Sierran jarrut/alusta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

bestbass
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Toukokuu 24. 11:03:54 2004
Paikkakunta: Porvoo

Sierran jarrut/alusta

Viesti Kirjoittaja bestbass » Ti Elokuu 17. 13:20:35 2004

Missä voisi olla vika kun Sierra (vm.91 2.0i dohc) täristää ihan hulluna kun jarruttaa vähän kovemmin?
Myös pienemmät ja kevyemmät jarrutukset aiheuttavat tärinää.

Sierra on kuulemma tunnettu tärinästä koska ne pyörien systeemit ym. on niin yksinkertaiset. :?:

Auttaisiko laittaa etupään isopusla ja vakaaja/alatukivarsi?

Lisäksi vielä tähän häiriöön, niin auto ei oikein halua pysähtyä kunnolla. Se vaan täristää että meinaa ratti lähteä käsistä.

Korjaamolla sanottiin että auttaisi laittaa uudet jarrut (palat ja levyt).
En tiedä nykyisten kunnosta.

Olisin kiitollinen jos joku tietäis mitä tehdä, koska on kivaa ajaa kovaa mutta on myös kivaa jos se kans pysähtyy :)

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Elokuu 17. 13:38:17 2004

Kato ettei jarrusatulan männät/mäntä ole jumissa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Sierran jarrut/alusta

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 17. 13:53:08 2004

bestbass kirjoitti:Missä voisi olla vika kun Sierra (vm.91 2.0i dohc) täristää ihan hulluna kun jarruttaa vähän kovemmin?
Myös pienemmät ja kevyemmät jarrutukset aiheuttavat tärinää.

Sierra on kuulemma tunnettu tärinästä koska ne pyörien systeemit ym. on niin yksinkertaiset. :?:

Auttaisiko laittaa etupään isopusla ja vakaaja/alatukivarsi?

Lisäksi vielä tähän häiriöön, niin auto ei oikein halua pysähtyä kunnolla. Se vaan täristää että meinaa ratti lähteä käsistä.

Korjaamolla sanottiin että auttaisi laittaa uudet jarrut (palat ja levyt).
En tiedä nykyisten kunnosta.

Olisin kiitollinen jos joku tietäis mitä tehdä, koska on kivaa ajaa kovaa mutta on myös kivaa jos se kans pysähtyy :)
Palat ja levyt auttanevat...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 17. 15:02:43 2004

mulla oli ihan sama ongelma omassa sierrassa,jarruttaessa täristi rattia niin prkleesti et meinas hampaat lähtee suusta..vaihdoin uudet levyt ja palat eikä tärinästä ole enää tietoakaan!tietysti voihan siellä olla muitakin osia jotka olis vaihdon tarpeessa, mutta sehän selvii katsomalla.. :wink: mutta vaihda ainakin aluks levyt ja palat ja kato muuttuuko käyttäytyminen..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ti Elokuu 17. 15:17:06 2004

itellä ei vaikuttanu uudet levyt ja palat...

mutta nyt katos melkein kaikki tärinät ku vaihdoin uretaanipuslat alatukivarteen ja uuden alatukivarren ku oli alapallonivel kulunu enää pitäis toinen puoli vaihtaa.. auto pukeilla ja orttelee osan tuloa matkahuollosta... eli voin kertoa tällä viikolla jos lähtee kaikki tärinät ku toinenkin puoli on korjattu...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 17. 15:17:22 2004

perussierra.etujarrulevyt vaihtoon 100km:n välein... 8)
#446

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ti Elokuu 17. 15:21:51 2004

JRZ kirjoitti:perussierra.etujarrulevyt vaihtoon 100km:n välein... 8)
ja syynä lienee se kun niissä ei oo jarrukilpiä :? ajat lämpösen levyn vesilätäkköön ja avot :P
sierra xr4x4
escort mk1

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 17. 15:23:46 2004

Kaverilla koira kusi vanteeseen/levyyn ja se riitti... 8)
#446

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 17. 15:25:19 2004

JRZ kirjoitti:Kaverilla koira kusi vanteeseen/levyyn ja se riitti... 8)
aikamoista myrkkyä.. :D :D
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Elokuu 17. 16:26:19 2004

sierran ongewlma on sen etupään rakenne.
siinä on kallistuksen vakaaja ja alatukivarren tuki sama osa. ja se on alatukivarren takapuolella.
rakenne aiheuttaa sen että pieni epätasapaino levyissa rqvistaa rattia paljon.
viasta pääset vaihtamalla levyt uuteen ja vaihtamalla puslat alkuperäisiin niihin vahvempiin fordilta tai sitten jotku pover flex tyyppiset polyuretaani puskiiin.

jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.

sama vika on muuten scorpissakin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 16:44:18 2004

rupeaa olemaan muutenkin aika vaihtaa noi puslat yli kymmenen vuotta vanhaan autoon.

ja yleensä tohon tärinään auttaa uudet levyt, ja palojen vaihtohan on itsestäänselvää. jos ei se auta, niin sitten katsot missä on väljää(nivelet ja puslat.) ja onko fillarit tasapainossa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Elokuu 17. 19:55:20 2004

mulla autto levyjen sorvaus sitte hävis tärinät
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Elokuu 17. 20:08:27 2004

sierra friikki kirjoitti: jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.

sama vika on muuten scorpissakin.
Eiköhän tuo itse poraaminen kannata jättää väliin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ti Elokuu 17. 20:09:58 2004

siipicossu kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti: jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.

sama vika on muuten scorpissakin.
Eiköhän tuo itse poraaminen kannata jättää väliin
sehän on laitonta, mutta tiedän tapauksia jossa noin tehty ja toimii :roll:
sierra xr4x4
escort mk1

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Elokuu 18. 7:48:12 2004

levyjen poraaminen ei liene laitonta ei EY-tyyppihyväksytyissä autoissa (ennen 1.1.96/osittain 1.1.98 käyttöönotetut henkilöautot)

eri asia on tuleeko toteutuksesta turvallinen ja kelpaako katsastusmiehelle

--------------------------

onneksi moneet autoon saa kohtuuhintaisia tehdasvalmistettuja urittuja / reí´itettyjä jarrulevyjä

--------------------------

helpompi lienee esim tehdä 4-5 kpl sivusta katsottuna viistoa ja pyörimissuuntaan nähden "taaksepäin viettäviä" noin 1mm syviä uria levyyn
esim 4-6 uraa
uran pohjan kulmat pyöristettynä ei varmaan haittaa

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Elokuu 18. 12:34:35 2004

Eipä sen puoleen...kaverin nelikkocossuun laitettiin uudet uritetut taroxit eteen ja kieroksi alle 2:ssa viikossa...eikä todellakaan poljettu.Nyt ne levyt onki takasin maahantuojalla,et saas nähdä miten käy...
#446

masi
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Lokakuu 29. 18:18:00 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja masi » Ke Elokuu 18. 14:54:25 2004

itelläkin täristi jokin aika sitten melko ikävästi jarrutuksissa ja tuo puslien vaihto auttoi. Tosin se ei tärissyt kuin kovemmista vauhdeista jarruttessa. Kun vein säädättämään aurauskulmat korjaamo-setä sanoi, että ne puslat on kaikissa Sierroissa ihan kakat. Kuulemma joskus Sierrojen alkuaikoina niitä hylättiin katsastuksessakin niiden takia, mutta ford oli sitten liikojen takuuhuoltojen takia joutunu ilmottamaan katsastusmiehille, että "niiden kuuluu olla sellaset" :D

EDIT: Nii joo ja jos vaihdat ni älä missään nimessä laita niitä alkuperäsiä puslia kuulmma muutama tuhat kilometriä ja ne on taas huonot.
Ford Sierra 2.0i DOHC -90
ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla...vaan tuurilla!

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » La Elokuu 21. 19:25:42 2004

Palaten tohon aikaisempaan.Autoracingista soitettiin,että taroxit on nyt ollu jopa VTT:llä mitattavana ja mitään vikaa niistä ei löytynyt.Silti tärinä ei loppunut ennen kuin pistettiin orkkis sorvatut tilalle.Eli mitä H*lvettiä? Ja etupään puslat vaihdettiin kans.
#446

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Elokuu 22. 9:01:17 2004

mulla tärisi ja värisi toi sierra ja se aiheutu siitä että jarrut oli jumissa.
uudet tiivistekumit motonetistä ja niihin siliconia kun asensi paikalleen.

uudet palat ja levyt laitoin myös samalla ja polyuretaanipuslat vakaajaan korikiinnikkeisiin sekä tukivarsiin.

nyt on todella miellyttävä. :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Su Elokuu 22. 10:11:10 2004

Itellä on alkanut tekeen sitä,että kun vaikka 60nopeudesta polkasee jarrun pohjaan niin jarruttaa tasaisesti,mutta kun reilu sata vauhtia ja alkaa jarruttamaan niin täristää...tarvii kattella noita jarrupalikoita,kunhan ens kuun alusta pääsee sinne halliin... 8)
#446

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Ma Elokuu 23. 17:36:30 2004

no niin nyt katos oikeestaan kaikki tärinät kun vaihdoin alatukivarret ja niihin uudet uretaani puslat... ihan pientä täristystä havaittavissa kun jarruttaa 160 km/h vauhdista voimakkaasti mutta kaipa se nyt pitää jo salliakin 15 vuotta vanhalle autolle...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Vastaa Viestiin