
mcpherson vai kolmiotukivarret
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
mcpherson vai kolmiotukivarret
Tiukka pähkäily ja mietintä on meneillään muuttaako taka-akselin mcpherson tyyppiseksi vain laittaako kaksi kolmiotukivartta päällekkäin. Jälkimmäisessä rengas pysyy melkovarmasti suorassa, mutta mcpherson tyyppisessä jousitus saadaan lähemmäksi pyörää. Ajatuksi, kokemuksi, huhupuheita otetaan vastaan sekoittamaan pakkaa. Tää on kivaa. 

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 11:51:31 2002
- Paikkakunta: Hki
Päällekkäisillä kolmiotukivarsilla saa säädettyä mm pyörän camber-kulmaa erilaiseksi läpi joustoradan, jota ei napaan kiinnittyvässä McPhersonissa voi tehdä ollenkaan. Päällekkäisiä kolmiotukivarsia suunniteltaessa tulee myös vastaan aikalailla enemmän tekijöitä huomioitavaksi jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin. Pitkillä joustomatkoilla olevan jousituksen kanssa kolmiotukivarret huomattavasti paremmat kuin McPherssoni juuri tuon camber-kulman säädön vuoksi.
Yksikertaisuudessaan sitten taas tuo McPherssoni on ylivoimainen,
ja eipä juuri muuta ratkaisua WRC autoissa nykyään näe.
Yksikertaisuudessaan sitten taas tuo McPherssoni on ylivoimainen,
ja eipä juuri muuta ratkaisua WRC autoissa nykyään näe.
Ford Escort mk3 -82 "XR3i" myytävänä
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Mutta oiskohan näin että jousituksen tyyppiä ei saada muuttaa vaan pelkästään ripustuksia? Ainakin A-ryhmäläisistä on sääntökirjassa jotain ton suuntaista. Hyviä vastauksia ja saadaan lisää ajateltavaa kiitos.Miqu kirjoitti: Yksikertaisuudessaan sitten taas tuo McPherssoni on ylivoimainen,
ja eipä juuri muuta ratkaisua WRC autoissa nykyään näe.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Ylläpitäjä
Taisitkin joskus mainita kolmiotukivarsiin perustuvan jousituksen toteuttamisen ja säätämisen olevan hankalaa. Mitäs perusongelmia tuossa 1:1 skaalan autoissa on? 1:10 vehkeissä homma oli aika suoraviivaista.jjs kirjoitti:ja eikä vähin syy: kokeilkaapa sovittaa järkevällä (=toimivalla) mitoituksella olevat kolmiovarret nykyhylsyyn...
Hyvä kilpa-auton rakenne4dummies:
http://www.beardmorebros.co.uk/
Ja jousituksesta:
http://www.beardmorebros.co.uk/website% ... _page1.htm
Edit:
tuossa yksi tapa toteuttaa takatuenta:
http://www.ipi.fi/~jive/pics/DSCF0030.jpg
joku saattaa jopa tunnistaa kyseisen menopelin

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Lähinnä vihjaisin siihen kun toteutetaan päällekkäiset kolmiotukivarret rungottomaan ohutpeltiseen tötteröön; mihin ne järkevän -kevyesti, kestävästi ja kustannustehokkaasti- kiinnitetään.
Ja tilaa muillekin komponenteille pitäisi jäädä. Nämä syitä miksi niitä ei WRC-autoissa juuri näe.
Säätäminen on tosiaankin vaikeampaa, tosin -toimivampi- kun tehty oikein.
Kun vielä hankalempi huollettavuus huomioidaan, ei ihme että McPhersoneita näkee tiheämmin
Ja tilaa muillekin komponenteille pitäisi jäädä. Nämä syitä miksi niitä ei WRC-autoissa juuri näe.
Säätäminen on tosiaankin vaikeampaa, tosin -toimivampi- kun tehty oikein.
Kun vielä hankalempi huollettavuus huomioidaan, ei ihme että McPhersoneita näkee tiheämmin

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Kiitos hyvistä vastauksista ja linkeistä.
Valinta on vaikea. Sinne varmaan tulisi rakennettua wrc focus tyyppinen ratkaisu, mutta taakse mcphersonille sopivien pyörän napojen etsiminen ei ainakaan vielä ole tuottanut toivottavaa tulosta
. Ilmeisesti jostain a-ryhmän cossusta sellaiset navat voisi löytyä
Voi olla että lähdetään kokeilemaan harrastusmielessä kolmiotukivarsia, mutta koska hyvät tolpat ovat sen verta arvokkaita niin kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon ettei heti tarvitse muuttaa suunnitelmia.
Varmaan toikin puoltaa mcpherson tyyppistä ratkaisua että nyky ralliautoissa ulosjouston osuus joustomatkasta taitaa olla 2/3. Näin jää vain vähäinen sisäänjoustomatka, jolla rengas voi mennä linttaan.
Valinta on vaikea. Sinne varmaan tulisi rakennettua wrc focus tyyppinen ratkaisu, mutta taakse mcphersonille sopivien pyörän napojen etsiminen ei ainakaan vielä ole tuottanut toivottavaa tulosta


Varmaan toikin puoltaa mcpherson tyyppistä ratkaisua että nyky ralliautoissa ulosjouston osuus joustomatkasta taitaa olla 2/3. Näin jää vain vähäinen sisäänjoustomatka, jolla rengas voi mennä linttaan.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Ylläpitäjä
Laita sinne etuveto fordin( esmes mondeo ) etunapa. Näin Fordikin lähti hommaa toteuttamaan, kun RS2000 4x4 suunniteltiin. Siellä on kolmoskoppasen Fiestan navat takana( melkein ) Kyseinen kaara taitaa olla Fordin ainoa malli, jossa on takana mcPherson?sprint kirjoitti: Valinta on vaikea. Sinne varmaan tulisi rakennettua wrc focus tyyppinen ratkaisu, mutta taakse mcphersonille sopivien pyörän napojen etsiminen ei ainakaan vielä ole tuottanut toivottavaa tulosta![]()
Ite olen suunnitellut joskus laittavani Fiaskoon taakse toiset etunavat 4wd tutkielmaan. Tuossa on se mielenkiintoinen ominaisuus, että ohjausvarren paikalle kun kiinnittää tukitangon, niin sen kiinnikepaikkaa säätämällä saa aurauksen muuttumaan tai pysymään muuttumattomana jouston aikana. Eräänlainen hybridi siis, jossa alapää on kolmiotuettu ja yläpää yhdellä pitkittäisellä ja mcPhersonilla.
olikohan racersplace, joka myi kohtuuhintaisia kynäiskareita...Ilmeisesti jostain a-ryhmän cossusta sellaiset navat voisi löytyäVoi olla että lähdetään kokeilemaan harrastusmielessä kolmiotukivarsia, mutta koska hyvät tolpat ovat sen verta arvokkaita niin kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon ettei heti tarvitse muuttaa suunnitelmia.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 11:51:31 2002
- Paikkakunta: Hki
Vanhemmassa WRC Focuksessa takapään napa on "lähes" vastaavan kaltainen kuin etunapa. Napa on tuettu suoraan alakolmiotukivarteen raidetangon kiinnityspaikasta ja tällöin aurauskulma on helposti säädettävissä kuten yllä oli jo puhettakin. Varmaan ihan spesiaaliosa tuo WRC Focuksen takanapa, mutta etunapaa voi soveltaa taakse ihan samalla tavalla.
WRC Focus halkipoikkikuva
WRC Focus halkipoikkikuva
Ford Escort mk3 -82 "XR3i" myytävänä
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Kauheasti muistuttaa RS200:n takatuentaa...jive kirjoitti:jjs kirjoitti: tuossa yksi tapa toteuttaa takatuenta:
http://www.ipi.fi/~jive/pics/DSCF0030.jpg
joku saattaa jopa tunnistaa kyseisen menopelin
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76