Kuinka paljon vakioturbolla?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Kuinka paljon vakioturbolla?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ti Tammikuu 25. 11:06:44 2005

Minkälaisia tehoja voi oottaa rst:ltä lastulla, bensanpaineiden nostolla, isommalla coolerilla, ja tietysti ahtojen nostolla?
Eli jos saa bensan riittämään barin paineilla. Muukkonen lupaili et kakkosella alkaa, mut ittee kyllä epäilyttää vähäsen.....
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 25. 11:14:15 2005

170-180 hv todellista tehoa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 25. 13:43:09 2005

Voin kertoa että vakioturbollakin 1.5-2.0 bar alueella alkaa IHAN tapahtumaan ja paljon. Pitäisi saada vähän jotakin mitatuksi kun tien pito tästä paranee, niin saisi nuo Ilpon pessimistiset väitteet vakioturbon rajaksi kumotuksi. Sytkäkartasta ja kannesta se teho kuitenkin pitkälti riippuu vaikka pakopesä olisikin jo isona tukkona. Nyt muuten kun otin nokkaa isolla kädellä aikaisemmaksi, niin pakosarjaakaan ei saa enää hehkumaan vaikka yrittäisi ja vääntöä on vaan tullut lisää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 25. 13:53:34 2005

Mittaa ne pakopaineet siitä alkuperäisestä ahtimesta jos jotain 1,5-2 bar lukuja käytät, saatat yllättyä... Ja vakio t03 ei kauaa viheltele tuollasilla paineilla.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 25. 14:17:05 2005

Niinhän ne sanoo.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 25. 15:13:43 2005

Noh, dyno ne hevosvoimat kuitenki kertoo :wink: Ja nyt oli käsittääkseni puhe vakioruiskusta jonka sytkäkarttoja ei käytännössä kukaan pysty hieromaan kohdilleen. Lisäksi uskallan epäillä ettei vakioturbon kompura toimii kovinkaan optimaalisella alueella kun puhutaan 1.5-2 bar:n lukemista. Vääntöä tuollaisella pienellä pakopesällä toki tulee mukavasti mutta se ei millään jaksa hengittää niin että sitä tehoakin tulisi vastaavalla tavalla.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 15:33:45 2005

Olin paikalla kun "miltei vakio" RST jarrutettiin +190hv.

Sassu
Viestit: 22
Liittynyt: To Marraskuu 28. 16:06:06 2002

Viesti Kirjoittaja Sassu » Ti Tammikuu 25. 15:49:25 2005

ckolli: Onko tietoa, mitä muutoksia "miltei vakio" piti sisällään? Näpäkästi varmaan liikahtaa tommonen RST:n kokonen auto noilla tehoilla :shock:
#499

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Ti Tammikuu 25. 16:54:23 2005

veikee ajettava ainakin on
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 17:00:28 2005

Sassu kirjoitti:ckolli: Onko tietoa, mitä muutoksia "miltei vakio" piti sisällään? Näpäkästi varmaan liikahtaa tommonen RST:n kokonen auto noilla tehoilla :shock:
On tietoa.
192hv. Kansi Saken tekemä, ahdot 0,8bar, muuten vakio.

Toinen RST: Kansi Saken tekemä (1,3:n kansi), 0,9bar ahdot, 2,5" putki, Pipercros suodatin, vakionokka, 214hv/288Nm.

Onhan näitä. Laputkin olleet joskus esillä kun ei uskottu (enää en laita).

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Tammikuu 25. 17:22:15 2005

Sassu kirjoitti:ckolli: Onko tietoa, mitä muutoksia "miltei vakio" piti sisällään? Näpäkästi varmaan liikahtaa tommonen RST:n kokonen auto noilla tehoilla :shock:
Sassu,
just wait... :wink:
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 25. 17:24:48 2005

Alkaa jo lipsumaan aika kauas tosta alkuperäisestä kysymyksestä. Kansi toki vaikuttaa ja vaikuttaa paljon mutta siitähän ei alunperin ollut kyse.
Muistaakseni tuossa 214 hv:n autossa ei ollut enää vakioahdin?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 17:31:49 2005

Ilpo kirjoitti:Alkaa jo lipsumaan aika kauas tosta alkuperäisestä kysymyksestä. Kansi toki vaikuttaa ja vaikuttaa paljon mutta siitähän ei alunperin ollut kyse.
Muistaakseni tuossa 214 hv:n autossa ei ollut enää vakioahdin?
Oli vakioahdin.

Viestin aihe: Kuinka paljon vakioturbolla?

Edit: Täsmennys, 214hv oli pakosiipi viistetty, muuten vakioahdin.

Sassu
Viestit: 22
Liittynyt: To Marraskuu 28. 16:06:06 2002

Viesti Kirjoittaja Sassu » Ti Tammikuu 25. 18:04:07 2005

Stefa: Kevättä odotellessa :D
#499

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ti Tammikuu 25. 19:31:14 2005

Kuinka paljon toi pakosiiven viistäminen yleisesti vie terää alakierroksilta vai onko marginaalista?
Cosworth 4x4 -90

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Ti Tammikuu 25. 20:05:41 2005

toinen aiheeseen liittyvä kysymys: paljonko vakio coolerilla?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 25. 20:27:40 2005

Johan alko tulee kyssäreitä.
Itse en enempään vastaa koska nuo tiedot ovat mulla olemassa ja olen todistanut niiden syntyä. Ilpo, Lauri, Jesse ym hemmot ovat oikeita vastaamaan RST-kyssäreissä.
Jos kys. kaarojen omistajat haluavat kommentoida on se heidän asiansa.
Nää asiat, jarrulappujen kanssa on jo aikaa sit setvitty, joten mua ei kiinnostaa enempää toistaa itseäni.

