Millä mitata venttiilin ja männän välinen välys?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Millä mitata venttiilin ja männän välinen välys?

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 10. 21:53:28 2005

Kyseessä ohc ja nyt pitäisi pystyä jotenkin mittaamaan venttiilin ja männänväliin jäävä välys, ettei tule ikäviä yllätyksiä kun mäntä osuu venttiiliin.. kantta laskettu 2mm ja nokassa nostoa 11.8 joten varmaan lähellä mäntää käy venalautanen?

Eli kuinkahan tämä mittaus olisi helpointa toteuttaa?

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Toukokuu 10. 22:06:05 2005

no yksi tapa toteuttaa asia on että laitat vaikka sinitarraa siihen männän päälle, pyörität alakertaa niin että männät on suunnilleen keskivaiheessa iskua. kansi paikoilleen pahveineen, ei tarvitse kiristää momenttiin tai muutenkaan, kunhan se kansi istuu siinä päällä eikä pääse nousemaan. sitten vain pyörität nokan noston ylimpään kohtaan imupuolelta, ja sitten pyörität alakertaa niin että venttiili painaa jäljen sinitarraan. ja sen pitää liikkua kevyesti, että jos tunnet yhtään isompaa vastusta, niin ei saa yhtään vääntää, ettei venttiili taitu. sinitarraa ei juurikaan tunne kun se puristuu. sitten vielä pakopuolelle sama testi, varmuuden saamiseksi. sitten vain kansi irti ja tutkit jälkeä jonka venttiili on jättänyt. ota toki huomioon kansipahvin painuminen kokoon. laita vähän vaikka öljyä venttiilin lautaseen, niin se ei tartu kiinni sinitarraan ja jättää paremman jäljen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 10. 22:16:46 2005

Hectori kirjoitti:no yksi tapa toteuttaa asia on että laitat vaikka sinitarraa siihen männän päälle, pyörität alakertaa niin että männät on suunnilleen keskivaiheessa iskua. kansi paikoilleen pahveineen, ei tarvitse kiristää momenttiin tai muutenkaan, kunhan se kansi istuu siinä päällä eikä pääse nousemaan. sitten vain pyörität nokan noston ylimpään kohtaan imupuolelta, ja sitten pyörität alakertaa niin että venttiili painaa jäljen sinitarraan. ja sen pitää liikkua kevyesti, että jos tunnet yhtään isompaa vastusta, niin ei saa yhtään vääntää, ettei venttiili taitu. sinitarraa ei juurikaan tunne kun se puristuu. sitten vielä pakopuolelle sama testi, varmuuden saamiseksi. sitten vain kansi irti ja tutkit jälkeä jonka venttiili on jättänyt. ota toki huomioon kansipahvin painuminen kokoon. laita vähän vaikka öljyä venttiilin lautaseen, niin se ei tartu kiinni sinitarraan ja jättää paremman jäljen.
ok, pitääpä huomenna kokeilla tuota.

Kiitoksia vinkeistä! :)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Toukokuu 10. 22:18:13 2005

en sano että on oikea tapa, mutta se on yksi keino mitata. :wink: mutta tosiaan kuten varmasti tiedätkin, niin tulpat kannattaa ottaa pois, niin alakerta pyörii helposti, ja heti tuntee jos meinaa ne venttiilit ottaa mäntiin kiinni.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 11. 10:26:22 2005

Laittaa löysän jousen venttiiliin, männän yläkuolokohtaan, vanhan pahvin väliin ja tökkii vaikka tönärillä venoja. OHC:n kansi on niin painava ettei vanhaa pahvia käyttäessä tarvitse juuri pulttejakaan kiristellä. Sopiva jousi, joka ensin tulee mieleen on Kentin keinuvipuakselin jouset, mutta niitä ei taida nuoremmilla harrastajilla laatikoissa pyöriä. Tuollaisella harvalla lötköllä jousella saa myös helposti tarkistettua lautasen ja ohjurinkumin välykset jos rajumpaa nokkaa on laittamassa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Toukokuu 16. 23:21:14 2005

