Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
bestbass
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Toukokuu 24. 11:03:54 2004
- Paikkakunta: Porvoo
Viesti
Kirjoittaja bestbass » Ti Elokuu 17. 13:20:35 2004
Missä voisi olla vika kun Sierra (vm.91 2.0i dohc) täristää ihan hulluna kun jarruttaa vähän kovemmin?
Myös pienemmät ja kevyemmät jarrutukset aiheuttavat tärinää.
Sierra on kuulemma tunnettu tärinästä koska ne pyörien systeemit ym. on niin yksinkertaiset.
Auttaisiko laittaa
etupään isopusla ja vakaaja/alatukivarsi?
Lisäksi vielä tähän häiriöön, niin auto ei oikein halua pysähtyä kunnolla. Se vaan täristää että meinaa ratti lähteä käsistä.
Korjaamolla sanottiin että auttaisi laittaa uudet jarrut (palat ja levyt).
En tiedä nykyisten kunnosta.
Olisin kiitollinen jos joku tietäis mitä tehdä, koska on kivaa ajaa kovaa mutta on myös kivaa jos se kans pysähtyy

-
jouni
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja jouni » Ti Elokuu 17. 13:38:17 2004
Kato ettei jarrusatulan männät/mäntä ole jumissa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
PasiZ
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 17. 13:53:08 2004
bestbass kirjoitti:Missä voisi olla vika kun Sierra (vm.91 2.0i dohc) täristää ihan hulluna kun jarruttaa vähän kovemmin?
Myös pienemmät ja kevyemmät jarrutukset aiheuttavat tärinää.
Sierra on kuulemma tunnettu tärinästä koska ne pyörien systeemit ym. on niin yksinkertaiset.
Auttaisiko laittaa
etupään isopusla ja vakaaja/alatukivarsi?
Lisäksi vielä tähän häiriöön, niin auto ei oikein halua pysähtyä kunnolla. Se vaan täristää että meinaa ratti lähteä käsistä.
Korjaamolla sanottiin että auttaisi laittaa uudet jarrut (palat ja levyt).
En tiedä nykyisten kunnosta.
Olisin kiitollinen jos joku tietäis mitä tehdä, koska on kivaa ajaa kovaa mutta on myös kivaa jos se kans pysähtyy

Palat ja levyt auttanevat...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 17. 15:02:43 2004
mulla oli ihan sama ongelma omassa sierrassa,jarruttaessa täristi rattia niin prkleesti et meinas hampaat lähtee suusta..vaihdoin uudet levyt ja palat eikä tärinästä ole enää tietoakaan!tietysti voihan siellä olla muitakin osia jotka olis vaihdon tarpeessa, mutta sehän selvii katsomalla..

mutta vaihda ainakin aluks levyt ja palat ja kato muuttuuko käyttäytyminen..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
GYRUS
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
Viesti
Kirjoittaja GYRUS » Ti Elokuu 17. 15:17:06 2004
itellä ei vaikuttanu uudet levyt ja palat...
mutta nyt katos melkein kaikki tärinät ku vaihdoin uretaanipuslat alatukivarteen ja uuden alatukivarren ku oli alapallonivel kulunu enää pitäis toinen puoli vaihtaa.. auto pukeilla ja orttelee osan tuloa matkahuollosta... eli voin kertoa tällä viikolla jos lähtee kaikki tärinät ku toinenkin puoli on korjattu...
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 17. 15:17:22 2004
perussierra.etujarrulevyt vaihtoon 100km:n välein...

#446
-
Sierraxr4x4
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ti Elokuu 17. 15:21:51 2004
JRZ kirjoitti:perussierra.etujarrulevyt vaihtoon 100km:n välein...

ja syynä lienee se kun niissä ei oo jarrukilpiä

ajat lämpösen levyn vesilätäkköön ja avot

sierra xr4x4
escort mk1
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 17. 15:23:46 2004
Kaverilla koira kusi vanteeseen/levyyn ja se riitti...

#446
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 17. 15:25:19 2004
JRZ kirjoitti:Kaverilla koira kusi vanteeseen/levyyn ja se riitti...

aikamoista myrkkyä..

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Ti Elokuu 17. 16:26:19 2004
sierran ongewlma on sen etupään rakenne.
siinä on kallistuksen vakaaja ja alatukivarren tuki sama osa. ja se on alatukivarren takapuolella.
rakenne aiheuttaa sen että pieni epätasapaino levyissa rqvistaa rattia paljon.
viasta pääset vaihtamalla levyt uuteen ja vaihtamalla puslat alkuperäisiin niihin vahvempiin fordilta tai sitten jotku pover flex tyyppiset polyuretaani puskiiin.
jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.
sama vika on muuten scorpissakin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 16:44:18 2004
rupeaa olemaan muutenkin aika vaihtaa noi puslat yli kymmenen vuotta vanhaan autoon.
ja yleensä tohon tärinään auttaa uudet levyt, ja palojen vaihtohan on itsestäänselvää. jos ei se auta, niin sitten katsot missä on väljää(nivelet ja puslat.) ja onko fillarit tasapainossa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
timppaanen
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Viesti
Kirjoittaja timppaanen » Ti Elokuu 17. 19:55:20 2004
mulla autto levyjen sorvaus sitte hävis tärinät
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit -->
escort mk1 2.0 -70,
escort mk2 2.0 -78
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Elokuu 17. 20:08:27 2004
sierra friikki kirjoitti:
jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.
sama vika on muuten scorpissakin.
Eiköhän tuo itse poraaminen kannata jättää väliin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Sierraxr4x4
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ti Elokuu 17. 20:09:58 2004
siipicossu kirjoitti:sierra friikki kirjoitti:
jarrulevyjen kieroutumiseen on kuulemma yksi lääke.
se on ostaa poratut plevyt tai porata niihin itse reijät.
en ole varma miten toi auttaa kun se on huhu puhetta vaan.
sama vika on muuten scorpissakin.
Eiköhän tuo itse poraaminen kannata jättää väliin
sehän on laitonta, mutta tiedän tapauksia jossa noin tehty ja toimii

sierra xr4x4
escort mk1
-
prostreet
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Viesti
Kirjoittaja prostreet » Ke Elokuu 18. 7:48:12 2004
levyjen poraaminen ei liene laitonta ei EY-tyyppihyväksytyissä autoissa (ennen 1.1.96/osittain 1.1.98 käyttöönotetut henkilöautot)
eri asia on tuleeko toteutuksesta turvallinen ja kelpaako katsastusmiehelle
--------------------------
onneksi moneet autoon saa kohtuuhintaisia tehdasvalmistettuja urittuja / reí´itettyjä jarrulevyjä
--------------------------
helpompi lienee esim tehdä 4-5 kpl sivusta katsottuna viistoa ja pyörimissuuntaan nähden "taaksepäin viettäviä" noin 1mm syviä uria levyyn
esim 4-6 uraa
uran pohjan kulmat pyöristettynä ei varmaan haittaa
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ke Elokuu 18. 12:34:35 2004
Eipä sen puoleen...kaverin nelikkocossuun laitettiin uudet uritetut taroxit eteen ja kieroksi alle 2:ssa viikossa...eikä todellakaan poljettu.Nyt ne levyt onki takasin maahantuojalla,et saas nähdä miten käy...
#446
-
masi
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Lokakuu 29. 18:18:00 2003
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja masi » Ke Elokuu 18. 14:54:25 2004
itelläkin täristi jokin aika sitten melko ikävästi jarrutuksissa ja tuo puslien vaihto auttoi. Tosin se ei tärissyt kuin kovemmista vauhdeista jarruttessa. Kun vein säädättämään aurauskulmat korjaamo-setä sanoi, että ne puslat on kaikissa Sierroissa ihan kakat. Kuulemma joskus Sierrojen alkuaikoina niitä hylättiin katsastuksessakin niiden takia, mutta ford oli sitten liikojen takuuhuoltojen takia joutunu ilmottamaan katsastusmiehille, että "niiden kuuluu olla sellaset"
EDIT: Nii joo ja jos vaihdat ni älä missään nimessä laita niitä alkuperäsiä puslia kuulmma muutama tuhat kilometriä ja ne on taas huonot.
Ford Sierra 2.0i DOHC -90
ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla...vaan tuurilla!
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » La Elokuu 21. 19:25:42 2004
Palaten tohon aikaisempaan.Autoracingista soitettiin,että taroxit on nyt ollu jopa VTT:llä mitattavana ja mitään vikaa niistä ei löytynyt.Silti tärinä ei loppunut ennen kuin pistettiin orkkis sorvatut tilalle.Eli mitä H*lvettiä? Ja etupään puslat vaihdettiin kans.
#446
-
tanari
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja tanari » Su Elokuu 22. 9:01:17 2004
mulla tärisi ja värisi toi sierra ja se aiheutu siitä että jarrut oli jumissa.
uudet tiivistekumit motonetistä ja niihin siliconia kun asensi paikalleen.
uudet palat ja levyt laitoin myös samalla ja polyuretaanipuslat vakaajaan korikiinnikkeisiin sekä tukivarsiin.
nyt on todella miellyttävä.

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Su Elokuu 22. 10:11:10 2004
Itellä on alkanut tekeen sitä,että kun vaikka 60nopeudesta polkasee jarrun pohjaan niin jarruttaa tasaisesti,mutta kun reilu sata vauhtia ja alkaa jarruttamaan niin täristää...tarvii kattella noita jarrupalikoita,kunhan ens kuun alusta pääsee sinne halliin...

#446
-
GYRUS
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
Viesti
Kirjoittaja GYRUS » Ma Elokuu 23. 17:36:30 2004
no niin nyt katos oikeestaan kaikki tärinät kun vaihdoin alatukivarret ja niihin uudet uretaani puslat... ihan pientä täristystä havaittavissa kun jarruttaa 160 km/h vauhdista voimakkaasti mutta kaipa se nyt pitää jo salliakin 15 vuotta vanhalle autolle...