Kokemusta/tietoa sähköisistä vesipumpuista?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Kokemusta/tietoa sähköisistä vesipumpuista?

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Maaliskuu 15. 1:27:06 2005

Elikkä pitkään olen seurannut ja ollut mukanakin noissa jenkkien viritys puuhissa ja minun silmään on osunut monesti että noissa jenkeissä ruukaavat käyttää tuollaista sähköistä vesipumppua ja ajattelin kysäistä että onko täällä kenelläkään mitn fakta tietoa noista vempeleistä.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 15. 7:59:21 2005

Samaa olen huomannut ihan turboeurofordeissakin rapakon takana. Moista olen harkinnut lähinnä sen takia, että pumppausteho olisi maksimissaan silloin kun on tarve, eli hiljaisissa nopeuksissa ja tyhjäkäynnillä jolloin jäähdytys on pientä. Myös sammutuksen jälkeen voisi pumppu pumpata vielä jonkin aikaa, niin ei tapahtuisi sammutuksen jälkeistä kaasuuntumista (turbo keittää viereisen syylärin). Noita sähköpumppuja löytyy ilmeisesti ainakin uudemmista saksalaisista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Maaliskuu 15. 9:19:10 2005

riski peli
ja sen pumpun (jos on ainoa) pitää olla julmetun suuri.
lähinnä saksalaisissa uusissa autoissa tää pumppu on lämppärin kennon pumppu ,ei koko moottorin jäähdytykseen.
jossain virivehkeissä tää lisäsähkö pumppu on tarkoitettu jälki jäähdytykseen
ja kiihdytys vehkeessä ei ole pakko pumpun ollenkan pyöriä vedon aikana.
nostakaa 0.1b ahtoa niin tulee sama hyöty minkä sähkö vesipumpusta saatte.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Maaliskuu 15. 10:23:15 2005

Itse olen tuollasta kanssa etsiskellyt sivusilmällä. On ikävä tempaus kun turbo keittää sammutuksen jälkeen vedet syyläriin ja siitä sitten hälytin laulamaan ja vedet tonttiin.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Maaliskuu 15. 11:40:11 2005

lauri kirjoitti:Itse olen tuollasta kanssa etsiskellyt sivusilmällä. On ikävä tempaus kun turbo keittää sammutuksen jälkeen vedet syyläriin ja siitä sitten hälytin laulamaan ja vedet tonttiin.
Minä olen jo löytänyt, en tosin vielä ostanut pääpumppua.
Johnsson pump'lla on kiertovesipumppuja jäähdytysnesteelle isoimman koodi on M090 tai P090 ja sen teho on samassa luokassa kuin noissa pumpuissa, joita tälläiseen käyttöön vauhtipuljuissa myydään.
Em. mallissa on akseliveto, mutta jos kierto tulee vaan turboon jälkijäähdytykseen niin kannattaa laitta Webasto yms. käyttöön tarkoitettu pienempi jossa on magneettiveto. Niissä ei ole akselitiivisteitä ja pumppu on about "ikuinen".
Jos sähköpumppu tulee ainoaksi kierrätyssysteemiksi niin pumpulle tarvittaisiin varmaan PWM-ohjain, osaako joku sellaisen suunnitella?
Sähkömoottorin pyörittämä pumppu kestänee pitempään jos tehoa säädetään eikä pumppu ole koko ajan on ja off.
Mitään mekaanista termostaattia sinne ei kannata laittaa virtauksia haittaamaan.
Tarkoitukseni on jäykistää lohkoa yli vesipumpun reiän ja laittaa tuollainen pienempi lämppäri/turbo kiertoon ja isompi syyläriin.
Lohkon kylkitulpista vesi sisään ja imupuolelta ulos (Cossu)
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Maaliskuu 15. 15:54:13 2005

Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Maaliskuu 15. 16:22:54 2005

Tupi kirjoitti:Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
oletko tosissaan laittamassa ainoaksi jäähdytys pumpuksi katu käyttöön sähköistä pumpua????
muistathan käyttää sitten abiko liittimiä pumpun johdoissa! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Maaliskuu 16. 13:57:27 2005

sierra friikki kirjoitti:
Tupi kirjoitti:Joo eli tuollaista PWM ohjausta suunnittelin ei ole kauheanvaikea etes toteuttaa jossain tuli joskus vastaan liike joka myy noita pumppuja ja niissä oli mukana PWM ohjaus laite.Täytyy ruveta etsiskeleen sopivaa pumppua.
oletko tosissaan laittamassa ainoaksi jäähdytys pumpuksi katu käyttöön sähköistä pumpua????
muistathan käyttää sitten abiko liittimiä pumpun johdoissa! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Eiköhän hyvä sähkömoottori kestä saman mitä paska mekaaninen pumppukin... Menee se hihnakin poikki...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 17. 5:18:10 2005

Muistikuvani on että esim. Corveten koneessa on jo monta vuotta sitten ruvetttu käyttämään paria sähköistä pumppua.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Maaliskuu 17. 8:03:16 2005

SLEI kirjoitti:Muistikuvani on että esim. Corveten koneessa on jo monta vuotta sitten ruvetttu käyttämään paria sähköistä pumppua.
Pitääkin mennä tallille C5:sen "pellin" alle ihmettelemään miten on.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Maaliskuu 17. 9:11:34 2005

PasiZ kirjoitti: Eiköhän hyvä sähkömoottori kestä saman mitä paska mekaaninen pumppukin... Menee se hihnakin poikki...
Lisää liikkuvia/kuluvia osia -> hajoaa herkemmin. Fiksumpaa olisi laittaa mekaaninen pumppu toimimaan solenoidilla kuten ilmastoinnin kompura. Oletuksena siis tietysti kiinni, mutta kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja matka-ajossa voisi kytkeä sen irti.

Turbon kanssa toimii vesijäähdytetty ahdin jonka läpi virtaavaa vettä kierrättämään apupumppu.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 17. 9:12:04 2005

Skorppi kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Muistikuvani on että esim. Corveten koneessa on jo monta vuotta sitten ruvetttu käyttämään paria sähköistä pumppua.
Pitääkin mennä tallille C5:sen "pellin" alle ihmettelemään miten on.
Hyvä, kerrohan sitten millaiset pumput sieltä löydät?
Löytyiskö sieltä myös sähköinen ohjaustehostin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 17. 11:26:08 2005

Itsellä ei siis ainakaan ole idea missään tapaukseessa hakea sitä puuttuvaa hevosta tai muutne vaan hifistellä vaan puhtaasti lisätä jäähdytyksen tehokkuutta, kun tuo alkuperäinen vispilä on aika onneton ja isomman mekaanisen pumpun asentaminen esim. zetecistä voi olla turhan haastavaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin