Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Jos ecu menee paskaksi, niin riittääkö avaimen ja ecun vaihto, vai pitääkö vaihtaa myös lukijarengas? Tossa on yks MK6 escortti, josta ilmeisesti ecusta äly pois. Vika on välillä hävinnyt itsestään, mutta nyt ei ole käynnistynyt enää moneen aikaan.
Patsin ledi vilkkuu hitaasti ("normaalisti"), kun virta on pois päältä ja sammuu kokonaan, kun virran laittaa päälle. Bensapumppu ei pyörähdä, startin herätteen katkaisurele ei kytkeydy, eli ei starttaa. ECU:n navoilta ohjaamalla releet kytkee ja pumppu ja startti toimii. Patsin ledi pysyy pimeänä, vaikka lukijarenkaaseen menevän 4-napasen liittimen vetää irti ja pistää virran päälle. Käsittääkseni sen pitäisi silloin vilkuttaa tiheästi, eli ilmoittaa että avain ei kelpaa. Ledi pysyy pimeänä myös, vaikka virran laittaa päälle virtalukon pohjasta, eikä avain ole lähelläkään lukijarengasta. ECU:n maadotukset ja jännitteet on kunnossa, myöskin 5V vertailujännite esim. kaasuläppäanturilla on oikealla tasolla, kun virran laittaa päälle.
Myös avaimen vastaanottimelta ecuun menevät johdot mitattu ja ovat kunnossa. Kokeiltu kolmella eri avaimella.
Jos ecu pitää vaihtaa, niin riittääkö, että sen catch-koodi on sama (tässä tapauksessa osuvasti "WISH") vai voiko noissa olla samalla koodilla eri kytkentäjärjestys?
Patsin ledi vilkkuu hitaasti ("normaalisti"), kun virta on pois päältä ja sammuu kokonaan, kun virran laittaa päälle. Bensapumppu ei pyörähdä, startin herätteen katkaisurele ei kytkeydy, eli ei starttaa. ECU:n navoilta ohjaamalla releet kytkee ja pumppu ja startti toimii. Patsin ledi pysyy pimeänä, vaikka lukijarenkaaseen menevän 4-napasen liittimen vetää irti ja pistää virran päälle. Käsittääkseni sen pitäisi silloin vilkuttaa tiheästi, eli ilmoittaa että avain ei kelpaa. Ledi pysyy pimeänä myös, vaikka virran laittaa päälle virtalukon pohjasta, eikä avain ole lähelläkään lukijarengasta. ECU:n maadotukset ja jännitteet on kunnossa, myöskin 5V vertailujännite esim. kaasuläppäanturilla on oikealla tasolla, kun virran laittaa päälle.
Myös avaimen vastaanottimelta ecuun menevät johdot mitattu ja ovat kunnossa. Kokeiltu kolmella eri avaimella.
Jos ecu pitää vaihtaa, niin riittääkö, että sen catch-koodi on sama (tässä tapauksessa osuvasti "WISH") vai voiko noissa olla samalla koodilla eri kytkentäjärjestys?
Jäsen #606
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
kytkentäjärjestys käsittääkseni menee siten, että kunhan on samat toiminnot boksissa ja samanlaiseen moottoriin tarkoitettu, niin ovat vaihtokelpoisia keskenään. esim Mondeo 2.0 DEEP DESK DEWY jne keskenään vaihtokelpoisia jne. Tunnistinrengas on yleisosa eli jos jotain vaihdat, riittää boksi ja avaimen siru.
Escortissa lienee ulkoinen edis ohjain, entä pats?
Mulla on ylimääräinen Mondeo 2.0 ecu TELL -koodilla ja avain samaa paria, siinä on sisäänrakennettu PATS ja EDIS. Olisko noista apua?
Escortissa lienee ulkoinen edis ohjain, entä pats?
Mulla on ylimääräinen Mondeo 2.0 ecu TELL -koodilla ja avain samaa paria, siinä on sisäänrakennettu PATS ja EDIS. Olisko noista apua?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
lisätään vielä, että ulkoiseen PATS tai EDIS hommaan en oo koskenu koskaan, mutta PATSiton ecu PATSittoman tilalle vaati n 8 pinnin vaihtamisen eri paikkoihin, siihen löytyi hyvät ohjeet netistä.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Juu, toi patsillisen ja patsittoman ero onkin tiedossa, mitä ilmeisesti tossa yllä tarkotit.. Ei ole erillistä edista tai patsia. Ainoa ecun ulkopuolinen ajonestoon liittyvä osa on tuo avaimen lukija johon tulee neljä johtoa.
Toi tunnistinrengasasia selvis kuitenkin nyt. Kiitokset.
Valitettavasti tosta 2-litrasen boksista ei ole apua.
Missäköhän kaljaporukassa noita catch koodeja mahtaa olla keksitty?
Toi tunnistinrengasasia selvis kuitenkin nyt. Kiitokset.
Valitettavasti tosta 2-litrasen boksista ei ole apua.
Missäköhän kaljaporukassa noita catch koodeja mahtaa olla keksitty?

Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Escortin tapauksessa oma katse harhailisi kuskiin jalkatilaan ja siellä olevaan sulakerasiaan. Se kannattaa tarkistaa (purkaa auki) ja tinaukset siellä. Ei ole ensimmäinen ja viimeinen tapaus, kun bensapumppu ei pyöri Escort mk5/6 sulakerasian takia.olafu kirjoitti:Jos ecu menee paskaksi, niin riittääkö avaimen ja ecun vaihto, vai pitääkö vaihtaa myös lukijarengas? Tossa on yks MK6 escortti, josta ilmeisesti ecusta äly pois. Vika on välillä hävinnyt itsestään, mutta nyt ei ole käynnistynyt enää moneen aikaan.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Samaa mieltä Sinen kanssa. Eipä oo mulla ollu yhtään mk5-6 escortia missä ei olis joutunu sulakerasian vaihtoon.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
Bensapumppu pyörii jos releohjausnastan maadottaa ecun liittimeltä. Sulakerasia itseasiassa olikin jo aikasemmin tuon vian takia vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Ecu myöskin herää jonkunlaiseen todellisuuteen, kun virrat laittaa päälle, koska 5V jännite tulee TPS-potentiometrille. Ecun liittimeen tulevat jännitesyötöt on mitattu, kuten myös maadoitukset, mitään ei puutu, pitäis käydä. Ei vaan maadota pumpun relettä. Jos startinestoreleen nastan maadottaa ecun liittimeltä, niin starttikin toimii, ei tosin käynnisty. Eikä auta vaikka bensapumpunkin samalla pakko-ohjaisi päälle. Autocomilla kun lukee niin tulee vikakoodi 111, mikä meinais että ei vikoja muistissa.
EDIT: Ratkennut. Vaihdettu ECU ja avain toisesta autosta, toimii.
EDIT: Ratkennut. Vaihdettu ECU ja avain toisesta autosta, toimii.
Jäsen #606
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
olikos tää farkku?
joskus kuulemma farkuissa vuotanu vettä kattokaaren etukiinnikkeen ruuvinreiästä ecun sisälle,siis silloin jo kun nää on ollu uudehkoja.
avasitko ecua näkyykö siellä kariesta?
joskus kuulemma farkuissa vuotanu vettä kattokaaren etukiinnikkeen ruuvinreiästä ecun sisälle,siis silloin jo kun nää on ollu uudehkoja.
avasitko ecua näkyykö siellä kariesta?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa
En avannu. Se oli kyllä tavallinen 5 ovinen malli...
Jäsen #606