Kokemusta/tietoa sähköisistä vesipumpuista?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Kokemusta/tietoa sähköisistä vesipumpuista?
Elikkä pitkään olen seurannut ja ollut mukanakin noissa jenkkien viritys puuhissa ja minun silmään on osunut monesti että noissa jenkeissä ruukaavat käyttää tuollaista sähköistä vesipumppua ja ajattelin kysäistä että onko täällä kenelläkään mitn fakta tietoa noista vempeleistä.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Samaa olen huomannut ihan turboeurofordeissakin rapakon takana. Moista olen harkinnut lähinnä sen takia, että pumppausteho olisi maksimissaan silloin kun on tarve, eli hiljaisissa nopeuksissa ja tyhjäkäynnillä jolloin jäähdytys on pientä. Myös sammutuksen jälkeen voisi pumppu pumpata vielä jonkin aikaa, niin ei tapahtuisi sammutuksen jälkeistä kaasuuntumista (turbo keittää viereisen syylärin). Noita sähköpumppuja löytyy ilmeisesti ainakin uudemmista saksalaisista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
riski peli
ja sen pumpun (jos on ainoa) pitää olla julmetun suuri.
lähinnä saksalaisissa uusissa autoissa tää pumppu on lämppärin kennon pumppu ,ei koko moottorin jäähdytykseen.
jossain virivehkeissä tää lisäsähkö pumppu on tarkoitettu jälki jäähdytykseen
ja kiihdytys vehkeessä ei ole pakko pumpun ollenkan pyöriä vedon aikana.
nostakaa 0.1b ahtoa niin tulee sama hyöty minkä sähkö vesipumpusta saatte.
ja sen pumpun (jos on ainoa) pitää olla julmetun suuri.
lähinnä saksalaisissa uusissa autoissa tää pumppu on lämppärin kennon pumppu ,ei koko moottorin jäähdytykseen.
jossain virivehkeissä tää lisäsähkö pumppu on tarkoitettu jälki jäähdytykseen
ja kiihdytys vehkeessä ei ole pakko pumpun ollenkan pyöriä vedon aikana.
nostakaa 0.1b ahtoa niin tulee sama hyöty minkä sähkö vesipumpusta saatte.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minä olen jo löytänyt, en tosin vielä ostanut pääpumppua.lauri kirjoitti:Itse olen tuollasta kanssa etsiskellyt sivusilmällä. On ikävä tempaus kun turbo keittää sammutuksen jälkeen vedet syyläriin ja siitä sitten hälytin laulamaan ja vedet tonttiin.
Johnsson pump'lla on kiertovesipumppuja jäähdytysnesteelle isoimman koodi on M090 tai P090 ja sen teho on samassa luokassa kuin noissa pumpuissa, joita tälläiseen käyttöön vauhtipuljuissa myydään.
Em. mallissa on akseliveto, mutta jos kierto tulee vaan turboon jälkijäähdytykseen niin kannattaa laitta Webasto yms. käyttöön tarkoitettu pienempi jossa on magneettiveto. Niissä ei ole akselitiivisteitä ja pumppu on about "ikuinen".
Jos sähköpumppu tulee ainoaksi kierrätyssysteemiksi niin pumpulle tarvittaisiin varmaan PWM-ohjain, osaako joku sellaisen suunnitella?
Sähkömoottorin pyörittämä pumppu kestänee pitempään jos tehoa säädetään eikä pumppu ole koko ajan on ja off.
Mitään mekaanista termostaattia sinne ei kannata laittaa virtauksia haittaamaan.
Tarkoitukseni on jäykistää lohkoa yli vesipumpun reiän ja laittaa tuollainen pienempi lämppäri/turbo kiertoon ja isompi syyläriin.
Lohkon kylkitulpista vesi sisään ja imupuolelta ulos (Cossu)
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
oletko tosissaan laittamassa ainoaksi jäähdytys pumpuksi katu käyttöön sähköistä pumpua????Tupi kirjoitti:Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
muistathan käyttää sitten abiko liittimiä pumpun johdoissa!









Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Eiköhän hyvä sähkömoottori kestä saman mitä paska mekaaninen pumppukin... Menee se hihnakin poikki...sierra friikki kirjoitti:oletko tosissaan laittamassa ainoaksi jäähdytys pumpuksi katu käyttöön sähköistä pumpua????Tupi kirjoitti:Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
muistathan käyttää sitten abiko liittimiä pumpun johdoissa!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- Ylläpitäjä
Lisää liikkuvia/kuluvia osia -> hajoaa herkemmin. Fiksumpaa olisi laittaa mekaaninen pumppu toimimaan solenoidilla kuten ilmastoinnin kompura. Oletuksena siis tietysti kiinni, mutta kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja matka-ajossa voisi kytkeä sen irti.PasiZ kirjoitti: Eiköhän hyvä sähkömoottori kestä saman mitä paska mekaaninen pumppukin... Menee se hihnakin poikki...
Turbon kanssa toimii vesijäähdytetty ahdin jonka läpi virtaavaa vettä kierrättämään apupumppu.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Hyvä, kerrohan sitten millaiset pumput sieltä löydät?Skorppi kirjoitti:Pitääkin mennä tallille C5:sen "pellin" alle ihmettelemään miten on.SLEI kirjoitti:Muistikuvani on että esim. Corveten koneessa on jo monta vuotta sitten ruvetttu käyttämään paria sähköistä pumppua.
Löytyiskö sieltä myös sähköinen ohjaustehostin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itsellä ei siis ainakaan ole idea missään tapaukseessa hakea sitä puuttuvaa hevosta tai muutne vaan hifistellä vaan puhtaasti lisätä jäähdytyksen tehokkuutta, kun tuo alkuperäinen vispilä on aika onneton ja isomman mekaanisen pumpun asentaminen esim. zetecistä voi olla turhan haastavaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1