SLEI kirjoitti:Laittaa löysän jousen venttiiliin, männän yläkuolokohtaan, vanhan pahvin väliin ja tökkii vaikka tönärillä venoja. OHC:n kansi on niin painava ettei vanhaa pahvia käyttäessä tarvitse juuri pulttejakaan kiristellä. Sopiva jousi, joka ensin tulee mieleen on Kentin keinuvipuakselin jouset, mutta niitä ei taida nuoremmilla harrastajilla laatikoissa pyöriä. Tuollaisella harvalla lötköllä jousella saa myös helposti tarkistettua lautasen ja ohjurinkumin välykset jos rajumpaa nokkaa on laittamassa.
No mitäs tuolla voi todistaa??? Kun pitää tutkia että ottaako ne venttiilit juurikin ko. kannella ja ko. nokka-akselilla mäntiin kiinni vai ei. Jos venttiilejä vain tökkii ykk:ssa olevaan mäntään niin jossain vaihessahan ne väkisin koskevat mäntiin, vaikka pyörivässä koneessa jäisikin tarpeeksi suuri, esim yli 2mm välys. Kyllä sitä konetta pitää pyörittää että tietää ottaako ne venttiilit oikeasti mäntiin.

Itse olen tehnyt seuraavasti:
Alakerrasta merkki kohdalleen eli ykkönen yläkuolokohtaan. Tarpeeks paksu esim. 3mm kerros muovailuvahaa kakkos tai kolmos pytyn mäntään ainakin venttiilien alempien reunojen kohdalle, paljealuetta voi välttää. Vanha pahvi ja kansi paikoilleen ja kiristys. Kannesta merkki kohdalleen ja hihna paikoilleen ja kiristys sekä merkkien tarkastus. Koska mömmöt on alakuolokohdassa olevissa männissä niin ei tule tösvättyä niihin valmiiksi jälkiä kantta paikoilleen laittaessa ja konetta voi vähän pyöritellä hihnaa laittaessa. Sitten vaan pyörittelee pari kierrosta moottoria. Jos jälkiä ei tule niin välys riittää ja niin pois päin... :roll:

Eikä sitä nokka-akselia pidä kääntää suurimmalle nostolle, ei se nosto ole suurimmillaan männän yläkuolokohdassa, vaan venttiilit ovat joko kiinni (ykk puristukselta työtahdille) tai vain vähän auki (ykk pakotahdilta imutahdille). Senhän näkee jo pöydällä pyöritellessäki että tuleeko venttiilit ulos palotilasta yli kansitason suurimmalla nostolla. Viritetymmissä ohareissa (laskettu kansi/viri nokka-akseli) venttiilit koskee mäntiin joka tapauksessa hihnan katketessa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Toukokuu 17. 0:08:07 2005

Fullspeed kirjoitti: Eikä sitä nokka-akselia pidä kääntää suurimmalle nostolle, ei se nosto ole suurimmillaan männän yläkuolokohdassa, vaan venttiilit ovat joko kiinni (ykk puristukselta työtahdille) tai vain vähän auki (ykk pakotahdilta imutahdille).
aivan totta. mikä lie ajatuskatkos ollut.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Toukokuu 17. 9:29:55 2005

Fullspeedillä edes jotain hajua asiasta. Aikanaan tehtiin pikatesti esim Grane ja Enem nokilla pyörittämällä konetta varovasti ilman tulppia 1.5-2mm rakotulkki seuraajan ja venanpään välissä, jos ei tökkää ei ole ainakaan välitön katastrofi tiedossa. Taas pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen, jos ei ole kaikki kunnossa jouset ja jousipaineet suhteessa nokkaan, niin täyskaasulla on aina riski verrattuna paikallaan kääntelyyn.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Toukokuu 17. 17:09:12 2005

Välykset on tarkistettu ja kone ollut nipussa jo jonkin aikaa. Sinitarra ajoi hyvin asiansa tuossa hommassa. Välystä oli sellaset reilu pari milliä joten hyvinhän se näyttää toimivan.

