Öljyt + moottorin "pikeytyminen"..?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

PowerUp
Ylläpitäjä

Öljyt + moottorin "pikeytyminen"..?

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Lokakuu 9. 23:36:27 2005

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota, että mitkä moottoriöljyt ovat aiheuttaneet "pikeytymistä"?

Selventävä KUVA

Eli tarkoitan tuota ruskeaa pinttynyttä stuffia tuossa kannessa nokka-akseleiden lähistöllä, joka ei lähde lipeällä, hapettavalla alustapesulla saati sitten liottimella, polttoöljyllä tai kuumapainepesurilla pois.. :shock: Tiskiharjaa ja fairya ei ole kokeiltu :lol:

Kaveri meinasi että Shell:in öljyt aiheuttaa tuota.. Ite taas en ole huomannut ainakaan ns. netroil:in ja pd (tai dp):n öljyissä sivuvaikutuksia, vaikka kummallakin on meillä firmassa metsäkoneita ja autoja käytetty parhaillaan 21 000 tuntia..

Hydraoliikkapuolella tuota samaa ilmiötä on esiintynyt joissakin käytetyissä ns. tehdaskunnostetuissa osissa, mutta ns. netroil ja pd (tai dp):n öljyissä taas meillä ei tuota ole havaittu..

Automaateissa ja muuntimissa tuota ei ole toistaiseksi tullut vielä vastaan..

En muuten tätäkään kysyisi, mutta pisti vain silmään, että milläköhän tervalitkulla on mahdollisesti entinen omistaja tuollakin autolla ajanut :roll: Ja muutenkin tuon tavaran syntyperä on hieman hukassa..

Tavallista karstoittumista tuo ei näyttäisi olevan, sillä omassa autossa on venttiilikoneisto kuin pesun jäljiltä, vaikka runsas tyhjäkäynti auton käyttöön kuuluukin ja pääsääntöisesti on lyhyessä ajossa.. (öjy netroil 10w30)

Kuten moni varmasti huomaa, niin yhdessä nokan laakeripalkissa (alhaalla) on havaittavissa tuota "pikeä", vaikkakin kuvakulma onkin hieman heikohko.. Samaten kuin noissa laakeripalkeissa on noita raapimisen jälkiä, niin ne eivät johdu siitä, että koneesta olisi mobilit yrittäneet karkuun kynsin ja hampain, vaan pari öljykanavaa oli tukossa..

Edit; typo

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Lokakuu 10. 8:47:52 2005

En nyt noista öljyistä osaa paljon sanoa kun että vaihtaa useammin niin ongelmaa esiintyy vähemmän.
:lol:

Mutta tuosta kun olet yritänyt pestä tuota "karstaa" pois niin kokeileppa vähän eri aineilla. Perinteinen mäntysuopa on ihmeen hyvä öljykarstan ja pinttymän irrottaja. Uudempia wurthin pineline mikä nimestäpäätellen on mäntysuopapohjainen.
Itse kun noita putsailin käytin pinelineä tai wurthin tehopesua. En muista tarkemmin mutta alumiinista tuli kuin uutta.
Ja tosiaan yritin myös tavallista liuotinpesuainetta ja se ei tehoa kunnolla.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ma Lokakuu 10. 20:22:00 2005

Kyllä noita tollasia( ja paljon pahempiakin) on töissä ollut ja niitä on sit korjailtu öljysihtien tukkoon menon jäljiltä. Aikanaan epäiltiin nesteen tiettyä öljyä joka tota aiheutti. Nyt on vaan tultu siihen tulokseen että nykyajan pitkät huoltovälit (joissain jopa 30 tkm :shock: ) ja ns. "nurkkaajo" eli se ettei moottori kerkiä lämpiämään kunnolla aiheuttaa tommosta. Ongelma vaan korostuu turbomoottoreissa ja paskoja öljyjä käytettäessä.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Vastaa Viestiin