Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 20. 23:15:46 2015

Jos ecu menee paskaksi, niin riittääkö avaimen ja ecun vaihto, vai pitääkö vaihtaa myös lukijarengas? Tossa on yks MK6 escortti, josta ilmeisesti ecusta äly pois. Vika on välillä hävinnyt itsestään, mutta nyt ei ole käynnistynyt enää moneen aikaan.
Patsin ledi vilkkuu hitaasti ("normaalisti"), kun virta on pois päältä ja sammuu kokonaan, kun virran laittaa päälle. Bensapumppu ei pyörähdä, startin herätteen katkaisurele ei kytkeydy, eli ei starttaa. ECU:n navoilta ohjaamalla releet kytkee ja pumppu ja startti toimii. Patsin ledi pysyy pimeänä, vaikka lukijarenkaaseen menevän 4-napasen liittimen vetää irti ja pistää virran päälle. Käsittääkseni sen pitäisi silloin vilkuttaa tiheästi, eli ilmoittaa että avain ei kelpaa. Ledi pysyy pimeänä myös, vaikka virran laittaa päälle virtalukon pohjasta, eikä avain ole lähelläkään lukijarengasta. ECU:n maadotukset ja jännitteet on kunnossa, myöskin 5V vertailujännite esim. kaasuläppäanturilla on oikealla tasolla, kun virran laittaa päälle.
Myös avaimen vastaanottimelta ecuun menevät johdot mitattu ja ovat kunnossa. Kokeiltu kolmella eri avaimella.

Jos ecu pitää vaihtaa, niin riittääkö, että sen catch-koodi on sama (tässä tapauksessa osuvasti "WISH") vai voiko noissa olla samalla koodilla eri kytkentäjärjestys?
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Heinäkuu 23. 13:19:05 2015

kytkentäjärjestys käsittääkseni menee siten, että kunhan on samat toiminnot boksissa ja samanlaiseen moottoriin tarkoitettu, niin ovat vaihtokelpoisia keskenään. esim Mondeo 2.0 DEEP DESK DEWY jne keskenään vaihtokelpoisia jne. Tunnistinrengas on yleisosa eli jos jotain vaihdat, riittää boksi ja avaimen siru.

Escortissa lienee ulkoinen edis ohjain, entä pats?

Mulla on ylimääräinen Mondeo 2.0 ecu TELL -koodilla ja avain samaa paria, siinä on sisäänrakennettu PATS ja EDIS. Olisko noista apua?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Heinäkuu 23. 13:20:17 2015

lisätään vielä, että ulkoiseen PATS tai EDIS hommaan en oo koskenu koskaan, mutta PATSiton ecu PATSittoman tilalle vaati n 8 pinnin vaihtamisen eri paikkoihin, siihen löytyi hyvät ohjeet netistä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 24. 10:36:16 2015

Juu, toi patsillisen ja patsittoman ero onkin tiedossa, mitä ilmeisesti tossa yllä tarkotit.. Ei ole erillistä edista tai patsia. Ainoa ecun ulkopuolinen ajonestoon liittyvä osa on tuo avaimen lukija johon tulee neljä johtoa.
Toi tunnistinrengasasia selvis kuitenkin nyt. Kiitokset.

Valitettavasti tosta 2-litrasen boksista ei ole apua.

Missäköhän kaljaporukassa noita catch koodeja mahtaa olla keksitty? :D
Jäsen #606

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja Sine » La Heinäkuu 25. 15:42:09 2015

olafu kirjoitti:Jos ecu menee paskaksi, niin riittääkö avaimen ja ecun vaihto, vai pitääkö vaihtaa myös lukijarengas? Tossa on yks MK6 escortti, josta ilmeisesti ecusta äly pois. Vika on välillä hävinnyt itsestään, mutta nyt ei ole käynnistynyt enää moneen aikaan.
Escortin tapauksessa oma katse harhailisi kuskiin jalkatilaan ja siellä olevaan sulakerasiaan. Se kannattaa tarkistaa (purkaa auki) ja tinaukset siellä. Ei ole ensimmäinen ja viimeinen tapaus, kun bensapumppu ei pyöri Escort mk5/6 sulakerasian takia.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Heinäkuu 25. 18:13:33 2015

Samaa mieltä Sinen kanssa. Eipä oo mulla ollu yhtään mk5-6 escortia missä ei olis joutunu sulakerasian vaihtoon.
Pedal tu tö metal!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 27. 18:54:59 2015

Bensapumppu pyörii jos releohjausnastan maadottaa ecun liittimeltä. Sulakerasia itseasiassa olikin jo aikasemmin tuon vian takia vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Ecu myöskin herää jonkunlaiseen todellisuuteen, kun virrat laittaa päälle, koska 5V jännite tulee TPS-potentiometrille. Ecun liittimeen tulevat jännitesyötöt on mitattu, kuten myös maadoitukset, mitään ei puutu, pitäis käydä. Ei vaan maadota pumpun relettä. Jos startinestoreleen nastan maadottaa ecun liittimeltä, niin starttikin toimii, ei tosin käynnisty. Eikä auta vaikka bensapumpunkin samalla pakko-ohjaisi päälle. Autocomilla kun lukee niin tulee vikakoodi 111, mikä meinais että ei vikoja muistissa.

EDIT: Ratkennut. Vaihdettu ECU ja avain toisesta autosta, toimii.
Jäsen #606

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Heinäkuu 28. 13:56:05 2015

olikos tää farkku?

joskus kuulemma farkuissa vuotanu vettä kattokaaren etukiinnikkeen ruuvinreiästä ecun sisälle,siis silloin jo kun nää on ollu uudehkoja.

avasitko ecua näkyykö siellä kariesta?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort MK6 PATS, ECU ja avaimen vastaanotinosa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 28. 22:15:56 2015

En avannu. Se oli kyllä tavallinen 5 ovinen malli...
Jäsen #606

Vastaa Viestiin