Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?
Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?
Koska foorumissa esiintyy tämäkin kiperä kysymys erittäin usein niin tehdään tästä jatkuva aihe.
Tarkoituksena on kerätä tämän topicin alle jo aiemmin puhuttuja asioita.
Itselläni on tällä hetkellä GPRS-yhteys joten voitte uskoa että on hidasta touhua.
Laitetaas ensin alustus.
KÄYTÄ sitä öljyä mitä auton valmistaja suosittelee TAI parempaa eli laadukkaampaa. Tutustu luokituksiin tai pyydä apua öljyn myyjältä tai maahantuojalta.
Pari vuotta sitten esiintyi mitä kummallisempia juttuja erilaisista öljyistä ja aloin juurta jaksain selvittää asiaa cossujen osalta.
Tietolähteet ovat Stokmanauton tekninen neuvonta ja huoltopäällikkö ????? kuka lie (useaan otteeseen) ja Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija.
Cosworth Sierrojen normaali öljynkulutus on 1L / 1000km. Tämä johtuu siitä että kyseessä on tehokas turboauto jossa välykset ovat normiautoja suuremmat. Pysyyhän öljyt tuoreina koko öljynvaihtovälin kuten he asian ilmaisivat.
Kaikki cossut eivät kuitenkaan kuluta noin paljoa.
Vanhaan kuluneeseen moottoriin on parempi laittaa viskositeetiltään hieman jäykempää öljyä kuin jotain 0 tai 5w luokan öljyjä jos kaara jo sitä kohtuuttomasti lipittää.
Turboautoissa yläpään viskositeettiin tulee kiinnittää huomiota jos ajetaan kuumissa olosuhteissa ja esim radalla. Esim 5W tai 10W-60 öljy on katuautoissa riittävää.
Älä käytä sekaisin mineraali ja synteettisiä öljyjä.
Jos olet käyttänyt autossasi vuosia mineraaliöljyä harkitse tarkkaan kannattaako siirtyä synteettiseen sillä siitä voi koitua ongelmia.
Jos Sinulla on tehokas auto ja käyt radallakin joskus harkitse kuivasumppua tai loiskelevyjä öljypohjaan. Kuivasumput ovat aika arvokkaita mutta esim köyhänmiehen kuivasumppujakin saa joissa on oma öljypohja ja pumppu. Kampiakselin alle öljypohjan väliin laitetaan levy jonka reikien kautta öljy valuu pohjaan. Tämä siksi että kampiakseli pyöriessään ”vispaa” osuessaan öljyn ja se menettää nopeasti viskositeettiään ym.
Jos joku haluaa niin senkun pasteaa noita öljyjuttuja tän topicin alle. Itse koitan täydennellä tätä aina kun aika siihen riittää.
Jatkuu myöhemmin->
Koska foorumissa esiintyy tämäkin kiperä kysymys erittäin usein niin tehdään tästä jatkuva aihe.
Tarkoituksena on kerätä tämän topicin alle jo aiemmin puhuttuja asioita.
Itselläni on tällä hetkellä GPRS-yhteys joten voitte uskoa että on hidasta touhua.
Laitetaas ensin alustus.
KÄYTÄ sitä öljyä mitä auton valmistaja suosittelee TAI parempaa eli laadukkaampaa. Tutustu luokituksiin tai pyydä apua öljyn myyjältä tai maahantuojalta.
Pari vuotta sitten esiintyi mitä kummallisempia juttuja erilaisista öljyistä ja aloin juurta jaksain selvittää asiaa cossujen osalta.
Tietolähteet ovat Stokmanauton tekninen neuvonta ja huoltopäällikkö ????? kuka lie (useaan otteeseen) ja Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija.
Cosworth Sierrojen normaali öljynkulutus on 1L / 1000km. Tämä johtuu siitä että kyseessä on tehokas turboauto jossa välykset ovat normiautoja suuremmat. Pysyyhän öljyt tuoreina koko öljynvaihtovälin kuten he asian ilmaisivat.
Kaikki cossut eivät kuitenkaan kuluta noin paljoa.
Vanhaan kuluneeseen moottoriin on parempi laittaa viskositeetiltään hieman jäykempää öljyä kuin jotain 0 tai 5w luokan öljyjä jos kaara jo sitä kohtuuttomasti lipittää.
Turboautoissa yläpään viskositeettiin tulee kiinnittää huomiota jos ajetaan kuumissa olosuhteissa ja esim radalla. Esim 5W tai 10W-60 öljy on katuautoissa riittävää.
Älä käytä sekaisin mineraali ja synteettisiä öljyjä.
Jos olet käyttänyt autossasi vuosia mineraaliöljyä harkitse tarkkaan kannattaako siirtyä synteettiseen sillä siitä voi koitua ongelmia.
Jos Sinulla on tehokas auto ja käyt radallakin joskus harkitse kuivasumppua tai loiskelevyjä öljypohjaan. Kuivasumput ovat aika arvokkaita mutta esim köyhänmiehen kuivasumppujakin saa joissa on oma öljypohja ja pumppu. Kampiakselin alle öljypohjan väliin laitetaan levy jonka reikien kautta öljy valuu pohjaan. Tämä siksi että kampiakseli pyöriessään ”vispaa” osuessaan öljyn ja se menettää nopeasti viskositeettiään ym.
Jos joku haluaa niin senkun pasteaa noita öljyjuttuja tän topicin alle. Itse koitan täydennellä tätä aina kun aika siihen riittää.
Jatkuu myöhemmin->
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
http://volkswagen.msk.ru/vw_doc/the_motor_oil_bible.pdf
Pitkä kertomus englanniksi mitä öljyä ja mihin ja miksi yms. turhaa tietoa.
(177 sivua pdf 954kt)
Pitkä kertomus englanniksi mitä öljyä ja mihin ja miksi yms. turhaa tietoa.
(177 sivua pdf 954kt)
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Laitetaan nyt tähän jatkoksi. Kyselin Red Linen maahantuojalta mitä öljyjä suosittelevat heidän tuotteistaan 4Wd Cossun periin, laatikkoon ja jakolaatikkoon. Vataus oli seuraava:
Laatikkoon suositellaan sekä MTL tai MT-90. Riippuu vähän ajetaanko sillä
ympäri vuoden. Periin 75W90 Gear Oil, ja jakolaatikkoon D4 ATF
Jokainen kokeilee omalla vastuulla.
Laatikkoon suositellaan sekä MTL tai MT-90. Riippuu vähän ajetaanko sillä
ympäri vuoden. Periin 75W90 Gear Oil, ja jakolaatikkoon D4 ATF
Jokainen kokeilee omalla vastuulla.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
Sierra 82-92
Moottori Ohc Dohc ja cvh koneet,
moniastemoottoriöljy, viskositeetti SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi
OHC moottoriöljyn tilavuus 3.75 litraa
DOHC moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.6L moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.8l moottoriöljyn tilavuus 4.0 litraa
Automaattilaatikko (C3 ja A4LD tyyppi) ATF vaihteistoöljy, Ford spec SQM-2C 9010-A
Vaihteistoöljyn tilavuus C3 6.3 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus A4LD 8.5 litraa
Manuaali Vaihteisto öljy: 4 vaihteinen (A,B ja C tyyppi) Vaihteistoöljy SAE 80EP - Ford spec SQM-2C 9008-A
5 Vaihteinen (N tyyppi) Vaihteistoöljy SAE80EP - Ford Spec ESD-M2C 175-A
5 Vaihteinen (MT75 Tyyppi) Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C 186-A
Vaihteistoöljyn tilavuus A tyyppi 0.98 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus b tyyppi 1.46 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus c tyyppi 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuoteen 87 asti 1.90 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuodesta 87 alkaen 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus MT75 tyyppi 1.20 litraa
Peräöljy Hypoidi vaihteistoöljy, Viskositeetti SAE 90EP - Ford Spec SQM-2C 9002-AA tai SQM-2C 9003-AA
Peräöljyn tilavuus (Kaikki paitsi 1.3 ja 1.6 litrainen hatchback ja P100) 0.90 litraa
Peräöljyn tilavuus 1.3 ja 1.6 Hatchback 0.80 litraa
Peräöljyn tilavuus P100 1.14 litraa
Ohjaustehostin öljy ATF - Ford spec SQM-2C 9010-A
ohjaustehostimen öljyn tilavuus 0.65 litraa
Lähde: Haynes
Moottori Ohc Dohc ja cvh koneet,
moniastemoottoriöljy, viskositeetti SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi
OHC moottoriöljyn tilavuus 3.75 litraa
DOHC moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.6L moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.8l moottoriöljyn tilavuus 4.0 litraa
Automaattilaatikko (C3 ja A4LD tyyppi) ATF vaihteistoöljy, Ford spec SQM-2C 9010-A
Vaihteistoöljyn tilavuus C3 6.3 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus A4LD 8.5 litraa
Manuaali Vaihteisto öljy: 4 vaihteinen (A,B ja C tyyppi) Vaihteistoöljy SAE 80EP - Ford spec SQM-2C 9008-A
5 Vaihteinen (N tyyppi) Vaihteistoöljy SAE80EP - Ford Spec ESD-M2C 175-A
5 Vaihteinen (MT75 Tyyppi) Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C 186-A
Vaihteistoöljyn tilavuus A tyyppi 0.98 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus b tyyppi 1.46 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus c tyyppi 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuoteen 87 asti 1.90 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuodesta 87 alkaen 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus MT75 tyyppi 1.20 litraa
Peräöljy Hypoidi vaihteistoöljy, Viskositeetti SAE 90EP - Ford Spec SQM-2C 9002-AA tai SQM-2C 9003-AA
Peräöljyn tilavuus (Kaikki paitsi 1.3 ja 1.6 litrainen hatchback ja P100) 0.90 litraa
Peräöljyn tilavuus 1.3 ja 1.6 Hatchback 0.80 litraa
Peräöljyn tilavuus P100 1.14 litraa
Ohjaustehostin öljy ATF - Ford spec SQM-2C 9010-A
ohjaustehostimen öljyn tilavuus 0.65 litraa
Lähde: Haynes
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
Granada ja scorpio
moottoriöljy
moniastemoottoriöljy, viskositeetti väliltä SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi
Täyttötilavuudet
OHC 3.75 litraa
DOHC 4.5 litraa
V6 4.25 litraa
Vaihteistoöljy
N9 tyyppi puolisynteettunen moottoriöljy, Ford Spec ESD M2C175-A (80 EP)
MT75 Tyyppi Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C186-A
Täyttötilavuus
1.25 litraa
Automaattivaihteisto
ATF vaihteistoöljy Ford spec SQM-2C9010-A (TQ Dexron II)
Täyttötilavuus
8.5 litraa
Peräöljy
Vaihteistoöljy SAE 90EP - Api GL5
7" perä 0.9 litraa
7.5" perä 1.3 litraa
Ohjaustehostimen neste
ATF vaihteistoöljy Ford Spec SQM-2C9010A
Täyttötilavuudet
OHC ja DOHC 0.65 litraa
V6 0.75 litraa
Lähde: Haynes
moottoriöljy
moniastemoottoriöljy, viskositeetti väliltä SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi
Täyttötilavuudet
OHC 3.75 litraa
DOHC 4.5 litraa
V6 4.25 litraa
Vaihteistoöljy
N9 tyyppi puolisynteettunen moottoriöljy, Ford Spec ESD M2C175-A (80 EP)
MT75 Tyyppi Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C186-A
Täyttötilavuus
1.25 litraa
Automaattivaihteisto
ATF vaihteistoöljy Ford spec SQM-2C9010-A (TQ Dexron II)
Täyttötilavuus
8.5 litraa
Peräöljy
Vaihteistoöljy SAE 90EP - Api GL5
7" perä 0.9 litraa
7.5" perä 1.3 litraa
Ohjaustehostimen neste
ATF vaihteistoöljy Ford Spec SQM-2C9010A
Täyttötilavuudet
OHC ja DOHC 0.65 litraa
V6 0.75 litraa
Lähde: Haynes
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Vaikuttaa vahvasti siltä ettei DOHC kone ainakaan tykkää 5-40 Helix Ultrasta, eikä ilmeisesti sama tolle rempatulle 1.4 OHC koneellekkaan maistu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ensimmäisen postauksen kohtaan " älä käytä sekaisin synteettistä- ja mineraaliöljyä" kommentoisin kyllä, että niin voi tehdä ja öljynvalmistajatkin niin tekevät.
Viimeksi muokannut SLEI, Ti Tammikuu 25. 23:16:13 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no tarkoitan vanhoja konemalleja. ei vanhaa konetta ole suunniteltu sellaisille liruille mitä noi 0 ja 5W öljyt on. 5W on vielä jotenkin toimiva, mutten omiini laittaisi kovinkaan äkkiä, muutakuin ehkä talveksi korkeintaan. uusiin koneisiin noi 0 ja 5W öljyt on ihan passeleita jos vakio koneita.SLEI kirjoitti: Tarkoitatko vanhoja konemalleja vai käytettyjä autoja, tuossa 1.4 koneessa on uudet pumput laakerit yms.
Onko ESD-M2C186-A joku pelkästään Ford ATF-litku, kun tolla luokituksella ei oikein mitään netistä löydy?
no toihan on fordin numero toi ESD.... sillä pitäis fordilta löytyä sopivaa öljyä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
No kuka sielläkään mistään mitään tietää...PowerUp kirjoitti:Wolkkarin ohjeissa lukee, että tarvittaessa moottoriin voi lisätä 0,5l muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä. Prikaatin varikolta sanoivat tähän käyvän myös mineraaliöljyn, vaikka öljy muuten onkin täysisynteettistä...

*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Helmikuu 7. 12:16:11 2003
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
öljyä?
ford formulaa vaan koneeseen ainakin dohc tykkää
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
Re: öljyä?
annas jotain perustetta mistä olet tuohon tulokseen tullut, ja vaikka hieman tarkempia speksejä mistä DOHC koneesta on kyse. ford ei ainakaan suosittele vanhempiin DOHC koneisiin käytettäväksi ko. öljyä.punanensierra kirjoitti:ford formulaa vaan koneeseen ainakin dohc tykkää
5W30 öljyä "suositellaan käytettäväksi kaikissa vuoden 1997 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, joissa on joko Zetec-, HCS-, Endura-E-, CVH -(paitsi turbo), PTEIPT-E-, SOHC-, DOHC- tai Duratec-VE -moottori."
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Helmikuu 7. 12:16:11 2003
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
öljyä?
no öljyä ei ainakaan kulu niin että huomaisi.ja nostimet ei naputa yhtään jos pakkasella käynnistää.kone 2.0 dohc 8v riesan mylly.
joo näköjään ainakaan haynesin kirjassa ei suositella kyseitä öljyä
mut auton omassa kirjassa taas suositellaa varsinkin talvi ajossa
outoo mut hyvin on toiminnut.
joo näköjään ainakaan haynesin kirjassa ei suositella kyseitä öljyä
mut auton omassa kirjassa taas suositellaa varsinkin talvi ajossa
outoo mut hyvin on toiminnut.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
- Paikkakunta: jämsä/helsinki
Kumpaa öljyä kannattaisi laittaa cossu sierran 2wd vaihdelaatikkoon ja perään?Fordin omia vai Castrollin?
Fordin vaihdelaatikko öljy SQM 2C 9010A
Fordin perä öljy SQM 2C 9002 AA,Hypoid oil SAE 90
Castrollilta löytyi kirjasta sopivat öljyt kumpaankin.
Kumpaa suosittelisitte/kokemuksia?
Kokemuksia Kendallin moottori,vaihdelaatikko,perä öljyistä?
Fordin vaihdelaatikko öljy SQM 2C 9010A
Fordin perä öljy SQM 2C 9002 AA,Hypoid oil SAE 90
Castrollilta löytyi kirjasta sopivat öljyt kumpaankin.
Kumpaa suosittelisitte/kokemuksia?
Kokemuksia Kendallin moottori,vaihdelaatikko,perä öljyistä?
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
monissa fordin merkkikorjaamoissa on castrolin öljyjä tarjolla, joten tuskin nekään huonoja on. empä usko että olisi olennaista eroa samojen specsien öljyillä.cossu- kirjoitti:Kumpaa öljyä kannattaisi laittaa cossu sierran 2wd vaihdelaatikkoon ja perään?Fordin omia vai Castrollin?
Fordin vaihdelaatikko öljy SQM 2C 9010A
Fordin perä öljy SQM 2C 9002 AA,Hypoid oil SAE 90
Castrollilta löytyi kirjasta sopivat öljyt kumpaankin.
Kumpaa suosittelisitte/kokemuksia?
Kokemuksia Kendallin moottori,vaihdelaatikko,perä öljyistä?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
Mielestäni joku asiaan perehtynyt voisi lisätä vielä tämän otsikon alle muutamia ehdotuksia siitä mitä öljyä viritetyissä vapaastivirtaavassa OHC-moottoreissa (lue jyrsitty 1.6 kansi, kireempi nokka jne. En siis tarkoita vapaavirtaussuodatin viritteisiä koneita) kannattaa käyttää. Meneekö ihan Fordin speksien mukaisella öljyllä vai olisiko syytä käyttää jotain erityyppistä öljyä. Viritettyjä OHC-moottoreita kuitenkin on varmasti aika monella.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Minulla on viritetyssä ohc:ssa Valvoline vr1 racing 20w-50. Pitäis olla kuulemma hyvä öljy viri ohc:hen.. Syytä olis ollakin, sen verran kallista litkua kumminkin oliNsa kirjoitti:Mielestäni joku asiaan perehtynyt voisi lisätä vielä tämän otsikon alle muutamia ehdotuksia siitä mitä öljyä viritetyissä vapaastivirtaavassa OHC-moottoreissa (lue jyrsitty 1.6 kansi, kireempi nokka jne. En siis tarkoita vapaavirtaussuodatin viritteisiä koneita) kannattaa käyttää. Meneekö ihan Fordin speksien mukaisella öljyllä vai olisiko syytä käyttää jotain erityyppistä öljyä. Viritettyjä OHC-moottoreita kuitenkin on varmasti aika monella.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Ylläpitäjä
Re: öljyä?
Samaa mulla on rs:n padassa pyörinyt jo kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tosin jos oikeen kova pakkanen on niin kyllä nostimet pitää mekkalaa, ainakin jos ei lämmitä. Taitaa johtua siitä öljypumpun ruuvista tuo, mutta kuitenkin tuo Fordin 5w30 on pelannu hyvin ja sitä samaa kaatoivat stockmannillakin kerran koneeseen.punanensierra kirjoitti:no öljyä ei ainakaan kulu niin että huomaisi.ja nostimet ei naputa yhtään jos pakkasella käynnistää.kone 2.0 dohc 8v riesan mylly.
joo näköjään ainakaan haynesin kirjassa ei suositella kyseitä öljyä
mut auton omassa kirjassa taas suositellaa varsinkin talvi ajossa
outoo mut hyvin on toiminnut.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Teboilin 10w-60 öljyä on cossussa ollut ja neljässä vuodessa ei sylintereistä ollu edes hoonauksen jäljet hävinneet ja männät lähes käyttämättömän näköiset.
Ja ilmeisesti normaalista poiketen öljyä ei ole vuoden ja mulla 10.000km välein tarvinnut lisätä desiä kahta enempää.
Vieläkin on jäljellä edellisestä öljynvaihdosta kannussa öljyä (4 litraa)
Ainoa vastaavan hyvin toiminut öljy on castrolin 10w-60. Mulle ainakin cossussa toimivat öljymerkit ja laadut on selvää pässinlihaa.
Ja ilmeisesti normaalista poiketen öljyä ei ole vuoden ja mulla 10.000km välein tarvinnut lisätä desiä kahta enempää.
Vieläkin on jäljellä edellisestä öljynvaihdosta kannussa öljyä (4 litraa)
Ainoa vastaavan hyvin toiminut öljy on castrolin 10w-60. Mulle ainakin cossussa toimivat öljymerkit ja laadut on selvää pässinlihaa.
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Itellä on caprissa 2.0 ohc turbolla. Ku auton ostin oli koneessa sisällä 5w40
täyssynteetiset öljyt.Vähä aikaa meni hyvin,mut kovan ajon jälkeen rupes palamaan öljyt putkessa oikein kunnolla.savua oli niin perkeleesti ja ajattelin siinä se.Sit se rauhottu ku annoin jäähtyä ja vaihdoin valvolinen
20w50 öljyt ja toimii tosi hyvin.Mitään ei ollukaan paskana, öljyt ei kyllä soveltunu yhtään ohc:hen.
täyssynteetiset öljyt.Vähä aikaa meni hyvin,mut kovan ajon jälkeen rupes palamaan öljyt putkessa oikein kunnolla.savua oli niin perkeleesti ja ajattelin siinä se.Sit se rauhottu ku annoin jäähtyä ja vaihdoin valvolinen
20w50 öljyt ja toimii tosi hyvin.Mitään ei ollukaan paskana, öljyt ei kyllä soveltunu yhtään ohc:hen.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Scorpio 2.8i EFi V6 -86. Moottorilla ajettu n. 145 tkm (alkuperäinen alakerta leiponut kiinni vuonna 1990). Reilu pari viikkoa sitten tehtiin Forte käsittely, jolla "pestiin" likoja pois. Sitten laitettiin Valvoline MaxLife 10W-40 öljy (synteettinen) sisään. Moottori kehrää kuin uusi ja hiljeni korviin kuultavasti. Suosittelen. Entinen öljy oli vajaan vuoden vanhaa Castrol/Motonet/Neste yhdistelmää. Päivittäinen liikennöinti pääasiassa n. 5 km/suuntaansa olevaa työmatka-ajoa. Öljynkulutuksesta ei vielä tietoa, mutta seurannan alla. Lämää kone tulee joka tapauksessa saamaan karstan muodostumisen estämiseksi.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Yhden kesän olen itse ajellut noilla öljyillä ja voisin sanoa että toimii..ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.
Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.

BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Samoin.sierra4x4tbo kirjoitti:Yhden kesän olen itse ajellut noilla öljyillä ja voisin sanoa että toimii..ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.
Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Mitä öljyä muut on käyttäneet dohc sierrassa? itsellä sisällä 10w40 mobilin puolisynteettiset, mut naputtaa nostajat pikkasen koko ajan. Olis yks purkki fordin omaa 5w30, mut en oikein tiedä uskaltaako sitä laittaa. Ajo on pääasiassa lyhyttä ja ajoittuu talvisaikaan (kesän aikana tuli 200 km...
)
Laitanko vaan 10w30 sisään? Aina ei oo mahdollisuutta saada piuhaan työmaan pihalla, kotoo lähtiessä on aina piuhassa.

Laitanko vaan 10w30 sisään? Aina ei oo mahdollisuutta saada piuhaan työmaan pihalla, kotoo lähtiessä on aina piuhassa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Capri: Castrol SLX 0W-30
Sierra: Castrol SLX 0W-30
TC: Valvoline Max-Life 10W-40
Sierra: Castrol SLX 0W-30
TC: Valvoline Max-Life 10W-40
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
En enää edusta henk.koht. Valvolinen öljyä mutta käytän joten sana lienee ihan vapaa.
Erityisesti CVH -koneet tuntuvat olevan Max-lifen ystäviä; omassa avossa oli selkeä kulutus aiemmin, luokkaa litra per 1000km (mobil RF1, Valvoline SP), MaxLifellä väheni olemattomaksi. 5000km:ään ei tarvinnut lisätä.
Ajoin 170hv OHC:llä rallit ja treenit myös tuolla osasynteettisellä Maxilla. Ei ongelmia, öljynp. hyvät jne. Lohkon halkeaminen ei johtunut öljystä
Rvan Mondeo oli aiemman ainoan omistajan toimesta varustettu aina Nesteen täyssynt., nostajat nakuttivat kuin marakassit sambakulkueessa tai jotain. Vaihdoin Valvolinen FE:t (se Fordiin tarkoitettu), nyt on nakutus rauhoittunut, kylmänä edelleen vähän aikaa, mutta seurataan.
Erityisesti CVH -koneet tuntuvat olevan Max-lifen ystäviä; omassa avossa oli selkeä kulutus aiemmin, luokkaa litra per 1000km (mobil RF1, Valvoline SP), MaxLifellä väheni olemattomaksi. 5000km:ään ei tarvinnut lisätä.
Ajoin 170hv OHC:llä rallit ja treenit myös tuolla osasynteettisellä Maxilla. Ei ongelmia, öljynp. hyvät jne. Lohkon halkeaminen ei johtunut öljystä

Rvan Mondeo oli aiemman ainoan omistajan toimesta varustettu aina Nesteen täyssynt., nostajat nakuttivat kuin marakassit sambakulkueessa tai jotain. Vaihdoin Valvolinen FE:t (se Fordiin tarkoitettu), nyt on nakutus rauhoittunut, kylmänä edelleen vähän aikaa, mutta seurataan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Olen aina käyttänyt cossussa valvoline 20w-50 racingiä ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Tänä kesänä laitoin sitten Kendall 20w-50 Gt-1 ja voi perkele mikä nostajien rallatus kylmänä ja öljyä on saanut lisäillä suht tiheästi, siis täyttä paskaa mun mielestä. Ei tarvii miettiä mitkä öljyt tulee koneeseen enskesänä.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Entäs Cossun 2.9i 24v Moottorissa olisi paras? Siis BOB versiossa...
Nyt käyttänyt Mobil 5w-40 Tri Synt ja hyvin on toiminut, vanhoilla Shell Helix öljyillä nakutti.
Nyt käyttänyt Mobil 5w-40 Tri Synt ja hyvin on toiminut, vanhoilla Shell Helix öljyillä nakutti.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tuota nykyään työnnän OHC:hen kilpakäyttöön (Cossuun en laittaisi 20w-50 racingia kuin vr1 -täyssynt. versiona turbon takia). Ei ongelmia, piti öljynpaineet kuumana paremmin kuin Castrolin joku -pahalle haiseva- täyssynt. "kilpaöljy". Käytin vain huuhdontaan ensimmäiset 50km.cossy kirjoitti: valvoline 20w-50 racingiä ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
10w-60 teboililla ei mun cossussa huohota ,olisko jossain muussa kuin öljyssä vikaa. Mitään eroa en castrolin vastaavaan ole huomannut. Ja varsinkin öljyn kulutus on ollut käytännössä olematon.pau kirjoitti:Cossuun "tietysti" Gulf Racing 5W60, käy kesät talvet. Huohutus putosi murto-osaan kun otti ne teboilin skeidat veke ja vaihtoi öljyyn.
p.
