Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
mjh
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Viesti
Kirjoittaja mjh » To Toukokuu 6. 10:03:38 2004
Onko kukaan aukaissut nelarin sisempää etuvetoniveltä(en luultavastikkaan ole ensimmäinen), eli miten lähtee irti akselista? Entä minkälainen voitelu nivelessä, kun omassa oli ihan suht ohutta öljyä

, tai ainakin sen tapaista. ei harmaata eli ei varmaan kosteuttakaan..
auto siis sierra 4x4 DOHC
-
Spuler
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja Spuler » To Toukokuu 6. 17:03:22 2004
Edessä on tripode tyyppiset nivelet sisemmät eli samantyyppiset kuin on 2wd perus sierroissa. Itse en ole tuollaista purkanut ja ei sitä ilmeisesti huollettavaksi ole tarkoitettukkaan. Voitelu aineena pitäisi olla ihan perus vetonivelrasvaa eli onko sulla ollut kumi rikki tms. kun litkua on sisällä?
Tuollaisen nivelen purkuohjeet löytyy sierran korjausoppaasta jos sellaisen remontin haluaa tehdä mutta kannattaa ensin selvittää osien saatavuus. Pelkän kumin vaihtoon riittää ulomman nivelen purku joka on niinkuin missä tahansa etuvedossa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
sprint
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Viesti
Kirjoittaja sprint » To Toukokuu 6. 18:46:51 2004
Sisempi nivel ei ole juuri mitenkään kiinni. Kun suojakumin ottaa pois nivel suorastaan tippuu jousen voimalla pois ainakin mulla.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
mjh
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Viesti
Kirjoittaja mjh » Pe Toukokuu 7. 11:49:38 2004
Siellä tosiaan oli öljyn tapaista litkua kummallakin puolella, ihan hyvän tuntuista mutta suht ohutta. Eikä nuo ollu kyllä vuotanutkaan ja alkuperäinen kumin kiristinrengas (ei liitoksia renkaassa eikä mitään millä kiristää..) Oisko vaseliini menny aikojen saatossa niin ohueksi..
Ei ne kyllä pudonnu sieltä eikä muutenkaan irronnu vaik siellä se jousi oli.. väkisin vetämällä ois ehkä lähteny, mut tyydyin vain uusimaan toisen kumin ja lisäämään vaseliinia kumpaakin ku ehyiltä näyttivät.
Ei kyllä vaikuttanu vikaan eli kiihdyttäessä vähän rajummin pienillä vaihteilla (1. ja 2.) kuuluu naputusta/ napsuntaa edestä. Kuulostaisin tulevan vänkärin puolelta. Ideoita? Etuperä?
-
Spuler
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja Spuler » Pe Toukokuu 7. 14:48:55 2004
mjh kirjoitti:
Ei kyllä vaikuttanu vikaan eli kiihdyttäessä vähän rajummin pienillä vaihteilla (1. ja 2.) kuuluu naputusta/ napsuntaa edestä. Kuulostaisin tulevan vänkärin puolelta. Ideoita? Etuperä?
Ulompi nivel.....villi arvaus
Et kokeillut käsin onko klappia sisemmissä nivelissä?
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
mjh
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
Viesti
Kirjoittaja mjh » Pe Toukokuu 7. 22:29:57 2004
Ulommat nivelet myös puhdistettu/tarkastettu/rasvattu, ei vikaa. Sisemmät myös ainakin ehjät ja rasvatut. Klappia on lähinnä vain pooreissa.
Paukahtelee/napsahtelee tosiaan vain kovissa kiihdytyksissä pikkuvaihteilla. Eli kun etupyörille tulee vetoa(?), normaaliajossa ei ongelmia. Toisaalta jos tehoa ois enemmän vois varmaan napsua isommillakin vaihteilla..