Kuinka paljon vakioturbolla?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 105
- Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kuinka paljon vakioturbolla?
Minkälaisia tehoja voi oottaa rst:ltä lastulla, bensanpaineiden nostolla, isommalla coolerilla, ja tietysti ahtojen nostolla?
Eli jos saa bensan riittämään barin paineilla. Muukkonen lupaili et kakkosella alkaa, mut ittee kyllä epäilyttää vähäsen.....
Eli jos saa bensan riittämään barin paineilla. Muukkonen lupaili et kakkosella alkaa, mut ittee kyllä epäilyttää vähäsen.....
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00
Mondeo ST200 -00
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Voin kertoa että vakioturbollakin 1.5-2.0 bar alueella alkaa IHAN tapahtumaan ja paljon. Pitäisi saada vähän jotakin mitatuksi kun tien pito tästä paranee, niin saisi nuo Ilpon pessimistiset väitteet vakioturbon rajaksi kumotuksi. Sytkäkartasta ja kannesta se teho kuitenkin pitkälti riippuu vaikka pakopesä olisikin jo isona tukkona. Nyt muuten kun otin nokkaa isolla kädellä aikaisemmaksi, niin pakosarjaakaan ei saa enää hehkumaan vaikka yrittäisi ja vääntöä on vaan tullut lisää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Noh, dyno ne hevosvoimat kuitenki kertoo
Ja nyt oli käsittääkseni puhe vakioruiskusta jonka sytkäkarttoja ei käytännössä kukaan pysty hieromaan kohdilleen. Lisäksi uskallan epäillä ettei vakioturbon kompura toimii kovinkaan optimaalisella alueella kun puhutaan 1.5-2 bar:n lukemista. Vääntöä tuollaisella pienellä pakopesällä toki tulee mukavasti mutta se ei millään jaksa hengittää niin että sitä tehoakin tulisi vastaavalla tavalla.

Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
On tietoa.Sassu kirjoitti:ckolli: Onko tietoa, mitä muutoksia "miltei vakio" piti sisällään? Näpäkästi varmaan liikahtaa tommonen RST:n kokonen auto noilla tehoilla
192hv. Kansi Saken tekemä, ahdot 0,8bar, muuten vakio.
Toinen RST: Kansi Saken tekemä (1,3:n kansi), 0,9bar ahdot, 2,5" putki, Pipercros suodatin, vakionokka, 214hv/288Nm.
Onhan näitä. Laputkin olleet joskus esillä kun ei uskottu (enää en laita).
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Oli vakioahdin.Ilpo kirjoitti:Alkaa jo lipsumaan aika kauas tosta alkuperäisestä kysymyksestä. Kansi toki vaikuttaa ja vaikuttaa paljon mutta siitähän ei alunperin ollut kyse.
Muistaakseni tuossa 214 hv:n autossa ei ollut enää vakioahdin?
Viestin aihe: Kuinka paljon vakioturbolla?
Edit: Täsmennys, 214hv oli pakosiipi viistetty, muuten vakioahdin.
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Johan alko tulee kyssäreitä.
Itse en enempään vastaa koska nuo tiedot ovat mulla olemassa ja olen todistanut niiden syntyä. Ilpo, Lauri, Jesse ym hemmot ovat oikeita vastaamaan RST-kyssäreissä.
Jos kys. kaarojen omistajat haluavat kommentoida on se heidän asiansa.
Nää asiat, jarrulappujen kanssa on jo aikaa sit setvitty, joten mua ei kiinnostaa enempää toistaa itseäni.
Paljonko sillä ja paljonko tällä, riippuu niin paljosta. Edellämainitut lukemat on saavutettu siten kuin on kerrottu, vakio muuten paitsi kerrotut muutokset.
Itse en enempään vastaa koska nuo tiedot ovat mulla olemassa ja olen todistanut niiden syntyä. Ilpo, Lauri, Jesse ym hemmot ovat oikeita vastaamaan RST-kyssäreissä.
Jos kys. kaarojen omistajat haluavat kommentoida on se heidän asiansa.
Nää asiat, jarrulappujen kanssa on jo aikaa sit setvitty, joten mua ei kiinnostaa enempää toistaa itseäni.
Paljonko sillä ja paljonko tällä, riippuu niin paljosta. Edellämainitut lukemat on saavutettu siten kuin on kerrottu, vakio muuten paitsi kerrotut muutokset.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vakiocuulerilla kuulemma 1 barin jälkeen lähtee lämmöt käsistä. Se paljonko sillä ahdolla sitten saadaan tehoa on toinen juttu. Korkeat ahtolämmöt ENNEN cuuleria riippuu taas kompuran hyötysuhteesta joka on väistämättä huono jos vakioahdinta kierrätetään ylikierroksilla suurien paineiden takia. Eli, esim cossun ahtimella samaan 1 bar ahtoihin päästään paremman hyötysuhteen alueella ja ahtoilma on ahtimelta tullessaan viileämpää. Näin siis cuulerille jää vähemmän töitä ja cuuleri riittää taas pidemmälle jne. jne. Eli kaikki riippuu kaikesta. Vakioahtimen kiva puoli on siis tuo alhaalta herääminen. Itsellä herää nyt jo 2000rpm paikkeilla. Jos tästä haluaa luopua, niin isompaa ahdinta vaan peliin..
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
Eipä se inertiapenkki vedossa juurikaan näy, että onko siellä vakio cooleri vai keulan kokonen. Samat tehot tulee. Sitten jos siinä penkissä vetää 2 vetoo putkeen niin alkaa jo huomaamaan, kun tehot tippuvat kuumuuden takia (yhdessä vedossa ei ehdi kuumeta).
Kyllä haluun nähdä miten rst:n ahdin toimii yli 1,5barin ahdoilla. Oma cossun ahdin poiki aika nopeesti 1,7bar ahdoilla.. eli se siitä kestävyydestä.
Kyllä haluun nähdä miten rst:n ahdin toimii yli 1,5barin ahdoilla. Oma cossun ahdin poiki aika nopeesti 1,7bar ahdoilla.. eli se siitä kestävyydestä.
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Mullahan oli rst:n vakio to3 vaihtokunnossa talvenjälkeen, en tiedä sitten varmaan vaikuttiko painekokeilut edelliskesänä siihen, luultavasti kyllä. Kesällä väljystä tuskin oli.glue kirjoitti: Kyllä haluun nähdä miten rst:n ahdin toimii yli 1,5barin ahdoilla. Oma cossun ahdin poiki aika nopeesti 1,7bar ahdoilla.. eli se siitä kestävyydestä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Huipputehoa (piikkitehoa) jarrupenkissä yleisen käytännön mukaan haetaan. Mulla on ollut yli 100kpl:tta erilaisia jarrupenkkituloksia (cosworth ja RST) eikä yhdessäkään ole vedetty esim minuutin sessiota (huipputeholla) penkissä jotta saataisiin koko skaala selville. Kukin voi miettiä miksi ei.
Coolerin koko ja teho (oikeanlainen virtaushidastuvuus) tulevat sitä tärkeämmiksi mitä pidempiä vetoja vedetään täydellä teholla, esim rata-ajo...
Pakopaineet esim RST:ssä muodostuvat ongelmaksi kun isompiin ahtopaineisiin siirrytään. Isompaa pakopesää kehiin ja kannen porttaus niin niistäkin pääsee helpommalla. Isompi pakopesä taas tuo joillekkin ei toivottuja ominaisuuksia = ahdin ei herää niin alhaalta...
Kukin valintojensa mukaan. Itse olen mieltynyt siihen että ahdin herää myöhemmin mutta antaa myös jotain. Kadulle taas miellyttävin ratkaisu on alhaalta vääntävä.
Erästä alhaalta vääntävää cossua kun poljin tuntu meno hyvältä, ja juuri kun odotin et nyt alkaa tapahtuu loppu meno
Coolerin koko ja teho (oikeanlainen virtaushidastuvuus) tulevat sitä tärkeämmiksi mitä pidempiä vetoja vedetään täydellä teholla, esim rata-ajo...
Pakopaineet esim RST:ssä muodostuvat ongelmaksi kun isompiin ahtopaineisiin siirrytään. Isompaa pakopesää kehiin ja kannen porttaus niin niistäkin pääsee helpommalla. Isompi pakopesä taas tuo joillekkin ei toivottuja ominaisuuksia = ahdin ei herää niin alhaalta...
Kukin valintojensa mukaan. Itse olen mieltynyt siihen että ahdin herää myöhemmin mutta antaa myös jotain. Kadulle taas miellyttävin ratkaisu on alhaalta vääntävä.
Erästä alhaalta vääntävää cossua kun poljin tuntu meno hyvältä, ja juuri kun odotin et nyt alkaa tapahtuu loppu meno

-
- Viestit: 105
- Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minkälaisia hintoja ne on pidelly tuossa kannen porttauksessa?
Hyvä tietää vaik täss onkin muita juttuja ennen sitä. Kevääseen mennessä kuitenkin hommaan ensin suuremman välärin ja uus maali pintaan. Jatkan tuota koneen virittelyä sit syksyllä lisää.
Hiljaa hyvä tulee
Hyvä tietää vaik täss onkin muita juttuja ennen sitä. Kevääseen mennessä kuitenkin hommaan ensin suuremman välärin ja uus maali pintaan. Jatkan tuota koneen virittelyä sit syksyllä lisää.
Hiljaa hyvä tulee

Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00
Mondeo ST200 -00
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ahtimen/pakopesän kasvatus ainakin pykälää isompaan vakioon nähden kannattaa sekä kannenporttaus kannattaa aina, en ole kuullut yhtään polttomoottoria jossa oikein tehty porttaus ei olisi kannattanu. Vakioahtimella ei ole järkevää edes koittaa mitä sillä saa koska se päättyy liiallisista paineista johtuvaan hajoamiseen sekä valtaisaan lämpö ja vastapaine kuormaan joka ei tuota luultua tehonlisäystä suhteessa paineeseen. Kadulle ei mielestäni kannata laittaa liian isoa ahdinta koska siellä jos jossain on merkitystä laajalla vetoalueella, aluetta saadaan kasvatettua mm kannenporttauksella ja nokkien säädöllä jne. On olemassa paljon esimerkkejä vääristä kombinaatioista (iso/väärä ahdin vakiokoneessa) jolloin aasinpotku "tuntuu" kovalta mutta kone nukkuu jossei sikana kepitä eli kelloa vastaan ei tapahdu niinkuin pitäisi.