mcpherson vai kolmiotukivarret

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

mcpherson vai kolmiotukivarret

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Tammikuu 10. 7:57:01 2005

Tiukka pähkäily ja mietintä on meneillään muuttaako taka-akselin mcpherson tyyppiseksi vain laittaako kaksi kolmiotukivartta päällekkäin. Jälkimmäisessä rengas pysyy melkovarmasti suorassa, mutta mcpherson tyyppisessä jousitus saadaan lähemmäksi pyörää. Ajatuksi, kokemuksi, huhupuheita otetaan vastaan sekoittamaan pakkaa. Tää on kivaa. 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 10. 9:29:36 2005

kolmiotuet ja poikittainen lehti taakse :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Tammikuu 10. 11:54:11 2005

blaa, mitä tarkoitat "lähemmäksi pyörää" ?

Voihan siihen mcPhersonin rinnallekin laittaa kolmiotukivarret.

Pyöränkulmien säätö onnistuu kolmiotukivarsilla aika kivasti.

Jos eksotiikkaa haet niin ota mallia Tamiyan Astute RC crossarista. Vehje taitaa olla jostain 90-luvun lopulta.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Tammikuu 10. 12:30:48 2005

Niin tarkoitin että mcpherson tulisi pyöränavan runkoon kiinni kuten normaalisti. Kolmiotukivarsilla joutuisi jättämään tolpan vähän lähemmäksi perää. Mietitään lisää. :?:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Miqu
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 11:51:31 2002
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miqu » Ma Tammikuu 10. 15:19:50 2005

Päällekkäisillä kolmiotukivarsilla saa säädettyä mm pyörän camber-kulmaa erilaiseksi läpi joustoradan, jota ei napaan kiinnittyvässä McPhersonissa voi tehdä ollenkaan. Päällekkäisiä kolmiotukivarsia suunniteltaessa tulee myös vastaan aikalailla enemmän tekijöitä huomioitavaksi jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin. Pitkillä joustomatkoilla olevan jousituksen kanssa kolmiotukivarret huomattavasti paremmat kuin McPherssoni juuri tuon camber-kulman säädön vuoksi.
Yksikertaisuudessaan sitten taas tuo McPherssoni on ylivoimainen,
ja eipä juuri muuta ratkaisua WRC autoissa nykyään näe.
Ford Escort mk3 -82 "XR3i" myytävänä
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Tammikuu 11. 8:00:45 2005

Miqu kirjoitti: Yksikertaisuudessaan sitten taas tuo McPherssoni on ylivoimainen,
ja eipä juuri muuta ratkaisua WRC autoissa nykyään näe.
Mutta oiskohan näin että jousituksen tyyppiä ei saada muuttaa vaan pelkästään ripustuksia? Ainakin A-ryhmäläisistä on sääntökirjassa jotain ton suuntaista. Hyviä vastauksia ja saadaan lisää ajateltavaa kiitos.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 11. 20:43:55 2005

ja eikä vähin syy: kokeilkaapa sovittaa järkevällä (=toimivalla) mitoituksella olevat kolmiovarret nykyhylsyyn...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Tammikuu 11. 21:21:30 2005

jjs kirjoitti:ja eikä vähin syy: kokeilkaapa sovittaa järkevällä (=toimivalla) mitoituksella olevat kolmiovarret nykyhylsyyn...
Taisitkin joskus mainita kolmiotukivarsiin perustuvan jousituksen toteuttamisen ja säätämisen olevan hankalaa. Mitäs perusongelmia tuossa 1:1 skaalan autoissa on? 1:10 vehkeissä homma oli aika suoraviivaista.

Hyvä kilpa-auton rakenne4dummies:
http://www.beardmorebros.co.uk/

Ja jousituksesta:
http://www.beardmorebros.co.uk/website% ... _page1.htm

Edit:

tuossa yksi tapa toteuttaa takatuenta:

http://www.ipi.fi/~jive/pics/DSCF0030.jpg

joku saattaa jopa tunnistaa kyseisen menopelin :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 11. 22:07:07 2005

Lähinnä vihjaisin siihen kun toteutetaan päällekkäiset kolmiotukivarret rungottomaan ohutpeltiseen tötteröön; mihin ne järkevän -kevyesti, kestävästi ja kustannustehokkaasti- kiinnitetään.
Ja tilaa muillekin komponenteille pitäisi jäädä. Nämä syitä miksi niitä ei WRC-autoissa juuri näe.
Säätäminen on tosiaankin vaikeampaa, tosin -toimivampi- kun tehty oikein.
Kun vielä hankalempi huollettavuus huomioidaan, ei ihme että McPhersoneita näkee tiheämmin :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Tammikuu 12. 8:02:18 2005

Kiitos hyvistä vastauksista ja linkeistä.

Valinta on vaikea. Sinne varmaan tulisi rakennettua wrc focus tyyppinen ratkaisu, mutta taakse mcphersonille sopivien pyörän napojen etsiminen ei ainakaan vielä ole tuottanut toivottavaa tulosta :cry: . Ilmeisesti jostain a-ryhmän cossusta sellaiset navat voisi löytyä :?: Voi olla että lähdetään kokeilemaan harrastusmielessä kolmiotukivarsia, mutta koska hyvät tolpat ovat sen verta arvokkaita niin kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon ettei heti tarvitse muuttaa suunnitelmia.

Varmaan toikin puoltaa mcpherson tyyppistä ratkaisua että nyky ralliautoissa ulosjouston osuus joustomatkasta taitaa olla 2/3. Näin jää vain vähäinen sisäänjoustomatka, jolla rengas voi mennä linttaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Tammikuu 12. 10:23:47 2005

sprint kirjoitti: Valinta on vaikea. Sinne varmaan tulisi rakennettua wrc focus tyyppinen ratkaisu, mutta taakse mcphersonille sopivien pyörän napojen etsiminen ei ainakaan vielä ole tuottanut toivottavaa tulosta :cry:
Laita sinne etuveto fordin( esmes mondeo ) etunapa. Näin Fordikin lähti hommaa toteuttamaan, kun RS2000 4x4 suunniteltiin. Siellä on kolmoskoppasen Fiestan navat takana( melkein ) Kyseinen kaara taitaa olla Fordin ainoa malli, jossa on takana mcPherson?

Ite olen suunnitellut joskus laittavani Fiaskoon taakse toiset etunavat 4wd tutkielmaan. Tuossa on se mielenkiintoinen ominaisuus, että ohjausvarren paikalle kun kiinnittää tukitangon, niin sen kiinnikepaikkaa säätämällä saa aurauksen muuttumaan tai pysymään muuttumattomana jouston aikana. Eräänlainen hybridi siis, jossa alapää on kolmiotuettu ja yläpää yhdellä pitkittäisellä ja mcPhersonilla.
Ilmeisesti jostain a-ryhmän cossusta sellaiset navat voisi löytyä :?: Voi olla että lähdetään kokeilemaan harrastusmielessä kolmiotukivarsia, mutta koska hyvät tolpat ovat sen verta arvokkaita niin kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon ettei heti tarvitse muuttaa suunnitelmia.
olikohan racersplace, joka myi kohtuuhintaisia kynäiskareita...

Miqu
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 11:51:31 2002
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miqu » Ke Tammikuu 12. 14:14:20 2005

Vanhemmassa WRC Focuksessa takapään napa on "lähes" vastaavan kaltainen kuin etunapa. Napa on tuettu suoraan alakolmiotukivarteen raidetangon kiinnityspaikasta ja tällöin aurauskulma on helposti säädettävissä kuten yllä oli jo puhettakin. Varmaan ihan spesiaaliosa tuo WRC Focuksen takanapa, mutta etunapaa voi soveltaa taakse ihan samalla tavalla.

WRC Focus halkipoikkikuva
Ford Escort mk3 -82 "XR3i" myytävänä
Ford Escort mk6 -99 STW käyttis...projekti

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 12. 22:16:36 2005

jive kirjoitti:
jjs kirjoitti: tuossa yksi tapa toteuttaa takatuenta:

http://www.ipi.fi/~jive/pics/DSCF0030.jpg

joku saattaa jopa tunnistaa kyseisen menopelin :D
Kauheasti muistuttaa RS200:n takatuentaa...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vastaa Viestiin