Dokin kardaanin irroitus ja kytkinremppa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Dokin kardaanin irroitus ja kytkinremppa

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Joulukuu 1. 9:27:50 2003

Näyttääpi että tuohon farkkuun on tehtävä kytkinremppa ennen kaupantekoa. Ruostui levy kiinni ruostekorjauksen aikana ja nyt painelaakeri rahisee :(

Miten kardaani lähtee parhaiten eli helpoimmin irti ja onko kukaan tehnyt tuota remppaa tollaseen dokki nelikkoon? Mitä pitäisi huomioida ja onko kuinka helppo homma? Pajalla ottaisivat 150 euroa työnosuudesta.

Varmaan tästäkin löytyisi tiukalla etsinnällä vanhoja vastauksia mutta ei haku tuottanut tuloksia tällä uudella foorumilla.

Suuret kiitokset vinkeistä

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 1. 9:54:50 2003

joskus menneisyydesä autoin tollaisessa rempassa
työskennellessäni ford huollossa ja
jos ihan oikein muistan niin eroa ei ollut 2wd laatikon irroitukseen kun etu kardaani.
eli
vaihde keppi irti (vieläku haalarit on puhtaat) (ph2 ja3 ruuvari ja torx tai 10mm)
taka kardaani perästä irti(15mm) ja keskeltä pohjaa (13mm).
ja etu kardaani laatikosta irti(en muista kokoa)
kallistuksen vakaaja rungosta irti(14tai17,19)
laatikko ylhäältä irti moottorista.(13tai14,17)
vaihteiston kannatin palkki irti rungosta.(13)
startti irti(ja akkukaapeli)(13 tai 14,17)
loput laatikon ja moottorin pultit irti (13 tai 14 ja 17)
4wd mittarin vaijeri taitaa olla etunavassa
ja riuhtaisu ja toinen kaveri mukaan alle ottaan laatikkoa vastaan.
suotavaa olisi jos olisi olemassa kardaanin tumppi jonka työntää booreille jotta öljyt ei tuu pihalle laatikon takaa.
lisätä ja korjata saa jos huomaa puutteita ohjeissa

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Joulukuu 1. 15:34:18 2003

Lähteekös tuo etupää irti ihan tosta vain vetämällä kuten OHC:n laatikon kyseessä ollen? Vai oliko siinä jotakin kikkaa? Näyttää vaan jotenkin kiinteältä toi limppu :shock:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 1. 15:37:50 2003

meinaatkos etupäällä nyt kytkin koppaa
se lähtee vaihteiston yhteydessä ihan niinkuin ohcssa
sen limpun takia sun pitää irroittaa kallistuksen vakaaja et se mahtuu tuleen korin alta pois

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Joulukuu 1. 15:54:43 2003

sierra friikki kirjoitti:meinaatkos etupäällä nyt kytkin koppaa
se lähtee vaihteiston yhteydessä ihan niinkuin ohcssa
sen limpun takia sun pitää irroittaa kallistuksen vakaaja et se mahtuu tuleen korin alta pois
Ei kun juuri tuota kardaanin etupään limppua. Toisaalta eihän kardaania edes pakosta tartte irroittaa laatikosta mutta sitten pitää putki laskea alas. No joo..Tarttee kattoa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 1. 16:13:18 2003

se limppu on tehty vähän kireäksi joten sulla pitää olla hyvät papukaija pihdit jolla puristaa sitä kasaa samalla kun laitat pultit takas varsinkin kun teet sen auton alla
mää oon aina ottanut kardaanin irti saa samalla kokeilla nivelien kunnon

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ma Joulukuu 1. 17:10:48 2003

ukormi kirjoitti:Lähteekös tuo etupää irti ihan tosta vain vetämällä kuten OHC:n laatikon kyseessä ollen? Vai oliko siinä jotakin kikkaa? Näyttää vaan jotenkin kiinteältä toi limppu :shock:
Hep! Siinä on MT75 laatikko ja kardaanin kiinnitys täysin eri kuin OHC koneisissa, kardaanin kuminivel on kiinni kolmella pinnapultilla värinänvaimentimessa joka taas on pultattu kiinni laatikkoon. Eli avataan mutterit pinnapulteista ja sitten lähtee vetämällä pois, kuminivel ei laajene tässä mihinkään joten sitä ei tarvitse puristella sen enempää. Pinnapulttien mutterit tulee uusia ja jos pinnapultti/pultit aukeaa värinänvaimentimen puolelta avattaessa muttereita niin ne olisi myös suotavaa uusia.
Kuminivelen asento värinänvaimentajaan nähden tietenkin täytyy merkitä kun ne on tasapainoitettu yhtenä kappaleena. Tietenkään tässä ei ole mitään öljyvuodon vaaraa takakardaanin osalta mutta kun etukardaani on perinteisesti työntämällä kiinni jakolaatikossa niin jakolaatikon öljyt menee tod. näk vaihtoon.
V6 mallin omassa korjausoppaassa on maininta että konetta ja laatikkoa on yhdessä laskettava n.50mm alas että mahtuu vetämään laatikon irti koneesta kun muuten ottaa kytkin koppa kiinni tunneliin, kanattaa varmistaa ennen remontin aloittamista että onko DOHC mallissa sama vaiva vai onko sen MT75 laatikossa pienempi koppa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Joulukuu 4. 9:57:51 2003

spuler jups olet oikeassa kardaanin suhteen (piti kaäydä alla katsomassa:) )
v6 pitää laskea alespäin mut en dokissa laskenut alaspäin konepukkia kun laatikko lähti pois ,mut siitä on aikaa kyllä kun ton tein.
joka tapauksessa se on aika iso homma vaihtaa kytkin osia.
vatii aika hyvän tilan auton alle missä duunata

Vastaa Viestiin