistaa tolpan yläpäätä suoraan taaksepäin,olisko sille mitään "parasta" asentoa..?? autona ois vanhakoppa.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: säädettävä yläpää
Suoraan taaksepäin kääntäminen lisää caster -kulmaa, mikä vaikuttaa mm. ratin keskittämiseen (kasvattaa sitä) ja caster muuttuu käännettäessa camberiksi parantaen etupään pitoa.mk kax kirjoitti:Ehtoota vaan raatille näin pitkästä aikaa.Kertosko joku viisaampi mulle noitten säädettävien iskarin yläpäitten säädöstä.lähinnä mietityttää että kun se iskari tulee siihen sillai epäkeskosti vakioon verrattuna niin mitä hyötyä/haittaa siitä on jos vaikka kallistaa tolpan yläpäätä suoraan taaksepäin,olisko sille mitään "parasta" asentoa..?? autona ois vanhakoppa.
Negatiivinen puoli rajusta casterista on se, että renkaat kääntyessään nousevat kulmalleen, eli parkkipaikkapyöritykseen tarvitsee lisää voimaa.
Säädettävää yläpäätä käytetään myös camber -kulman lisäämiseen sekä siihen, että auton raideväliä voidaan säätää em. kulmien pysyessä muuttumattomina tai em. muutosten minimoimiseen.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto