Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 27. 21:23:25 2004

Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Koska foorumissa esiintyy tämäkin kiperä kysymys erittäin usein niin tehdään tästä jatkuva aihe.
Tarkoituksena on kerätä tämän topicin alle jo aiemmin puhuttuja asioita.
Itselläni on tällä hetkellä GPRS-yhteys joten voitte uskoa että on hidasta touhua.

Laitetaas ensin alustus.
KÄYTÄ sitä öljyä mitä auton valmistaja suosittelee TAI parempaa eli laadukkaampaa. Tutustu luokituksiin tai pyydä apua öljyn myyjältä tai maahantuojalta.

Pari vuotta sitten esiintyi mitä kummallisempia juttuja erilaisista öljyistä ja aloin juurta jaksain selvittää asiaa cossujen osalta.
Tietolähteet ovat Stokmanauton tekninen neuvonta ja huoltopäällikkö ????? kuka lie (useaan otteeseen) ja Fortumin moottoriöljyjen asiantuntija.

Cosworth Sierrojen normaali öljynkulutus on 1L / 1000km. Tämä johtuu siitä että kyseessä on tehokas turboauto jossa välykset ovat normiautoja suuremmat. Pysyyhän öljyt tuoreina koko öljynvaihtovälin kuten he asian ilmaisivat.
Kaikki cossut eivät kuitenkaan kuluta noin paljoa.

Vanhaan kuluneeseen moottoriin on parempi laittaa viskositeetiltään hieman jäykempää öljyä kuin jotain 0 tai 5w luokan öljyjä jos kaara jo sitä kohtuuttomasti lipittää.

Turboautoissa yläpään viskositeettiin tulee kiinnittää huomiota jos ajetaan kuumissa olosuhteissa ja esim radalla. Esim 5W tai 10W-60 öljy on katuautoissa riittävää.

Älä käytä sekaisin mineraali ja synteettisiä öljyjä.

Jos olet käyttänyt autossasi vuosia mineraaliöljyä harkitse tarkkaan kannattaako siirtyä synteettiseen sillä siitä voi koitua ongelmia.

Jos Sinulla on tehokas auto ja käyt radallakin joskus harkitse kuivasumppua tai loiskelevyjä öljypohjaan. Kuivasumput ovat aika arvokkaita mutta esim köyhänmiehen kuivasumppujakin saa joissa on oma öljypohja ja pumppu. Kampiakselin alle öljypohjan väliin laitetaan levy jonka reikien kautta öljy valuu pohjaan. Tämä siksi että kampiakseli pyöriessään ”vispaa” osuessaan öljyn ja se menettää nopeasti viskositeettiään ym.

Jos joku haluaa niin senkun pasteaa noita öljyjuttuja tän topicin alle. Itse koitan täydennellä tätä aina kun aika siihen riittää.

Jatkuu myöhemmin->

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » Ke Joulukuu 22. 10:53:28 2004

http://volkswagen.msk.ru/vw_doc/the_motor_oil_bible.pdf

Pitkä kertomus englanniksi mitä öljyä ja mihin ja miksi yms. turhaa tietoa.
(177 sivua pdf 954kt)
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Tammikuu 24. 21:25:40 2005

Laitetaan nyt tähän jatkoksi. Kyselin Red Linen maahantuojalta mitä öljyjä suosittelevat heidän tuotteistaan 4Wd Cossun periin, laatikkoon ja jakolaatikkoon. Vataus oli seuraava:

Laatikkoon suositellaan sekä MTL tai MT-90. Riippuu vähän ajetaanko sillä
ympäri vuoden. Periin 75W90 Gear Oil, ja jakolaatikkoon D4 ATF

Jokainen kokeilee omalla vastuulla.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 24. 22:01:53 2005

Sierra 82-92


Moottori Ohc Dohc ja cvh koneet,
moniastemoottoriöljy, viskositeetti SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi

OHC moottoriöljyn tilavuus 3.75 litraa
DOHC moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.6L moottoriöljyn tilavuus 4.5 litraa
CVH 1.8l moottoriöljyn tilavuus 4.0 litraa



Automaattilaatikko (C3 ja A4LD tyyppi) ATF vaihteistoöljy, Ford spec SQM-2C 9010-A

Vaihteistoöljyn tilavuus C3 6.3 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus A4LD 8.5 litraa



Manuaali Vaihteisto öljy: 4 vaihteinen (A,B ja C tyyppi) Vaihteistoöljy SAE 80EP - Ford spec SQM-2C 9008-A
5 Vaihteinen (N tyyppi) Vaihteistoöljy SAE80EP - Ford Spec ESD-M2C 175-A
5 Vaihteinen (MT75 Tyyppi) Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C 186-A

Vaihteistoöljyn tilavuus A tyyppi 0.98 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus b tyyppi 1.46 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus c tyyppi 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuoteen 87 asti 1.90 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus N tyyppi vuodesta 87 alkaen 1.25 litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus MT75 tyyppi 1.20 litraa



Peräöljy Hypoidi vaihteistoöljy, Viskositeetti SAE 90EP - Ford Spec SQM-2C 9002-AA tai SQM-2C 9003-AA

Peräöljyn tilavuus (Kaikki paitsi 1.3 ja 1.6 litrainen hatchback ja P100) 0.90 litraa
Peräöljyn tilavuus 1.3 ja 1.6 Hatchback 0.80 litraa
Peräöljyn tilavuus P100 1.14 litraa



Ohjaustehostin öljy ATF - Ford spec SQM-2C 9010-A

ohjaustehostimen öljyn tilavuus 0.65 litraa

Lähde: Haynes
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 24. 22:05:47 2005

Granada ja scorpio

moottoriöljy

moniastemoottoriöljy, viskositeetti väliltä SAE 10W/30 - 20W/50 laatuluokitus API SG/CD tai parempi

Täyttötilavuudet

OHC 3.75 litraa
DOHC 4.5 litraa
V6 4.25 litraa


Vaihteistoöljy

N9 tyyppi puolisynteettunen moottoriöljy, Ford Spec ESD M2C175-A (80 EP)
MT75 Tyyppi Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C186-A

Täyttötilavuus

1.25 litraa


Automaattivaihteisto

ATF vaihteistoöljy Ford spec SQM-2C9010-A (TQ Dexron II)

Täyttötilavuus

8.5 litraa


Peräöljy

Vaihteistoöljy SAE 90EP - Api GL5

7" perä 0.9 litraa
7.5" perä 1.3 litraa


Ohjaustehostimen neste

ATF vaihteistoöljy Ford Spec SQM-2C9010A

Täyttötilavuudet

OHC ja DOHC 0.65 litraa
V6 0.75 litraa

Lähde: Haynes
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 25. 15:41:48 2005

Vaikuttaa vahvasti siltä ettei DOHC kone ainakaan tykkää 5-40 Helix Ultrasta, eikä ilmeisesti sama tolle rempatulle 1.4 OHC koneellekkaan maistu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 25. 19:38:00 2005

5 tai 0W öljyjä ei tulisi koskaan käyttää vanhoissa autoissa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 25. 20:16:28 2005

Ensimmäisen postauksen kohtaan " älä käytä sekaisin synteettistä- ja mineraaliöljyä" kommentoisin kyllä, että niin voi tehdä ja öljynvalmistajatkin niin tekevät.
Viimeksi muokannut SLEI, Ti Tammikuu 25. 23:16:13 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 25. 22:45:30 2005

SLEI kirjoitti: Tarkoitatko vanhoja konemalleja vai käytettyjä autoja, tuossa 1.4 koneessa on uudet pumput laakerit yms.

Onko ESD-M2C186-A joku pelkästään Ford ATF-litku, kun tolla luokituksella ei oikein mitään netistä löydy?
no tarkoitan vanhoja konemalleja. ei vanhaa konetta ole suunniteltu sellaisille liruille mitä noi 0 ja 5W öljyt on. 5W on vielä jotenkin toimiva, mutten omiini laittaisi kovinkaan äkkiä, muutakuin ehkä talveksi korkeintaan. uusiin koneisiin noi 0 ja 5W öljyt on ihan passeleita jos vakio koneita.

no toihan on fordin numero toi ESD.... sillä pitäis fordilta löytyä sopivaa öljyä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Helmikuu 13. 16:39:43 2005

Wolkkarin ohjeissa lukee, että tarvittaessa moottoriin voi lisätä 0,5l muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä. Prikaatin varikolta sanoivat tähän käyvän myös mineraaliöljyn, vaikka öljy muuten onkin täysisynteettistä...

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Helmikuu 14. 19:10:00 2005

PowerUp kirjoitti:Wolkkarin ohjeissa lukee, että tarvittaessa moottoriin voi lisätä 0,5l muuta kuin valmistajan suosittelemaa öljyä. Prikaatin varikolta sanoivat tähän käyvän myös mineraaliöljyn, vaikka öljy muuten onkin täysisynteettistä...
No kuka sielläkään mistään mitään tietää... :lol:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

punanensierra
CRSC jäsen 2015
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmikuu 7. 12:16:11 2003
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

öljyä?

Viesti Kirjoittaja punanensierra » To Helmikuu 24. 11:33:46 2005

ford formulaa vaan koneeseen ainakin dohc tykkää

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: öljyä?

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Helmikuu 24. 23:34:54 2005

punanensierra kirjoitti:ford formulaa vaan koneeseen ainakin dohc tykkää
annas jotain perustetta mistä olet tuohon tulokseen tullut, ja vaikka hieman tarkempia speksejä mistä DOHC koneesta on kyse. ford ei ainakaan suosittele vanhempiin DOHC koneisiin käytettäväksi ko. öljyä.


5W30 öljyä "suositellaan käytettäväksi kaikissa vuoden 1997 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, joissa on joko Zetec-, HCS-, Endura-E-, CVH -(paitsi turbo), PTEIPT-E-, SOHC-, DOHC- tai Duratec-VE -moottori."
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

punanensierra
CRSC jäsen 2015
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmikuu 7. 12:16:11 2003
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

öljyä?

Viesti Kirjoittaja punanensierra » Pe Helmikuu 25. 9:45:26 2005

no öljyä ei ainakaan kulu niin että huomaisi.ja nostimet ei naputa yhtään jos pakkasella käynnistää.kone 2.0 dohc 8v riesan mylly.
joo näköjään ainakaan haynesin kirjassa ei suositella kyseitä öljyä
mut auton omassa kirjassa taas suositellaa varsinkin talvi ajossa
outoo mut hyvin on toiminnut.

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » Pe Huhtikuu 8. 16:04:40 2005

Kumpaa öljyä kannattaisi laittaa cossu sierran 2wd vaihdelaatikkoon ja perään?Fordin omia vai Castrollin?
Fordin vaihdelaatikko öljy SQM 2C 9010A
Fordin perä öljy SQM 2C 9002 AA,Hypoid oil SAE 90
Castrollilta löytyi kirjasta sopivat öljyt kumpaankin.
Kumpaa suosittelisitte/kokemuksia?
Kokemuksia Kendallin moottori,vaihdelaatikko,perä öljyistä?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Huhtikuu 8. 17:38:59 2005

cossu- kirjoitti:Kumpaa öljyä kannattaisi laittaa cossu sierran 2wd vaihdelaatikkoon ja perään?Fordin omia vai Castrollin?
Fordin vaihdelaatikko öljy SQM 2C 9010A
Fordin perä öljy SQM 2C 9002 AA,Hypoid oil SAE 90
Castrollilta löytyi kirjasta sopivat öljyt kumpaankin.
Kumpaa suosittelisitte/kokemuksia?
Kokemuksia Kendallin moottori,vaihdelaatikko,perä öljyistä?
monissa fordin merkkikorjaamoissa on castrolin öljyjä tarjolla, joten tuskin nekään huonoja on. empä usko että olisi olennaista eroa samojen specsien öljyillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » Pe Huhtikuu 8. 17:55:25 2005

Kiitos tiedosta.Näin asian itsekkin ajattelin,mutta parempi varmistaa asia täältä.

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Ke Toukokuu 18. 18:09:48 2005

Mielestäni joku asiaan perehtynyt voisi lisätä vielä tämän otsikon alle muutamia ehdotuksia siitä mitä öljyä viritetyissä vapaastivirtaavassa OHC-moottoreissa (lue jyrsitty 1.6 kansi, kireempi nokka jne. En siis tarkoita vapaavirtaussuodatin viritteisiä koneita) kannattaa käyttää. Meneekö ihan Fordin speksien mukaisella öljyllä vai olisiko syytä käyttää jotain erityyppistä öljyä. Viritettyjä OHC-moottoreita kuitenkin on varmasti aika monella.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Toukokuu 18. 18:16:48 2005

Nsa kirjoitti:Mielestäni joku asiaan perehtynyt voisi lisätä vielä tämän otsikon alle muutamia ehdotuksia siitä mitä öljyä viritetyissä vapaastivirtaavassa OHC-moottoreissa (lue jyrsitty 1.6 kansi, kireempi nokka jne. En siis tarkoita vapaavirtaussuodatin viritteisiä koneita) kannattaa käyttää. Meneekö ihan Fordin speksien mukaisella öljyllä vai olisiko syytä käyttää jotain erityyppistä öljyä. Viritettyjä OHC-moottoreita kuitenkin on varmasti aika monella.
Minulla on viritetyssä ohc:ssa Valvoline vr1 racing 20w-50. Pitäis olla kuulemma hyvä öljy viri ohc:hen.. Syytä olis ollakin, sen verran kallista litkua kumminkin oli :wink:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Trooper82
Ylläpitäjä

Re: öljyä?

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ke Toukokuu 18. 20:10:18 2005

punanensierra kirjoitti:no öljyä ei ainakaan kulu niin että huomaisi.ja nostimet ei naputa yhtään jos pakkasella käynnistää.kone 2.0 dohc 8v riesan mylly.
joo näköjään ainakaan haynesin kirjassa ei suositella kyseitä öljyä
mut auton omassa kirjassa taas suositellaa varsinkin talvi ajossa
outoo mut hyvin on toiminnut.
Samaa mulla on rs:n padassa pyörinyt jo kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tosin jos oikeen kova pakkanen on niin kyllä nostimet pitää mekkalaa, ainakin jos ei lämmitä. Taitaa johtua siitä öljypumpun ruuvista tuo, mutta kuitenkin tuo Fordin 5w30 on pelannu hyvin ja sitä samaa kaatoivat stockmannillakin kerran koneeseen.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Toukokuu 18. 22:14:53 2005

valvoline maxlifea mä käytän, pysyy sisällä vanhassakin moottorissa..

Foortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Foortman » Su Toukokuu 29. 23:40:19 2005

samiharju kirjoitti:valvoline maxlifea mä käytän, pysyy sisällä vanhassakin moottorissa..
Juuri niin ...samaa itte käytän ja tuntuu toimivan mukavasti kyseisellä öljyllä eikä karkaile.

fakfejs
Viestit: 22
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 15:40:49 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja fakfejs » Ma Kesäkuu 27. 21:27:52 2005

1.6cvh escossa käytetty aina melkee 5w 40

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Pe Heinäkuu 29. 15:59:09 2005

Mä olen korpparissa käyttäny Mobilin tai Fordin(joka kuulemma on mobilia) 5W-50 tai 5W-40 öljyjä. Hyvin on pelannu.
Kai tossakin kuuluu vähän litkumpaa tavaraa olla kun on hydrauliset seuraajat.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Lokakuu 6. 0:36:51 2005

Teboilin 10w-60 öljyä on cossussa ollut ja neljässä vuodessa ei sylintereistä ollu edes hoonauksen jäljet hävinneet ja männät lähes käyttämättömän näköiset.
Ja ilmeisesti normaalista poiketen öljyä ei ole vuoden ja mulla 10.000km välein tarvinnut lisätä desiä kahta enempää.
Vieläkin on jäljellä edellisestä öljynvaihdosta kannussa öljyä (4 litraa)

Ainoa vastaavan hyvin toiminut öljy on castrolin 10w-60. Mulle ainakin cossussa toimivat öljymerkit ja laadut on selvää pässinlihaa.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 6. 9:39:43 2005

Ostin tossa kans viime vkl. Valvolinen VR1 Racingiä. 35.50€/l. Vaihdoin koneeseen, mutta ilmeni öljynvaihdon jälkeen nakutusta kylmänä.. :roll:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Liukkonen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Liukkonen » Ti Helmikuu 7. 0:30:47 2006

Itellä on caprissa 2.0 ohc turbolla. Ku auton ostin oli koneessa sisällä 5w40
täyssynteetiset öljyt.Vähä aikaa meni hyvin,mut kovan ajon jälkeen rupes palamaan öljyt putkessa oikein kunnolla.savua oli niin perkeleesti ja ajattelin siinä se.Sit se rauhottu ku annoin jäähtyä ja vaihdoin valvolinen
20w50 öljyt ja toimii tosi hyvin.Mitään ei ollukaan paskana, öljyt ei kyllä soveltunu yhtään ohc:hen.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 7. 23:18:38 2006

Scorpio 2.8i EFi V6 -86. Moottorilla ajettu n. 145 tkm (alkuperäinen alakerta leiponut kiinni vuonna 1990). Reilu pari viikkoa sitten tehtiin Forte käsittely, jolla "pestiin" likoja pois. Sitten laitettiin Valvoline MaxLife 10W-40 öljy (synteettinen) sisään. Moottori kehrää kuin uusi ja hiljeni korviin kuultavasti. Suosittelen. Entinen öljy oli vajaan vuoden vanhaa Castrol/Motonet/Neste yhdistelmää. Päivittäinen liikennöinti pääasiassa n. 5 km/suuntaansa olevaa työmatka-ajoa. Öljynkulutuksesta ei vielä tietoa, mutta seurannan alla. Lämää kone tulee joka tapauksessa saamaan karstan muodostumisen estämiseksi.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Huhtikuu 25. 8:25:34 2006

Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Huhtikuu 25. 10:14:29 2006

ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
Yhden kesän olen itse ajellut noilla öljyillä ja voisin sanoa että toimii.. :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Su Kesäkuu 4. 15:40:00 2006

ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
Kommenttia odotellaan. :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Kesäkuu 4. 17:13:50 2006

sierra4x4tbo kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
Yhden kesän olen itse ajellut noilla öljyillä ja voisin sanoa että toimii.. :wink:
Samoin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Lokakuu 12. 22:12:50 2006

siipicossu kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Ostin cossuun uudet öljyt joita en ole kokeillut.

Castrol TWS Motorsport 10W-60
Laitan tähän kommentteja kuinka toimii.
Yhden kesän olen itse ajellut noilla öljyillä ja voisin sanoa että toimii.. :wink:
Samoin.
Tainnu koko motti hajota :lol: :lol: :lol:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Lokakuu 15. 23:37:27 2006

Mitä öljyä muut on käyttäneet dohc sierrassa? itsellä sisällä 10w40 mobilin puolisynteettiset, mut naputtaa nostajat pikkasen koko ajan. Olis yks purkki fordin omaa 5w30, mut en oikein tiedä uskaltaako sitä laittaa. Ajo on pääasiassa lyhyttä ja ajoittuu talvisaikaan (kesän aikana tuli 200 km... :lol: )
Laitanko vaan 10w30 sisään? Aina ei oo mahdollisuutta saada piuhaan työmaan pihalla, kotoo lähtiessä on aina piuhassa.
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Lokakuu 16. 0:49:43 2006

Capri: Castrol SLX 0W-30
Sierra: Castrol SLX 0W-30
TC: Valvoline Max-Life 10W-40
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 16. 15:26:41 2006

En enää edusta henk.koht. Valvolinen öljyä mutta käytän joten sana lienee ihan vapaa.

Erityisesti CVH -koneet tuntuvat olevan Max-lifen ystäviä; omassa avossa oli selkeä kulutus aiemmin, luokkaa litra per 1000km (mobil RF1, Valvoline SP), MaxLifellä väheni olemattomaksi. 5000km:ään ei tarvinnut lisätä.
Ajoin 170hv OHC:llä rallit ja treenit myös tuolla osasynteettisellä Maxilla. Ei ongelmia, öljynp. hyvät jne. Lohkon halkeaminen ei johtunut öljystä :)

Rvan Mondeo oli aiemman ainoan omistajan toimesta varustettu aina Nesteen täyssynt., nostajat nakuttivat kuin marakassit sambakulkueessa tai jotain. Vaihdoin Valvolinen FE:t (se Fordiin tarkoitettu), nyt on nakutus rauhoittunut, kylmänä edelleen vähän aikaa, mutta seurataan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ma Lokakuu 16. 21:13:56 2006

Olen aina käyttänyt cossussa valvoline 20w-50 racingiä ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Tänä kesänä laitoin sitten Kendall 20w-50 Gt-1 ja voi perkele mikä nostajien rallatus kylmänä ja öljyä on saanut lisäillä suht tiheästi, siis täyttä paskaa mun mielestä. Ei tarvii miettiä mitkä öljyt tulee koneeseen enskesänä.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Lokakuu 16. 22:00:45 2006

Entäs Cossun 2.9i 24v Moottorissa olisi paras? Siis BOB versiossa...

Nyt käyttänyt Mobil 5w-40 Tri Synt ja hyvin on toiminut, vanhoilla Shell Helix öljyillä nakutti.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 16. 22:30:39 2006

cossy kirjoitti: valvoline 20w-50 racingiä ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia
Tuota nykyään työnnän OHC:hen kilpakäyttöön (Cossuun en laittaisi 20w-50 racingia kuin vr1 -täyssynt. versiona turbon takia). Ei ongelmia, piti öljynpaineet kuumana paremmin kuin Castrolin joku -pahalle haiseva- täyssynt. "kilpaöljy". Käytin vain huuhdontaan ensimmäiset 50km.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Lokakuu 17. 10:20:41 2006

Cossuun "tietysti" Gulf Racing 5W60, käy kesät talvet. Huohutus putosi murto-osaan kun otti ne teboilin skeidat veke ja vaihtoi öljyyn.


p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Lokakuu 20. 21:27:22 2006

pau kirjoitti:Cossuun "tietysti" Gulf Racing 5W60, käy kesät talvet. Huohutus putosi murto-osaan kun otti ne teboilin skeidat veke ja vaihtoi öljyyn.


p.
10w-60 teboililla ei mun cossussa huohota ,olisko jossain muussa kuin öljyssä vikaa. Mitään eroa en castrolin vastaavaan ole huomannut. Ja varsinkin öljyn kulutus on ollut käytännössä olematon.

Mobilin 5w-40 on mielestäni cossuun sopimaton öljy. Sen kanssa oli enemmän rullatussa cossussa kulutus aikamoinen verrattuna 10w-60 öljyihin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Lokakuu 20. 23:20:47 2006

Sine kirjoitti:Lähetetty: 08 Hel 2006 00:18

Scorpio 2.8i EFi V6 -86. Moottorilla ajettu n. 145 tkm (alkuperäinen alakerta leiponut kiinni vuonna 1990). Reilu pari viikkoa sitten tehtiin Forte käsittely, jolla "pestiin" likoja pois. Sitten laitettiin Valvoline MaxLife 10W-40 öljy (synteettinen) sisään. Moottori kehrää kuin uusi ja hiljeni korviin kuultavasti. Suosittelen. Entinen öljy oli vajaan vuoden vanhaa Castrol/Motonet/Neste yhdistelmää. Päivittäinen liikennöinti pääasiassa n. 5 km/suuntaansa olevaa työmatka-ajoa. Öljynkulutuksesta ei vielä tietoa, mutta seurannan alla. Lämää kone tulee joka tapauksessa saamaan karstan muodostumisen estämiseksi.
On aika raportoida omia kokemuksia V6 2.8:sta reilun 8 kk Forte käsittelyn jälkeen: Forte käsittelystä oli hyötyä ja lämän antamisesta koneelle on ollut myös positiivista vaikutusta, koska öljynkulutus on ollut koko ajan vähenemään päin. Ennen öljyä piti lisäillä lähes viikoittain n. 2 dl/tankillinen, mutta nyt mennään lähes neljä kertaa pidempi väli ilman öljyn lisäystä. Saattoi olla joku myös männänrengas jumissa (?) ja kone muutenkin tukossa, kun normaaliajossa kierrokset ovat välillä 1500-2500 rpm eikä huudatusta koskaan, jos ei sitä itse aiheuta. Pitää yrittää talvella heittää joku pidempi reissu, jos saisi tuota pataa puhdistettua lisää. MaxLife tuntuu sopivan vanhalle V6 Colognelle _hyvin_. Suosittelen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Lokakuu 20. 23:34:21 2006

Tämä jäi kirjoittamatta aiemmin; Cossut toimivat hyvin viritystasosta riippumatta 5W-50 Valvoline Syn Powerilla. Sitä ei tosin ole enää vuoteen valmistettu :?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Lokakuu 29. 12:55:24 2006

Ville K kirjoitti:Mitä öljyä muut on käyttäneet dohc sierrassa? itsellä sisällä 10w40 mobilin puolisynteettiset, mut naputtaa nostajat pikkasen koko ajan. Olis yks purkki fordin omaa 5w30, mut en oikein tiedä uskaltaako sitä laittaa. Ajo on pääasiassa lyhyttä ja ajoittuu talvisaikaan (kesän aikana tuli 200 km... :lol: )
Laitanko vaan 10w30 sisään? Aina ei oo mahdollisuutta saada piuhaan työmaan pihalla, kotoo lähtiessä on aina piuhassa.
Kun ei oikein hyvää vinkkiä tuntunut tulevan, laitoin sitte valvolinen maxlifet 10w40, ei naputa yhtään!

Edit; 500 km ajoa öljynvaihdon jälkeen ja sai lisätä jo 0,5 litraa :(
Mobilia ei vienyt, mutta nostajat rallatti... Nyt pölläyttää aina kun käynnistää.
Pedal tu tö metal!

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » Ti Joulukuu 12. 5:32:47 2006

on tullut testettua jonkun verran.
Itselleni pääasia tärkeää että ei kerry skeidaa koneeseen...

ensimmäinen vuosi 10W-30 mineraali ja 5W-40 puolsynteettisillä. tulos "jäämiä" ja tummaa karsta kerrostumaa lähes joka paikassa.
yht. 15 000km / kolmet öljyt.

Nokan vaihto ja välyksien mittaus + koneen puhdistus...

Seuraavat 20 000km kahdet Castrol 10w-60 ja yhdet kendalit. oisko ollu 20W-50

Vauhtipyörän pultit poikki ja taas kone levälleen... ja tulos todella puhdas joka paikasta. Ei mitään jäämiä / karstaa, kuin uusi.

Nyt 5000km ja yhdet valvolinet takana... Odotellen seuraavaa levähdystä

Kone: OHC 2.0 +0.50mm. 10.5:1 puristus. 292 hiottunokka + gp1 venttiilit. . 40mm delortot yms...

hiotuistanokista moni mainitsi aikoinaan että ei kestä kuin max 20 000km. mutta hyvin ollaan jo plussan puolella :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Tammikuu 15. 17:03:47 2007

7" perään 0,9l öljyä? Laipoissa siis M8 kierteet, joten 7" on. Laitoin vajaan litran, pitäisikö valua täyttöreiästä ulos? Nyt pikkurillillä juuri tuntee pinnan kun täyttöreiästä sorkkii.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 15. 19:10:57 2007

Sultzi kirjoitti:7" perään 0,9l öljyä? Laipoissa siis M8 kierteet, joten 7" on. Laitoin vajaan litran, pitäisikö valua täyttöreiästä ulos? Nyt pikkurillillä juuri tuntee pinnan kun täyttöreiästä sorkkii.
Jos on lukoton perä niin kai toi on ok mutta viskolukolliseen perään 1cm alle täyttöreiän.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Mexico65
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » Ma Tammikuu 15. 20:24:37 2007

Onko kenelläkään kokemuksia Red Line ShockProof® Gear öljyn käytöstä 4wd Cossun perissä?
Mikä olisi sopivin; SuperLight, LightWeight vai Heavy?

Itse olen Mustangissa käyttänyt Red Line ShockProof® Heavy Gea öljyjä niin vaihteistossa (Ford Top Loader) kuin perässäkin (Ford 9" Detroit Locker). Näin loppui vaihteiston rusahtelut eikä perästäkään ole mitään huonoa sanottavaa.

Edellisessä mustangissa oli T5 WC vaihteisto ja siinä käytin hyvällä menestyksellä RedLine MTL® synkroniöljyä.

Haluaisi löytää parhaat öljyt Cossun laatikkoon, etu- ja takaperään sekä jakovaihteeseen.

Koska kustannukset tuon öljyn osalta on kuitenkin niin pienet, jos vain niillä saisi lisää käyttö aikaa vetolaiteisiin.

Koneeseen kaadan joka tapauksessa Castrol TWS Motorsport 10W-60.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ti Tammikuu 16. 12:40:51 2007

En nyt oikeen päässyt selville mistä öljystä 2.0i 8v dohc kone tykkää... :roll:
Tai sitten luin huolimattomasti... :oops:

Mutta ajattelin nyt kumminkin koittaa tuota tuttua ja turvallista Mobil 1 rally formula 5w-50.Täytyy sitten vaihtaa öljyt jos menee huonompaan suuntaan kun edellistalvena.Sillon kun laitto käymään ilman lämmitystä niin kyllä rallatti... :roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Tammikuu 30. 1:31:36 2007

No mitenkäs tuo Setekki sitten? Siihenhän on lähes ehdottamanvälttämättömän tärkeätä maailmanlopun välttämisen nimissä laitettava sitä 5w30 joka on siihen tarkoitettu. Vaan mitäs siinä vaiheessa kun ajetaan kaikilla vaparivoimilla rataa ympäriämpäriympäri ja kierrokset on jatkuvasti normaalia kovemmat, tuo -30 kuulostaa vähän arveluttavalta niihin olosuihteisiin.

Jos nyt ajatellaan että kyseessä on kesäauto jolle tulee max 5000km/kesä eikä pitemmän aikavälin asioista tarvitse välittää hölkäsen pöläystä, niin menettääkö jotain merkittävää jos laittaa sinne jotain -50 tai -60 öljyä joka kestäisi paremmin kovempaa menoa? Vai onko toi 5w30 edelleenkin se ainoa oikea jolla voiteluun liittyvät katastroofit vältetään, ajotyylistä riippumatta?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Vastaa Viestiin