Focus 1.6 tdci 2010 (109hv dpf) "Engine malfunction"
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Toukokuu 17. 8:01:04 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Focus 1.6 tdci 2010 (109hv dpf) "Engine malfunction"
Elikkäs kyseinen Focus aina silloin tällöin herjaa "Engine malfunction", ja tehot häviää. Tää tapahtuu yleensä kiihdytysvaiheessa. Auto on ihan ajettavissa, mutta kiihtyvyys ei päätä huimaa, eikä kone ota kierroksia yli kolmen tonnin, tuntuu suurinpiirteiden samalta, kuin jos ei olis turboa... Kun auton sammuttaa ja antaa olla hetken aikaa, kaikki toimii taas. Sain tossa jo vinkkiä, että vois olla hiukkkasloukku tukossa ja se kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, mutta ajattelin vielä kysellä muiltakin mielipiteitä/kokemuksia. Autolla on ajettu n. 227000 km.
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 1073
- Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
- Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä
Re: Focus 1.6 tdci 2010 (109hv dpf) "Engine malfunction"
Paljos ainetta tankissa? Mulla tuli sama Fiesta 1,6TDCi -13, kun oli ainetta vähän tankissa 

Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170
Ford Focus ST170
-
- Viestit: 2075
- Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
- Paikkakunta: Toivala
Re: Focus 1.6 tdci 2010 (109hv dpf) "Engine malfunction"
Laitetaas tähän samaa stooria kun vastailin yyveellä.
Mondeo aloitti vikavalon syttymisen ja tehojen katoamisen kylmänä motarille kiihdyttäessä, valo päälle -->tehot pois. Valo sammui kun auton käynnisti uudelleen. Jonkin aikaa meni ja aloitti valo heloituksensa jo kevyessäkin vedossa ja lämpimällä koneella. Vikakoodinlukija paikalleen ja koodiksi pärähti hiukkassuodattimen paine-eroanturin ongelma. Eikun auton alle ja tutkimaan, niin alkuperäiset letkut jotka menevät anturilta suodattimen molempiin päihin, olivat turbon/katin lämmöstä muuttuneet paperiksi. Uusin ne ihan normaalilla bensaletkulla ja vedin kulkemaan kauempaa kuumia paikkoja. Samalla putsailin suodattimen moottorinpesuaineella ja painepesurilla, nyt mondeolla ajeltu yli 60tkm operaation jälkeen ja rokkaa kuin muuli. Pitää muistaa vain antaa välillä kunnolla lämää kun moottori on normaalilämmöissään, silloin saa sen regeneroitumisen päälle (sen haistaa kun tämä operaatio toimii)
Mondeo aloitti vikavalon syttymisen ja tehojen katoamisen kylmänä motarille kiihdyttäessä, valo päälle -->tehot pois. Valo sammui kun auton käynnisti uudelleen. Jonkin aikaa meni ja aloitti valo heloituksensa jo kevyessäkin vedossa ja lämpimällä koneella. Vikakoodinlukija paikalleen ja koodiksi pärähti hiukkassuodattimen paine-eroanturin ongelma. Eikun auton alle ja tutkimaan, niin alkuperäiset letkut jotka menevät anturilta suodattimen molempiin päihin, olivat turbon/katin lämmöstä muuttuneet paperiksi. Uusin ne ihan normaalilla bensaletkulla ja vedin kulkemaan kauempaa kuumia paikkoja. Samalla putsailin suodattimen moottorinpesuaineella ja painepesurilla, nyt mondeolla ajeltu yli 60tkm operaation jälkeen ja rokkaa kuin muuli. Pitää muistaa vain antaa välillä kunnolla lämää kun moottori on normaalilämmöissään, silloin saa sen regeneroitumisen päälle (sen haistaa kun tämä operaatio toimii)
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Toukokuu 17. 8:01:04 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Focus 1.6 tdci 2010 (109hv dpf) "Engine malfunction"
No niin, tuossa viikonloppuna meinasin ottaa sen hiukkassuodattimen irti pestäväksi,mutta sehän olikin uudempi versio, jossa on samassa kuoressa katti. Elikkäs ei voi pesurin kanssa puhdistaa. Netistä löysin Liqui Molyn mainoksen puhdistusaineesta, joka suihkutetaan paineanturin reiästä sisään, eikun Motonettiin ainetta ostamaan. Ainetta olis ollutkin, mutta ei tarvittavaa suihkutustyökalua... No, pikkusen jo rupes harmittamaan, että turha reissu tuli, mutta sitten huomasin hyllyssä Motonetin oman Motox hiukkasssuodattimenpuhdistusaineen, joka tuikataan polttoaineen sekaan. Oli sen verran halpa aine (7,90€/pullo), että ajattelin, että kokeillaan, eihän tuossa iso summa hukkaan mene, jos kokeilee. Eikun kotia ja aine tankkiin, sitten vähän lisää dieseliä, että sekoittuu. Auto vartiksi tyhjäkäynnille ja sen jälkeen ajamaan. Ajelin parikymmentä kilometriä kovilla kierroksilla ja kiihdyttelin niin paljon kuin autosta lähtee. Ja kas kummaa regenerointi lähti päälle ja poltto alkoi. Aikaisemmin kaasun pohjaan painaminen olis sytyttänyt välittömästi "Engine malfunction" -valon ja rajoittanut tehoja, mutta nyt en saanut valoa syttymään, vaikka kuinka yritin. Kotiin tultua jätin auton vielä tyhjäkäynnille, koska hetkellisen kulutuksen näyttö näytti vielä kaksikertaisia lukemia. Puolen tunnin päästä poltto viimein loppui ja sammuttelin auton. Saa nähdä, miten pitkään aineen vaikutus kestää, mutta jos tuo noin hyvin toimii, niin kannattaa aina silloin tällöin käyttää...