Paljonko sillä ja paljonko tällä, riippuu niin paljosta. Edellämainitut lukemat on saavutettu siten kuin on kerrottu, vakio muuten paitsi kerrotut muutokset.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 25. 20:57:03 2005

Vakiocuulerilla kuulemma 1 barin jälkeen lähtee lämmöt käsistä. Se paljonko sillä ahdolla sitten saadaan tehoa on toinen juttu. Korkeat ahtolämmöt ENNEN cuuleria riippuu taas kompuran hyötysuhteesta joka on väistämättä huono jos vakioahdinta kierrätetään ylikierroksilla suurien paineiden takia. Eli, esim cossun ahtimella samaan 1 bar ahtoihin päästään paremman hyötysuhteen alueella ja ahtoilma on ahtimelta tullessaan viileämpää. Näin siis cuulerille jää vähemmän töitä ja cuuleri riittää taas pidemmälle jne. jne. Eli kaikki riippuu kaikesta. Vakioahtimen kiva puoli on siis tuo alhaalta herääminen. Itsellä herää nyt jo 2000rpm paikkeilla. Jos tästä haluaa luopua, niin isompaa ahdinta vaan peliin..
Escort mk3 + 2x Focus mk1

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 25. 21:41:12 2005

Itsellä oli normi kesä päivänä ahtolämmöt 0,8bar paineilla vakio-osilla 55 C, uuden välijäähyn myötä ne laski noin 5 astetta ulkolämpötilaa korkeimmiksi.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Tammikuu 25. 22:30:04 2005

Eipä se inertiapenkki vedossa juurikaan näy, että onko siellä vakio cooleri vai keulan kokonen. Samat tehot tulee. Sitten jos siinä penkissä vetää 2 vetoo putkeen niin alkaa jo huomaamaan, kun tehot tippuvat kuumuuden takia (yhdessä vedossa ei ehdi kuumeta).

Kyllä haluun nähdä miten rst:n ahdin toimii yli 1,5barin ahdoilla. Oma cossun ahdin poiki aika nopeesti 1,7bar ahdoilla.. eli se siitä kestävyydestä.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Tammikuu 26. 1:56:28 2005

glue kirjoitti: Kyllä haluun nähdä miten rst:n ahdin toimii yli 1,5barin ahdoilla. Oma cossun ahdin poiki aika nopeesti 1,7bar ahdoilla.. eli se siitä kestävyydestä.
Mullahan oli rst:n vakio to3 vaihtokunnossa talvenjälkeen, en tiedä sitten varmaan vaikuttiko painekokeilut edelliskesänä siihen, luultavasti kyllä. Kesällä väljystä tuskin oli.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Tammikuu 26. 8:38:57 2005

Huipputehoa (piikkitehoa) jarrupenkissä yleisen käytännön mukaan haetaan. Mulla on ollut yli 100kpl:tta erilaisia jarrupenkkituloksia (cosworth ja RST) eikä yhdessäkään ole vedetty esim minuutin sessiota (huipputeholla) penkissä jotta saataisiin koko skaala selville. Kukin voi miettiä miksi ei.

Coolerin koko ja teho (oikeanlainen virtaushidastuvuus) tulevat sitä tärkeämmiksi mitä pidempiä vetoja vedetään täydellä teholla, esim rata-ajo...

Pakopaineet esim RST:ssä muodostuvat ongelmaksi kun isompiin ahtopaineisiin siirrytään. Isompaa pakopesää kehiin ja kannen porttaus niin niistäkin pääsee helpommalla. Isompi pakopesä taas tuo joillekkin ei toivottuja ominaisuuksia = ahdin ei herää niin alhaalta...
Kukin valintojensa mukaan. Itse olen mieltynyt siihen että ahdin herää myöhemmin mutta antaa myös jotain. Kadulle taas miellyttävin ratkaisu on alhaalta vääntävä.
Erästä alhaalta vääntävää cossua kun poljin tuntu meno hyvältä, ja juuri kun odotin et nyt alkaa tapahtuu loppu meno :)

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ke Tammikuu 26. 11:03:23 2005

Minkälaisia hintoja ne on pidelly tuossa kannen porttauksessa?
Hyvä tietää vaik täss onkin muita juttuja ennen sitä. Kevääseen mennessä kuitenkin hommaan ensin suuremman välärin ja uus maali pintaan. Jatkan tuota koneen virittelyä sit syksyllä lisää.
Hiljaa hyvä tulee :)
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Tammikuu 26. 14:34:08 2005

Ahtimen/pakopesän kasvatus ainakin pykälää isompaan vakioon nähden kannattaa sekä kannenporttaus kannattaa aina, en ole kuullut yhtään polttomoottoria jossa oikein tehty porttaus ei olisi kannattanu. Vakioahtimella ei ole järkevää edes koittaa mitä sillä saa koska se päättyy liiallisista paineista johtuvaan hajoamiseen sekä valtaisaan lämpö ja vastapaine kuormaan joka ei tuota luultua tehonlisäystä suhteessa paineeseen. Kadulle ei mielestäni kannata laittaa liian isoa ahdinta koska siellä jos jossain on merkitystä laajalla vetoalueella, aluetta saadaan kasvatettua mm kannenporttauksella ja nokkien säädöllä jne. On olemassa paljon esimerkkejä vääristä kombinaatioista (iso/väärä ahdin vakiokoneessa) jolloin aasinpotku "tuntuu" kovalta mutta kone nukkuu jossei sikana kepitä eli kelloa vastaan ei tapahdu niinkuin pitäisi.

Vastaa Viestiin