Suomessa on ilmastointi laite autossa aika uusi keksintö,kiitos suomen auto veron joka triplas ilmastoinnin hinnan alkuperäis varusteena.
Kirjoitan tässä tietoja ilmastointi laitteesta.
ilmastointiin kuuluu seuraavat pääosat.
pumppu
lauhdutin
kuivain(jossa yleensä paine katkaisijat ,jotka ohjaavat pumpunmagneetti kytkintä)
paineen alennin/kylmän säätö ventiili
höyrystin.
Laitteen toiminta periaate
pumpuun menevä kaasu puristetaan noin 25baariin.
samalla se kuumuu.
Kaasu johdetaan lauhdutinkennolle joka sijaitsee auton nokalla ja on flektillä varustettuna.
kennossa kaasu muuttuu nesteeksi ja on korkeapaineinen
seuraavaksi mennään kuivaimelle
kuivaimessa on matala ja korkea paine katkaisijat jotka turvaavat järjestelmän liialta paineen nousulta ja kompuran vauriolta jos kaasu/neste ei kierrä järjestelmässä koska samalla kiertää järjestelmässä pumpulle elintärkeä voitelu öljy.
ulkoilman lämpöinen neste saapuu paisunta ventiilille jossa neste muutetaan matalapaine nesteeksi kun se painetaan paineella pienen reijän läpi.
Samalla kun nesteen paine on alennut se jäähtyy paljon.
Kylmä neste johdetaan höyrystin kennolle joka sijaitsee auton hytissä.
kennon läpi johdetaan lämmintä ilmaa joka lämmittää nesteen ja neste muuttuu matalapaine kaasuksi jälleen höyrystimessä ja sisälle tulee kylmää ilmaa.
Lämmennyt matalapaine kaasu johdetaan paisunta ventiilille joka säätää tämän lämmön mukaan höyrystimelle pääsevän korkeapaine nesteen määrän.
lämmennyt kaasu palautuu pumpulle josta kierto alkaa taas.
Kaasu
ajoneuvoissa käytetään kahta eri kaasua.
r12 joka tuhoaa otsooni kerrosta
ja uusi 134a joka sekin tuhoaa jotain ajanmittaa.
Vanhasta >uusi
Jos aiot tehdä r12 järjestelmästä r134a järjestelmän huomioi seuravaa.
sinun on vaihdettava järjestelmässä oleva öljy.
r134a käyttää synteettistä tai esteri pohjaista öljyä ja r12 on yleensä ollut mineraali pohjainen öljy.
eli puhdista järjestelmä.
o-renkaat tulee vaihtaa r134a järjestelmään tarkoitetuiksi.
pumpun stefan saattaa joutua vaihtamaan.
kumi letkut ovat erinlaiset näissä kaasuissa.
r134a on hienompi molekyylistä ja se menee vanhojen letkujen läpi.
joissakin merkeissä letkut on jo vaihdettu ja
tämä pitää varmistaa auton valmistajalta/maahantuojalta.
missään nimessä kaasuja ei öljyjä ei saa sekoittaa.
Vaihtoehto
Jotkut tarjoavat vaihtoehdoksi r12:lle r59 joka on johdannainen r134a mutta karkaamis ongelmat ovat silti samat kun r134a llakin.
Huolto
kun vaihdatte jotain osia kuten esim kennot,pumpun tai kuivaimen
teidän pitää huomioida järjestelmästä poistuvan voitelu öljyn määrä.
sitä tulee lisätä saman verran kun sitä on sieltä tullut pois..
Kuivain
kuvaimen kuivaus kyky on vain maksimissaan 12 grammaa vettä joten kun otatte kuivaimen liittimet auki tai järjestelmä vuotaa niin 10 minutin kuluttua kuivain on imenyt ilmasta niin paljon kosteutta että se on vaihdettava.
kosteus järjestelmässä aiheuttaa pumppu vaurion ja kennojen tukkeutumisen.
Mistä tunnistan
järjestelmän täyttö/tyhjennys liittimistä voitte tunnistaa kumpi järjestelmä autossanne on.
r12 järjestelmässä kierteet ovat ulko kehällä ihan niinkuin auton renkaan ventiili.
r134a järjestelmässä kierteet on liittimen sisäpuolella.
tulevaisuus
Vuosikymmenen lopullla kaasuiksi tulee r 152a (jota jenkit lobbaa)
tai hiilidioksiidi joka vaatii kestävämmät laitteet kun on suuremman paineen alla.
jatkan lisää asiasta jos tulee tarvetta.
Ilmastointilaite
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Ilmastointilaite
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 22:08:14 2005
- Paikkakunta: kangasniemi
Re: Ilmastointilaite
kuas tollanen cossu sierran ilmastoinnin kompuran magneetti kytkin puretaan?katkennu karva käämiltä niin olis otettava ja vaihdettava tai jos sais korjattua.tietäis vaan että miten lähtee irti?
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Ilmastointilaite
Luultavasti se purkautuu, kun otat akselin päästä pultin auki. Siitä lähtenee hihna pyörä pois ja sen takaa löytyy magneettilevy jossa se käämi sijaitsee. Tosin jos on alkuperäinen kompura, niin se magneetti osa voi olla "yhtä puuta" kompuran rungon kanssa, ainakaan sitä ei microcatin mukaan ole erikseen saanut ostettua. En siis ole perehtynyt sierran kompuran sielun elämään, eli nää on arvailuja. Varmuuden saat kun otat kompuran pyödälle.pikkupoika kirjoitti:kuas tollanen cossu sierran ilmastoinnin kompuran magneetti kytkin puretaan?katkennu karva käämiltä niin olis otettava ja vaihdettava tai jos sais korjattua.tietäis vaan että miten lähtee irti?
Uudemmissa kompuroissa tuo kyseinen osa on vaihdettava ja ne ainakin purkautuvat em. tavalla, sellasen olen purkanut samaisen vian takia.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 22:08:14 2005
- Paikkakunta: kangasniemi
Re: Ilmastointilaite
seiko-seiki oli kompuran merkki.pultti ja pari seekeriä piti pakettia nipussa.sai kivasti purettu ilman että kompuraa otti pois.oli käämi poikki ihan juuresta niin ei heti meinannu vikaa löytyä mutta sain korjattua ja taas viilentää.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)