Rst tekniikan vaihto.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Rst tekniikan vaihto.
Millä prosenteilla ootte saanut noita leimattua? Kävin konttorilta kyselemässä ja äijä ei oikein osannu sanoo kuinka menee kun laittaa ne rst:n jarrut niin tuleeko siitä koko etu/taka-akseliston prosentit? Eli etuakseli 14% ja taka 6%?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jyvitää ne prosentit pitää, eli pitää arvioida kuinka suuri osa jarrut on akselistosta. Kannattaa olla tiukkana, että navat ja akselit jne jne ovat samoja. Yleensä vissiin tullut noin 3% per jarrupari. Tietysti auton alkuperäinen malli vaikuttaa paljon. Itselle tuli 15%, mutta kyseessä olikin -85 ja ruiskuauto.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
RST:ssä on aina 24mm vakaaja, mutta niin on ollut joissakin muissakin. XR3i:ssä myös aina. Joten voi hyvin sanoa sen olleen alun perinkin. Jopa 1.4 escorteissa on ollut joissakin vuosimalleissa 24mm.
Sitten pitää muistaa, että osien lisäämisestä ei mene prosentteja. Eli kun sen takavakaajankin asentaa, niin sen ei pitäisi vaikuttaa prosentteihin.
Jos jaksaa rakentaa, niin koko RST:n konetta (lohko) ei kannata laittaa, vaan turbottaa alkuperäinen. Lohkoissa kun ei ole muuta eroa kuin yksi reikä.
Vaihdelaatikkoon olen vaihtanut RST:n tasauspyörästön alkuperäisiin kuoriin. Tämä kylläkin ihan muista syistä kuin prosenteista. Muistaakseni kaikki merkinnät on kuoren vasemmassa puolessa, joten periaatteessa sen voisi vaihtaa vanhasta RST:n boksiin. Fakta on kuitenkin se, että missään konttorilla ei noista vaihteistojen koodeista ole tietoa. Periaatteessa aina voisi väittää, että on vaihtanut pelkän lukon.
Jos näitä hommia tehdään mk3 escorttien kanssa, niin muutama asia helpottuu. Esim RST:n jarrut on samat kuin XR3i:ssä. Samoin syylärit on samat. ABSää eikä kuormantunnistimia ei ole. Puskurit ja spoileri ovat samat. Jälleen kerran IC ja ecut jne ovat osien lisäämistä, josta ei prosentteja. Mk3 XR3i:stä saisi periaatteessa S1 RST:n todella vähällä. Prosentit oikeastaan vain imu ja pakosarjasta ja männistä...
Sitten pitää muistaa, että osien lisäämisestä ei mene prosentteja. Eli kun sen takavakaajankin asentaa, niin sen ei pitäisi vaikuttaa prosentteihin.
Jos jaksaa rakentaa, niin koko RST:n konetta (lohko) ei kannata laittaa, vaan turbottaa alkuperäinen. Lohkoissa kun ei ole muuta eroa kuin yksi reikä.
Vaihdelaatikkoon olen vaihtanut RST:n tasauspyörästön alkuperäisiin kuoriin. Tämä kylläkin ihan muista syistä kuin prosenteista. Muistaakseni kaikki merkinnät on kuoren vasemmassa puolessa, joten periaatteessa sen voisi vaihtaa vanhasta RST:n boksiin. Fakta on kuitenkin se, että missään konttorilla ei noista vaihteistojen koodeista ole tietoa. Periaatteessa aina voisi väittää, että on vaihtanut pelkän lukon.
Jos näitä hommia tehdään mk3 escorttien kanssa, niin muutama asia helpottuu. Esim RST:n jarrut on samat kuin XR3i:ssä. Samoin syylärit on samat. ABSää eikä kuormantunnistimia ei ole. Puskurit ja spoileri ovat samat. Jälleen kerran IC ja ecut jne ovat osien lisäämistä, josta ei prosentteja. Mk3 XR3i:stä saisi periaatteessa S1 RST:n todella vähällä. Prosentit oikeastaan vain imu ja pakosarjasta ja männistä...
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Ootteko muuten aina vaihtanu koko johtosarjan? Ite tossa vähän tutkiskelin johtosarjaa ja haynesin kaaviota ja tulin siihen tulokseen että ainoot johdot mitkä menee ruisku ja sytkäboksilta autoon sisälle päin ovat sytky boksilta 2 johtoa Fuel injection releelle ja ruiskulta yks piuha over voltage deviceen. Jos olen oikein tutkaillu niin ei liene kovin paha tehdä kokonaan erillinen johtosarja tolle moottorin ohajaukselle antureineen?
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
escortx2 kirjoitti:mitenkäs se takavakaaja asennetaan "laillisesti" sinne?eipä taida hirveesti olla normiescortissa vakaajan kiinnikkeitä... se johtosarja on kyllä melkein kaikista helpoin vaihtaa kokonaan, ei ole paha homma.
Joo ei se koko johtosarjan vaihto paha homma oo, on niitä tullu joskus vahdeltua. Nyt vaan en viitsis vaihtaa kokonaan, kun on kaikki hälyjen piuhat vedettu aikasta hyvin tohon mun escon alkuperäseen johto sarjaan. Ja toinen syy on se että on ton tekniikan luovuttajan johtosarjassa sen verran patentti patentti sähköteippi virityksiä että mielellään sitä kartan...
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
kyllä vaan, siellä rungossa on paikat vakaajalle. helppo ne ois tehdä taka-akseliinkin mutta mä vaihdoin koko akselin..escortx2 kirjoitti:mitenkäs se takavakaaja asennetaan "laillisesti" sinne?eipä taida hirveesti olla normiescortissa vakaajan kiinnikkeitä... se johtosarja on kyllä melkein kaikista helpoin vaihtaa kokonaan, ei ole paha homma.
-
- Viestit: 126
- Liittynyt: La Syyskuu 6. 18:57:55 2003
niinpä, onhan siellä rungossa paikat vakaajalle, mutta akselistossa ei...samiharju kirjoitti:kyllä vaan, siellä rungossa on paikat vakaajalle. helppo ne ois tehdä taka-akseliinkin mutta mä vaihdoin koko akselin..escortx2 kirjoitti:mitenkäs se takavakaaja asennetaan "laillisesti" sinne?eipä taida hirveesti olla normiescortissa vakaajan kiinnikkeitä... se johtosarja on kyllä melkein kaikista helpoin vaihtaa kokonaan, ei ole paha homma.