Täydellä nostolla venat tulee reilusti ulos palotiloista, eli jos hihna katkeaa se on sitten menoa sille koneelle.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 19. 12:29:23 2005

Fullspeed kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Laittaa löysän jousen venttiiliin, männän yläkuolokohtaan, vanhan pahvin väliin ja tökkii vaikka tönärillä venoja. OHC:n kansi on niin painava ettei vanhaa pahvia käyttäessä tarvitse juuri pulttejakaan kiristellä. Sopiva jousi, joka ensin tulee mieleen on Kentin keinuvipuakselin jouset, mutta niitä ei taida nuoremmilla harrastajilla laatikoissa pyöriä. Tuollaisella harvalla lötköllä jousella saa myös helposti tarkistettua lautasen ja ohjurinkumin välykset jos rajumpaa nokkaa on laittamassa.
No mitäs tuolla voi todistaa??? Kun pitää tutkia että ottaako ne venttiilit juurikin ko. kannella ja ko. nokka-akselilla mäntiin kiinni vai ei. Jos venttiilejä vain tökkii ykk:ssa olevaan mäntään niin jossain vaihessahan ne väkisin koskevat mäntiin, vaikka pyörivässä koneessa jäisikin tarpeeksi suuri, esim yli 2mm välys. Kyllä sitä konetta pitää pyörittää että tietää ottaako ne venttiilit oikeasti mäntiin.

Itse olen tehnyt seuraavasti:
Alakerrasta merkki kohdalleen eli ykkönen yläkuolokohtaan. Tarpeeks paksu esim. 3mm kerros muovailuvahaa kakkos tai kolmos pytyn mäntään ainakin venttiilien alempien reunojen kohdalle, paljealuetta voi välttää. Vanha pahvi ja kansi paikoilleen ja kiristys. Kannesta merkki kohdalleen ja hihna paikoilleen ja kiristys sekä merkkien tarkastus. Koska mömmöt on alakuolokohdassa olevissa männissä niin ei tule tösvättyä niihin valmiiksi jälkiä kantta paikoilleen laittaessa ja konetta voi vähän pyöritellä hihnaa laittaessa. Sitten vaan pyörittelee pari kierrosta moottoria. Jos jälkiä ei tule niin välys riittää ja niin pois päin... :roll:

Eikä sitä nokka-akselia pidä kääntää suurimmalle nostolle, ei se nosto ole suurimmillaan männän yläkuolokohdassa, vaan venttiilit ovat joko kiinni (ykk puristukselta työtahdille) tai vain vähän auki (ykk pakotahdilta imutahdille). Senhän näkee jo pöydällä pyöritellessäki että tuleeko venttiilit ulos palotilasta yli kansitason suurimmalla nostolla. Viritetymmissä ohareissa (laskettu kansi/viri nokka-akseli) venttiilit koskee mäntiin joka tapauksessa hihnan katketessa.
Mainitsemallani mittauksella näkee juurikin sen välyksen mikä kyseisessä moottorissa on venan ja männän välissä YKK, en tarkoittanut, että käydään ronkkimassa jotain naapurin roskalavassa olevaa moottoria. "Tökkimisellä" tarkoitin että mitataan se välys samalla, pitäisi varmaan käyttää selvempää kieltä. Yläkuolokohdassahan tai siinä lähellä ne männät ja venat yleensä kohtaa. Seuraavaksi otetaan nokkakortti esiin ja katotaan miten se nokka rokkaa tai tehdään itse käppyrät astelevyn ja heittokellon avulla. Ei tällaisillä mittauksilla tietenkään varmasti näe mitä tapahtuu kierroksilla jos vena alkaa kellumaan väärien jousien, liikojen kiekkojen, kauhean ahtopaineen tms. takia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Toukokuu 20. 0:21:41 2005

Juu, totta tuokin, se nokkien nosto tosiaan pitää vaan tietää yläkuolokohdassa, sitä et tuossa aiemmin maininnut. Eikä sekään aina ole koko totuus, jos venttiilit ovat vinossa, venttiilit eivät silloin mene koko nostollaan alaspäin. Sehän kyllä lisää tuo marginaalia, mutta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. OHC:ssä venttiilit on niin vähän vinossa, ettei taida juurikaan olla merkitystä.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin