Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
SamiH
- Viestit: 973
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja SamiH » Ke Kesäkuu 9. 16:45:55 2004
Tuli tuossa hommattua 17" * 7,5 ET 35 alut ja renkaana 215/40. Ottaa kiinni kunnon kallistuksessa edestä sisälokasuojan yläkiinnike kohtaan.
Onkos teillä minkälaisilla ET luvuilla tommosia Eccerin alla

Ford Fiesta ST 2013
#727
-
esco81
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja esco81 » Ke Kesäkuu 9. 17:43:18 2004
Laskeskelin tuossa hetken ja sulla on noi pallot nyt vähintään 13mm sisemmällä kuin alkuperäiskumit ja maksimissaan 32 mm sisemmällä kuin alkuperäiset..
ET:thän on erccereissä 41..
Jos ensikerralla vaikka kertoisit vaikka minkä vuoden auto sulla on niin voit saada parempia vastauksia..
-
SamiH
- Viestit: 973
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja SamiH » Ke Kesäkuu 9. 18:13:59 2004
Autohan on -94 Escort RS 2000 ja vaki ET on 35 + madallusjoustakin löytyy...
edit: varmaan tarkotat että 32mm ulommalla...
Viimeksi muokannut
SamiH, Ke Kesäkuu 9. 18:19:27 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta ST 2013
#727
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ke Kesäkuu 9. 18:18:28 2004
Mulla on -91 RS2000 kiinni 18*8" vanteet 225/35R18 kumeilla, ET20 eikä varmasti ota sisälle kiinni
Takaalta toi on ihan hyvä ET, mutta edestä saisi olla isompi. Joku 30 eteen ja 25 taakse olisi ihan kymppi.
T:Jore
-
HannuR
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Viesti
Kirjoittaja HannuR » To Kesäkuu 10. 7:25:37 2004
Onpas jorella korkee auto, jos ei noi ota kiinni pahasti.
Mulla on useammista -91-96 escoista seuraavia kokemuksia:
7.5-8*17, et35 vanteita+ 205/40-17 kumit
Tuollaiset ovat mahtuneet aika hyvin, kun on etusisälokarin kiinnitys pellin klipsua vääntänyt käsin jyrkemmin ylöspäin ja takana on ottanut kiinni muoviseen sisälokariin, joka on ajan mittaan sit vaan kulunut puhki, sen jälkeen se onkin ollut hyvä.
Autot ovat olleet 35-50mm madallettuja. Tän takia ihmettelen Joren kokemuksia.
-
SamiH
- Viestit: 973
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja SamiH » To Kesäkuu 10. 8:03:56 2004
Kiitos HannuR ja muutkin, nyt sitten sisälokaria muokkaamaan.
Ford Fiesta ST 2013
#727
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » To Kesäkuu 10. 14:03:58 2004
Ei toi nyt niin korkea ole:
http://kotisivu.mtv3.fi/konomi/myynti/rs2000/
Tosin jos autoa pitäisi vielä itselläni, niin vaihtaisin korkeus-/jäykkyyssäädettävät tolpat, niin saisi tiputettua takaa 1cm ja edestä 20cm ja vähän jäykemmäksi ettei ota kiinni. Sitten olisi ihan täydellinen.
T:Jore
-
MASter
- Viestit: 751
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja MASter » To Kesäkuu 10. 15:15:23 2004
Jore kirjoitti:...niin saisi tiputettua takaa 1cm ja edestä 20cm
Taitaa olla aika takapainonen toi sun auto tällä hetkellä!

..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » To Kesäkuu 10. 15:18:09 2004
MASter kirjoitti:Jore kirjoitti:...niin saisi tiputettua takaa 1cm ja edestä 20cm
Taitaa olla aika takapainonen toi sun auto tällä hetkellä!

Kato kunnolla vaan madallusta niin on PoP

Taitaa mennä vähän dragster-lookkiin tollai.
Ehkä se 20mm eli 2cm riittää tuohon etupäähänkin
T:Jore
-
HannuR
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Viesti
Kirjoittaja HannuR » To Kesäkuu 10. 15:46:52 2004
No mielestäni toi on kyllä ennemmin korkee, kun matala. Meinaan kommenteillani sitä vaan, että jos auto on matala, niin mielestäni renkaan tulee pyöriä jo normaalistikin kaaren tasalla tai osittai sen sisällä. Ja tuo ehto ei ainakaan noilla vanteilla voi toteutua escon etupäässä.
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » To Kesäkuu 10. 15:50:50 2004
Juu, eihän kukaan sitä ole matalaksi väittänytkään. Ei kuitenkaan mitään traktori tasoa ole. Itse vihaan sitä että rengas on kaaren sisällä, se on ruma autossa kuin autossa.
Paras on että ET on sellainen että rengas tulee kaaren ulkoreunan kanssa tasan, sitten noin sentti joustovaraa ja niin jäykäksi ettei iske kiinni. Tämä siis ulkonäön kannalta paras.
T:Jore
-
rst1power
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rst1power » La Kesäkuu 12. 15:39:21 2004
Ecortin optimaali ET38 ja vanne pitäis olla 7x17 205 renkaalla
Jos vanne on 7.5 leveä ni ET35 Ottaa kii jos ottaa
Sit tekee tilaa vaan

-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » La Kesäkuu 12. 17:53:34 2004
rst1power kirjoitti:Ecortin optimaali ET38 ja vanne pitäis olla 7x17 205 renkaalla
Jos vanne on 7.5 leveä ni ET35 Ottaa kii jos ottaa
Sit tekee tilaa vaan

Mistäs toi optimaali on nykäisty? Ja 7" leveä vanne on vähän kapoinen 205 kumille. 7,5" on jo parempi. Itse laittaisin 8" leveän vanteen ja 215 kumin, se tuntuu olevan sopiva suhde vanteen ja kumin leveydessä.
T:Jore
-
HannuR
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Viesti
Kirjoittaja HannuR » Su Kesäkuu 13. 8:13:23 2004
No jos oikein tarkkoja ollaan, niin kyl 205/40-17 kumille varmasti kaikkein paras vanne koko on just toi 7", mutta tosiaa 8" leveelle vanteelle on tyypitetty yleensä minimissään 205 rengas, ja toisinpäin. Uskoisin itseltäni löytyvän riittävästi kokemusta väittelemään näistä asioista.
Mutta vaikka se 7 onkin se paras koko ja 7.5:kin vielä ihan ok, niin tosiaan itsekin olen käyttänyt paljon 8*17 vannetta tuon 205/40-17 kumin kanssa escortissa.
Muistakaas tää homma noissa et luvuissa ja vanteen leveyksissä:
Jos auton jousitus on sellainen, että tärkein vaihe kiinniottamisen suhteen on se , jolloin renkaan pinta uppoaa kaaren sisäpuolelle, on aivan sama, onko se 205 rengas 6"et35 vanteella vai 8"et35 vanteella. Tämä siksi, että renkaan pinnan "paikka" koriin nähden on aivan sama. Ero tulee sit vasta sen jälkeen, kun renkaan kylki menee kaaren sisälle, koska 8" vanteella olevan kumin kylki on ihan eri asennossa, kun sen pienemmän. Eli 8" vanteen reunahan on silloin 1" ulompana, kun pienemmän.
Monta kertaa tietysti tämä vanteen reunakin uppoaa kaaren sisälle, riippuu alustasta ja siitä, kuinka usein joutuu raahaamaan esim anoppia ja muuta sukua ja kavereita kyydissä.
Mites mainoksessa olikaan: Kokemus tuo varmuutta.
-
rst1power
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja rst1power » Su Kesäkuu 13. 14:17:43 2004
Jep
voisin sanoa ja samaa
Että kokemus tuo varmuutta ja 205 on optimaali koko 7.5 vanteelle
ihan yhtä hyvin kun 7:lle ja
mutta kyllä 8" vanne on leveähkö sille renkaalle mutta sallittu
Omassa pyörii tällä hetkellä 7x17 takana et30 edessä35
-98 Escort
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Su Kesäkuu 13. 20:29:50 2004
HannuR kirjoitti:No jos oikein tarkkoja ollaan, niin kyl 205/40-17 kumille varmasti kaikkein paras vanne koko on just toi 7". Uskoisin itseltäni löytyvän riittävästi kokemusta väittelemään näistä asioista.
Kerrotko sitten kanssa mihin tuo perustuu?
T:Jore
-
Stefa
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Viesti
Kirjoittaja Stefa » Su Kesäkuu 13. 22:03:45 2004
Mitäs pojat sanoo 8x10" vanteesta 165/70 renkaalla, on aika veikeen näköinen donitsi

VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
HannuR
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Viesti
Kirjoittaja HannuR » Ma Kesäkuu 14. 7:26:48 2004
Niin kuin totesin, se perustuu kokemukseen.
Voin väittää, että jos kysellään rengasalan ammattilaisilta mitä 17" vanneleveyttä he suosittelevat escorttiin, kun päälle tulee 205/40 klemmi, että melkein kaikki sanovat 7*17".
Tosin meneehän tuo tolla 8":llakin, mutta vanteen reuna on herkullisen töröllä ottamaan vastaan ensimmäisen pienen parkkeerausvirheen ja takavanteet kivisuihkua santatiellä ajettaessa.
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ma Kesäkuu 14. 7:43:22 2004
HannuR kirjoitti:Niin kuin totesin, se perustuu kokemukseen.
Voin väittää, että jos kysellään rengasalan ammattilaisilta mitä 17" vanneleveyttä he suosittelevat escorttiin, kun päälle tulee 205/40 klemmi, että melkein kaikki sanovat 7*17".
Tosin meneehän tuo tolla 8":llakin, mutta vanteen reuna on herkullisen töröllä ottamaan vastaan ensimmäisen pienen parkkeerausvirheen ja takavanteet kivisuihkua santatiellä ajettaessa.
Niin, nyt olisin vain toivonut selitystä että mitä hyötyä saavutetaan sillä että laitetaan 7" leveä verrattuna siihen että laitetaan 8" leveä. Poislukien tuo osumavaara 8" leveällä, mutta sitä nyt ei ajo-ominaisuudeksi voi lukea.
T:Jore
-
HannuR
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Viesti
Kirjoittaja HannuR » Ma Kesäkuu 14. 13:20:28 2004
- Kolhimisvaara paljon suurempi
- Takavanteiden kiveniskut
- Se vaan kerta kaikkiaan istuu seiskalla ryhdikkäämmin, kun kasilla ns.selkä suorana.
En ymmärrä, miks tästä pitää vääntää? Kun myönsin itsekin käyttäneeni 8" leveetäkin escossa ja sanoin vaan et 7" on parempi.
-
Kehmu
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Kehmu » Ma Kesäkuu 14. 15:40:47 2004
7" vanteelle jos lyö 215/40 kumin, niin vetää reunat pyöreiks. Vanne/rengaskombinaatio on silloin optimaalinen (rengasliikkeen mukaan) kun vanteen ulkoreuna ja renkaan ulkoreuna seuraavat linjassa toisiaan.
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ma Kesäkuu 14. 17:09:28 2004
HannuR kirjoitti:En ymmärrä, miks tästä pitää vääntää? Kun myönsin itsekin käyttäneeni 8" leveetäkin escossa ja sanoin vaan et 7" on parempi.
Ei tarvitse vääntää, halusin vain tietää että mikä siihen on se oikea syy jos jotain "todellista" syytä on. Mutta syyt olikin vain mielipiteitä eikä mitään raaempaa faktaa renkaan ominaisuuksista.
T:Jore