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Ylläpitäjä
Noup... täytyy vain olla valmis menemään näyttämään hitsisaumaa konttoorille tai esittää todistus hitsaajan pätevyydestä ja käytetyistä menetelmistä/aineista. Tämä siis jos akselisto sisältää ennestään hitsattuja rakenteita. Valuosat, esmes olkavarsi voikin olla sitten juttu erikseen...Ilpo kirjoitti:Akseliston osien hitsaaminen lienee kiellettyä...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kyllä se systeemi on aika hanurista. Minullakin ALB:n pallukat ovat paikallaan edelleen oikeastaan vain sen takia, kun If antaa alennusta lukkiutumattomista jarruista.jive kirjoitti:eikös se ole ALB ja niin huonosti toimiva, että Suomen keleissä periaatteessa tekee enempi haittaa kuin hyötyä? Yksi korjaamon setä väitti ettei kyseistä systeemiä olisi ikinä saanut lain mukaan Suomessa hyväksyä.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Jep, tutkin tossa lisää johtosarjaa ja kaavioita ja näyttäs aika simppeliltä tehä kokonaan erillinen johtosarja tolle mottorin ohjaukselle. Taidan tuoda ton polttoaineen syötön releen konehuoneeseen ja sitten jos ton ylivirtasuojan rakentelee samaan yhteyteen ton polttaoaineen syötön releen kanssa. Sen jälkeen ainoot konehuoneesta poistuvat johdot on b-pumpulle menevä johto ja yksi virtalukolle menevä johto. Taitaa jopa olla nopeempi tapa kun koko johtosarjan vaihto, ellei nyt suuria yllätyksiä tule..JesseT kirjoitti:Tee moottorille aivan erillinen johtosarja. Siitä ei tosiaan montaa piuhaa tule pääjohtosarjaan.

-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
No joka tapauksessa ei ihan triviaali juttu jos halutaan lakipykälien mukaan edetä. Näissä asioissa yleensä pätee periaate että pitää tehdä parempaa jälkeä kuin tehdas niin ei tule ongelmia.jive kirjoitti:Noup... täytyy vain olla valmis menemään näyttämään hitsisaumaa konttoorille tai esittää todistus hitsaajan pätevyydestä ja käytetyistä menetelmistä/aineista. Tämä siis jos akselisto sisältää ennestään hitsattuja rakenteita. Valuosat, esmes olkavarsi voikin olla sitten juttu erikseen...

Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Mutta voiskohan moottorista saada pienemmät prosentit jos sanoo että koneessa on esim. alkuperäinen kampiakseli, vauhtipyörä, jakopyörät yms, eli että vaihdettu on vain lohko, männät, kansi, imu ja pakosarja yms.. Kun 1.8 ja 2.0 OHC on sama isku, eli ilmeisesti myös sama kampiakselikin
Seuraavassa koneversiossa vois hyvin ollakin noin.