Mobilin 5w-40 on mielestäni cossuun sopimaton öljy. Sen kanssa oli enemmän rullatussa cossussa kulutus aikamoinen verrattuna 10w-60 öljyihin.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
On aika raportoida omia kokemuksia V6 2.8:sta reilun 8 kk Forte käsittelyn jälkeen: Forte käsittelystä oli hyötyä ja lämän antamisesta koneelle on ollut myös positiivista vaikutusta, koska öljynkulutus on ollut koko ajan vähenemään päin. Ennen öljyä piti lisäillä lähes viikoittain n. 2 dl/tankillinen, mutta nyt mennään lähes neljä kertaa pidempi väli ilman öljyn lisäystä. Saattoi olla joku myös männänrengas jumissa (?) ja kone muutenkin tukossa, kun normaaliajossa kierrokset ovat välillä 1500-2500 rpm eikä huudatusta koskaan, jos ei sitä itse aiheuta. Pitää yrittää talvella heittää joku pidempi reissu, jos saisi tuota pataa puhdistettua lisää. MaxLife tuntuu sopivan vanhalle V6 Colognelle _hyvin_. Suosittelen.Sine kirjoitti:Lähetetty: 08 Hel 2006 00:18
Scorpio 2.8i EFi V6 -86. Moottorilla ajettu n. 145 tkm (alkuperäinen alakerta leiponut kiinni vuonna 1990). Reilu pari viikkoa sitten tehtiin Forte käsittely, jolla "pestiin" likoja pois. Sitten laitettiin Valvoline MaxLife 10W-40 öljy (synteettinen) sisään. Moottori kehrää kuin uusi ja hiljeni korviin kuultavasti. Suosittelen. Entinen öljy oli vajaan vuoden vanhaa Castrol/Motonet/Neste yhdistelmää. Päivittäinen liikennöinti pääasiassa n. 5 km/suuntaansa olevaa työmatka-ajoa. Öljynkulutuksesta ei vielä tietoa, mutta seurannan alla. Lämää kone tulee joka tapauksessa saamaan karstan muodostumisen estämiseksi.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Kun ei oikein hyvää vinkkiä tuntunut tulevan, laitoin sitte valvolinen maxlifet 10w40, ei naputa yhtään!Ville K kirjoitti:Mitä öljyä muut on käyttäneet dohc sierrassa? itsellä sisällä 10w40 mobilin puolisynteettiset, mut naputtaa nostajat pikkasen koko ajan. Olis yks purkki fordin omaa 5w30, mut en oikein tiedä uskaltaako sitä laittaa. Ajo on pääasiassa lyhyttä ja ajoittuu talvisaikaan (kesän aikana tuli 200 km...)
Laitanko vaan 10w30 sisään? Aina ei oo mahdollisuutta saada piuhaan työmaan pihalla, kotoo lähtiessä on aina piuhassa.
Edit; 500 km ajoa öljynvaihdon jälkeen ja sai lisätä jo 0,5 litraa

Mobilia ei vienyt, mutta nostajat rallatti... Nyt pölläyttää aina kun käynnistää.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
- Paikkakunta: Nurmijärvi
on tullut testettua jonkun verran.
Itselleni pääasia tärkeää että ei kerry skeidaa koneeseen...
ensimmäinen vuosi 10W-30 mineraali ja 5W-40 puolsynteettisillä. tulos "jäämiä" ja tummaa karsta kerrostumaa lähes joka paikassa.
yht. 15 000km / kolmet öljyt.
Nokan vaihto ja välyksien mittaus + koneen puhdistus...
Seuraavat 20 000km kahdet Castrol 10w-60 ja yhdet kendalit. oisko ollu 20W-50
Vauhtipyörän pultit poikki ja taas kone levälleen... ja tulos todella puhdas joka paikasta. Ei mitään jäämiä / karstaa, kuin uusi.
Nyt 5000km ja yhdet valvolinet takana... Odotellen seuraavaa levähdystä
Kone: OHC 2.0 +0.50mm. 10.5:1 puristus. 292 hiottunokka + gp1 venttiilit. . 40mm delortot yms...
hiotuistanokista moni mainitsi aikoinaan että ei kestä kuin max 20 000km. mutta hyvin ollaan jo plussan puolella
Itselleni pääasia tärkeää että ei kerry skeidaa koneeseen...
ensimmäinen vuosi 10W-30 mineraali ja 5W-40 puolsynteettisillä. tulos "jäämiä" ja tummaa karsta kerrostumaa lähes joka paikassa.
yht. 15 000km / kolmet öljyt.
Nokan vaihto ja välyksien mittaus + koneen puhdistus...
Seuraavat 20 000km kahdet Castrol 10w-60 ja yhdet kendalit. oisko ollu 20W-50
Vauhtipyörän pultit poikki ja taas kone levälleen... ja tulos todella puhdas joka paikasta. Ei mitään jäämiä / karstaa, kuin uusi.
