Venttiilin lisäaine
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Venttiilin lisäaine
Tossa vaan kavereilta kuulin venttiilin lisäaineesta. Kuulemma tietää useampia sierran omistajia, jotka käyttää venttiilin lisäainetta. Tuli vaan mieleen, et miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Omassa sierrassa (2.0i dohc) tyhjäkäynnillä auto tärisee hieman, ihan kuin sytytys pätkis vähän? Kiekkamittarin mukaan tyhjäkäynti on n. 900 rpm, eikä mittari ailahtele. Seos on juuri säädetty kohdalleen, eli ei pitäis käydä laihallakaan! Onko muilla vastaavaa tärinää?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta.
Lisäainetta tarvitaan yleisesti ottaen vain semmoisiin kansiin, joista puuttuu seetirenkaat kokonaan. Ts. ainoastaan Taunuksen kannet ovat tälläisiä. (oma kansi vm 78). Ainakin kaikissa yli vm -86 2 litrasissa on seetirenkaat, koska niille suositellaan suoraan 98e:tä bensaksi.
DOHC:issa tuskin on tarvetta aineelle. Jos tärinä jatkuu uuden bensalastin jälkeen, niin vikaa on jossain muualla.
Lisäaine muuten tuoksahtaa vahvasti petroolilta, ettei vaan siinäkin kusetettaisi tyhmää kuluttajaa...
Lisäainetta tarvitaan yleisesti ottaen vain semmoisiin kansiin, joista puuttuu seetirenkaat kokonaan. Ts. ainoastaan Taunuksen kannet ovat tälläisiä. (oma kansi vm 78). Ainakin kaikissa yli vm -86 2 litrasissa on seetirenkaat, koska niille suositellaan suoraan 98e:tä bensaksi.
DOHC:issa tuskin on tarvetta aineelle. Jos tärinä jatkuu uuden bensalastin jälkeen, niin vikaa on jossain muualla.
Lisäaine muuten tuoksahtaa vahvasti petroolilta, ettei vaan siinäkin kusetettaisi tyhmää kuluttajaa...
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Lisäaineet on kalium- tai natrium-pohjaisia ja kun sitä ei oikein kuivana saa tasaisesti tankilliseen sotkettua niin voihan se lisäaine olla vaikka petrooliin sotkettuna. Petrooli ei ole kovin herkästi syttyvää, joten niitä putelleja on mukava hyllyssä säilytellä ja kuljettaa ja tietenkin se petrooli sotkeentuu helposti bensaan.Newis kirjoitti:Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta.
Lisäainetta tarvitaan yleisesti ottaen vain semmoisiin kansiin, joista puuttuu seetirenkaat kokonaan. Ts. ainoastaan Taunuksen kannet ovat tälläisiä. (oma kansi vm 78). Ainakin kaikissa yli vm -86 2 litrasissa on seetirenkaat, koska niille suositellaan suoraan 98e:tä bensaksi.
DOHC:issa tuskin on tarvetta aineelle. Jos tärinä jatkuu uuden bensalastin jälkeen, niin vikaa on jossain muualla.
Lisäaine muuten tuoksahtaa vahvasti petroolilta, ettei vaan siinäkin kusetettaisi tyhmää kuluttajaa...
Jos kone ei tarvitse lisäainetta valmistajan mukaan niiin ei sitä kannata sinne laittaa ja on niitä koneita rikkoontunut turhaan lisäaineeseenkin. Ford 8V DOCH ei nyt ainakaan lisäainetta tarvitse.
Minulle kertoi eilen yksi polttoaine-alalla oleva henkilö, kun puhuimme veteraanipyörien gasosta, että kaikissa 98E bensoisssa olisi lisäaine venttiileille, mutta en sitä kyllä heti purematta niele. Kai niitä vielä kaupasta löytyy autoja jotka haluaa korkeaoktaanista, mutta ei kuitenkaan "lyijyllistä" ?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
jos taunuksen kansilla tarkoitat
ohc ja v6 valurauta kansilla varustettuja viistokeula tanikoita kans niin sit on lauseesi joksenkin sinnepäin.
mut lohkossa on olemassa tunniste merkkejä jotka kertoo "lyittymän "polttoaineen käytöstä kyseisellä moottorilla.
ohc ja v6 valurauta kansilla varustettuja viistokeula tanikoita kans niin sit on lauseesi joksenkin sinnepäin.
mut lohkossa on olemassa tunniste merkkejä jotka kertoo "lyittymän "polttoaineen käytöstä kyseisellä moottorilla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei noiden venttiilin suoja-aineiden pitäisi tohon nakutukseen vaikuttaa, ellet sitten ole jostain saanut sitä itseään eli tetraetyylilyijyä?cossieboy kirjoitti:itseppä käytän cossussa lisäainetta!!! ja se toimii... jos ajan 98:lla aavistuksen enemmän kone nakuttaa, lisäaine mukaan ja koneen nakutus hiljenee!!! väittäisin että on auton moottori kohtaista tuon aineen tarve!!!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
niin mitähän lisä ainetta mahdatkaan tarkoittaa cossieboy
ventiilin suoja aine ei taida suoranaisesti octaanilukuun vaikuttaa
lisäaineitakin on erinlaisia
tään topicin eka rivillä puhutaan mistä lisäaineesta on tässä kysymys.
voihan polttoaineen sekaan työntää motor uppia tai injection pover uppia,
tai joku jopa käyttää masinolia ruisku autoissa:).
ja jos sulla on cossussa nakuutus ongelma niin olisko siinä joku vika?
nimittäin se nakutus kertoo jostain epänormaalista.
karstaa? liikaa ahtoa? muuta?
ventiilin suoja aine ei taida suoranaisesti octaanilukuun vaikuttaa
lisäaineitakin on erinlaisia
tään topicin eka rivillä puhutaan mistä lisäaineesta on tässä kysymys.
voihan polttoaineen sekaan työntää motor uppia tai injection pover uppia,
tai joku jopa käyttää masinolia ruisku autoissa:).
ja jos sulla on cossussa nakuutus ongelma niin olisko siinä joku vika?
nimittäin se nakutus kertoo jostain epänormaalista.
karstaa? liikaa ahtoa? muuta?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Minulle kertoi eilen yksi polttoaine-alalla oleva henkilö, kun puhuimme veteraanipyörien gasosta, että kaikissa 98E bensoisssa olisi lisäaine venttiileille, mutta en sitä kyllä heti purematta niele. Kai niitä vielä kaupasta löytyy autoja jotka haluaa korkeaoktaanista, mutta ei kuitenkaan "lyijyllistä" ?[/quote]
En tiedä kuinka omia kuulen, mutta jos ajan joku 2 tankkii ilman lisäainetta, niin venttiilit kyllä sykkivät enemmän. Nii ja käytän vain laatubensaa yleisestiottaen eli neste 98e.
Offtopic:
Btw. Jetiltäkään ei saa enää valmiiksisekoitettua 98:ia se on vaihtunut kiisseliksi täälläpäin. Taitaapi Seo olla enää ainoo.
Lisäks noi Shellin hienot uudet kylmäasemat ei anna ku 95:ttä ja kiisseliä prkl.
En tiedä kuinka omia kuulen, mutta jos ajan joku 2 tankkii ilman lisäainetta, niin venttiilit kyllä sykkivät enemmän. Nii ja käytän vain laatubensaa yleisestiottaen eli neste 98e.
Offtopic:
Btw. Jetiltäkään ei saa enää valmiiksisekoitettua 98:ia se on vaihtunut kiisseliksi täälläpäin. Taitaapi Seo olla enää ainoo.
Lisäks noi Shellin hienot uudet kylmäasemat ei anna ku 95:ttä ja kiisseliä prkl.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mitä toi sykkivät venttiilit oikein tarkoittaa?Newis kirjoitti:
En tiedä kuinka omia kuulen, mutta jos ajan joku 2 tankkii ilman lisäainetta, niin venttiilit kyllä sykkivät enemmän. Nii ja käytän vain laatubensaa yleisestiottaen eli neste 98e.
Offtopic:
Btw. Jetiltäkään ei saa enää valmiiksisekoitettua 98:ia se on vaihtunut kiisseliksi täälläpäin. Taitaapi Seo olla enää ainoo.
Lisäks noi Shellin hienot uudet kylmäasemat ei anna ku 95:ttä ja kiisseliä prkl.
Minä törmäsin sellaiseen Shellin huoltikseen jossa ei käynyt ko. firman luottokortti laisinkaan. Huoltikset on kadonneet kovaa kyytiä parina viime vuotena, pitää varmaan laittaa toinen tankki autoon ettei jää kohta tien päälle.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
TÄH
siis venoista kuuluu nakuttava ääni joka loppuu kun laitat suoja ainetta bensan sekaan
siis nimen omaan venttiilin istukoille suoja aineeksi tarkoitettua litkua bensaan lisääminen saa ventiilit hiljaiseksi.
......... niinpä niin..........
toi oli uutta tietoa.
ettei vaan olis se litku mihin se suoja aine on sekoitettu pullossa auttais siinä nakutuksessa...
mut täähän on vaan ihan mutu teoriaa.....
siis venoista kuuluu nakuttava ääni joka loppuu kun laitat suoja ainetta bensan sekaan
siis nimen omaan venttiilin istukoille suoja aineeksi tarkoitettua litkua bensaan lisääminen saa ventiilit hiljaiseksi.
......... niinpä niin..........
toi oli uutta tietoa.
ettei vaan olis se litku mihin se suoja aine on sekoitettu pullossa auttais siinä nakutuksessa...
mut täähän on vaan ihan mutu teoriaa.....

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Oma mielipide on että terveauto ei kaipaa mitään lisäaineita, paitsi valurautakansi, ja siihen toimiva lääke jos ei ole isoventtiilikansi on teräsrenkaat seetiin jolloin ongelmat häviää. 98 bensalla on järkevää ajaa ellei sitten ole aivan kauppakassista kyse. Isoventtiili valurautakanteen on myös keinot millä saa lyijyä sekaan mutta kisavehkeet erikseen. Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja 

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
katti on passiivinen laite moottorin perässä
jos sulla sitä ei ole, niin ei mitään väliä käytä vaan 95e
ei ole mitään syytä käyttää 98 jos moottorisi on vakio
mottorisi on N8A 109 hv ja siinä voidaan käyttää jatkuvasti 95e polttoainetta
mitkään testit koskaan eivät ole tukeneet(mitkä olen lukenut) 98 käyttämistä moottorissa jos tehdas suositus on 91 tai 95
se lisäaine mitä polttoaine valmistajat laitavat bensoihin
on tärkeämpi asia moottori puhtateen,kuin oktaani.
ja kaikista tärkein asia on voitelu aine moottoriassa.
Sen ikä ,laatu ja puhtaus
jos sulla sitä ei ole, niin ei mitään väliä käytä vaan 95e
ei ole mitään syytä käyttää 98 jos moottorisi on vakio
mottorisi on N8A 109 hv ja siinä voidaan käyttää jatkuvasti 95e polttoainetta
mitkään testit koskaan eivät ole tukeneet(mitkä olen lukenut) 98 käyttämistä moottorissa jos tehdas suositus on 91 tai 95
se lisäaine mitä polttoaine valmistajat laitavat bensoihin
on tärkeämpi asia moottori puhtateen,kuin oktaani.
ja kaikista tärkein asia on voitelu aine moottoriassa.
Sen ikä ,laatu ja puhtaus
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Osa OHC-kansista on ainakin Haynesin mukaan lyijyttömälle sopivia. Koodi löytyy oikealta puolelta neljännen pytyn kohdalta. Koodit ovat sellaisia kuten RR, enempää en muista.SHR kirjoitti:Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja
Tehon puolesta kannattaa ajaa alhaisimmalla oktaanilla, millä ei detonoi. 85 OHC:n oktaaniksi on laitettu 97.
Itse tankkailin letkuista joissa lukee 99 tai 98+, tosin molemmat ovat oktaaniltaan olleet jo jonkun aikaa 98. 98E ei sisällä lyijynkorvikkeita.
Kuuluuko kukaan muuten mihinkään lentokerhoon? Onks tietoo?
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei kuuluta lentokerhoon mutta kisatessani käytin seassa lentobensaa (sikana lyijyä sekä napsu oktaaneja) eikä ollut ongelmia venttiilien kuin nakutuksienkaan kanssa, kaveri toimitti sitä kentältä, sai aikoinaan jollain kortilla. Tosta että mikä rautakansi sopii lyijyttömälle ja mikä ei........eihän siellä ole jossain uudemmissa valmiiksi renkaat? renkaathan aina saa mutta se tila isoilla venoilla.....Arto65FB kirjoitti:Osa OHC-kansista on ainakin Haynesin mukaan lyijyttömälle sopivia. Koodi löytyy oikealta puolelta neljännen pytyn kohdalta. Koodit ovat sellaisia kuten RR, enempää en muista.SHR kirjoitti:Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja
Tehon puolesta kannattaa ajaa alhaisimmalla oktaanilla, millä ei detonoi. 85 OHC:n oktaaniksi on laitettu 97.
Itse tankkailin letkuista joissa lukee 99 tai 98+, tosin molemmat ovat oktaaniltaan olleet jo jonkun aikaa 98. 98E ei sisällä lyijynkorvikkeita.
Kuuluuko kukaan muuten mihinkään lentokerhoon? Onks tietoo?
-
- Ylläpitäjä
Ei kuuluta lentokerhoon mutta kisatessani käytin seassa lentobensaa (sikana lyijyä sekä napsu oktaaneja) eikä ollut ongelmia venttiilien kuin nakutuksienkaan kanssa.[/quote]SHR kirjoitti:
Niinpä, enää ei taida saada kentältä niinkuin ennen. Ilmeisesti tuota Avgas ei kannata käyttää sellaisenaan vaan seassa pitää olla auton bensaakin, puolet ja puolet on jotkut ajaneet.
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: Venttiilin lisäaine
Mä tankkaan escoon aina nestemäistä dynamiittiä,lähtee ku purkka tukasta ja kiihtyy ku kirjahylly...
Vähän välillä nakuttaa niillä viimeisillä 3 venalla mut ku kääntää radiota isommalle niin korjaantuu

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Venttiilin lisäaine
Avgas 100LL on vähän kuin dynamiittia, siinähän on n. 20x enemmän lyijyä kuin viimeisissä lyijyllisissä "katubensoissa"fomoco3 kirjoitti:Mä tankkaan escoon aina nestemäistä dynamiittiä,lähtee ku purkka tukasta ja kiihtyy ku kirjahylly...Vähän välillä nakuttaa niillä viimeisillä 3 venalla mut ku kääntää radiota isommalle niin korjaantuu

98E sekoitettuna ei pitäisi nakutella.