Jäsen #606
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: To Huhtikuu 29. 20:58:32 2004
- Paikkakunta: mansesteri
- Viesti:
rst
se on helppo kun kattoo auton alle,siä palkis mihin alatukivarret kiinnittyy
on jo valmiina mk4 malleis pultin reiät.tukivarret joudut vaihtaan.
ite koitin ekaan turpoon leimasetää jullittaa ite tehdyl vakaajalla mutta
repi peliverkkarinsa......
kyl sen johtosarjan kans oon aina tehny niin jotta vaihdan kokonaan,menee niin vähän aikaa ja yleensä rst malleis lisäherkkuja johtosarjois.mulla itellä oli se oranssi rst julmetulla kossusiivellä ja putket tuli puskurista keskeltä läpi...COOL

on jo valmiina mk4 malleis pultin reiät.tukivarret joudut vaihtaan.
ite koitin ekaan turpoon leimasetää jullittaa ite tehdyl vakaajalla mutta
repi peliverkkarinsa......

kyl sen johtosarjan kans oon aina tehny niin jotta vaihdan kokonaan,menee niin vähän aikaa ja yleensä rst malleis lisäherkkuja johtosarjois.mulla itellä oli se oranssi rst julmetulla kossusiivellä ja putket tuli puskurista keskeltä läpi...COOL

ajoneuvoverhoilu Stailaaja Ky
http://www.stailaaja.com
s-max #perhehelvetti
bmw e36 cabriolet m50b?? With Borg&Warner
escort 2000
escort sport 73" -> 2.0 zetec
escort xr3i 80-luvun kamei herkku;)
escort rst cabrioletti
bmw 325i coupe r.F
http://www.stailaaja.com
s-max #perhehelvetti
bmw e36 cabriolet m50b?? With Borg&Warner
escort 2000
escort sport 73" -> 2.0 zetec
escort xr3i 80-luvun kamei herkku;)
escort rst cabrioletti
bmw 325i coupe r.F
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tollanen kuva löytyi:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... arsusp.jpg
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... arsusp.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Eli kuinka kun ootte noita leimannu, nii tarvitaanko katsastuksessa muita papereita kuin Tärkeimmät rakenteelliset erot paperi? Sellasen tossa hommasin ja siinä ei mainita mitään takavakaajasta, ja etujarrutkin on sen mukaan rst:ssä 240mm mitä 1.6 normi escossakin... Vaihtoon sen mukaan vaan takajarrut, no jos tollai menee niin ei tarvi sitä takavakaajaa mistään hommailla...
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuo on se kuuluisa paperi, jossa on sotkettu mk3 ja mk4 escorttien tiedot parusteellisesti keskenään, eikä mihinkään voi uskoa. Joka tapauksessa katsastajalle ei välttämättä riitä tuo paperi jos ei tunne automalleja, vaan voi vaatia Fordilta tai Fordin edustajalta lapun, jossa todetaan autoon, runkonumero XXXX, malii YYY vaihdetun vaaditut osat ja auton nyt vastaa mallia ZZZZ. Näin myös omassa tapauksessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Joo ton kyllä tiesinkin et tossa s2 on ne 260mm. Täytyy käydä konttorilla kysymässä käyks se tolla pelkällä rakenteelliset erot paperilla.Sine kirjoitti:Mk3 korimallin RST S1:ssa on samat jarrut kuin Mk3 XR3i:ssa, mutta Mk4 korimallin RST S2:ssa on isommat jarrut.
Kuinkas muuten mitkä pitäs olla rst puristuspaineet? Mittailin tossa ne, mutta kylmästä koneesta koska kone oli jo siinä vaiheessa lattialla niin vaan kylmänä startillä pyörittelin. Sain kaikkiin muihin pyttyihin n.12 bar mutta ykkösessä oli n. 11 bar.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Eiköhän rst:ssä toimi ihan tavan cvh:n tiiviste, tai tiivisteliima...Esco_bar kirjoitti:Asiasta kolmanteen, minkälainen imusarjan tiiviste on xr3i:ssä? Sopiiko rst:hen?Ku ei saa tarvikkeena rst:hen ja foorttilta en vielä kysyny mutta hinta luultavasti se hiukan yläkanttiin hinnoiteltu...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Dodiin nyt on saatu kone rempattua ja asennettua omaan koslaan. Seuraavanlainen ongelma esiintyy kuitenkin nyt. Eli moottori ei ota kierroksia muutakuin pätkimällä ja tupruttaa kaasua painettaessa sankkaa mustaa savua. Johtuukohan kyseinen ongelma liian pienestä polttoaineen paluulinjasta joka on aika ahdistava tällä hetkellä, ja näin ollen kone kävis toosi rikkaalla?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Nappasin kylmäkäyntisuuttimeen menevän liittimen irti jolla ei ollut vaikutusa käyntiin, ekös se piuha sitä suutinta ohjaa? Tyhjäkäynti putos normaaliin lukemiin välillä jolloin ei meinaa pysyä edes käymässä... Oliskohan jollain hyviä ideoita missä vika? Ei viittis seosruuviakaan alkaa ruuvailla kun sitä ei pitäs olla kenenkään ruuvvaillu koneen vaihdon+rempan aikana... Kun kumminkin toimi ennen normaalisti.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Napasin johdon irti ja kone rupes käymään normaalin oloisesti. Eli siis vissiin toi paineensäädin viallinen. En nyt kerinnyt ottaan sitä säädintä irti ja tutkiin tarkemmin mutta mites se säädin pelaa eli onko sille mitään ite tehtävissä vai onko hommattava uusi?Ilpo kirjoitti:Otappa määränjakajan kyljessä olevasta paineensäätimestä (musta tai harmaa tulitikkuaskin kokoinen mötikkä) johto irti ja kokeile vaikuttaako mitään.