Nyt 5000km ja yhdet valvolinet takana... Odotellen seuraavaa levähdystä
Kone: OHC 2.0 +0.50mm. 10.5:1 puristus. 292 hiottunokka + gp1 venttiilit. . 40mm delortot yms...
hiotuistanokista moni mainitsi aikoinaan että ei kestä kuin max 20 000km. mutta hyvin ollaan jo plussan puolella

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Jos on lukoton perä niin kai toi on ok mutta viskolukolliseen perään 1cm alle täyttöreiän.Sultzi kirjoitti:7" perään 0,9l öljyä? Laipoissa siis M8 kierteet, joten 7" on. Laitoin vajaan litran, pitäisikö valua täyttöreiästä ulos? Nyt pikkurillillä juuri tuntee pinnan kun täyttöreiästä sorkkii.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
Onko kenelläkään kokemuksia Red Line ShockProof® Gear öljyn käytöstä 4wd Cossun perissä?
Mikä olisi sopivin; SuperLight, LightWeight vai Heavy?
Itse olen Mustangissa käyttänyt Red Line ShockProof® Heavy Gea öljyjä niin vaihteistossa (Ford Top Loader) kuin perässäkin (Ford 9" Detroit Locker). Näin loppui vaihteiston rusahtelut eikä perästäkään ole mitään huonoa sanottavaa.
Edellisessä mustangissa oli T5 WC vaihteisto ja siinä käytin hyvällä menestyksellä RedLine MTL® synkroniöljyä.
Haluaisi löytää parhaat öljyt Cossun laatikkoon, etu- ja takaperään sekä jakovaihteeseen.
Koska kustannukset tuon öljyn osalta on kuitenkin niin pienet, jos vain niillä saisi lisää käyttö aikaa vetolaiteisiin.
Koneeseen kaadan joka tapauksessa Castrol TWS Motorsport 10W-60.
Mikä olisi sopivin; SuperLight, LightWeight vai Heavy?
Itse olen Mustangissa käyttänyt Red Line ShockProof® Heavy Gea öljyjä niin vaihteistossa (Ford Top Loader) kuin perässäkin (Ford 9" Detroit Locker). Näin loppui vaihteiston rusahtelut eikä perästäkään ole mitään huonoa sanottavaa.
Edellisessä mustangissa oli T5 WC vaihteisto ja siinä käytin hyvällä menestyksellä RedLine MTL® synkroniöljyä.
Haluaisi löytää parhaat öljyt Cossun laatikkoon, etu- ja takaperään sekä jakovaihteeseen.
Koska kustannukset tuon öljyn osalta on kuitenkin niin pienet, jos vain niillä saisi lisää käyttö aikaa vetolaiteisiin.
Koneeseen kaadan joka tapauksessa Castrol TWS Motorsport 10W-60.
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
En nyt oikeen päässyt selville mistä öljystä 2.0i 8v dohc kone tykkää...
Tai sitten luin huolimattomasti...
Mutta ajattelin nyt kumminkin koittaa tuota tuttua ja turvallista Mobil 1 rally formula 5w-50.Täytyy sitten vaihtaa öljyt jos menee huonompaan suuntaan kun edellistalvena.Sillon kun laitto käymään ilman lämmitystä niin kyllä rallatti...

Tai sitten luin huolimattomasti...

Mutta ajattelin nyt kumminkin koittaa tuota tuttua ja turvallista Mobil 1 rally formula 5w-50.Täytyy sitten vaihtaa öljyt jos menee huonompaan suuntaan kun edellistalvena.Sillon kun laitto käymään ilman lämmitystä niin kyllä rallatti...

Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349

#1349
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
No mitenkäs tuo Setekki sitten? Siihenhän on lähes ehdottamanvälttämättömän tärkeätä maailmanlopun välttämisen nimissä laitettava sitä 5w30 joka on siihen tarkoitettu. Vaan mitäs siinä vaiheessa kun ajetaan kaikilla vaparivoimilla rataa ympäriämpäriympäri ja kierrokset on jatkuvasti normaalia kovemmat, tuo -30 kuulostaa vähän arveluttavalta niihin olosuihteisiin.
Jos nyt ajatellaan että kyseessä on kesäauto jolle tulee max 5000km/kesä eikä pitemmän aikavälin asioista tarvitse välittää hölkäsen pöläystä, niin menettääkö jotain merkittävää jos laittaa sinne jotain -50 tai -60 öljyä joka kestäisi paremmin kovempaa menoa? Vai onko toi 5w30 edelleenkin se ainoa oikea jolla voiteluun liittyvät katastroofit vältetään, ajotyylistä riippumatta?
Jos nyt ajatellaan että kyseessä on kesäauto jolle tulee max 5000km/kesä eikä pitemmän aikavälin asioista tarvitse välittää hölkäsen pöläystä, niin menettääkö jotain merkittävää jos laittaa sinne jotain -50 tai -60 öljyä joka kestäisi paremmin kovempaa menoa? Vai onko toi 5w30 edelleenkin se ainoa oikea jolla voiteluun liittyvät katastroofit vältetään, ajotyylistä riippumatta?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/